Brand TU Delft

Ik dacht vanmorgen: “wat doet die helikopter toch steeds hier?” Kijk ik uit het raam vanaf de zolder, zie ik het gebouw van de TU in brand staan :shock: .

Even copy-paste van de NOS-site:

De brandweer, die sinds vanochtend het vuur probeert te bedwingen in een gebouw van de TU in Delft, heeft enige afstand tot de brand genomen in verband met instortingsgevaar.

Het gebouw van de faculteit Bouwkunde zal, op z’n minst voor een groot deel, verloren gaan. In elk geval is er wat de hoogste etages betreft geen redden aan.

Het vuur, dat rond negen uur is ontstaan, slaat uit grote delen van het veertien verdiepingen tellende gebouw. Iedereen heeft de faculteit op tijd kunnen verlaten.

De brandweer kan de haard van het vuur door de grote hoogte moeilijk bereiken. De trappenhuizen worden voor zover mogelijk nat gehouden in de hoop dat het onderste deel van het gebouw zo veel mogelijk kan worden behouden.

Omliggende gebouwen lopen geen onmiddellijk gevaar omdat ze op afstand van de brand staan. Wel is er in de omgeving hinder van de hevige rookontwikkeling. De brandweer verricht metingen naar eventueel vrijgekomen giftige gassen.

In de omgeving hebben particulieren en bedrijven die hinder hebben van de rookontwikkeling, het advies gekregen om ramen en deuren te sluiten

Het vuur is ontstaan door kortsluiting in een koffiezetapparaat op de zesde verdieping. Daarna heeft het vuur zich razendsnel ontwikkeld.

Het gebouw biedt ruimte aan 3000 studenten. Een studentenflat in de buurt van het brandende gebouw is ontruimd.

De 21-jarige Tim Hilhorst, die aan het einde van zijn tweede jaar zit, was in het gebouw aanwezig toen de brand uitbrak. Hij hield een presentatie op de achtste verdieping.

Van paniek was volgens Hilhorst geen sprake toen het alarm afging. “Het alarm gaat wel vaker af, dus we dachten dat het vals was. We liepen eigenlijk met tegenzin naar beneden. Dat verliep allemaal heel rustig.”

Voor veel studenten betekent de brand het verlies van werk waar ze weken en soms maanden aan gewerkt hebben. “Er zullen veel maquettes en presentaties verloren zijn gegaan”, zegt Hilhorst. “Dat is voor de mensen die aan het afstuderen zijn heel erg spijtig.”

Zelf heeft Hilhorst geen werk meer in het gebouw liggen. “Juist omdat ik dacht dat er toch niks aan de hand was, heb ik al mijn spullen rustig ingepakt en ben ik naar beneden gelopen.”

Ik vind zo’n uitgebrand gebouw er altijd zo triest uitzien… Gelukkig is er niemand gewond geraakt. Maar veel studenten zullen hun werkstukken opnieuw moeten maken :frowning: .

Erg zeg, de studenten die zoveel werk hebben gehad aan hun werkstukken of presentaties, allemaal in 1x weg is .

Zijn die fotos bijjou vandaan gemaakt?

Dan woon je vlak bij mij want ik zag dit: (vanuit mn woonkamer)

Ik las net dat het vuur over aan het slaan is naar een aangrenzend gebouw :cry: . Wat een drama voor de TU, zeg!

Ook ik heb de rookwolken gezien toen ik naar Berkel reed vanmiddag.

ja echt erg van al dat verloren werk van de studenten zeg…

mijn man belde me vanmorgen al of ik ff op het net wou kijken wat er aan de hand was in de buurt van Den haag - Rotterdam, hij is vrachtwagenchauffeur en zag bij maassluis?? (dacht ik) de zwarte rookwolk hangen…

liefss :vlinder:

het rookt nog steeds , maar de windt staat nu richting rotterdam.

zonde van al het werk, morgen hadden ze een expositie dacht ik te horen.

schoonpa belde al in paniek op dat alle ramen en deuren dicht moesten, ik heb verder geen noodalarm af horen gaan en iedereen fietst nog vrolijk door dus zal best wel meevallen, ik ruik hier binnen niets.

