Borstvoeding na een borstoperatie

Ik heb er al naar lopen zoeken of hier een topic over is (vast wel…) maar kan er niks over vinden. Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen. Ik heb zo’n tien jaar geleden een borstverkleining gehad en bij de vorige zwangerschap dacht ik dat borstvoeding geven onmogelijk zou zijn. Had wel last van stuwing en melk, kraamhulp heeft me nog gevraagd of ik het wou proberen, maar toen was ik er niet ‘klaar’ voor omdat ik me er ook totaal niet op voorbereid had. Heb altijd gezegd dat ik het bij een volgende wel zou proberen. Over een aantal weken is het dus zover… K vind het rete-spannend en ben bang dat het toch niet gaat lukken… Ik bereid me er ook niet echt op voor, omdat ik toch het idee heb dat het toch niet gaat lukken… Stom toch? 3 juli start er nog een borstvoedingscursus van mijn kraamzorg, ik denk dat ik mij daar nog wel voor op wil geven. Maar ik vroeg me dus af, zijn er meiden hier die borstvoeding hebben kunnen geven na een borstverkleining en wat is je ervaring hiermee?

Ik meen dat er minstens 1 mama hier op het forum is die na een borstverkleining succesvol (hoe lang weet ik niet precies) BV heeft gegeven. Zeker gezien je vorige ervaring met stuwing en melk ed tijdens de kraamweek dat je zeker kans van slagen hebt! :thumbup: Geef je op voor de cursus daar kunnen ze ook al heel veel van je vragen beantwoorden (ws wordt ie nog vergoed ook door je verzekering) en wie weet krijg je er een prachtige ervaring voor terug.

Je kunt ook altijd nog contact opnemen met het ziekenhuis waar je dossier ligt van de operatie. Daar kunnen ze ws ook al vertellen hoeveel ze weggenomen hebben en wat daarvan melkklieren waren of dat die volledig intact zijn gebleven. Maar als er mama’s zijn die bv met 1 borst volledige BV kunnen geven dan geef ik je een goeie kans. :-*

misschien heb je hier iets aan http://www.borstvoeding.com/problemen/borstoperatie/ :-*

Thanks voor de info, halverwege die ervaringsverhalen bedacht ik me dat al eens gelezen te hebben. Veel meer info vindt je ook bijna niet. Ik ga het proberen met de instelling: lukt het niet, dan lukt het niet… Misschien juist wel een hele verkeerde instelling. Ik moet gewoon in mijn hoofd prenten: ‘ik ga borstvoeding geven PUNT’ en daarom heb ik al tal van nieuwe flessen staan… :roll:

Ik ga me gewoon meteen eens even opgeven voor die borstvoedingscursus…

Ik denk juist wel dat dat de juiste instelling is hoor!

Je kunt wel denken ‘ik moet en ik zal’ maar daar word je niet echt ontspannen van he :wink: en een beetje ontspanning is toch wel nodig / fijn als je bv wilt gaan geven.

Misschien handig om voor jezelf een termijn af te spreken? Binnen die tijd doe je er alles aan om het te laten slagen. Wil het echt niet, dan is het jammer maar geen drama.

Tja zo sta ik erin, ik ga mezelf geen druk opleggen en ik zie wel hoe het loopt. Maar ik was wel voorbereid en van plan om er minstens een week vol tegenaan te gaan. Zat er dan geen verbetering in dan was ik er wel klaar mee.

En na een week waren nog lang niet alle problemen opgelost, maar waren we aan de gang en zag ik vooruitgang. Dat was voor mij voldoende om te weten dat het goed zou komen.

Wat Marlous al aangeeft, de eerste week is meestal zelfs niet als het wel redelijk verloopt top te noemen. Je productie moet nog op gang komen ed. Je eigen herstel speelt vaak ook nog mee. Maar als je in die week al vooruitgang ziet en merkt dan ben je een hele goeie stap op weg, en hier is het zo dat het na pakumbeet een week of 3 echt makkelijk(er) is.

En die flessen ach joh die komen evt van pas als je eens een keer wilt kolven voor een avondje weg of zo. :wink: Dat is geen teken van opgeven oid maar verstandig want echt hoe ongelofelijk zeker ik ook was dat ik weer BV wilde geven ook ik heb flessen in huis.

En sowieso behalve je beebje ben JIJ er ook nog bij en JIJ geeft de grens aan. Lukken is niet enkel dat je kindje voeding binnenkrijgt maar ook dat jij er niet aan onderdoor gaat. :-* Heb je overigens bij je kraambureau ook aangegeven dat je graag iemand wenst die ruime ervaring heeft mbt de BV? Je zou nl evt nog kunnen bellen om te kijken of ze zo iemand hebben juist omdat het voor jou minder vanzelfsprekend is en de opstart zoooo belangrijk is.