Vandaag op nu.nl:
Vrouwen die meer dan een jaar borstvoeding geven, hebben 50 procent minder kans om reumatoïde artritis (RA) te krijgen dan vrouwen die geen borstvoeding geven. Dit blijkt uit Zweeds onderzoek.
De onderzoekers vergeleken 136 vrouwen met de aandoening en 544 vrouwen zonder RA. Ze ontdekten dat vrouwen die 13 maanden of langer borstvoeding gaven 50 procent minder kans hebben op het ontwikkelen van RA dan vrouwen die nooit borstvoeding hadden gegeven. Vrouwen die tussen de één en twaalf maanden borstvoeding gaven, bleken 25 procent minder kans te hebben op het ontwikkelen van RA.
Reumatoïde Artritis
RA is een zeer pijnlijke vorm van reuma die wordt gekenmerkt door ontstekingen in de gewrichten. Vooral de gewrichten van de handen en voeten, de knieën, de polsen en de enkels zijn vaak aangedaan.
De onderzoekers noemen de resultaten van het onderzoek verrassend. Vooral omdat de uitkomsten zo anders zijn dan in eerdere studies. Ze pleiten dan ook voor verder onderzoek.
Nog lang niet alle gezondheids voordelen voor moeder en kind zijn ontrafeld… Mooi dat er zoveel onderzoek naar wordt gedaan!
Ik had al lichte vorm van RA voor ik Lasse kreeg en blijkbaar heeft een half jaar bv niet geholpen want door vermoeidheid kreeg ik aardig te pakken toen lasse bijna een jaar was.
en een jaar bv is best heel wat - zeker als je werkt. Probeer ook nu eerst maar een half jaar te halen.
Hmmm, dus niet alleen goed voor kind. :thumbup:
dus als ik nu nog een paar maanden door ga dan heb ik wat minder kans…?
Volgens dat onderzoek dan he, ik wil eigenlijk dan weten hoe het zit en zo.
Maar ik heb wel een reumafactor dus baat het niet… zou mooi zijn als ik daar de kans mee zou verkleinen.
Bella, heb je er veel last van met die lichte vorm?
Bella,
Vervelend dat je RA hebt! Misschien had je wel meer klachten gehad als je geen BV zou geven? Een half jaar zou ook al verschil maken volgens het onderzoek.