Brief voor de koning

Kennen jullie die film?

Mijn kinderen hebben hem bij oma gezien en daar baal ik behoorlijk van.

Ik vroeg me af of ik nou zwaar overdrijf… Jongste is een vrij angstig meisje van net 7.

Vpze heeft zelfs gevraagd of er iets anders op mocht, maar broers vonden het leuk dus dat mocht niet :?

Daarnaast hebben wij al twee keer eerder aangegeven dat ze niet zomaar alles moeten laten zien. Na sjakie en de chocoladefabriek hebben ee ook aangegeven dat zeker van zulke films we willen dat eerst het boek gelezen wordt. Ook gezegd van zet ze dan gewoon voor een disney film ofzo, maar ze hebben blijkbaar erg de behoefte om ze een nieuwe film te laten zien ipv eedie ze al kennen.

M ijn man wil nu dus zeggen dat ze eerst moet bellen om te overleggen, maar dat vind ik ook weer zo kinderachtig.

De film is vanaf 6 jaar, maar het lijkt me wel een spannende film.

Kun je niet beter je dochter leren om wanneer ze een film spannend vindt ze iets anders op zoekt om mee te spelen.

Zo leert ze zelf om naar oplossingen te zoeken wanneer ze iets spannend vindt.

Daar gaat het me eigenlijk niet om, ik vind het voor de jongens ook niet geschikt, of zij hrt nou leik vinden of niet(je ziet dooie ridders liggen enzo). Het gaat me er meer om dat er zo laks mee omgegaan wordt terwijl wij al twee keer aangegeven hebben dat we dit belangrijk vinden.

Sjakie was bijv helemaal niet eng en vonden ze leuk, maar waren wij het nog steeds echt niet mee eens.

Wellicht moet je dan misschien jullie definitie; “zomaar alles laten zien” wat concreter maken.

Het lijkt me wel lastig om hier sturing in te blijven geven of te verbieden. Hoe doen jullie dit als je kinderen uit spelen gaan?

Persoonlijk vind ik dat er een verschil is tussen geweldadige series en het zien van een doden (mens of dier). De dood is onderdeel van het leven toch?

Lune, ik zou er dus wel een issue van maken. :oops:

Mijn kinderen kijken waar wij het mee eens zijn. Ik kan niet alles bepalen in hun leven, zoals bij vriendjes etc, maar waar ik een vingertje in de pap kan steken zal ik het niet laten.

Onze oudste is ook vaak bang voor dingen, vind film ontzettend gaaf, maar gaat dan nadenken met slapeloze nachten ten gevolg.

Niet elke film is geschikt voor onze kids, zelfs niet als de leeftijd indicatie klopt.

Helemaal omdat je al vaker hebt aangegeven dat ze niet van alles moeten laten zien, zou ik hierover wel in gesprek gaan.

Jullie kennen je kids het best en voeden ze op op de manier waarop je denkt dat het hen ten goede komt.

Persoonlijk zou ik dus idd hier wel iets van zeggen. Ookal zouden ze gelijk hebben, het zijn jullie kinderen.

Mijn ouders ben ik ook altijd duidelijk tegen, en dat werkt echt goed en ook respectvol.

Als ik iets echt niet wil en ze doen het toch, ga ik altijd in gesprek. Ik sta wel open voor andere opties. Stel bijvoorbeeld dat de oudste een film wel leuk vind, dan moeten ze dus de jongste die bang is, vermaken zolang de film duurt (of zoiets).

Zij staan hier ook altijd open voro trouwens, dus dat is een luxe positie.

Ik zou ze niet laten bellen voor een film a’la minute bij het laten zien, maar wel als ze nieuwe films aanschaffen samen overleggen of dit geschikt is. Scheelt hen ook weer geld.

