Borstvoeding

Dag luitjes,

Hopelijk kunnen jullie ervaringen en/of meningen mij wat op weg helpen.

Ik ben voornemens om borstvoeding te gaan geven maar ik loop tegen het feit aan dat ik na mijn zwangerschapsverlof weer voor 32 uur zal gaan werken.

Nu wordt er veelal aangegeven dat je dan het beste kan kolven en smorgens en 'savonds, en de weekenden etc. de borst kan geven.

Of 'smorgens en 'savonds borstvoeding afgewisseld met flesvoeding.

Ik vraag me nu af wat van het bovenstaande het beste werkt.

Op mijn werk heb ik niet echt de mogelijkheid tot kolven, behalve op het dames toilet. Nu zou dat kunnen met zo’n Avent handkolf maar alvorens ik allerlei spullen ga aanschaffen hoor ik graag andermans meningen en ervaringen.

Daarnaast hoor ik verhalen dat velen al na enkele weken afstappen van borstvoeding.

Ik verneem graag hoe dat bij anderen verloopt of verlopen is.

je hebt 25 % recht van je werk tijd omt e kolven of te voeden. En een damestoilet is echt niet de plek, er moet stroom, water, en een koelkast voor jou zijn, in een afsluitbaren geventileerde ruimte!

kijk eens op http://www.borstvoeding.com daar staat heel veel!

succes!

ik snap je twee opties niet precies :think: bedoel je dat je wil weten of je nou wel of niet ook kunstvoeding moet geven als je gaat kolven? Of bedoel je of je uberhaubt moet gaan kolven of dat je vanaf dat je gaat werken over zult gaan op kunstvoeding tijdens de uren dat jij werkt en borstvoeding als je thuis bent?

Dat is toch een keus die je zelf moet maken. Ik ben er zelf van overtuigd dat het het beste voor het kindje is om de eerste 6 maanden puur bv te krijgen, dus ik zou zeker de eerste maanden dat je werkt ervoor gaan om het via kolven op te lossen dat je kindje toch volledige bv kan geven. Maar als dat niet lukt, is het natuurlijk nog heel goed om wel bv te blijven geven als je niet werkt. Zo krijgt je kindje toch al het goede van bv binnen.

Ofwel: de voordelen van borstvoeding geven als je stopt na een paar dagen, of als je stopt na een aantal weken of maanden

Je baby de borst geven, al is het maar voor één dag, is het mooiste cadeau dat je je kind kan geven. Borstvoeding is zo goed als altijd de beste keus voor je baby. Als het op dit moment niet de beste keuze lijkt voor jou, dan kunnen deze richtlijnen je misschien helpen. Diane Wiessinger windt er geen doekjes om.

Als je je baby maar een paar dagen borstvoeding geeft…

heeft hij colostrum gekregen. Omdat borstvoeding de antistoffen bevat die je pasgeboren kindje nodig heeft wordt het ook wel eens de eerste (en pijnloze!) vaccinatie genoemd. Bovendien bevat het colostrum uitgekiende voedingsstoffen om de spijsvertering van de prille baby op gang te helpen. Borstvoeding komt tegemoet aan de eerste emotionele en voedingsbehoeften van je baby. Het helpt jou om sneller te herstellen van de bevalling. Als je overweegt hoe véél het voor je baby betekenen kan, en hoe weinig het jou zal kosten, dan is het alleszins de moeite waard om tenminste een dag of twee de borst te geven, zelfs als je daarna op kunstvoeding wilt overstappen.

Als je je baby vier tot zes weken borstvoeding geeft…

heb je hem door de meest kritieke fase van zijn kindertijd geloodst. Pasgeborenen die geen borstvoeding krijgen lopen veel meer risico om ziek te worden of in het ziekenhuis opgenomen te worden. Ze hebben veel meer spijsverteringsproblemen dan borstgevoede baby’s. Na vier tot zes weken heb je waarschijnlijk ook de meeste ongemakken van de eerste voedingsperiode achter de rug. Neem je serieus voor om een maand lang te voeden. Bel de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk, borstvoedingorganisatie LLL, of een gecertificeerd lactatiekundige, als je vragen hebt. Op die manier ben je in een betere positie om te beslissen of het iets voor jou is om langere tijd borstvoeding te geven.

