borstvoeding en windjes laten ( WINDEN)

hoi ik heb een vraagje



ik geef borstvoeding aan mijn zoontje Bryan 6wk en 3 dagen oud

geboren met 33wk en 2 dagen.

dus het is een kleintje maar groeit hard eet veel.

hij heeft bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen.

en is al een paar weken thuis.

hij zit aan de ijzerdrank ivm bloedarmoede sinds donderdag poept sinds zondag weer maar laat hele viezestink winden voor een grote kerel.



mijn vraag komt dat door het eten kool soorten en uien enz…

en wat kan ik eraan doen want hij huilt veel zal ook wel de 6 weken periode zijn ???



groetjes kathy

@kathy wrote:

wat kan ik eraan doen want hij huilt veel zal ook wel de 6 weken periode zijn ???



groetjes kathy




zover ik weet moet je bij prematuurtjes de leeftij corrigeren wat betreft de sprongetjes(staat in oei ik groei) dus dat sprongetje is dan pas over 6 weken

(mijn dochter was 6 weken te vroeg)



kool en uien werken door op de darmpjes dus die kunnen zeker van invloed zijn op de windjes maar ook op het huilen



groetjes

marlies

@kathy wrote:

ik geef borstvoeding aan mijn zoontje Bryan 6wk en 3 dagen oud

geboren met 33wk en 2 dagen.

dus het is een kleintje maar groeit hard eet veel.

hij heeft bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen.

en is al een paar weken thuis.


Wat fijn dat het zo goed met Bryan gaat, super joh! :thumbup:



@kathy wrote:
hij zit aan de ijzerdrank ivm bloedarmoede sinds donderdag poept sinds zondag weer maar laat hele viezestink winden voor een grote kerel.


Uit deze zin maak ik op dat je zoontje een tijdje niet heeft gepoept, klopt dat? Een tijdje niet poepen kan namelijk nog wel eens stinkwinden opleveren :wink: Daarnaast kan het ijzerdrankje invloed hebben op de ontlasting van je kindje.



@kathy wrote:
mijn vraag komt dat door het eten kool soorten en uien enz…


Er wordt idd nog wel eens gezegd dat bepaalde voedingsmiddelen die de moeder nuttigt krampjes kunnen veroorzaken bij de baby. Het is echter niet gezegd dat een bepaald voedingsmiddel steevast bij iedere baby krampjes geeft. Dat geldt eigenlijk ook voor winderigheid. Je kunt dus in prinicipe gewoon blijven eten wat je eerder ook at. Mocht je merken dat je kindje toch sterk reageert op een bepaald voedingsmiddel, dan zou je deze tijdelijk uit je dieet weg kunnen laten om te kijken of er verbetering optreedt.

Wat ook nog wel eens problemen kan opleveren is het inslikken van teveel lucht. Dat kan gebeuren als het kindje niet helemaal goed is aangelegd of wanneer de melkstroom te heftig is en de baby zich daardoor vaak verslikt. Ook het gebruik van (een onjuiste maat) tepelhoedjes kan ervoor zorgen dat een baby teveel lucht binnenkrijgt. Ik ben benieuwd of je hierin iets herkent? Lukt het om je kindje goed te laten boeren?



@kathy wrote:
en wat kan ik eraan doen want hij huilt veel zal ook wel de 6 weken periode zijn ???


Ik kan me heel goed voorstellen dat je moeite hebt met het huilen, dat je wilt begrijpen waarom hij huilt en dat je de oorzaak graag zou willen wegnemen. Gebleken is, dat prematuur geboren kindjes relatief meer huilen in vergelijking met voldragen kindjes. Heb je al eens geprobeerd om je kindje bij je te nemen in een draagdoek? Dat werkt vaak erg rustgevend voor een baby. Meer informatie over dragen en draagdoeken kun je hier vinden: Doekentheek.



Hopelijk kun je uit de voeten met deze informatie?



Groetjes van Yvonne