borstvoeding icm medicijnen

Hallo,

Ik heb een vraag over bv icm medicijnen en hoop dat er iemand is die me kan helpen.

Ik heb een chronische darmziekte waarvoor ik medicijnen moet slikken. Als ik zelf opzoek ga naar info over deze medicijnen tijdens de bv, kom ik overal tegen dat dat niet mag.

Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met een lactatiekundige en ik kreeg vanmorgen van haar, via de mail, te horen dat het misschien toch wel kan.

Deze mail kreeg ik;

Navraag in de boeken en bij een kinderarts in utrecht leverde het volgende op:

Het schijnt zo te zijn dat dit een medicijn is wat weloverwogen gebruikt moet worden. Betekend in het kort dat je goed moet afwegen of je het echt nodig hebt. Zoals ik van mijn collega heb begrepen is dat bij jou wel het geval, gezien verergerende klachten bij stoppen. Zou je evt. kunnen overwegen om het 1 dd te nemen?

Er zijn weinig negatieve gevolgen voor de baby aangetroffen. De piek in je bloed ligt op 1 tot 2 uur nadat je het hebt ingenomen, en het medicijn verdwijnt snel weer uit je bloed. Onderstaande gegevens van de kinderarts uit Utrecht vertellen dat het per half uur gehalveerd wordt. Betekend dus dat het als je het meteen na een voeding inneemt, het bij de volgende voeding weer uit je bloed is. Soms wordt in overleg met de arts na enige tijd het bloedbeeld van de baby bepaald.

Hopelijk heb je genoeg aan deze informatie en helpt het je hierover te beslisse:

"De Tmax is 1-2 uur en de T 1/2 is 0,6 uur. Wat ik dus vaak aanraad is om 3-4 uur na de gift geen borstvoeding te geven. Vaak krijgen moeders de dosis ook in 1dd dat scheelt weer. Soms wordt ook voor de zekerheid na een tijd het bloedbeeld bij de baby bepaald omdat het beenmergdepressie kan geven. "

( aldus Erica Post kinderarts in Utrecht)

Of ik maar 1x per dag het medicijn kan gaan slikken, weet ik niet, dat zou ik met mijn internist moeten overleggen. Maar in principe slik je de hoeveelheid afhankelijk van je gewicht.

Maar hoe moet ik het nu precies gaan doen? Tijdens regeldagen bijvoorbeeld, leg je toch wel vaker aan, dan om de 3-4 uur? En tijdens de eerste weken, om de bv op gang te brengen, dan leg je toch ook vaker aan? Een baby heeft toch niet meteen een ritme van om de 3-4 uur drinken?

Heeft iemand een idee hoe ik hier mee om moet gaan?

Groetjes, Sophia

Geen idee hoe je dat zou moeten doen. Ik heb zelf de ziekte van Crohn en slik ook medicijnen, mij is afgeraden om met bv te beginnen, ik slik mijn medicijnen altijd 's ochtends. Bij mijn dochter heb ik het dus niet gedaan en nu bij mijn tweede kindje ga ik ook gewoon beginnen met fv. Liever fv, dan dat mijn kindje mijn medicijnen binnen krijgt die voor haar schadelijk kunnen zijn!

Ik slik trouwens puri-nethol, oftewel mercaptopurine, 75 mg.

Hoi Arlette,

Ik heb ook Crohn en ik slik 2 maal daags 50 mg imuran.

Bij mijn oudste mocht ik nog niet stoppen met de medicijnen van mijn internist, dus hij heeft fv gehad.

Ik heb de bv wel enorm gemist, dus ik wil nu 1000% zeker weten dat het niet kan en niet mag, voor ik dit kindje fv ga geven.

Als er een mogelijkheid is om bv te geven, dan pak ik die mogelijkheid met beide handen aan. Is het echt niet mogelijk, dan is het erg jammer, maar dan heb ik er wel alles aan gedaan. Gelukkig bestaat er goede fv!

Hoe is het nu met je Crohn? Is het rustig momenteel?

Mijn eerste is door de pil heen gekomen, dus daar gewoon medicijnen doorgeslikt. Bij deze tweede van te voren gevraagd en mijn arts vond het beter om door te slikken, zou ‘beter’ zijn voor t kindje dan dat ik een opvlamming zou krijgen. Ben eigenlijk sinds deze medicijnen (nu 4 jaar geleden begonnen) zo goed als klachtenvrij! Mijn bevalling goed doorstaan gelukkig en tijdens mijn zwangerschap ook vrijwel geen klachten, ideaal dus!

Alleen geen bv natuurlijk, maar moet zeggen dat ik het wel prettig ervaren heb dat de beslissing voor mij genomen werd, heb er verder niet zo heel erg meer over nagedacht eigenlijk.

En hoe is het nu dan met jouw Crohn?

Wel grappig trouwens, onze eerste kinderen zijn bijna even oud. Mijn dochter is trouwens wel 4 weken te vroeg geboren, zou kunnen komen door de medicijnen maar dat weten ze nog niet zeker.

Als de mogelijkheid bestaat om het 1 x dgs te slikken: 's avonds innemen? Dan heb je iets meer ruimte tot de volgende voeding, en dat is dan tijdens regeldagen wel fijn.

@D. wrote:

Als de mogelijkheid bestaat om het 1 x dgs te slikken: 's avonds innemen? Dan heb je iets meer ruimte tot de volgende voeding, en dat is dan tijdens regeldagen wel fijn.

Ja klopt!

En weetje, je kan nog overleggen met je arts naar andere medicatie

er is wel altijd een oplossing ergens voor, dat is mij heel goed op mijn hart gedrukt door dames van hier!

Ik kan idd wel eens navragen of ik alles op 1 moment mag slikken, dat scheelt al weer.

Andere medicijnen wil mijn internist nu niet aan beginnen. Het is te kort dag om nu te gaan testen of ik ergens anders ook goed op reageer.

Arlette, mijn Crohn is nu redelijk rustig, zolang ik de medicijnen blijf slikken. Na de geboorte van J.esse heb ik wel 2,5 maand last van diarree gehad, maar gelukkig bleef het daarbij.

Je hebt trouwens gelijk dat het beter is om medicijnen te slikken, dan een opvlamming te krijgen. Ik was te eigenwijs en ben toch een paar weken gestopt, met als gevolg dat ik uiteindelijk weer klachten kreeg. Nu dus weer opnieuw begonnen.

De twijfel over bv blijft, ook omdat het niet bekent is wat het medicijn op de langere termijn doet met de baby.

Ikzelf zou wel BV gaan proberen met deze medicijnen, omdat die kinderarts zegt dat het weer heel snel uit je bloed is, zou ik het zelf wel durven…

joh gewoon kijken hoe het straks loopt, regeldagen is even lastig dan, maar dat is dan vaak om de 2 uur drinken is mijn ervaring…

fv is snel gehaald en flesjes mocht het niet gaan oid…

succes!

had je al op borstvoeding.com gekeken daar staat ook heel veel informatie over de Combi BV en medicijnen…

Ik zou het zelf niet goed weten, heb wat gegoogled en dan lees ik toch overal dat Imuran schadelijk kan zijn voor de baby.

Denk dat het ook niet zo makkelijk is om in het begin elke keer zoveel uren tussen de medicatie en de Bv te laten, Jinthe en Lotte die dronken zo vaak en soms zo lang dat dat hier niet zou gelukt zijn. Of je moest inderdaad alles in één keer kunnen nemen, zou wel stuk makkelijker zijn.

Moeilijke keuze… denk dat ik de gezondheid van mijn kind zou laten primeren…

dikke knuffel, ik weet hoe moeilijk dit emotioneel voor je is !!!

He Sophia.( :wink: )…wil je alleen even succes ne sterkte wensen…

Zag je oproep voor advies wel,maar echt waar…ik heb er geen verstand van. Wel voeden natuurlijk,maar de medicatie e.d. niet.

Hoop dat je het antwoord vind!!!

Hallo Sophia,

Hier nog een mama met de ziekte van Crohn. Ik geef al anderhalf jaar bv! Ik slik pentasa (veilig) en nexium (kan wel spruw veroorzaken, heb ik 3x gehad). Vlak voor mijn zwangerschap kwam mijn arts ineens met het idee om over te stappen op imuran, omdat hij pentasa een ouderwets middel vond. Volgens hem geen probleem bij zwangerschap. Over bv had hij het niet eens! Ik heb dit toen geweigerd, omdat het gewoon goed met mij ging en ik imuran nogal heftig vond en niet graag wilde gebruiken bij zwangerschap/bv. We spraken af dat hij het weer voor zou stellen als het ooit slechter zou gaan. Na mijn zw.schap wilde hij ff een mri doen. Ook dit heb ik geweigerd, want de contrastvloeistof was niet veilig: “Dan gooi je je bv toch een dagje weg” Dit terwijl ik genoeg opstart problemen had gehad en het kolven me helaas erg moeilijk af ging! (Fenna was toen nog geen 3 maanden).

Ik lees bij jou dat je helaas niet zonder imuran kan. Goed dat je tijdig advies hebt gevraagd bij lactatiekundige! Misschien goed om je na de geboorte ook even te laten begeleiden door haar, hoe je dit praktisch het best aan kan pakken. Advies hier om medicatie voor slapen in te nemen klinkt goed (ik neem altijd de hele dagdosis in voor het slapen gaan…met cola light :silenced: :mrgreen: ). Verder gebruik ik de medicijnenlijst op bv.com (net vernieuwd) :thumbup: altijd en verwijs arts/ha/apotheker hier ook altijd naar!

Groetjes, Fraukje

Allemaal bedankt voor jullie reacties, hartstikke fijn!

Het goede nieuws is dat mijn verloskundige contact heeft gehad met het RIVM en dat zij zeggen dat Imuran best kan icm bv! Het enige is dat ze dan vaker mijn bloed willen testen en dat niet duidelijk is wat de gevolgen op de langere termijn zijn. Maar in principe krijgt de baby via de bv maar heel weinig van de medicijnen binnen en zijn alle onderzoeken positief.

Nu dus afwegen of ik het aandurf, met het oog op eventuele gevolgen op de langere termijn…