Hier een noodkreet van een mama.
Ik heb een dochter van 2 weken oud (en 1 van 2 jaar oud) en heb al een paar dagen erge pijn in mijn tepels. Met name bij het aanleggen doet het vreselijk veel pijn, tijdens het drinken minder, maar ik houd daarna een branderig en jeukend gevoel over.
Voor het vermoeden van spruw, ben ik sinds 2 dagen miconazol gaan smeren op de tepels (na iedere voeding?) maar ik heb de indruk dat het branderige gevoel alleen maar toeneemt en ben dus even gestopt met smeren.
Mijn dochtertje heeft vreselijk rode vlekken (eczeem?) rondom haar mond en wat rode vlekken in haar gezicht rond de ogen en voorhoofd. Ze is echt de hele dag wakker (al 3 dagen) en huilt veel.
Ik ben dus een beetje ten einde raad. Is hier iemand die de klachten herkent en mij een advies kan geven?
Ow wat vervelend joh!!
Na het eerste stukje dacht ik spruw! Maar daarna niet meer. Ik heb helaas geen antwoord voor je, behalve dat ik de dokterspost even zou bellen.
:hug:
Ook mijn advies om HAP te bellen. Ze vinden dat bij zulke jonge kindjes echt normaal hoor :-* . Ik kan je ook telefoonnummer van BVN PB-en. Stuur dan maar even een PB. Je kunt hun tot 10 uur wel bellen hoor. :-*
Nav je eerste stuk zeg ik direct, jij hebt een spruw infectie aan je tepels.
Maar wat je dochter betreft, ik zou inderdaad ook even je HAP bellen… beter een keer te veel dan te weinig…
sterkte
Ik dacht/ denk ook gelijk aan spruw wat betreft jouw borsten.
Maar wat betreft je dochtertje: zou ik ook even de ha§ bellen.
Hoi Wiske,
Allereerst nog gefeliciteerd met je dochter!
Als ik je verhaal zo lees kan het spruw zijn. Ik lees dat je jezelf hebt behandeld met miconazolnitraat creme maar je dochter niet?
Bij spruw is het heel belangrijk dat jullie beide worden behandeld anders blijf je elkaar over en weer besmetten.
Spruw herken je bij jezelf:
- brandend gevoel in de tepels, vooral ook na de voedingen maar ook tijdens
- jeukende tepels, rood, schilferig
Bij de baby:
- onrust , loslaten tijdens het drinken, daardoor veel luchthappen wat weer zorgt voor krampjes -> huilen
- wit waasje in het mondje of witte plekken
- parelmoerglans op de lipjes
- hardnekkige luieruitslag
Ik ga je informatie geven over spruw:
Jijzelf kunt je tepels behandelen met die creme (dun smeren) en je dochter met een orale gel of suspensie. Die kun je via de HA krijgen. Deze gel breng je na iedere voeding een klein beetje aan in het mondje. Op de verpakking staat 4x per dag, maar dat is voor flesgevoede kindjes. Je kunt de totale hoeveelheid voor de dag delen door het aantal voedingen en dan na elke voeding dat kleine beetje geven: erwtje gel links, erwtje gel rechts, eentje boven en eentje onder het tongetje.
Als alle symptomen weg zijn, kun je het beste nog een week door blijven smeren, want spruw is heel hardnekkig en anders kan het terugkomen.
Verder zijn de volgende zaken van belang:
- goede hygiene, maar niet met antibacteriele zeep, laat die maar even staan. In plaats daarvan kun je beter voor en na de voedingen je handen wassen met Lactacyd zeep. Die is zurig en schimmeldodend.
- alles wat in aanraking komt met melk (zoogcompressen, spuugdoekjes, slabben, kleertjes, luiers, bh’s) wassen op 60 graden en een scheutje azijn door het laatste spoelwater
- kolf en evt. flessen/spenen dagelijks uitkoken met een scheutje azijn in het water
- borsten goed droog houden, dus zoogcompressen vaak vervangen.
- als je de borsten wilt wassen niet met zeep, maar alleen water gebruiken. Evt. schoonmaken na de voeding water en azijn (kopje water en theelepel azijn erin)
Als je nu zelf vermoedt dat het toch iets anders is (of misschien wel twee dingen door elkaar) is het verstandig even langs de HApost te gaan. Sowieso verstandig ivm de spruw want de gel krijg je alleen op doktersrecept.
Dank je Floor, wat een uitgebreid advies. Aangezien ze genoeg voeding binnen krijgt, heb ik besloten tot morgen te wachten en naar de huisarts terug te gaan voor advies.
Ons meisje zit helemaal onder het eczeem in haar gezicht, rond de mond, ogen en op haar voorhoofd. Daarnaast heeft ze ook bij haar vagina de huid helemaal kapot. Het is echt heel zielig en ik maak me zorgen.
Ik vermoed dat ik mogelijk zelf reageer op de staalpillen die ik nog moet slikken. Ik heb nl. aanleg voor eczeem maar had er al tijden geen last meer van, maar nu heb ik weer plekjes en veel irritatie in mijn gezicht en hals. Als dat zo is, kan zij er via de BV mogelijk ook een reactie op hebben toch?
Via google ben ik daarmee niet wijzer geworden, maar de tip kwam van een collega die van een andere collega wist dat zij ook erge eczeem kreeg toen zij staalpillen moest slikken.
Aangezien ze bijna op zijn, hou ik het voor gezien met die pillen. Ook melk en ander zuivel laat ik deze week even met rust. Kijken of het beter wordt.
ALs ik je stukje zo lees denk ook ik aan spruw
sterkte :-*