Borstvoeding na ruggenprikbevalling

Zit me al in te lezen op bevallingen enz. In het ziekenhuis is me een ruggenprik aangeraden wegens medische achtergrond. Maar lees her en der dat kindjes die geboren worden terwijl mams ruggenprik heeft gehad soms wat suf zijn en niet zo’n behoefte hebben aan het aanleggen. Het lijkt mij (als het mogelijk is ) juist zo belangrijk om niet te lang te hoeven wachten op de eerste keer succesvol aanleggen (en de stoffen die dan in je voeding zitten wil je toch ook niet over laten slaan).

Zijn hier moeders die ervaring hebben met een ruggenprik met bevallen en borstvoeding en zouden jullie hier wat meer over willen vertellen?

Ik heb een ruggeprik gehad omdat ik een KS heb gehad bij mijn laatste…

Ook heb ik veel morfine injecties gehad.



Suus is een uur na de bevalling aangelegd en begon meteen te drinken.

Zij is niet duf geweest.

Ze heeft zelf wel wat moeite moeten doen om de productie optimaal te krijgen.

Maar met flink wat investering van mezelf, Suus en dankzij mijn lieve partner, die als een waakhond aan mijn bed de verpleegsters van de KV afhield :lol: heb ik niet hoeven bijvoeden.

Het was gewoon een kwestie van continu aanleggen, aanleggen , niet onzeker zijn en nog eens aanleggen.

Beide bevallingen ingeleid en ruggeprik gehad. Bij Lana had ik een blokkade van 75% + 5 keer extra verdoving via infuus. Lana is totaal niet suf geweest, apgarscore van 9 en daarna een 10. Aangelegd en ook daar niet suf van geweest. Helaas is de bv niet gelukt.



Bij Levy had ik een ruggeprik met een blokkade van 33%. Ook hij is niet suf geweest, apgarscore van 8 en daarna een 9. Aangelegd, ook niet suf geweest en bv loopt nu perfect!

Ik heb bij Bas ook een ruggeprik gehad. hij had wat opstart problemen en ademde slecht. Geen idee of dat door de ruggeprik of de hele zware bevalling kwam. Maar met een half uurtje a drie kwartier heb ik hem aangelegd en hij liet meteen niet meer los! bv liep als een trein

Ik heb ook bij beide kinders een ruggeprik gehad. Liam was alles behalve suf en begon, toen ik doorhad hoe het moest, meteen te drinken.

Emma was ook niet suf, maar bij haar moest ik wel een beetje aandringen voordat ze doorhad wat de bedoeling was.

Volgens mij is er absoluut geen probleem de twee te combineren.

Ik zou zeggen, ga lekker voor de ruggeprik als je hem aangeboden krijgt.

Ik ging echt fluitend door beide bevallingen .



Succes, Groetjes Steph.

Ik had ook een ruggeprik. Veel rotzooi in mijn lijf gekregen (sloeg eerst niet aan, daarna nog spinale (?) voor keizersnee.



BV kwam prima op gang. Aanleggen, aanleggen, aanleggen. Soms een paar keer per uur in het begin.



Succes!



Groetjes,

Femke

Dank voor jullie reacties… ik zat idd al met plannen om mijn man ukkie te laten bewaken haha dat er geen KV aan te pas zou komen (niet dat ik de zusters daar absoluut niet vertrouw, maar meer als ik zelf twijfel of wat ook). Ben weer een stuk geruster erop :slight_smile: .

Trouwens, mijn zoontje heeft wel af en toe een slokje kv gehad. Hij was vaak zo boos (krijsen!!!) dat ik hem niet aan de brost kreeg (en ik kreeg hem met gewoon troosten ook niet rustig), en dan kalmeerde hij van een slokje bv, daarna legde ik hem gelijk aan. Dat was maar een paar dagen nodig. Dus bij mij kon het geen kwaad.



Succes!

Femke



edit: Hij kreeg de kv niet uit een flesje, maar in zijn mondje gespoten met een spuitje.

hai hai , ik ben ook ingeleid geweest en toen ook gewoon gelijk bv gedaan erna .bij mijn laatste bevalling zelfs na de bevalling gelijk wezen douchen erna met de ruggeprik dus het kan allemaal gewoon :slight_smile: