Brent mag naar de PSZ! Antroposofisch?

Hoi allemaal

Wat een gedoe maar het is me gelukt: Brent mag na zijn verjaardag gaan spelen op een PSZ. Hij is er ZO aan toe om met andere kindjes om te gaan. Ik had hem in oktober al ingeschreven maar er is nog steeds een dikke wachtlijst. Nu kan hij wel terecht bij een vrije speelgroep, een PSZ met antroposofische inslag. :think:

Ik heb er wat over gelezen en het lijkt me bijna hetzelfde als ‘normaal’

Het is maar tto we gaan verhuizen in december.

Iemand ervaringen hiermee?

Groetjes

Carina

ik heb geen ervaring, maar hier even een linkje

http://www.de-kleine-johannes.nl/filosofie.html

wie weet heb je er wat aan…want het is best anders dan normaal denk ik…

Stijn zit op een vrije peuterspeelzaal.

Ze beginnen de dag met een hoofdstuk uit een boek van Rudolf Steiner :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .

Stijn zit niet uit overtuiging maar uit praktische overweging op een vrije peuterspeelzaal (wachtlijst) maar het bevalt erg goed.

Ze zijn erg bezig met de natuur en buiten spelen wordt erg belangrijk gevonden, weer og geen weer.

Verder gaan ze met de seizoenen mee. Liedjes van het seizoen de seizoens tafel etc.

Ze hebben alleen houten speelgoed.

Heel erg leuk vind ik dat ze altijd zelf een broodje mogen kneden en dat wordt gebakken en samen gegeten.

Ze laten de kinderen veel zelf spelen zonder ze iets aan te dragen. Vanuit het idee dat ieder kind zichzelf moet zijn.

Als ouder wordt er wel veel van je verwacht. Knutselavonden, schoonmaken, tuindagen etc. Dit vanuit het idee dat je als ouder medeverantwoordelijk bent voor de speelomgeving van je kind.

Ik geloof niet dat het heel veel verschild van een gewone psz maar die extra dingen vind ik wel leuk voor de kinderen. Zelf appels plukken uit de tuin en dan appelmoes maken bv.

Lijkt me het beste om een keertje te kijken en sfeer te proefen.

groet Annnemiek