Als je je baby drie of vier maanden borstvoeding geeft…

zal haar spijsverteringssysteem grotendeels volgroeid zijn en zal ze de vreemde bestanddelen in kunstvoeding veel beter kunnen verdragen. Maar als er in je familie allergie voorkomt heeft ze daar veel minder kans op als je nóg een paar maanden wacht voor je wat dan ook te eten geeft naast moedermelk. De eerste vier maanden alleen maar jouw melk geeft een jaar lang goede bescherming tegen oorontsteking.

Als je je baby zes maanden borstvoeding geeft…

zonder enig ander voedsel of drinken, is de kans op latere ongewenste reacties op kunstvoeding of ander voedsel een stuk kleiner. De Vereniging van Amerikaanse Kinderartsen (AAP) raadt het introduceren van vast voedsel gedurende de eerste zes maanden af. Tenminste zes maanden borstvoeding zorgt ervoor dat het eerste levensjaar van de baby gezonder verloopt en het verkleint voor jou het risico van borstkanker.

Voor je baby betekent het bovendien veel minder kans op oorontstekingen en jeugdkanker. En ten slotte: uitsluitend en frequent zelf voeden gedurende de eerste zes maanden geeft een bescherming van 98% tegen een nieuwe zwangerschap (als de menstruatie gedurende die tijd wegblijft).

Als je je baby negen maanden borstvoeding geeft…

heb je hem tijdens de periode waarin hij de snelste en meest belangrijkste mentale en lichamelijke ontwikkeling van zijn leven doormaakt de voeding gegeven die voor hem op maat werd gemaakt met jouw melk. Als je minimaal negen maanden borstvoeding geeft, help je hem beter te presteren gedurende zijn schooljaren. De borstvoeding afbouwen kan op deze leeftijd tamelijk makkelijk? maar ja, borstvoeding blijven geven is ook makkelijk! Als je op deze leeftijd zeker nog niet wilt stoppen, voed dan niet alleen om eten te geven, maar ook als troost.

Als je je baby een jaar borstvoeding geeft…

kun je de kosten en de moeite van kunstvoeding vermijden… Je kind kan op deze leeftijd waarschijnlijk gewoon met de pot mee-eten. Van de meeste gezondheidsvoordelen die dit jaar moedermelk je baby heeft opgeleverd zal zij de rest van haar leven profiteren. Zij zal bijvoorbeeld een sterker ontwikkeld immuunsysteem hebben; het risico dat ze orthopedie of logopedie nodig heeft zal veel kleiner zijn. De Vereniging van Amerikaanse Kinderartsen (AAP), adviseert om tenminste 1 jaar de borst te geven, omdat je baby daardoor zeer waarschijnlijk normaal gevoed en gezond zal zijn.

Als je je baby 18 maanden borstvoeding geeft…

ben je er mee doorgegaan je baby van voeding, troost en bescherming tegen ziekten te voorzien- - in een periode waarin ziektes bij kunstgevoede baby’s veel voorkomen. Je baby heeft waarschijnlijk ook een goede start gemaakt met vaste voeding. Jullie hebben door de tijd een stevige band ontwikkeld; een goede en gezonde basis voor zijn toenemende onafhankelijkheid. Nu is hij oud genoeg om samen toe te werken naar het moment van stoppen, in zijn eigen tempo. Een gewezen Amerikaanse chirurg zei eens: het is een gelukkige baby die tot zijn tweede jaar borstvoeding krijgt.

