borstvoeding en ziekenhuis

Ik krijg binnen nu en 4 week een ks (jaja ik weet de datum al )



Ivan is omdat het allemaal wat langer duurd meegenomen door papa en daar aangekleed.

Is het raar om te vragen dat ik zusje bloot op mij wil in de uitslaapkamer zodat ze kan zoeken naar de borst? En als het eventueel langer duurt dat ze gaat buidelen met papa?



Ivan heeft omdat hij erg licht was en moest groeien en mijn voeding nog niet helemaal op gang kwam, kv gehad (gecupt) ik wil dat nu dus niet, kan ik dat eisen? Ik wil zo snel mogelijk aanleggen en kolven zodat de productie op gang komt maar ik wil niet dat zusje kv krijgt? Is dat heel raar?

Volgens mij is dit een heel normale vraag! Zeker voor ziekenhuizen met een bv-beleid. Zolang er geen bijzonderheden zijn en het goed gaat met jou en de baby is dit volgens mij mogelijk. Mijn schoonzus heeft het ook gevraagd en het is ook zo gegaan. Buidelen bij papa lijkt mij al helemaal geen probleem als alles goed is! Vragen hoor!!



Spannende tijden nu! :hug: :inlove:

ik zou dit gewoon vragen hoor! en eigenlijk eisen omdat je het wilt, en belangrijk vindt dat zusje geen fv krijgt!



succes! :-*



spannend trouwens dat je de datum al weet :inlove:

Lijkt me toch dat dat te overleggen is Karin. Ik vindt het heel normaal wat je graag zou willen, zou voor een ziekenhuis ook zo moeten zijn.





@Zeemeermin wrote:

Ik ben verbaasd…

Hier in Zwolle is het heel normaal dat je kindje minstens een uur bij mama blijft liggen en de borst gaat zoeken. Gewoon aangeven dus!


Die mening over Zwolle delen we dan niet. Ik heb dan geen ks gehad en zeker geen geplande ziekenhuis bevalling maar toen mijn zoon eruit was werd ie gelijk gewogen en aangekleed en dat terwijl ik helemaal geen geluksgevoel had (niet aangegeven) maar alleen maar blij was dat ie eruit was (dik 30 uur weeën) en over het aanleggen al niet te spreken…ik wilde bv geven maar had blauwe borsten van het knijpen door het personeel en maar tegen dat koppie van mijn zoon aanduwen.

k was blij dat ik thuis was en ik de bv op zoon en mijn eigen manier op kon pakken.

Alsof het dus allemaal heel gehaast moest in Zwolle…gelukkig heb ik een positievere ervaring op de fertiliteitsafdeling

Gelukkig ben (kon) ik met dochterlief thuis bevallen en heb ik alles ervaren zoals ik het graag wilde…

@Zeemeermin wrote:

Ik ben verbaasd…

Hier in Zwolle is het heel normaal dat je kindje minstens een uur bij mama blijft liggen en de borst gaat zoeken. Gewoon aangeven dus!






ook na een ks? bij Ivan ging erwin dus met Ivan naar de kamer om hem aan te kleden en toen ik in de uitslaap kamer was werd ivan bij mij gelegd

HIer ook een ks gehad en wou Indy zoveel mogelijk bij me hebben omdat ik dat door omstandigheden met Y.eline haar geboorte niet heb gehad.



Toen Indy werd geboren mocht ze even bij me liggen en daarna ging ze mee voor onderzoek, wegen enzo… Dr papa heeft haar toen de hele tijd vast gehouden en kunnen knuffelen.

Toen de verdoving uitgewerkt was kwamen ze met Indy op de uitslaapkamer en vanaf toen heb ik haar niet meer los gelaten eigenlijk.

Ben toen heel goed begeleid met de bv en ze hebben zich verder aan mijn wensen voldaan.



Ik zou mn wensen in een bevallingsplan zetten en aan het personeel geven, ik heb het ook gedaan en ben daar enorm blij me want ik heb uiteindelijk een geweldige ervaring gehad mn meisje heel dicht bij me , oh wat ik gejankt zeg de eerste uren haha :inlove:

@Karin1981 wrote:

Ik krijg binnen nu en 4 week een ks (jaja ik weet de datum al )


Oeh, wat spannend zeg! :smiley:



@Karin1981 wrote:
Ivan is omdat het allemaal wat langer duurd meegenomen door papa en daar aangekleed.

Is het raar om te vragen dat ik zusje bloot op mij wil in de uitslaapkamer zodat ze kan zoeken naar de borst?


