bortvoeding is illegaal??!!

het is (nog) geen echt nieuws bericht, maar vind dat het wel even onder de aandacht mocht. het komt van een andere site en geschreven door de persoon die dit mee gemaakt heeft

:

hopelijk binnenkort in 't echt in de media…

primeur: Asz Aalst stuurt politie af op vrouw die borstvoeding geeft

Ik heb vandaag mijn ligamenten gescheurd en ben hiermee naar de spoedafdeling van het ASZ in Aalst gegaan. Toen ik toekwam had mijn baby van 3,5 maanden honger. Het personeel van de spoed reed me in de rolstoel naar een aparte ruimte om mijn kind te voeden. Ik verging van de pijn en vroeg om mij meteen te helpen. Neen, ik moest eerst mijn kind in de kamer voeden en mocht pas door de gang naar de radiografie als ik klaar was met voeden. Ik heb toen aangedrongen om mij meteen te helpen, dat het niet nodig was om te wachten tot ik klaar was, dat ik gerust kon voeden in die rolstoel.

De verpleger herhaalde weer dat ik niet mocht voeden in de gang. Hij zei er dan bij dat dit het beleid was van het ziekenhuis. Ik was er samen met een vrijwilliger van het Mammacafé en mijn echtgenoot en zij waren beiden ook erg verbolgen. Ik vroeg dat reglement op papier, maar daar werd niet op gereageerd. Mijn echtgenoot was ook zijn geduld kwijt en vroeg opnieuw of we verder mochten naar de afdeling. Het mocht niet; het beleid van het ziekenhuis zegt dat je in het bijzijn van patiënten geen borstvoeding mag geven. Er waren geen andere patiënten en dan nog. Ik mocht mij kind wel een fles geven, maar niet de borst. Er kwam een tweede verpleger bij die meteen aan mijn echtgenoot vroeg om de dienst te verlaten. Dit heeft hij uiteraard geweigerd.

Ik ben dan gestopt met voeden en we zijn verdergegaan naar de dienst radiografie. Ik vroeg aan de secretariaatsbediende of ik daar in de wachtzaal mocht voeden en zij wist toch niet dat het niet kon. Ik vertelde wat er gebeurd was op de spoedafdeling en alle omstanders waren verontwaardigd. Ik werd in de wachtzaal gezet en enige momenten later kwamen de twee verpleegkundigen van de spoed en VIER politieagenten op ons af. Ik had volgens hen de wet overschreden. Als burger van België moet ik weten dat borstvoeding in het openbaar, openbare zedenschennis is. Gelukkig kwamen er een aantal omstanders om hen ook weerwoord te bieden dat het echt te absurd aan het worden was. Een van de agenten werd echt kwaad en begon zowat te schelden dat het een schande was, dat openbaar voeden echt bij wet verboden is, dat een vrouw toch ook niet op de grote markt in Aalst haar borsten moet bovenhalen, want dat is obsceen. We moesten zwijgen en mochten niet meer voeden, anders zouden er verdere stappen gezet worden. Een aantal andere verpleegkundigen zijn me dan komen halen omdat ik intussen onder de radiografie mocht.

Op de dienst radiografie stelde al het personeel ons gerust dat ze ook niet akkoord waren met de gang van zaken, maar als er een patiënt naar de politie belt kunnen ze dat niet tegenhouden.

Er heeft geen patiënt gebeld; het waren de verplegers van de spoeddienst zelf.

Ik ben coördinator van het Mammacafé. Wij organiseren moedergroepen op openbare plaatsen om het taboe rond borstvoeding weg te werken en dan wordt uitgerekend op mij de politie afgestuurd omdat ik mijn kind wil voeden op een spoedafdeling.

Is het mogelijk om wat aandacht te geven aan dit verhaal? Borstvoeding geven is niet obsceen en bij mijn weten geen openbare zedenschennis. We zijn echt bruut behandeld door de verplegers terwijl onze kindjes er op stonden te kijken. Ook één van de politieagenten was absoluut niet voor rede vatbaar. Met de protesterende omstanders erbij leek het wel een echte rel, één voordeel: ik voelde even de pijn aan mijn enkel niet meer.

ehm…ja ehm… :evil: :naughty: :silenced: :doh: :evil: :naughty: :silenced: :doh: :snooty: :doh: :silenced: :silenced: :silenced: :silenced: :silenced: :silenced: :silenced: :silenced: :hand:

nouja zeg! word je nu al in de boeien geslagen omdat je bv geeft ? :evil:

en in een zh moet het juist geen probleem zijn :evil:

bv is puur natuur en is niks obsceen aan … waar zijn onze boobs anders voor gemaakt? vroeger bestond er nog geen flesvoeding en toen het er eenmaal was was het heel erg duur

we moeten toch wel zo langzamer af van dat taboe hoor :roll:

en daar is het nieuwsbericht al

Zoekt naar emoticon met openvallende mond :shifty: :wall: :wall:

Hier word ik gewoon naar van, heb er geen woorden voor :silenced: :roll: :hand:

:shock: :shock: :shock: wat is dat voor kolder zeg :o t, wordt echt steeds gekker :wall: :evil:

Kindje moet toch drinken :thumbup: :hug:

oh krijg de neiging er heen te gaan om te gaan voeden… mijn 20 maanden oude dreumes!

Eigen kind, eigen melk, kind heeft honger, kind krijgt melk… hoe moeilijk wil je zoiets simpels maken :wall:

@mamaMarije wrote:

oh krijg de neiging er heen te gaan om te gaan voeden… mijn 20 maanden oude dreumes!

Eigen kind, eigen melk, kind heeft honger, kind krijgt melk… hoe moeilijk wil je zoiets simpels maken :wall:

Een soort van voedings sit-in lijkt me wel wat op zo’n locatie, het is dat mijn jongste alweer 5 is…

Ik zou er bij wijze van spreken weer voor beginnen met de BV… kan nu nog :shifty:

Hoewel ik hartstikke voor borstvoeding (ook in het openbaar) ben krijg ik bij het eerste bericht toch wel een beetje het gevoel dat deze mevrouw wellicht wel graag in de media wilde komen als “coördinator van het mammacafé”. Misschien is dat helemaal niet zo maar dat gevoel krijg ik er een beetje bij.

was het in belgie gebeurt ja toch?

die hebben wel vaker van die rare dingen op tv wat moet doen voorkomen als waarheid terwijl een domme grap is.

maar voor het zelfde geld is het wel waar. maar kan het haast niet geloven zeker niet als het wel in belgie is

@monique wrote:

die hebben wel vaker van die rare dingen op tv wat moet doen voorkomen als waarheid terwijl een domme grap is.

maar voor het zelfde geld is het wel waar. maar kan het haast niet geloven zeker niet als het wel in belgie is

waarom zijn dingen die hier op tv komen een rare grap???

@dietske wrote:

@monique wrote:

waarom zijn dingen die hier op tv komen een rare grap???

niet alles natuurlijk.

die talkshow met die man die zwaar prate en die man die piepte.

een candiktcamera grap warvan ze zeiden dat het echt gebeurt was terwijl het ook een grap was over een man met psychische problemen.

dus zo raar is dit dan ook niet wat ik zeg toch

@monique wrote:

Dit is gewoon waar hoor. Ik zit op een ander forum (o.a. over borstvoeding) waar heel veel meiden deze vrouw kennen en er dus ook al persoonlijk over hadden gehoord.

Maar hebben ze even de verkeerde te pakken, haha! :thumbup:

woon op 12 km van het betreffende zh…

volgens de pers hier, is het echt wel waar !!! jammer genoeg !!!

(heb nooit bv gegeven, maar dit is toch echt te absurt voor woorden…)

De directie van het zh betreurt het voorval, wordt er wel specifiek bij vermeld…

liefs

Gerda

dit las ik op een ander forum

ik woon ook in belgie en ik heb een ander verhaal gehoord niet dat dat er wat toe doet maar toch het plaatst het verhaal toch way anders

de dame zou inderdaad aan het voeden zijn geweest in een wachtzaal met veel volk, blijkbaar zouden anderen zijn gaan klagen
(mensen van een andere godsdienst) ze hebben de vrouw een lokaaltje apart aangeboden dat heeft ze met veel lawaai geweigerd (ik begrijp haar) daardoor is er een woordenwisseling ontstaan en is de politie verwittigd
in dit ziekenhuis is laatst veel herrie geweest en is personeel aangevallen en bedreigd dat is de reden van de oproep en meteen ook de reden van de komst van 4 agenten ze wisten niet waarom ze werden opgeroepen

er is bij de komst van de politie trouwens geen proces verbaal opgemaakt omdat de situatie plots duidelijk werd

ik vind dit een prachtig voorbeeld van "een muis die een olifant wordt"

gewoon misverstand en mekaar misbegrijpen}

een kennis van mij voedt ook zelf. Ze vindt het echter toch een beetje genant en heeft een soort schortje gemaakt dat ze omhangt en waar haar baby onder ligt te drinken en waar ze zelf wel zicht op heeft, maar omstanders niet. Dat zou dan ook een optie kunnen zijn als het daadwerkelijk strafbaar zou zijn om in het openbaar te voeden. Dan is het niet meer zo openbaar.

Dat zou ik dus nooit doen. Op tv zie je soms niks anders dan zwaaiende borsten, niemand die daar raar van opkijkt en dan mag je niet eens meer discreet je kindje voeden, waar de borsten uiteindelijk voor zijn gemaakt hé, zonder allemaal poespas ? :hand: Zo blijft het natuurlijk iets in de taboe-sfeer.

Ik snap serieus niet waarom mensen aanstoot nemen aan een vrouw die zit te voeden, ik kan er met m’n verstand niet bij.