Borstvoeding? Wel of niet?

Ik zelf denk op dit moment erg veel na of ik misschien toch borstvoeding wil gaan geven.

Bij Naomi heel bewust voor fles gekozen want een kind aan je tiet vond ik maar een stom idee.

Ik zag mezelf echt niet zitten.

Nu twijfel ik.dit zal ons laatste kindje zijn dus ook de laatste mogelijkheid om ooit te ervaren wat borstvoeding nu inhoud.

Ik merk dat ik heel erg veranderd ben na de geboorte van haar.

Dus denk er misschien nu bewuster over na.



Ik zit wel boordevol vragen maar kan daar bij jullie als borstvoedings ervaren mama’s wel terecht :mrgreen:



Hoe gaat borstvoeding eigenlijk?

Geef je het om de 3 uur net als de fles of moet het juist op verzoek?

Of ligt dat helemaal aan je kindje?



Hoe weet je dat je kindje voldoende gedronken heeft?



Zijn er bepaalde dingen die je als mama niet mag eten of drinken?



Wanneer ga je kolven?

Die dat als je te veel melk produceert?



Sorry, ik kom misschien als een domme muts over :oops:

Misschien kunnen jullie als borstvoedings ervaren mama’s mijn twijfels wegnemen.

Wat goed dat je er nu toch over nadenkt!



Voor mij is het eigenlijk heel logisch. Het is het meest natuurlijke, precies waar je borsten voor gemaakt zijn, dus waarom zou je het niet doen?

Borstvoeding geven gaat niet altijd meteen goed en is wel iets wat je met je kindje moet leren. Daarom is een cursus doen vantevoren wel slim, want helaas is de kraamhulp bijv iemand die erg goed de bv om zeep kan helpen als je haar slechte adviezen aanneemt (er zijn ook echt wel goeie… maar diezijn echt in de minderheid).

Borstvoeding geven doe je echt op verzoek, dan hou je een tevreden baby en een goede productie. Meestal komt daar na verloop van tijd vanzelf een soort ritme in. Bij mijn kindjes was dat vaak zo elke 2,5u de eerste maanden. Eentje liet er meer tijd tussen, eentje minder. Ze laten zelf los als ze genoeg gedronken hebben en als je goed kijkt naar de signalen van je kindje en dus meteen aanlegt als je kindje honger heeft zal hij ook genoeg binnenkrijgen.



Kolven hoef je op zich niet te doen, ik heb het bij mijn laatste twee kinderen niet gedaan. Ik kan het niet goed en het s niet nodig omdat ik thuisben met de kinderen…

Sommige kindjes kunnen niet tegen veel knoflook of ui, of scherpe kruiden. Krijgen daar krampjes van. Dan kan je dat dus beter laten staan :wink: Ik heb dat alleen bij mijn oudste gehad, bij de andere drie kon ik alles eten en drinken (behalve dan een glaasje wijn, dat mis ik onderhand wel een beetje!).

Ik denk dat Lune hele goede adviezen geeft, dus daar ga ik verder niet op door.



Wel even een complimentje, ik vind het tof dat je ondanks dat je voor de eerste bewust voor de fles koos nu toch wilt inlezen over de borstvoeding. Wat je uiteindelijk ook gaat doen, veel succes :slight_smile:

Via mobiel, dus even korte reactie :wink:



Borstvoeding is zo fijn joh… Intiem momentje met je kindje, en je hebt het altijd bij je, juiste temperatuur en alles, je kan je kindje zo aanleggen, hoeft geen flesje klaar te maken :slight_smile: de voedingsstoffen variëren ook per leeftijd, om de zoveel tijd past het aan aan de leeftijd van je kindje…



Ik hoef niet te twijfelen :inlove:

Allereerst super dat je bv overweegt! Ik vind bv geven heel fijn plus je geeft allerlei goede voedingsstoffen aan je kind. @Angela_84 wrote:

Ik zelf denk op dit moment erg veel na of ik misschien toch borstvoeding wil gaan geven.

Bij Naomi heel bewust voor fles gekozen want een kind aan je tiet vond ik maar een stom idee.

Ik zag mezelf echt niet zitten.