Mmmm. Lastig. Als ik mijn kinderen aan oma en opa toevertrouw, dan doe ik dat alleen als hun normen en waarden aansluiten bij de onze. En dan mogen ze dus ook die dingen die opa en oma goeddunken gewoon doen. Twijfelen opa en oma, dan vind ik het fijn als ze bellen, maar niet om elk wissewasje. Ik vind het dan ook prima dat de kinderen daar naar films kijken, mits ze geschikt zijn voor hun leeftijd. Ik verwacht niet van opa en oma dat ze bij alles wat ze willen laten zien of doen eerst bellen voor toestemming. Misschien vind jij het ook wel geen goed idee als ze een stuk gaan fietsen of als ze bijvoorbeeld een spel op de computer spelen. Maar opa en oma kunnen toch niet alles vooraf gaan vragen? Dat lijkt me niet erg leuk voor ze. Dat er een aantal basisafspraken zijn, passend bij jullie en hun normen en waarden (geen dingen doen of kijken die niet geschikt zijn voor de leeftijd, beleefd zijn, op tijd eten en naar bed) vind ik logisch, maar verder dan dat vind ik dat opa en oma ook zelf beslissingen mogen nemen.

lastig Lune! Het kan zo moeilijk zijn om jouw eigen grenzen voor je kids aan te geven bij (schoon)ouders :hug: Als jullie het al duidelijk meerdere malen hebben gezegd lijkt het mij dat jullie duidelijker moeten zijn: alleen disneyfilmpjes kijken, geen grote films. Zoiets? Sterkte!

Nou, ik snap wel wat je bedoelt hoor. Mijn oudste vindt een film al snel ‘spannend’ en vraagt dan of ik wil meekijken. Dat wil vaak zeggen dat ze het eigenlijk een beetje te eng vindt. Ik probeer dan dmv vragen en op hun signalen te letten of de film wel geschikt is. Zo niet, dan zet ik 'm subiet af. Ook de series die ze op tv ziet ben ik heel selectief in. Ik merk dat ze de laatste tijd in bed weer angstiger is, dus het is zaak om erop te letten wat ze ziet.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik verwacht van m’n schoonouders dat ze goed voor m’n kinderen zorgen en daar hoort bij dat ze niet naar films kijken die te spannend zijn. Dat ze dus signalen oppikken die erop wijzen dat dat zo is. Dan moet ik het nog steeds aan hun laten om te bepalen wat de grens is en dat maakt het natuurlijk moeilijk. Ik zeg er zeker wat van als ik van de kids iets terughoor wat me niet zint. Dan maar scheve gezichten.

Maar eigenlijk gaat het er niet om dat de film te eng is toch, maar meer omdat je niet wilt dat ze zulke films kijken zonder eerst het boek gelezen te hebben?

Ik denk dat je het los moet laten :wink: , een disneyfilm mag wel maar een andere film niet. Eigenlijk wil jij dus gewoon bepalen waar ze naar morgen kijken maar dat is best lastig als ze bij iemand anders logeren. Je vertrouwd ze iemand toe of niet denk ik?

Dat je meisje bang is vind ik wel iets om rekening mee te houden trouwens dat kun je best aangeven.

Oh, dat had ik even gemist. Lees het nu ook…Lune, waarom wil je dat eerst het boek gelezen wordt?

En ja, je zult altijd het vertrouwen moeten hebben dat ze bij een ander ook alleen de dingen eten, zien, die hetzelfde zijn als thuis…

Dat is een beetje het probleem idd. Vertrouwen is in het verleden geeoon beschadigd en de kinderen zijn daar onder voorwaarde van een aantal regels.

Hoorde net van de kinderen dat ze ook kruistocht in spijkerbroek gekeken hebben :frowning: dochter is maar 1nacht geweest en was daar gelukkig niet mee, maar echt…stoom uit mn oren… :frowning: dat is echt zwaar ongeschikt. Ik baal er onwijs van. Ten eerste dat ze het gezien hebben en ten tweede dat ze dit gister dan niet vertelde, toen ik vertelde dat ik niet zo blij was met die film :?

Van die wist ze overigns niet eens wat ze keken… Ze heeft gewoon de tv aangezet, boven, en gevraagd of het leuk was.

@mamalena wrote:

Lune, waarom wil je dat eerst het boek gelezen wordt?

Dat wilde ik ook al vragen. Waarom eerst er perse een boek van lezen?

Als dochter het niet leuk vond om te kijken, en broers wel, dan zou dochter hier ook pech hebben. Moet ze dan maar wat anders gaan spelen. Volgende keer mag zij kiezen wat er op tv komt.