@melanie wrote:

schoonpa belde al in paniek op dat alle ramen en deuren dicht moesten, ik heb verder geen noodalarm af horen gaan en iedereen fietst nog vrolijk door dus zal best wel meevallen, ik ruik hier binnen niets.

Op internet (NOS en NU bijvoorbeeld) verzoeken ze al heel de middag de bewoners van Tanthof en nog 2 wijken uit voorzorg alle ramen en deuren gesloten te houden aangezien er wel giftige stoffen (ASBEST) vrijgekomen zijn, maar nog niet in grote aantallen.

Ik reed vanmiddag naar Delft (langs Tanthof) maar ik vond het maar

erg stinken hoor, als ik daar zou wonen zou ik mooi alles dichthouden!

Deuren sluiten

In de omgeving hebben particulieren en bedrijven die hinder hebben van de rookontwikkeling, het advies gekregen om ramen en deuren te sluiten.

Het gebouw biedt ruimte aan 3000 studenten. Een studentenflat in de buurt van het brandende gebouw is ontruimd.

Naar de mening van Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenstudies aan de TU, voldeed het zestig jaar oude gebouw niet aan de veiligheidsvoorschriften.

Morgen zou in het gebouw een tentoonstelling worden geopend met onder meer stoelen van Rietveld en maquettes van gebouwen. Of deze collectie gespaard is gebleven is niet bekend.

Bron: NOS.nl

Ik doe bouwkunde aan de HvA, maar de telefoontjes kwamen al snel bij ons binnen.

Ik hoorde dat het gebouw al is ingestort… echt bizar! Alle schoolspullen, tentamens en werkstukken… En nog de bekende spullen zoals de rietveldstoel die daar morgen tentoongesteld zou worden… hij is er nu gewoon niet meer.

Klinkt misschien stom, maar ben blij dat het niet op mijn school is gebeurd :oops:

net gemaakt, het grootste gedeelte staat nog maar voor hoelang?

Hoi,

Vanuit mijn werk hebben wij de hele dag erop gekeken en het stonk behoorlijk. Toen ik naar huis reed, hoorde ik dat er een deel ingestort was. Ben benieuwd morgen hoe het er uitziet. Ben wel blij dat er geen gewonden zijn gevallen. Vond het er best eng uitzien met die hoge vlammen.

De man van mijn collega werkte bij de TU in het gebouw ernaast. Dat gebouw is ook geevacueerd.

gr. lolifant

het brand nog steeds … wat over is word gesloopt hoorde ik net op het nieuws

‘Brand meester’ bij TU-Delft

Uitgegeven: 14 mei 2008 08:25

Laatst gewijzigd: 14 mei 2008 09:04

DELFT - De brandweer heeft woensdagmorgen om 6.00 ur het sein brand meester gegeven. Een woordvoerder van de brandweer heeft dat gezegd. Het uitgebrande gebouw van de Delftse Technische Universiteit smeult nog een beetje na.

Ongeveer twintig brandweermannen houden toezicht. Vanwege instortingsgevaar kunnen ze niet dichtbij het gebouw komen.

Volgens een woordvoerder van de brandweer gaan deskundigen van een sloopbedrijf woensdag zo snel mogelijk onderzoeken hoe de situatie in het pand is.

filmpje van de instorting http://www.nuvideo.nl/home/video/show/13697

Mijn mannetje moest er naar toe…

Hij zit bij de brandweer…

Heavy hoor!

Ik denk echt aan die arme studenten, het lijkt me zoooooooooo erg als je werk waar je maanden aan hebt gewerkt gewoon weg is… :cry:

Mijn hub werkt op de tu in delft, maar gelukkig niet in het gebouw wat afgebrand is.

Ik werk bij TNO in Soesterberg. Hoorde er natuurlijk ook snel van, want wij doen veel met de Univ. TNO zit er daar trouwens ook vlakbij. Echt heel vervelend zeg.