Als je je baby borstvoeding geeft tot zij er aan toe is om te stoppen…

kun je erop vertrouwen dat je op een normale gezonde manier aan de fysieke en emotionele behoeften van je kindje bent tegemoetgekomen. In culturen waar geen druk wordt uitgeoefend om te stoppen met borstvoeding worden kinderen tenminste twee jaar gevoed. De WHO en Unicef raden met kracht aan om borstvoeding te geven tot in de peutertijd: “Moedermelk is een belangrijke bron van energie en proteïne, en helpt beschermen tegen ziekte tijdens het tweede levensjaar van het kind.” Onze biologie lijkt uit te gaan van het spenen van de borst tussen 2 ½ en zeven jaar. En het is niet meer dan normaal om de botten van onze kinderen te bouwen van de melk die speciaal voor hen wordt gemaakt.

Jouw melk voorziet in antistoffen en andere beschermende factoren gedurende de hele periode dat je borstvoeding geeft. Gezinnen met borstgevoede peuters merken dat hun medische rekeningen nog jarenlang lager zijn dan die van hun buren. Wetenschappelijk onderzoek lijkt er op te duiden dat hoe langer een kind borstvoeding krijgt, hoe hoger zijn intelligentie is. Moeders die langdurig borstvoeding gaven, hebben blijvend een nog lager risico op het ontwikkelen van borstkanker. Kinderen die langdurig borstvoeding kregen hebben meestal veel zelfvertrouwen, en zullen minder snel op hun duim zuigen of een dekentje meezeulen. Borstvoeding kan helpen de tranen, woedeaanvallen en valpartijen die bij de vroege kindertijd horen, te verzachten… Je kunt er zeker van zijn dat eventuele ziektes milder zullen verlopen en gemakkelijker te doorstaan zullen zijn. Borstvoeding is een voor alle doeleinden geschikt moederwerktuig dat je niet meer wilt missen!

Maak je geen zorgen dat je kind voor eeuwig de borst zal willen. Alle kinderen stoppen uit zichzelf, ongeacht wat jij doet, en er zijn meer borstgevoede peuters dan je zou denken.

Of je nu één dag borstvoeding geeft of meerdere jaren…

de beslissing om je kind de borst te geven is er één waar je nooit spijt van hoeft te hebben. Als je besluit om te stoppen, onthoudt dan dat het een grote stap is voor jullie allebei. Als je ervoor kiest te stoppen met borstvoeding vóórdat je kind er klaar voor is, doe het dan vooral geleidelijk en met liefde.

Over kolven, je zegt dat je op je werk alleen op het toilet kan kolven. Ik weet niet waar je werkt, maar er zijn wettelijke regels, en je werkgever is verplicht om een andere ruimte dan een toilet voor je beschikbaar te stellen, zie hieronder:

Wat staat er in de wet

De afdeling Publiek en Informatie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelde de volgende informatie beschikbaar:

Volgens de Arbeidstijdenwet is de werkgever verplicht de werknemer de mogelijkheid te bieden om het werk te onderbreken voor het geven van borstvoeding of om moedermelk af te kolven. De werkgever moet hiervoor een geschikte, afgesloten ruimte beschikbaar stellen.

Deze ruimte moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

• de ruimte moet van binnen uit afgesloten kunnen worden
  • de ruimte moet voldoende privacy bieden
  • de ruimte moet geschikt zijn om uit te kunnen rusten
  • in de ruimte moet een (opvouwbaar) bed of een rustbank staan
  • er moet voldoende verse lucht en voldoende voorzieningen voor klimaatbeheersing zijn
  • er mogen geen risico’s zoals gevaarlijke stoffen en verontreinigingen zijn.

De werknemer moet ook kunnen beschikken over koelkastruimte om de afgekolfde melk te bewaren. Ook moet er in de directe omgeving de mogelijkheid zijn om de handen te wassen.