Nee, dat is zeker niet raar en sterker nog: dat hoef je niet eens te vragen :wink: Het is jouw dochter en jij kunt (er van uitgaande dat je kindje gezond en op tijd is geboren en jij je ertoe in staat voelt) gewoon aangeven dat je haar graag bij je wilt hebben, bloot op bloot. Dat eerste contact is jullie moment, het is iets wat je maar één keer meemaakt en die wens hoort zeker te worden gerespecteerd :thumbup:

Misschien kan dit document van lactatiekundige IBCLC Karin de Graaf een ruggesteun voor je zijn: Borstvoedinghulp.nl-Het eerste aanleggen na de geboorte

Verder vond ik op bv.com deze columns over bv en keizersnede (beide afkomstig van dezelfde auteur):

Bv.com-Keizersnede1

Bv.com-Keizersnede2



@Karin1981 wrote:
En als het eventueel langer duurt dat ze gaat buidelen met papa?


:clap: Vooral doen :smiley: (en laat een verpleegkundige daar zeker een foto van maken joh, het is zo’n mooi gezicht zo’n kleine hummel op pappa’s lijf!)



@Karin1981 wrote:
Ivan heeft omdat hij erg licht was en moest groeien en mijn voeding nog niet helemaal op gang kwam, kv gehad (gecupt) ik wil dat nu dus niet, kan ik dat eisen? Ik wil zo snel mogelijk aanleggen en kolven zodat de productie op gang komt maar ik wil niet dat zusje kv krijgt? Is dat heel raar?


Je verdient alle steun die nodig is om ervoor te zorgen dat jouw kindje gewoon jouw melk krijgt. Live voeden verdient uiteraard de voorkeur, dus als jij je ertoe in staat voelt, probeer je dochtertje dan zo vaak mogelijk zelf te voeden. Een wat lichter geboortegewicht hoeft dat niet in de weg te staan, zeker niet als je kindje alert en gretig is en frequent goed effectief aan de borst drinkt.

M.b.t. het geboortegewicht is het denk ik goed om je te realiseren dat het infuus dat jij hebt gekregen invloed kan hebben op het gewichtsverlies na de geboorte. Door dat infuus krijgt een kindje namelijk ook extra vocht mee. Meestal plast de baby vervolgens tijdens de eerste dagen na de geboorte relatief veel en raakt het op die manier dus ook ‘gewicht’ kwijt. Dit kan een vertekend beeld geven, waarbij soms onterecht wordt geconcludeerd dat het kindje niet voldoende melk binnenkrijgt.



Mocht je willen gaan kolven, dan kun je de kolf gebruiken die het ziekenhuis beschikbaar heeft. Het kan zijn, dat je de machine moet delen met andere moeders die ook voor hun kindje kolven. Wil je vanaf het allereerste moment zeker weten dat je een kolf binnen handbereik hebt, dan zou je kunnen overwegen omer zelf één te huren (liefst met een dubbele kolfset, zodat je beide borsten tegelijk kunt kolven) en deze direct mee te nemen naar het ziekenhuis?

Volgens mij is er een “logistiek” probleem…

Zodra je kindje is geboren na de ks word ze in gecontroleerd en in een couv. gelegd. Hierna gaat ze mee naar een apart kamertje waar ze uitgebreid gecontroleerd word door de kinderarts. Ondertussen word jij dichtgemaakt.

Hierna is het zorg dat JIJ het snelst hersteld van de ks/ruggeprik en dat is (helaas) rustig op de uitslaapkamer. In mijn twee gevallen lag ik daar even bij te komen, mezelf te herpakken en me te concentreren op het niet meer trillen, bloeddruk omlaag krijgen etc Ik had mezelf binnen no time onder controle en ben toen weer naar mijn kamer gebracht waar mijn moppies waren. Lente lag ik een deken in een couv toen ik boven kwam (dit kan je wel “eisen”) en kon daarna dus als eerste echte contact zo bij mij op de borst. Billie lag prinsesheerlijk bij papa op schoot in een bundeldoeken en kon ook zo overgehevelt.

Dit kun je allemaal eisen, maar het eerste stukje ligt echt aan hoe het met jou gaat, en (helaas) ook hoe druk het is etc.



MAAR… je kunt het altijd vragen :wink: Misschien is het hartstikke rustig op dat moment, tref je net iemand die je helemaal begrijpt en krijg je gewoon je moppie bij je op de uitslaapkamer.

Anders zeker zeggen dat je haar bloot bij je wilt krijgen, dan blijft ze tot die tijd in de couv of als het lang duurt idd buidelen. Gewoon allemaal aangeven bij de intake (die je nog krijgt neem ik aan?).



Nee heb je, ja kun je krijgen en gekke vragen bestaan niet :wink:

Succes als het zover is!

Ja heb vrijdag intake gesprek met de kraamafdeling.



Ivan is wel bij me gelegd op de uitslaapkamer , dat is dus niet standaard beleid :think:





Puk bedankt voor je tips ga ik zeker meenemen

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je man heel goed weet dat jij dit heel belangrijk vindt.

En als je het vantevoren aan kunt geven daar, evt dmv geboorteplan, doe dat dan ook. Na de bevalling ben je vaak zo in een roes dat je niet meer zo sterk opkomt voor wat je eigenlijk wilde, en dat kan achteraf zo jammer zijn.

Ik kreeg Olaf al aangekleed bij me op de IC (was 's nachts en dan is de recovery dicht). Hij had daarvoor wel bloot gebuideld bij papa op de babykamer van de kraamafdeling en was daar gewogen en aangekleed.

Ik had hem wel binnen het uur aan de borst :thumbup:

Hoe snel je je baby bij je mag hebben ligt natuurlijk ook wel aan jouw toestand op dat moment.



Hier moesten ze best een afstandje afleggen van de kraamafdeling naar de IC en misschien hadden ze hem daarom ook liever al kleertjes aan? Maar dat is me niet helemaal helder meer.

Ik had hem liever ook bloot bij me gehad, dus bij een geplande ks zou ik het van te voren gewoon vragen!

heb helemaal over het bericht van yvonne gelezen , dankje voor de tips, heb ik zeker wat aan



Zusje loopt aardig goed op schema dus die zal gelukkig niet al te licht zijn Of ze moeten verkeerd hebben zitten meten.

Maar ik heb altijd een apart gevoel gehad dat Ivan ook kv heeft gehad (niet da het vergif is ) maar vond het zoo jammer





Ga zeker wat doen met jullie tips

In ideale situaties hoef je het idd niet eens te vragen, zoals Yvonne zegt, maar kun je het gewoon op jou manier doen. Als je bv wilt geven, mag je van een zh verwachten dat ze je daar in steunen.



Maar het kan ook heel makkelijk opeens helemaal anders lopen dan verwacht. Ik was er ook zeker van dat ik bv wilde geven, had dat ook aangegeven, ook aan degene die bij me bij de bevalling was. Maar toen liep opeens alles minder positief van verwacht, en voor ik het wist, werd mijn kind naar de Kinderafdeling gebracht en ik naar de OK, waar ik nog een half uur of zo op een gyn heb gewacht. In dat half uur had ik achteraf heeeel graag mijn kind aan willen leggen, want nu duurde het opeens tot ik bij gekomen was van de narcose voordat ik hem kon aanleggen, alsik het nu probeer uit te rekenen was dat volgens mij 6/7 uur na de bevalling :?

Ik had zelf geen idee dat toen ik naar de OK gebracht werd, dat zou betekenen dat dat eerste aanleg-moment zo ver verlaat zou worden (en hij in de tussentijd ook al gefingerfeed zou worden met kv…), anders had ik toen wel aan de bel getrokken (want ik geloof dat er best wel tijd voor had kunnen zijn, zeker aangezien ik dus ook nog een tijd op een gyn heb gewacht om me ‘dicht te naaien’).



Maak je wens dus zeker bespreekbaar, en zorg ervoor dat je partner er echt van op de hoogte is, dat ie ook als dingen anders lopen, je wensen kan uitspreken. Als het door echt spoedbloed niet kan, dan krijgt ie dat heus wel te horen, en dan is er geen man over boord.



Succes!

Ik ben verbaasd…

Hier in Zwolle is het heel normaal dat je kindje minstens een uur bij mama blijft liggen en de borst gaat zoeken. Gewoon aangeven dus!

@Karin1981 wrote:

@Zeemeermin wrote:
Ik ben verbaasd…

Hier in Zwolle is het heel normaal dat je kindje minstens een uur bij mama blijft liggen en de borst gaat zoeken. Gewoon aangeven dus!






ook na een ks? bij Ivan ging erwin dus met Ivan naar de kamer om hem aan te kleden en toen ik in de uitslaap kamer was werd ivan bij mij gelegd




Ooh sorry… geen ks gehad! Maar je krijgt toch wel een intake waarin je wensen kenbaar worden gemaakt (was hier wel zo) en daarin hadden we dit ook aangegeven. Maar de verloskundige en verpleegkundige gingen er zo natuurlijk mee om, Lars werd meteen bij me gelegd en heeft zeker een uur bij me gelegen! Zo belangrijk…



Clari, wat een verschillende ervaring hebben we gehad. Ik heb niks anders dan lof over de kraamafdeling. De kinderafdeling… daar kan ik wel negatief over praten :thumbdown: !