Nu twijfel ik.dit zal ons laatste kindje zijn dus ook de laatste mogelijkheid om ooit te ervaren wat borstvoeding nu inhoud.

Ik merk dat ik heel erg veranderd ben na de geboorte van haar.

Dus denk er misschien nu bewuster over na.



Ik zit wel boordevol vragen maar kan daar bij jullie als borstvoedings ervaren mama’s wel terecht :mrgreen:



Hoe gaat borstvoeding eigenlijk?

Geef je het om de 3 uur net als de fles of moet het juist op verzoek?

Of ligt dat helemaal aan je kindje?

ik geef op verzoek en gemiddeld is dat om de 3 uur. Soms heeft een kindje wat minder gedronken waarna ze wat sneller weer komt



Hoe weet je dat je kindje voldoende gedronken heeft?

goed opletten of ze voldoende plasluiers heeft



Zijn er bepaalde dingen die je als mama niet mag eten of drinken?

ze zeggen dat kool, sinaasappels en gekruid eten voor buikkrampjes kunnen zorgen, maar heb dat bij beide kinderen alleen de eerste maand gemeden. Wel moet je oppassen met alcohol, want dat komt wel in de moedermelk terecht. Ik heb mijn oudste een jaar de borst gegeven en dronk wel eens een glaasje na de laatste voeding.

Wanneer ga je kolven?

ik ben vanaf 6 weken echt gaan kolven (heb in de kraamweek ook gekolfd omdat bv niet lekker op gang kwam) en heb vanaf toen ook flessen gekolfde voeding gegeven, zodat ze aan de fles went (helaas is onze dame nog steeds een flesweigeraar)



Die dat als je te veel melk produceert?

ik zou daar voorzichtig mee zijn want melkproductie werkt als vraag en aanbod, je zou wel de ergste stuwing er een beetje af kunnen kolven. Als je gaat kolven bij een volle borst zal je borst weer meer melk aanmaken.

Sorry, ik kom misschien als een domme muts over :oops:

Misschien kunnen jullie als borstvoedings ervaren mama’s mijn twijfels wegnemen.helemaal niet erg dat je vragen stelt, alleen maar goed toch! Je zou evt een bv cursus bij bvn of LLL kunnen volgen. Ik heb daar zelf veel aan gehad. Succes!




En ik zie dat ik weer laat ben met reactie. Krijg je ervan als je op je mobiel aan het tikken bent.

Wat goed dat je nu de overweging maakt om deze keer wellicht bv te gaan geven. Ik hoef weinig toe te voegen aan voorgaande adviezen.



Ik wil alleen zeggen, volg je gevoel! Wil je die intimiteit ervaren, want idd…borsten zijn gemaakt voor het voeden van een kindje, probeer je dan evt voor te bereiden (heb ik overigens bij de oudste via ervaringsdeskundigen en internet gedaan) en ga ervoor!!



Heb je het geprobeerd en lukt het niet om welke reden dan ook, dan heb je het geprobeerd. Blijf je twijfelen en doe je het niet, dan krijg jevwellicht spijt.

Op http://www.borstvoeding.com en http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl vind je ook veel informatie. :slight_smile:

Wat mooi dat je borstvoeding overweegt!!



Als je eenmaal hebt besloten dat je het wilt proberen: goede voorbereiding is het halve werk.

Toen ik in verwachting was van de eerste heb ik met mijn man 2 voorlichtingsavonden bijgewoond van de VBN.

Wij wisten daarna goed wat we konden verwachten.

Alles werd besproken: van goed aanleggen tot kolfen.

Ook evt. problemen kwamen aan bod.



Kolfen hoef je alleen maar te doen als je langer dan 3-4 uur bij je kindje vandaan bent. Bijvoorbeeld door werk. Als je niet werkt, of de mogelijkheid hebt om onder werktijd je kindje op de opvang te gaan voeden hoef je in principe niet te kolfen.



Het kan gebeuren dat je in kraamweek moet kolfen om de BV op gang te helpen. In dat geval wordt je geadviseerd een kolf te huren.

Hoi!



Heel dapper van je dat je er over nadenkt! Ik zelf heb bij de eerste 2 bewust de fles gegeven om dezelfde reden als jij. Bij de derde eigenlijk ook. Bij de 4de heb ik gekozen voor borstvoeding. Waarom? Om dezelfde reden als jij. En het was heerlijk! Ik heb er zo van genoten. En nu baal ik eigenlijk best wel dat ik het bij de eerste 3 niet heb gedaan!



De keus is helemaal aan jou. Doe wat JIJ wilt! Enne, voorbereiding heb ik nooit gehad. En toch liep het hartstikke goed!



Succes met je keuze!

Mijn ervaring: Ik blijf het bijzonder vinden :inlove:



Bij de oudste kon ik geen bv geven omdat ze de tepel niet aanhapte (lees: korte tongriem) dus eerste 3 weken afgekolfd maar mijn fysieke gezondheid lijdde eraan dus ben ik over gegaan op de flesvoeding.



Bij Gioya wilde ik het vooralsnog proberen en jawel, zij hapt goed aan en ik heb geen seconde spijt van. Ik ervaar bv geven alleen maar positief.




  • ik ben ruim afgevallen en zit weer op mn streefgewicht wat ik na Katie niet meer was. Altijd 10 kilo zwaarder gewogen.
  • Als ik ergens ben en Gioya wilt drinken, dan kan ik d’r zo aanleggen zonder heet water en flesvoeding mee te hoeven nemen. Ik hoef s’nachts mn bed niet voor uit om fv te maken. Ze drinkt dan gewoon lekker op bed en hou k haar lekker bij me tot ik me bed uitga :inlove: Door geven van bv heb je meer contact met je kindje. Ze slaapt btw ook door nu :slight_smile:



    Ik gaf de eerste 2,5maanden om de 3u maar nu heeft ze zelf bepaald om de 4uurtjes te komen voor de voeding en ze drinkt ook korter dan 20min dan voorheen. Als ze vol zit, dan laat ze het los en dan weet ik vanuit haar signaal dat ze genoeg heeft.



    met bv weet je ook nooit hoeveel het eruit komt maar als je kind tevreden is, dan zit het echter wel goed :mrgreen:



    en owja, ik voed haar ook op verzoek. Al gedaan vanaf dat de kraamhulp pleite was… Gioya komt ook nu netjes om de 4uurtjes





    Nogmaals: bv geven blijf ik voorlopig wel doen :dance:

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een cursus te doen.

Ikzelf heb samen met mijn man avondcursus gedaan bij het VBN van 2 avonden. LLL doet dit ook geloof ik. Daar krijg je ook erg veel informatie.



Verder vind ik het Borstvoedingshandboek van Stefan Kleintjes erg informatief.

Heel goed dat je het overweegt en dat je er aan wilt beginnen :thumbup:



Ik wil je dus echt niet ontmoedigen maar wil je wel even meegeven dat het niet allemaal zo soepel hoeft te gaan als de meiden hierboven schrijven :wink:



Marijne heeft een halfjaar bv gekregen, Eva 8 weken. Met Eva was het 1 groot gevecht om haar aan de borst te krijgen en ik heb het live geven na 6 weken opgegeven tot opluchting van ons allebei. Ze vond het helemaal niks dat er eerst niks uit een borst komt en dan heel veel en dat ze het niet zelf regelen kan.

Omdat ik nu de vergelijking met fv kan maken, moet je zeker denken aan het volgende:

  • je kunt dus niet zien hoeveel je kindje binnenkrijgt, je moet erop vertrouwen dat je kindje het zelf regelt. Pas als je gaat wegen en je kindje blijft aankomen, weet je of het goed gaat.
  • je kunt de eerste 4-5 weken niet door iemand anders laten voeden. Toen Eva eenmaal doorhad dat er ook zoiets als een fles bestond, werd het gevecht aan de borst nog groter. En omdat ik ook een moeilijke zwangerschap had, vloog ik tegen op de muren op na 6 weken, ik wilde gewoon even weg. Ik ben dus niet iemand die in een vreemde omgeving ‘even’ mijn kind aan de borst gooi :wink: ik vind het nu een vreselijke opluchting dat ik gewoon een fles kan geven.



    Het zijn echt geen zaken waardoor ik zou afraden om eraan te beginnen, in tegendeel zelfs! Maar je kunt het maar beter van tevoren weten, dat de mogelijkheid er is en er rekening mee houden. Tenminste, zo voel ik dat.

Maar ook naar zulke problemen valt te kijken, en vallen goed mogelijk op te lossen, als je een lactatiekundige inschakelt. :slight_smile:

Het is dat veel mensen daar niet vanaf weten, dat teveel gedoe vinden of iets anders, maar problemen met productie, toeschietreflex, tepel/speen verwarring vallen heel goed te bekijken en behandelen door een lactatiekundige. Als je zulke problemen heb, is dat niet iets waar je je gelijk bij neer moet leggen/moet accepteren en ‘dan maar’ fles gaat geven (waarmee ik niet zeg dat jij je best niet heb gedaan natuurlijk, maar BV hoeft niet te stranden op veel kleine ‘problemen’).

Een LK heb ik ingeschakeld hoor Selena :wink: en inderdaad het hoeft er niet op vast te lopen.

Ik heb het geprobeerd maar op een gegeven moment was het klaar. En ik ben ook niet iemand die denkt ‘het moet het moet moet bv zijn’.



Maar ik waak altijd een beetje voor de prachtige verhalen van ‘zoooo makkelijk, is geweldig, geen gedoe’ etc. Dat is gewoon niet altijd de praktijk. Kijk alleen maar hier op het forum onder de kop Borstvoeding en je ziet welke problemen je tegen kunt komen :wink:

En mijn insteek is dat je dat maar beter kunt weten en je erop voorbereiden.

@Marlous79 wrote:

- je kunt dus niet zien hoeveel je kindje binnenkrijgt, je moet erop vertrouwen dat je kindje het zelf regelt. Pas als je gaat wegen en je kindje blijft aankomen, weet je of het goed gaat.


Hier zou ik toch graag een belangrijke nuance aan willen toevoegen. Borstvoeding is teamwork, moeder en baby zorgen er sámen voor dat de melkintake voldoende is. Voeden op verzoek is een breed begrip. Het houdt in dat je op verzoek van je baby voedt door te reageren op zijn eerste hongersignalen (nog maar heel licht slapen/wat wakker worden, zoekbewegingen maken, smakgeluiden maken, op vingers of knuistje sabbelen). Het kan echter ook betekenen dat je op jouw verzoek voedt. Bijvoorbeeld wanneer je pasgeboren baby zijn voedingsbehoefte zelf nog niet zo goed kan bewaken of wanneer hij misschien niet helemaal zo goed aan de borst drinkt.

Je houdt als moeder dus altijd een vinger aan de pols en dat kan ook zonder dat er maatstreepjes aan te pas komen :wink: Daarbij kun je de volgende richtlijn aanhouden. Een baby krijgt voldoende binnen als hij minstens acht voedingen per etmaal krijgt (vaker is zeker de eerste weken ook heel normaal, bij borstvoeding is er geen maximum aan het aantal voedingen verbonden), ongeveer 150-250 gram per week groeit, flinke plasluiers maakt (in ieder geval vier zware wegwerpluiers of zes kletsnatte katoenen luiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), minstens vier keer per etmaal lichte, zachtgekleurde ontlasting heeft ter grootte van een flinke munt en tevreden en alert is (alertheid is ook een hele belangrijke; als een baby suf/slaperig en moeilijk wakker te krijgen is.

Deze (en veel meer) informatie komt ook aan bod tijdens de informatiebijeenkomsten die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL worden georganiseerd :slight_smile:

Ik ben om! :inlove:

Ik heb besloten ons tweede wondertje borstvoeding te gaan geven.

Ik ben wel super benieuwd hoe het zou gaan.

Dus ben van plan een cursus te gaan doen.



Bedankt voor jullie reacties!!! :-*

Wat goed van je :slight_smile: en weet je, al lf het niet gaat dan kan je altijd nog overstappen op flesvoeding. Maar dan heb je het in elk geval wel geprobeerd, kan je daar geen spijt van krijgen!