Vaak wordt een dergelijke ruimte gecombineerd met andere ruimten, zoals een EHBO-ruimte of vergaderkamer. Een toilet is dus geen geschikte ruimte. Is er geen geschikte ruimte in het bedrijf aanwezig, dan mag de werknemer zelf een plek regelen. Met toestemming van de werkgever kan ze zelfs naar de baby toe gaan. De werkgever kan met de werknemer ook andere afspraken maken, bijvoorbeeld aangepaste werktijden of thuiswerken.

Tot negen maanden na de bevalling mag de werknemer zo vaak en zo lang als nodig is borstvoeding geven of kolven, tot maximaal een kwart van de werktijd. Deze tijd wordt beschouwd als werktijd, de werkgever moet dan ook het loon doorbetalen.

Deze informatie is afkomstig uit artikel 4:8 van de Arbeidstijdenwet. In dit artikel wordt gesproken over een geschikte en af te sluiten besloten ruimte. Wat een ruimte tot een geschikte ruimte maakt is niet letterlijk in de wet opgenomen. Op basis van jurisprudentie zijn de bovengenoemde voorwaarden opgesteld.

Je zou ook kunnen kijken of het een optie is je kindje ‘live’ te voeden als je werkt. Als de afstand tussen jouw werk en de opvang niet heel groot is, is dat absoluut het overwegen waard. Live voeden kost vaak veel minder tijd dan kolven, dus dan is de reistijd vaak alsnog terugverdiend. En ook dát mag van de wet.

Verder nog de tip om redelijk op tijd te beginnen met oefenen met kolven. Kolven moet je leren (er zijn natuurlijk uitzonderingen die het meteen lukt), en door op tijd te beginnen leg je ook een mooi voorraadje aan. En koop tzt een dubbelzijdige electische kolf. 32 uur werken is best wat, dat betekent dat je veel zal moeten gaan kolven. Dan zou ik niet met een handpompje of enkelzijdige pomp aan de gang gaan.

Alles is eigen keuze natuurlijk, ik ben alleen benieuwd naar ervaringen en meningen om tot een eigen keuze te kunnen gaan komen.

Over de verplichting van de werkgever.

Alles is aanwezig behalve de stroom en de rustruimte.

Voor de rest zijn er, behalve het invalide toilet en het gewone toilet, geen afsluitbare ruimtes of rustruimtes (stilte ruimte of lig mogelijkheden) in het pand aanwezig.

Het is goed dat de arbeidswet dit voorschrijft maar dit is in het pand waar ik werk niet goed mogelijk, de ruimte is er simpelweg niet en staat geheel los van onwil van de werkgeverskant (als puntje bij paaltje zou komen).

Met de 2 opties bedoelde ik inderdaad afkolven of het afwisselen met (kunstmatige) flesvoeding. Ik vraag mij af of dit in de praktijk wel werkt, accepteert een baby 2 verschillende soorten voeding.

Vervelend als die ruimte er echt niet is. En toch is je werkgever dan verplicht met jou naar een oplossing te zoeken zodat je kindje alsnog bv kan krijgen. Is het live voeden zoals ik in eerdere post zei allicht een optie? Of misschien ergens in de buurt (dus niet in eigen pand)een ruimte waar je wel zou kunnen kolven? Ik zou zelf niet op een toilet gaan kolven. Los van de hygiene, is het toch ook echt belangrijk dat je relaxed en rustig kunt zitten, niet dat je op een krap wctje moet zitten, dat komt de melkproductie ook echt niet ten goede. Voor 1 keertje is het niet erg, maar als je dat structureel een paar keer per dag moet doen…

En als antwoord op je laatste vraag: meeste kindjes pikken dat wel gewoon hoor, twee voedingen door elkaar. Het kan wel zijn dat je productie er meer onder heeft te leiden dan je zou willen. Ik heb het hier bij de eerste drie maanden volgehouden om (na 6 mnd) een combi van bv en fv te geven. Daarna was de bv productie echt te veel gekelderd.

