Borstvoeding & Roken

Misschien sla ik nu een heel gevoelig punt aan…

Maar ik heb het volgende…

Ik ben nu 28 weken zwanger… en ik rook nog ca. 3 sigaretten per dag… hier kan ik gewoon niet van af komen, het heeft me veel stress gekost aan 't begin… dat op aanraden van de Verloskundige toen is gezegd dat ik dan beter maar een max van 3 sigaretten per dag voor me zelf kan stellen… dan aldoor stress te hebben.

Nu wil ik heel graag borstvoeding geven… en heb ik er nooit over nagedacht dat het roken dan ook slecht is… tot ik dat opeens vorige week iemand hoorde zeggen.

Is dit dan het zelfde als dat je zwanger bent, of is dit gevaarlijker of minder gevaarlijk… wat zijn de consequenties?

Graag eerlijke antwoorden! En niet alleen omdat je anti roken bent aub.

Groetjes,

A momtobe

ik vraag me oprecht af waarom je dit vraagt.

de gevolgen van roken zijn al jaren bekent…of jij nu stress hebt of niet…de feiten liggen op tafel.

dus dat je vk dit zegt vind ik echt stuitend. welk belang staat nou voorop?

ik heb zelf 2 pakjes in een per dag gerookt maar waar een wil is, is een weg.

dus ik ga je niet vertellen dat je stoppen moet, dat weet je diep in je hart ook wel.

borstvoeding brengt gewoon bijna alle stoffen door, dus buiten dat je kindje het inademt, drinkt het ook nog eens de ruim 100 gifstoffen per sigaret…

ik weet dat er mensen met kinderen roken, maar ik persoonlijk begrijp er geen biet van.

maar er roken er hier wel meer, misschien hebben die wel een ander antwoord.

Hi,

Ik rook zelf niet…

Zover ik weet komt de nicotine in je bloed en daardoor ook in je bv. ook breekt het goede vitaminen af (bij jezelf) maar ook in de bv, waardoor de veoding dus minder volwaardig zou zijn. Eigenlijk breekt het dus het goede van de bv af. Je zou dan wel extra multivitaminen kunnen nemen (is trouwens sowieso verstandig) om het tekort aan te vullen.

Misschien zijn er nog dames op dit forum die zelf nog roken en bv geven? Wie weet kunnen zij je anders nog meer vertellen. :wink:

Ook zou je eens op het borstvoedingsforum kunnen kijken of je vraag daar ook stellen.

Veel succes!

Groetjes Nessie!

Ik rookte, maar ben gestopt toen ik zwanger was en daarna ben ik niet meer begonnen omdat het gewoon niet goed is. Ik hoor idd wel vaker dat vk’s of ha’s tegen mensen zeggen dat ze beter kunnen roken dan dat ze stress hebben. De ha van mijn ex-schoonzus had zelfs gezegd dat 5 sigaretten op een dag voor de bv niet schadelijk waren… :eh:

Roken en het hebben van kinderen vind ik persoonlijk al helemaal niet samengaan. Je kunt niet alitjd het perfekte voorbeeld zijn voor je kinderen maar er zijn bepaalde dingen waarvan ik vind dat je toch op zijn minst het goede voorbeeld in zou moeten geven. Roken is daar 1 van.

Dus nog lostaand van het feit dat je borstvoeding geeft (want dan komen er nog redenen bij).

Dat aldoor stress hebben vind ik een onzin verhaal. Roken en zwangerschap gaan gewoonweg niet samen. Eigenlijk zouden mensen eerst moeten stoppen voordat ze uberhaupt aan kinderen beginnen.

Over dat stress-verhaal over stoppen met roken en dat die stress slecht voor je kind zou zijn, weet ik nog niet hoe ik daarover denk. Stress tijdens de zwangerschap is niet goed, maar het schijnt dat stress van stoppen met roken een ander genre is dan ‘normale’ stress.

Ik kreeg eerder stress van de angst dat ik mijn ongeboren kind in gevaar zou brengen met bepaalde situaties (roken, drinken, autorijden, brie eten) en ben alledrie keren zonder problemen gestopt, dus ik kan nu makkelijk praten.

Maar goed, ik denk dat we je niet hoeven te vertellen dat niet roken beter is, anders had je al geen stoppoging ondernomen (en ik hoop dat je evengoed probeert om ipv 3 maar 2 te roken). En ik hoef je ook niet te vertellen dat het niet alleen om de gezondheid van je kind gaat, maar dat je kind geen moeder meer heeft als jij iets krijgt door het roken.

Daarom ga ik je ook niet geruststellen dat het niet erg is.

Als je dan gaat roken tijdens de borstvoeding (waar blijft nu trouwens de mening dat je beter kunt roken en borstvoeding geven dan kunstvoeding geven, die ik hier ruim een jaar terug heb gelezen?), doe het dan na het voeden of kolven en natuurlijk buiten. Hou je kind ook niet tegen je aan met de naar rook ruikende kleren en adem, het schijnt dat daar ook nog giftige stoffen inzitten en dat wil je tere longetjes van je baby niet aandoen.

Nogmaals, ik hoop dat je nog dagelijks probeer om minder dan die 3 ‘toegestane’ sigaretten te roken. Succes!

Behalve al het bovenstaande wat je waarschijnlijk ook allang weet (komt ie SeeSeeEm!)

Niet roken is in geval van zwangerschap en borstvoeding de beste keus, maar borstvoeding maakt een klein deel van de schade door roken in de zwangerschap ongedaan. (let wel, slechts een klein deel, dus niet denken, och een sigaretje extra kan wel, dan geef ik straks wat langer borstvoeding)

Daarnaast komen de giftige stoffen idd in de borstvoeding terecht, maar omdat die in de maag en darmen van je kind komen en daar bijna niet opgenomen worden in het lichaam blijft bv ook voor baby’s van rokende moeders gezonder als kv.

Het beste kun je dus stoppen, mijn beste tip! Lees het boek van allen Car eens door, het neemt een hoop stress weg omdat je weet waar je rotgevoel vandaan komt. Samen met je bewegende baby in je buik lukt het dan misschien wel.

Als het toch niet lukt, geef dan straks juist bv, en denk niet dat je dan in jouw geval beter kv kan geven, de onderzoeken tonen aan dat bv nog steeds gezonder is.

Rook dan zo weinig mogelijk, vlak na de voeding (in elk geval nooit vlak voor) id buiten en laat je kleding ook even doorwaaien.

(ik heb 15 jaar een pakje per dag gerookt, en de kennis van Allen Car tesamen met de stok achter de deru van een steeds dikker wordende buik heeft me geholpen ineens volledig te stoppen, en nu 4 jaar later nog steeds geen sigaret aangeraakt.!)

Eigenlijk weet je het antwoord zelf al. hier ook een verstokte exroker die het nog heel lekker vindt…

Het spijt me maar ik heb totaal geen begrip voor de onzinsmoes stress en roken tijdens zwangerschap en borstvoeding… om het dan maar grofweg te zeggen: Als je denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen… ga lekker door na 9 maanden met het voeren van gifstoffen aan je kindje want zo zie ik het…

Alles komt in je bloed, hier had het mannetje al kramp van koffie en chocola. En als er iets is wat ik lekker vind is het koffie met chocoladetaart (en in gedachten na een lekkere maaltijd met een sigaretje erbij). Echter in het belang van de gezondheid van je kindje, en met de bijkomstigheid dat het voor jezelf ook nog een stuk gezonder is kun je beter de sigaret laten liggen en ook alle andere voedings en genotsmiddelen laten staan die niet goed zijn voor je kindje.

Dus gooi als de wiedeweerga die stinkstokjes in de vuilnisbak, praat met jezelf over die onzinnigheid van stress…

WEet je wat pas stress oplevert… dat je iedere dag maar 3 sigaretten mag hebben… dat je dus iedere ochtend moet tellen of je er nog genoeg hebt. Dat je altijd moet denken ooh heb ik ze wel bij als je weggaat, dat je al was het midden in de nacht, sigaretten MOET hebben dus ze moet gaan kopen… Dat je vooraf moet gaan bedenken dat je ergens heen gaat waar je weer niet mag roken dus stress…

Zo de stopgoeroe was aan het woord…

Succes met stoppen en ga genieten van een prachtige rookloze borstvoedingsperiode omdat je zo sterk bent dat je dat je kindje en ook jezelf want het is echt heel mooi, gunt!

Natas

Volgens mij is roken & borstvoeding geven net zoiets als gif drinken en vervolgens borstvoeding geven, en dus not done :naughty: Maar ik ben van mening dat iedereen zelf een keuze moet maken. Ik kwam op http://www.borstvoeding.com overigens dit stukje tegen, dat vond ik toch interessant:

Stelling: Een moeder die rookt mag geen borstvoeding geven

NIET WAAR!

Ook een moeder die niet kan stoppen met roken kan beter borstvoeding geven. Er is aangetoond dat borstvoeding de negatieve effecten van sigarettenrook, voor bijvoorbeeld de longen van de baby, vermindert. Borstvoeding heeft gezondheidsvoordelen voor zowel baby als moeder. Het zou beter zijn als de moeder niet rookt, maar als zij niet kan stoppen of minderen, is het beter dat ze rookt en borstvoeding geeft dan dat ze rookt en kunstvoeding geeft.

