Sinds afgelopen maandag is het weer helemaal mis met de zindelijkheid.
Thijs is al een paar maanden zindelijk en we waren zo goed als van de pot af want hij kon al heel goed zelf naar de wc.
We konden zelfs op pad zonder luier.
Maar nu is het dagelijks minimaal 3 natte broeken, op het kdv zelfs 6!
Zaterdag zag ik hem zelfs poepen en heeft hij tot 2 keer toe in zijn broek gepoept.
Zodra hij met zijn benen begint te wiebelen, vraag ik tig keer of hij niet moet plassen…nee zegt hij en even later plast ie gewoon in zijn broek.
Wat te doen nu?
Ik weet het niet meer, help!!
Vandaag heb ik hem zelf maar steeds schone kleren laten halen van zijn kamer op zolder.
Misschien werkt het als je hem om de zoveel tijd even op de wc zet ookal moet hij niet? En hem dan 5 minuten laten zitten met een boekje? Even extra stimuleren (weer) met stickers plakken als hij netjes op de toilet gepoept/geplast heeft?
ik zie dat ie ook een klein zusje heeft, misschien een reactie daarop?
en idd regelmatig zeggen dat ie naar de wc moet!
Mijn eerste gedachte was: is er iets veranderd in zijn leven waardoor hij misschien van slag is? En ik zag dat hij sinds 1 maand een klein zusje heeft… Waarvoor nog van harte gefeliciteerd! :inlove:
Maar… Ik denk dat het een ‘terugval’ is, (plotselinge) veranderingen kunnen ervoor zorgen dat een kind dat allang zindelijk is, opeens weer in bed of zijn/haar broek plast/poept… Kijk maar naar kinderen die (net) zindelijk zijn en ergens gaan logeren, gebeurt zo vaak…
Enneh… ‘moeten’… Dat zou ik nu niet afdwingen, gezien het feit dat er waarschijnlijk al even genoeg ‘moet’ en/of veranderd is… Kijk goed naar hem, wat geeft zijn lichaam aan? Wat zeggen zijn ogen? Reageer dáárop… Zet desnoods een potje in zijn kamer of in de woonkamer… En belóón hem er (weer) voor…
Succes! :hug:
update:
gisteren op het kdv maar 1 keer in zijn broek geplast en hij vond het heel erg zeiden ze. (hij was druk aan het spelen op het moment)
Hopelijk gaat het dus weer de goede kant op.
nieuwe update
Het ging weer zo goed, de eerste terugval duurde een ruime week en daarna ging het weer goed, af en toe een ongelukje.
Maar sinds zo’n twee weken is het weer helemaal mis. Ik zie dat hij moet plassen (wiebelt met zijn benen), zeg tegen hem dat ie naar de pot/wc moet gaan maar nee hoor, meneer is oost-indies doof en speelt lekker door. Dan moet hij opeens wel en onderweg naar de wc plast hij in zijn broek.
Ik heb van alles geprobeerd, negeren, stimuleren, straffen, belonen, etc
Niets lijkt te helpen.
Sinds donderdag weer opnieuw stickers laten plakken met als beloning dat hij dan pas weer tv mag kijken. De ene dag werkt het, de andere dag niet.
Maar vandaag op kdv weer 3 keer in zijn broek geplast. de leidsters zeggen dat hij gewoon met een natte broek blijft zitten, zegt tegen ze dat ze maar droge kleren moeten pakken :shock:
Het lijkt dus wel dat het hem allemaal niets meer kan schelen…wat moet ik hier nu mee?
(vorige week uit wanhoop weer een luier omgedaan maar dat is ook de oplossing niet)
Help, ik weer het echt niet meer…
ik weet het natuurlijk niet zeker , maar het klinkt als of hij dan extra aandacht krijgt als hij dat doet , misschien doet hij het daarvoor , merkt hij dat jullie het erg druk hebben met de baby en dan wil hij dat misschien zo laten merken dat hij ook aandacht wil , :think: misschien werkt het als je een speciaal moment voor jullie en de oudste maken, iets wat alleen jullie met hem doen , :think:
en misschien eens proberen om hem een doek te geven en de plas zelf op te laten ruimen , en lukt het hem niet dan bied je aan het samen te doen misschien dat hij er dan toch anders over gaat denken :think:
@pegje wrote:
en misschien eens proberen om hem een doek te geven en de plas zelf op te laten ruimen , en lukt het hem niet dan bied je aan het samen te doen misschien dat hij er dan toch anders over gaat denken :think:
Nah, dat zou ik doen als ie 10 is ofzo, maar niet als ie nog geen 3 is.
Het is al heel wat dat ie al zo lang zindelijk is.
Ik denk dat je moet uitzoeken waarom ie dat doet, misschien toch de verandering.
Dus niet gaan straffen (zelf opruimen enz), maar belonen.
Weer stickers of iets anders.
Vind ie het erg om een luier te dragen? Dan zou je ook voor de zeker heid een luierbroekje aan kunnen doen. Zo’n up en go luier.
Als ik hem een luier aantrek, dat gaat hij helemaal niet meer naar de pot/wc. Dus dat is ook geen optie omdat ik dan volgens mij terug bij af ben.
En stickers plakken voor een beloning werkt ook niet echt. (heb hier nog 2 ingepakte kadoos liggen :roll: ) Zijn we al een week mee bezig. Vel is inmiddels wel vol en dus mag hij weer tv/dvd kijken.
We hebben het geluk dat we een super makkelijke baby erbij hebben die veel slaapt of lekker in de box ligt te sabbelen op haar vingers. Alleen huilt als ze honger heeft dus ik heb nog genoeg tijd voor hem die ik ook genoeg aan hem geef, we doen spelletjes, gaan naar de kinderboerderij/speeltuin, ik lees voor…noem maar op.
Ik ben bang dat het een beetje bij de leeftijd hoort.
(hij is namelijk ook erg dwars en alles moet op zijn manier)
Nou ik laat Maaike het wel zelf opruimen hoor!
Niet dat ze het erg vind; het is toch hetzelfde als spelen met water? Net zo leuk! :wall: :eh: .
Maar ik zou niet weten waarom ze niet zouden kunnen helpen met natte kleren uittrekken en vloer dweilen.
ALs ze net zindelijk zijn niet natuurlijk maar als het gewoon te lang wachten is echt wel!
Hier ook al 6 maanden zindelijk en ineens continue mis.
Maar het is over! En ik ben eracher waarom!
We zijn afgelopen zaterdag getrouwd en sinds maandag is het over :shock: . Ze was dus net zo zenuwachtig voor het grote feest als wij :eh: :oops: .
Hoe is het nu bij jullie?