@Suuus wrote:
Mmmm. Lastig. Als ik mijn kinderen aan oma en opa toevertrouw, dan doe ik dat alleen als hun normen en waarden aansluiten bij de onze. En dan mogen ze dus ook die dingen die opa en oma goeddunken gewoon doen. Twijfelen opa en oma, dan vind ik het fijn als ze bellen, maar niet om elk wissewasje. Ik vind het dan ook prima dat de kinderen daar naar films kijken, mits ze geschikt zijn voor hun leeftijd. Ik verwacht niet van opa en oma dat ze bij alles wat ze willen laten zien of doen eerst bellen voor toestemming. Misschien vind jij het ook wel geen goed idee als ze een stuk gaan fietsen of als ze bijvoorbeeld een spel op de computer spelen. Maar opa en oma kunnen toch niet alles vooraf gaan vragen? Dat lijkt me niet erg leuk voor ze. Dat er een aantal basisafspraken zijn, passend bij jullie en hun normen en waarden (geen dingen doen of kijken die niet geschikt zijn voor de leeftijd, beleefd zijn, op tijd eten en naar bed) vind ik logisch, maar verder dan dat vind ik dat opa en oma ook zelf beslissingen mogen nemen.

Hier ben ik het mee eens.

Ik denk dat je even duidelijk moet aangeven welke zenders dat je wil dat er gekeken wordt.

Of je zwaar overdrijft weet ik niet, misschien een beetje?

Ik ben het eens met het stukje van Suuus. Maar snap ook dat je je kinderen wilt behoeden voor enge beelden.

Ik heb bij mijn sm toen aan gegeven dat ik niet wil dat ze zomaar de tv aanzet, maar erbij blijft zodat ze weet waar ernaar gekeken wordt. Als de tv aan wil hebben omdat ze gaat koken of naar boven gaat om de was te doen, dan moet ze maar een bekende film aanzetten.

Over de film die ze gezien hebben. Heb je hem zelf ook gezien?

Ik vond het namelijk niet zo’n hele enge film eigenlijk. Misschien dat je dochter hem niet wilde kijken omdat ze er niks aan vond?

En waar kinderen angstig van worden is toch niet te voorspellen, zo vond Tygo de film ‘brief voor de koning’ heel stoer want het was met ridders enzo. Maar hij wil niet naar ‘assepoester’ kijken want hij vindt het eng als de kat achter de muis aangaat.

Vergeleken met Kruistocht in spijkerbroek is Brief voor de Koning echt niet eng oid.

Ik vind het geen geschikte film voor mijn kinderen (misschien wel voor de oudste, over een jaar ofzo), maar ik vind het vele malen erger dat mijn knullen nu ook nog een film gezien hebben waar ze nog niet alles van begrijpen en bosjes kinderen in doodgaan :?

Imfe; ik vind het iets anders als de jongste van het stel iets eng vind. Natuurlijk kijkt zij ook weleens iets wat ze niet leuk vindt (of ze gaat idd wat anders doen), maar ik zet altijd iets aan wat voor alledrie geschikt is. Een heel enkele keer zijn de oudsten weleens laat opgebleven om een film te kijken die niet voor haar is, of ze zijn bijv pas naar Dolfje Weerwolfje geweest en dan gaat zij niet mee.

en over het boek eerst lezen; wij denken dat ze op die manier meer hebben aan het boek, ze duiken meer in het verhaal, stimuleert de fantasie.

Uiteindelijk zijn de films nu niet zo zeer meer waar het om draait. Mijn vertrouwen is gewoon weg. Ik vind het niet prettig dat ze ten eerste ze voor de tv zet zonder te kijken wat daar komt, maar veel belangrijker nog dat ze niet uitzichzelf verteld dat ze nog een dergelijke film gezien hebben als ik film 1 aankaart… Ik denk dat het gewoon verzwegen en dat voelt heel rottig.

Anyway

Ik vind wel dat opa en oma zich er aan moeten houden als jij aan geeft dat je zo’n film niet geschikt geschikt vind voor je kinderen, ook al zijn ze het er niet met je eens.

Het blijft wel lastig om ze er voor te beschermen. Bij vriendjes kunnen ze ook zulke films te zien krijgen of op school.