EDIT: aangepast zodat het wat duidelijker is

edit aanpassing door eisblum al gedaan…

@inkie wrote:

@eisblume wrote:
Ik kwam op http://www.borstvoeding.com overigens dit stukje tegen, dat vond ik toch interessant:

Een moeder die rookt mag geen borstvoeding geven.

Ook hier dus een fabel die ontkracht wordt. :wink:

NIET WAAR dus, zie aanpassing Eisblume

Mijn zus rookte tijdens al haar zwangerschappen (4!)… en, na de borstvoeding, was het eerste wat ze wilde na de bevalling --> een peuk.

Ik vind het smeeeeerig… en totaal niet bij elkaar passen!!!

3 van de 4 kinderen hebben Astma… het hoest en hijgt en puft…

en ja… moeders rookt nog steeds volop… Overigens… de kinderen gelukkig niet!!!

Snap werkelijk niet hoe je de keuze kunt maken om te roken tijdens bv… je WEET toch dat het bij je kind komt???

Als je nu helemaal teruggaat naar je eerste sigaret… Zou je dan… met de wetenschap hoe verslaving werkt en hoe je nu worstelt met die 3 peuken per dag en nu al nadenkt over roken en borstvoeding…

Zou je dan weer die eerste (fatale) sigaret opsteken???

Ik denk van niet!!!

En toch zie ik roken in het bijzijn van de kleine, of roken tijdens borstvoeding als “de baby laten beginnen met roken” (staat in een ander rook-topic een link naar een site waarin dit uitgelegd wordt).

En wat natas1 zegt is waar…

Fysieke stress van echt stoppen met roken duurt hooguit 3 weken… tuurlijk… psychische stress zolang jij het toelaat…

het is echt een keuze hoor… Stoppen…

Volgens mij is er dus geen reden om te roken tijdens borstvoeding.

Ja, je kan gewoon roken tijdens de borstvoedingsperiode.

Zorg ervoor dat je niet rookt waar je kindje bij is, dat je kindje ook niet in die ruimte komt.

Rook zo min mogelijk en het liefst net na een voeding.

In borstvoeding zitten vele stoffen die een kind nodig heeft om verder te ontwikkelen, die zitten niet in kunstvoeding…

als je rookt komt er nicotine in de melk, is niet zo goed, maar alle andere stoffen blijven er ook inzitten en kunnen hun werk gewoon blijven doen.

Nicotine wordt ook nog eens slecht via de maag opgenomen, dus er zal maar weinig bij het kindje terechtkomen.

Daarom is borstvoeding met roken beter dan kunstvoeding geven, al heeft het natuurlijk de voorkeur om borstvoeding te geven zonder roken.

Wel kan je toeschietreflex langer op zich laten wachten, je produktie lager zijn en je kindje meer darmkrampjes hebben.

Probeer te stoppen met roken, nu al, gewoon niet meer opsteken, want dat hele stressverhaal, dat klopt voor geen meter.

Ehh, als ik dit allemaal zo lees zou ik zeggen:

Héél veel succes met stoppen!!! Zet 'm op!! En wat zul je je trots en sterk voelen als je dat lukt!

Mijn dochter heeft ervoor “gezorgd” dat mijn vader gestopt is na 40 jaar behoorlijk roken! En wat is ze trots op haar opa :smiley:

(dit zegt iemand die nooit gerookt heeft…)

Maar als je nog wel rookt heb je evengoed stress. Zie de momenten voorafgaand aan het moment dat je de sigaret aan steekt. Het moment van uitstellen levert eveneens stress op, en dat dan elke dag zeker 3 keer. Het is bijna letterlijk vuur met vuur bestrijden zeg maar :wink:

Maar ik geef geen mening denk ik. Ik ben ook zo’n roker die al snel weer om was (en die zo weer kan roken. Steek een peuk aan en ik pak hem aan. Ik sta met heel veel dingen sterk in mijn schoenen maar hier ben ik een ramp in)

Eigenlijk zou je meer stress moeten hebben over de schadelijke gevolgen die jij je kindje toe doet omdat je rookt, dan dat je stress hebt omdat je niet kunt stoppen met roken.

Het is gewoon puur slecht, hou dat jezelf voor en stop ermee. Je wilt je kind toch het beste geven?

Ik hoop van harte dat je heel snel stopt met roken en geniet van je zwangerschap en straks van je gezonde kindje!

Ik heb bij de twee jongsten gerookt terwijl ik borstvoeding gaf.

Ik geeft 1 tip: stop ermee! Het schuldgevoel is groter dan de kick die je van die sigaret krijgt. En inderdaad, als je hebt gerookt wil je dat kleine lekker ruikende babietje bijna niet vasthouden. Geloof me, het verpest heel veel dat roken.