Britse man heeft al twee jaar de hik

Britse man heeft al twee jaar de hik



LONDEN - Een Britse man heeft al sinds februari 2007 onafgebroken de hik. Chris Sands vertelde dinsdag in een interview met de BBC over het gehik. Hij kan geen voedsel binnenhouden en slaapt nauwelijks.



Sands heeft in de afgelopen twee jaar alle adviezen om van de hik af te komen opgevolgd. Hij heeft op zijn hoofd gestaan, zijn adem ingehouden, allerhande soorten voedsel geprobeerd, maar niets heeft geholpen.



‘‘Ik heb op alle mogelijke manieren water gedronken. Er is geen enkele manier om water te drinken die ik niet heb geprobeerd’’, aldus Sands.



Vast voedsel



Sands wordt binnenkort geopereerd zodat hij weer vast voedsel kan eten. Aan de hik is volgens de artsen echter niets te doen.



Amerikaan



Sands is niet de eerste die langdurig de hik heeft. Een Amerikaan staat in het Guinness Book of Records omdat hij 68 jaar lang hikte.



In de Verenigde Staten schijnt ook een vrouw te zijn die al meer dan een decennium hikt. Paus Pius XII stierf in 1958 zelfs aan de hik. Zijn gehik werd veroorzaakt door keelkanker.



Stembanden



Een hik ontstaat doordat het middenrif tijdens een inademing samentrekt. De stembanden sluiten dan plots waardoor een typisch geluid ontstaat.



Meestal gaat de hik vanzelf over. Welke prikkel de hik veroorzaakt is onbekend.

© ANP





pfff lijkt me echt vermoeiend

Ik word er al doodmoe van als ik het lees :roll:

:roll: lijkt me vreselijk :shock:

Daar zou je toch suicidaal van worden stel ik me zo voor. Vreselijk! :shock: