Borstvoedings garantie pakket

Geen idee of dat regio gebonden is hoor… :oops: (Ik kom uit groningen)



Maar in ieder geval…



Via het groene kruis kun je zo’n pakket aanvragen voor €75 (als je geen kraamverzorging van het groene kruis hebt €150…)



dit is wat je kan verwachten:


1. Tijdens de zwangerschap:

Onbeperkt advies per e-mail en/of telefoon van de lactatiekundige.
Indien nodig 1 consult van de lactatiekundige aan huis.
Gratis deelname aan de borstvoedingsvoorlichtingsavonden.

2. Tijdens het kraambed:

Van 0 t/m max. 10 dagen na de bevalling:

Begeleiding van de kraamverzorgende.
Onbeperkt advies per e-mail en/of telefoon van de lactatiekundige.
Indien nodig 2 consulten van de lactatiekundige aan huis.

3. Postnataal:

Maximaal 6 weken na de laatste kraamzorgdag:
Onbeperkt advies per mail en/of telefoon van de lactatiekundige.
Indien nodig 1 consult van de lactatiekundige aan huis


De Bv is bij Thomas helemaal mislukt door slechte voorbereiding van mezelf en slechte begeleiding de eerste 2 dagen in het ziekenhuis...
Ik ben gestopt op mijn meest labiele moment en heb daar achteraf zoooooo'n spijt van gehad.
Nu is het met Thomas gelukkig helemaal goed gekomen hoor :inlove:
Maar dan nog :(

Nu wil ik het helemaal goed doen!
En wil zo lang mogelijk BV blijven geven.

Is zo'n pakket wat?
Heeft iemand daar al ervaringen mee?

Groetjes, Mirjam

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het levert met name wat op als je gebruik maakt van de LK en de cursus denk ik. De kraamzorg die ik had hier (Friesland) heeft zowiezo het predikaat pro-BV, en ik heb tijdens mijn kraamtijd prima ondersteuning gekregen. Nu had ik ook geen problemen en ook geen behoefte aan LK, maar goed, ik heb wel veel tips gekregen van de kraamhulp (die zelf ook nog BV gaf).



Je hebt een negatieve ervaring achter de rug waar je zo te proeven nog steeds een beetje verdrietig om bent. Al zou het iets van je onzekerheid weg kunnen nemen dat je een heel vangnet achter je hebt staan, mocht het nodig zijn, dan is het die 75 euro al waard denk ik!

Mijn ideeën:


  1. is het een échte lactatiekundige? :think: Ik heb adviezen opgevolgd van de LK’s van de kraamzorginstelling, en dat had ik beter niet kunnen doen… (dat was overigens gratis, 24 uur per dag telefonisch en op afspraak, omdat ik lid was)
  2. na 6 weken moet het blijkbaar goed gaan? Dat was hier écht nog niet zo, dus dat zou al zonde zijn geweest van het geld
  3. ik vind een telefoonnummer van de contactpersonen van VBN vele malen belangrijker, en gratis. Zij kunnen namelijk antwoorden geven op eerste vragen, over je schouder mee kijken bij het aanleggen, zij geven ook voorlichtingsavonden en avonden voor voedende moeders waarbij je al je vragen kwijt kan.



    :angel:

ik vind 75 euro ook niet echt klinken als een ‘goede deal’.

Ik ben via het cb in contact gekomen met een lactatiekundige die ik kon bellen als er iets was en die een keer bij mij op huisbezoek is geweest. Daar heb ik nooit een cent voor hoeven betalen.



Ik weet niet hoe het zit met LLL en dergelijke, maar als ik op biebels bericht afga, is dat dus ook gratis…



En dan beloven ze heel veel: tijdens de zwangerschap altijd beschikbaar, ja lekker is dat, alsof jij/wie dan ook daar veel gebruik van maakt. EN dan maar 6 weken daarna??? :shock: Hadden ze dat niet beter om kunnen draaien? Dus 6 weken pre-natal en 9 maanden post-natal? Of kunnen ze er dan geen winst op maken? :silenced:





Ik zou ook even uitzoeken wat er in jouw verzekering sowieso al vergoed wordt. En hoevele je kwijt bent voor een bv-avond enzovoort.

Ik ben lid van VBN, voor de voorlichtingsavonden staat volgens mij een bedrag van € 15,00 (voor 3 avonden, incl VBN-brochures) en voor de maandelijkse bijeenkomst betaal ik € 2,00 (onkosten als koffie en thee e.d.). Voor € 16,00 per jaar ontvang je het tijdschrift BN. :mrgreen:

ik heb het overwogen maar niet gedaan omdat we het “voordeel” er niet van zagen.



Wie bepaalt wanneer “indien nodig” is? Bepaal je dat zelf of de kraamverzorgster ofzo? En als je gaat bedenken wat je mogelijk zou kunnen gebruiken en de kosten van de “losse” consulten/adviezen weet dan kan het nauwelijks uit.



Op zich vind ik het een sympathiek initiatief :thumbup:



Mijn ervaring is na 3x dat de kraamverzorgster veel uitmaakt (vervelend genoeg).

@hazze wrote:

De kraamzorg die ik had hier (Friesland) heeft zowiezo het predikaat pro-BV, en ik heb tijdens mijn kraamtijd prima ondersteuning gekregen. Nu had ik ook geen problemen en ook geen behoefte aan LK, maar goed, ik heb wel veel tips gekregen van de kraamhulp (die zelf ook nog BV gaf).


Welke kraamzorg had jij in Friesland? Hier ook een speciaal pro-bv predikaat; De Friese Wouden

Vooral bij Myrthe hadden we echt een TOP-kraamverzorgende, ik had geen cursus gevolgd, maar zij gaf zóveel informatie en hielp steeds maar weer om goed aan te leggen :thumbup: Met Myrthe nooit problemen gehad!

@@nneke! wrote:

Welke kraamzorg had jij in Friesland? Hier ook een speciaal pro-bv predikaat; De Friese Wouden



Vooral bij Myrthe hadden we echt een TOP-kraamverzorgende, ik had geen cursus gevolgd, maar zij gaf zóveel informatie en hielp steeds maar weer om goed aan te leggen :thumbup: Met Myrthe nooit problemen gehad!




Yep, die dus! helemaal :thumbup:

en ik vond het dus heel fijn dat ze zelf nog steeds BV gaf, haar kindje was 9 maanden en ze had er nog een van 2 die ook heel lang BV had gekregen. Ze was echt een ervaringsdeskundige en zat er nog middenin, heel prettig.

Bedankt voor jullie reacties!



Het is wel een LK van de kraamzorg zelf…



Het gaat mij er vooral om dat ik dit keer wel goed wordt voorbereid op BV geven.

En ik vroeg me dus af of zo’n pakket dan ook echt bijdraagt.

Qua geld… tja, als ik KV zou geven, dan kost het ook geld, meer zelfs, dus daar zou ik het niet om laten…

Maar inderdaad… het lijkt wel oke… maar waarom alsnog zo’n beperking :think:



De kraamhulp was lief en deed haar best hoor…

Maar ipv hulp inschakelen bij het niet goed aanleggen van Thomas (kreeg de eerste nacht in het ziekenhuis een tepelhoedje omdat de verpleegster er geen tijd voor had om me te helpen :wall: sinds dien wou Thomas nooit meer goed aanleggen), vertelde ze me dat het wel goed kwam, maar er is nooit echt wat gedaan…



Nu ben ik in elk geval wat vastberadener en dat zal ook wel helpen 8)

Mijn vriend staat achter me en zal me in alles steunen :inlove:



Oei heel verhaal :oops: