Broek plassen

Ik ben nu 22 weken zwanger en heb sinds een tijdje dat ik bijna dagelijks een paar druppels urine verlies.

Nu ikverkouden ben gebeurt het nog meer voornamelijk bij het hoesten en niezen. Echt heel vervelend.

Omdat ik slecht tegen inlegkruisjes kan wil ik deze niet gebruiken omdat ik dan snel een infectie te pakken krijg.

Op internet lees ik dat je je bekkenbodemspieren moet aanspannen maar heb geen idee hoe.

Hebben jullie er ervaring mee? Wat is er allemaal aan te doen? Wordt het later in de zwangerschap nog erger?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Je bekkenbodem aanspannen doe je door eigenlijk zo`n beetje je billen bij elkaar te knijpen.

Ik had er ook altijd last van tijdens mijn zwangerschap en als ik moest niezen of hoesten kneep ik dus eerst mijn billen samen, dan gaat je bekkenbodem ook mee en dan verlies je geen urine.

Je kent het vast wel dat je heel nodig moet plassen maar eerst nog naar de wc moet lopen maar het bijna niet meer kan houden, dan knijp je ook aan…dat is het dus.

Ik heb het zelf niet, maar heb het wel van meerdere anderen gehoord, je spieren worden helaas wat slapper door de zws, en er drukt een flink gewicht op je onderkant, (baarmoeder met inhoud) daar komt het door

Helaas hier er ook last van. En van de eerste keer weet ik dat het bij mij inderdaad wel ger wordt gedurende de zwangerschap. Ook de eerste weken na de bevalling zijn een crime.

Ik volg nu weer een zwangerschapscursus Mensendieck en daarin wordt veel aandacht besteed aan bekkenbodemspieren en hoe je ze moet trainen. Het zijn idd de spieren die je gebruikt om je plas op te houden waarbij je moet proberen zo min mogelijk bil en been spieren te gebruiken. Oh en een tip was om dat niet te oefenen terwijl je op de wc zit en moet plassen.

Misschien eens aan je huisarts tips vragen als je er zelf niet uitkomt met oefenen. Maar met oefenen wordt het bij mij niet beter alleen minder verslechterd :wink:

Ga anders naar een bekkenfysiotherapeut! Die heeft vast goede oefeningen voor je. Ik volg momenteel zwyoga en daar wordt ook aandacht aan besteed.

ik heb het niet zozeer met hoesten/niezen maar met lachen. Heel irritant :lol:

Wat vervelend he! Je kunt je spieren aanspannen door te doen alsof je je plas ophoudt. Het is niet goed om dit tijdens het plassen zelf te oefenen trouwens!

Een oefening die wij hadden bij yoga is aanspannen in stapjes en dan weer rustig ontspannen.

Moet zeggen dat het bij mij echt geholpen heeft, in het begin had ik ook wel last van een beetje urineverlies, maar na een paar weken helemaal niet meer!