Boze, gefrustreerde peuter.

Ik moet even van mij afschrijven.



Jullie kennen het vast wel, kinderdagverblijf ‘’ zo goed als ‘’ ontgroeit en zóó toe aan de basisschool.



R. gaat naar kdv. 3 dagen in de week, hij ging er altijd met héél veel plezier naar toe, dat is nu wel minder. Hij wil wel, vind het spelen prima, maar hij mist de uitdaging. ‘’ Ik wil ook andere dingen leren!’’ .



Hij fantaseert over de basisschool, wat hij allemaal gaat doen, wil doen, en moet gaan doen. Hij staat te popelen en heeft het vaak over ‘’ Als ik vier ben… ‘’



Hij is gefrustreerd, uitdaging thuis met puzzelen, tekenen, schrijven krijgt hij wel. Wat hij wil, krijgt hij van mij aangeboden.

Maar alsnog, uit het zich in boze woorden. (Stommerd is een hit!) en zélfs slaan. Dit deed hij eerst niet.



Ik ga niet meteen roepen van ‘’ Dat kind op het kdv doet dat. ‘’ Maar het word wel bevestigd dat hij behoorlijk veranderd na de komst van het kindje.

We hebben hier uitvoerig over gesproken op het kdv. Juist omdat het jongetje en R. zo verschillend zijn. Kindje is denk ik ook paar maandjes jonger. Komt uit een héél ander gezin dan dat R. komt etc. (Niet persé negatief overigens.)



Hij is boos, op alles, slaapt behoorlijk slecht, wisselt heel erg van slaaptijden. (Zelfde tijd naar bed maar soms tussen 5-6 wakker of dan weer tussen 6-7 of 7-8 echt heel wisselend).

Hij lijkt niet uitgerust te zijn, en ik wil hem ook weer niet overdag dwingen om te slapen. (Hij wil dit zelf niet, alleen vorige week, toen was hij ziek.)



Hij schreeuwt, luistert niet, roept keihard ‘’ Nee! ‘’ als ik ook maar iets vraag.

(Riley, wil je je jas opruimen, want hij hoort niet op de grond?! - Netjes vragen dus werkt niet. -

Riley , ruim je jas op. - Dwingend, werkt niet. -

Riley ruim NU je jas op! - Ook niet. -

Riley…uitleg wat hij moet doen, waar hij moet, waarom dat moet etc etc het werkt niet!!!)

Hij is dwars, boos, gefrustreerd, schreeuwt, slaat (ons, zijn zusje.) en ‘’ straffen .’’ werkt niet.



Eerst waarschuwen, op de stoel hij gaat gillen, huilen , schreeuwen alsof hij zwaar mishandeld word.

Ik ben een beetje aan het einde en wéét niet meer wat wél zou werken.



Want voor we met ‘’ Straf ‘’ begonnen. (Het is niet meer dan op de stoel in de huiskamer zitten, en dat 2 minuten met wekker, en dan goedmaken.) hebben we ook de liefkozende manier geprobeerd, de negeer manier etc. Het is al even aan de gang en het lijkt erger te worden…



En we zijn nu ook gestopt met logeren bij oma, want daar is hij heel erg bang. We weten niet precies wat er is gebeurd, dat wil hij absoluut niet vertellen, (Hij geeft aan dat er iets is. Dat wel.) En we lopen dan dus tegen iets aan, dat hij ook niet meer wil logeren bij mijn zus.

(Afgelopen weekend heeft hij daar geslapen, maar moeizaam. En toen het eenmaal een beetje ging, vertoonde hij daar ook HEEL erg grote mond, dwingend praten etc. En zodra hij mij sprak of wist dat ik aan de telefoon hing, brak hij weer, huilen, dat hij mij misten, zo graag bij mij wilden zijn, bang was etc. Hij wilden zo graag naar huis, ook toen ik daar was.)



Hij zit duidelijk NIET lekker in zijn vel, en ik kan mijn vinger er niet opleggen.



Op kdv gaat het redelijk goed, hij is daar wel wat drukker dan hij was, baldadiger, maar is niet zo extreem als thuis. (Als ik het daar vertel, staan ze daar met hun oren te klapperen, zo kennen ze hem niet. En mijn zus was ook erg verbaasd over hoe hij deed.)

Je ziet dus duidelijk verandering in gedrag. Tot vervelend aan toe.



Ik wil hem helpen, hem weer lekker in zijn vel te laten zitten en ik weet gewoon niet meer hoe.





Sorry, lang… moest het even kwijt.

Ik denk dat hij gewoon aan school toe is en op dit moment weinig uitdagingen meer heeft, en zijn energie niet meer kwijt kan. Onze meid had daar ook heel erg last van in de maanden voordat ze op school begon. Op school gaven ze ook aan dat juist die periode één van de moeilijkste is.

Geen tips, alleen heel veel herkenning, hier ook soms de wanhoop nabij met haar boze buien, NEE, schoppen, slaan, tong uitsteken en ga maar door…:wall:



Ze zijn gewoon echt aan school toe: hier duurt het nog 5 weken en dan mag ze eindelijk!





(hier doet broertje van bijna 2 helaas haar in bijna alles na…herken je dat ook met jullie jongste?)



Gewoon een knuffel dus :hug:

Ja zusje doet veelste veel na, gelukkig nog niet zo heftig als dat R. dat doet maar jeetje, altijd leuk 2 kinderen in huis die NIET luisteren …