Ik werk ook 32 uur en heb tot 6 maanden op mijn werk gekolfd. Twee keer per dag had ik wel nodig. En ik zou ook voor een dubbele kolf gaan, ik had / heb een enkele en dat duurt toch wel lang.

Toilet zou ik idd niet doen, naast de hygiene zit het ook gewoon niet lekker (hard, koud etc), voor een keertje kan het wel.

Gewoon eens met je baas overleggen.

Dat er nu niets afgesloten kan worden, betekent nog niet dat ze niet een schuifje op een deur kunnen en willen zetten :wink:

Wettelijke regels zijn leuk maar je moet ook nog gewoon kunnen werken, soms werkt afdwingen niet :? maar soms is het ook niet nodig! Gewoon open het gesprek aangaan ‘goh kunnen we daar alvast over nadenken?’

Twee soorten voeding door elkaar is volgens mij geen probleem. Veel vrouwen bouwen inderdaad af zodat ze nog wel 's morgens en 's avonds live geven maar verder kv. Ik had het probleem dat mijn melk anders ging smaken bij invriezen, ik kon dus geen reserve voorraad aan kdv geven. Dan maar kv als backup, voor als ik niet genoeg kolfde.

@Marlous79 wrote:

Ik werk ook 32 uur en heb tot 6 maanden op mijn werk gekolfd. Twee keer per dag had ik wel nodig. En ik zou ook voor een dubbele kolf gaan, ik had / heb een enkele en dat duurt toch wel lang.

Toilet zou ik idd niet doen, naast de hygiene zit het ook gewoon niet lekker (hard, koud etc), voor een keertje kan het wel.

Gewoon eens met je baas overleggen.

Dat er nu niets afgesloten kan worden, betekent nog niet dat ze niet een schuifje op een deur kunnen en willen zetten :wink:

hier hebben ze idd ook puur voor het kolven een schuifje op de keuken gezet. Die keuken zit op een vrij drukke plek in het gebouw, en ik werd er regelmatig gestoord. (kloppen op de deur, harder kloppen ‘je bent aan het wát???’ -goed, daar ging de melktoevoer). Daarna hebben ze op een kantoor van iemand die in de middag niet werkt ook een schuifje gezet, daar zit ik nu dus als zij er niet is.

Het is idd waar dat afdwingen niet echt een productieve houding is, en dat regels en wetten leuk zijn, maar dat het vaak -ook met medewerking van werkgever- toch lastig is om een oplossing te vinden. Maar proberen out of the box te denken en te bekijken wat de mogelijkheden zijn als binnen het pand kolven idd niet mogelijk is, kan wel allicht nog tot een prima oplossing leiden. En dan is het allicht wel fijn dat je weet dat je de wet achter je hebt staan.

Gelukkig is het niet een hele krappe toilet, dat valt wel mee.

Er is een ruimte toilettafel aanwezig, alleen geen stoel of stroom.

Probleem van de andere ruimtes is niet alleen dat ze niet afsluitbaar zijn, wat eventueel nog wel gerealiseerd zou kunnen worden, maar nog meer dat het volledig glazen ruimtes zijn die dus niet echt privacy bieden.

Maar goed, eerst maar eens zien hoe borstvoeding verloopt in het begin en dan kan ik tegen die tijd altijd nog gesprek aangaan om te kijken hoe we dat kunnen oplossen.

Ik weet dan alleen nog niet zo goed wanneer en watvoor soort kolf ik dan het beste kan aanschaffen.

We hebben hier in de omgeving wel borstvoeding voorlichtingdagen e.d. maar die zijn maar ééns in de 2 maanden en dan ook nog overdag als ik moet werken, dus ook niet echt handig.

@Clair wrote:

Gelukkig is het niet een hele krappe toilet, dat valt wel mee.

Er is een ruimte toilettafel aanwezig, alleen geen stoel of stroom.

Probleem van de andere ruimtes is niet alleen dat ze niet afsluitbaar zijn, wat eventueel nog wel gerealiseerd zou kunnen worden, maar nog meer dat het volledig glazen ruimtes zijn die dus niet echt privacy bieden.

Maar goed, eerst maar eens zien hoe borstvoeding verloopt in het begin en dan kan ik tegen die tijd altijd nog gesprek aangaan om te kijken hoe we dat kunnen oplossen.

Ik weet dan alleen nog niet zo goed wanneer en watvoor soort kolf ik dan het beste kan aanschaffen.

We hebben hier in de omgeving wel borstvoeding voorlichtingdagen e.d. maar die zijn maar ééns in de 2 maanden en dan ook nog overdag als ik moet werken, dus ook niet echt handig.

Hmm, ja een glazen ruimte is nou ook niet echt je-van-het…

Ik zou het, zeker omdat een makkelijke oplossing dus niet echt voor de hand ligt, wel al ter sprake brengen voordat je met verlof gaat. Dan hebben jullie rustig de tijd om iets te bedenken, en wordt je werkgever straks niet verrast door je vraag. Als jij het toilet prima vindt, is dat natuurlijk ook goed, maar geen stoel en geen stroom klinken toch echt als vrij nare omstandigheden hoor. Niet relaxed kunnen zitten, komt het kolven echt niet ten goede en als je geen stroom hebt ben je dus verplicht om een handkolf te gebruiken. Er zijn meer mensen die een handkolf gebruiken, maar ik zou zeker aangezien je best veel werkt en dus veel moet kolven, absoluut voor een electrische gaan. En daarmee dus ook als antwoord op je vraag: als je het mij vraagt, zou ik dus voor een dubbele electrische gaan. Welk merk je zou moeten nemen, is denk ik echt persoonlijk. Ik heb een medela en een avent. Voordeel van de Medela is dat alle onderdelen makkelijk los bij te bestellen zijn. Je zou, als je zou willen, dan ook een tweedehands kolf kunnen kopen en voor 2 tientjes nieuwe onderdelen kunnen kopen zodat alles wat met jou en je melk in aanraking komt, gewoon nieuw is. Dat is bij avent bv niet mogelijk.

Maar ik ben wel fan van de avent-flesjes en het opbergsysteem van avent, en dat sluit dan natuurlijk allemaal weer fijn op elkaar aan, terwijl ik nu met mijn medela kolf en dan voortdurend aan het overgieten ben.

Ik zou overigens wel wachten met aanschaffen van kolf tot je bevallen bent en de bv een beetje loopt. Als je de eerste dagen een kolf nodig hebt, is dat sowieso een andere kolf dan je later nodig zult hebben. En die kun je dan huren bij de thuiszorg (of voor minder structureel gebruik heeft de kraamhulp ook meestal een kolf bij zich)

Collega van mij had een medela, die vond ik echt een stuk stiller dan de avent.

De avent heb ik wel van tevoren gekocht, maar dat is echt niet nodig. En gaf bij mij zelfs problemen toen ik de eerste dagen een sterkere kolf nodig had om op de bv op gang te brengen. Meeste kolven die je kon huren waren namelijk medela :? dat past dan weer niet op mijn kolf. Uiteindelijk wel een avent kunnen vinden.

Maar ja, ik werd een beetje zenuwachtig als iets niet geregeld was, en wilde hem gewoon in huis hebben :shifty:

@Marlous79 wrote:

Maar ja, ik werd een beetje zenuwachtig als iets niet geregeld was, en wilde hem gewoon in huis hebben :shifty:

Dat probleem heb ik meestal ook :wink:

Maar als ik het zo hoor en lees dan is het wijzer te wachten met het aanschaffen van een kolf tot na de bevalling.

Zoals aangegeven kun je ze ook huren en dat is dan weer zo geregeld.

Op het werk is het probleem van afkolven inmiddels ook opgelost :slight_smile:

Er is een beschikbare ruimte bij P&O van onze dochteronderneming die in hetzelfde pand zit.

Yeah :dance: fijn dat het geregeld is!