Borstvoeding en werken, hoe te combineren?

Hallo,



Ik ben al druk bezig met de voorbereidingen voor als mijn kleine er straks is. Ik ben nu 17 weken zwanger en wil graag borstvoeding gaan geven straks. Ik heb een eigen bedrijf en zal na 6 weken na de geboorte weer aan het werk moeten, waarbij ik de kleine niet mee kan nemen. Ik lees van alles over kolven, maar zou graag willen weten hoe julle dat gedaan hebben. Als ik thuis zou zijn, wist ik het wel. Ik ben nu kinderopvang aan het regelen voor drie dagen in de week, maar kan je dat dan met kolven oplossen?

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik heb altijd 4 dagen gewerkt en heb Marijne tot 6 maanden bv gegeven. Bij Eva helaas niet gelukt.

In het begin kolfde ik twee keer per dag beide borsten helemaal leeg, daar had ik inclusief naar de kolfkamer lopen en installeren etc ongeveer 45 minuten voor nodig per keer. En dat gaf ik dan de volgende dag mee aan het kdv. Op vrije dagen gaf ik gewoon live dat is goed voor de productie.

Nu weet ik van mezelf dat ik makkelijk kolf, ik heb ook vriendinnen die daar meer moeite mee hebben. Eén heeft bijvoorbeeld besloten om wel veel te kolven maar eventueel tekort met kv aan te vullen.

Maar dat is iets wat je moet gaan bekijken, hoe dat bij jou gaat.



Ik zou gewoon lekker veel googlen over dit onderwerp :smiley: want er is best veel waar je aan moet denken.


  • je begint met ongeveer 6 weken oud te oefenen met een flesje, niet eerder want je loopt kans dat je kindje dan niet meer goed uit de borst kan drinken
  • rond die tijd ga je ook proberen om kleine hoeveelheid extra te kolven (dus naast de gewone voedingen) en die in te vriezen.
  • probeer ook uit of je kindje ontdooide melk lust. Er zijn vrouwen (waaronder ikzelf :wink: ) waarvan de melk bij invriezen van smaak verandert en Marijne lustte dat niet. Kon ik mijn hele vriezervoorraad weggooien :wall:
  • je kan voor de bevalling al een kolf aanschaffen maar dat hoeft niet.
  • bedenk alvast waar je gaat kolven en hoe je de melk gaat bewaren. Ben je veel onderweg? Dan heb je misschien een koelbox nodig.



    Zie nu dat je na 6 weken alweer aan het werk moet?? Heb je je goed door het UWV laten voorlichten, ik heb altijd begrepen dat er ook voor zelfstandigen zwangerschapsverlof is en dus een soort uitkering?

    Met 6 weken is echt heel vroeg, je bent dan net zelf een beetje op de been :shifty: Maar goed daar ging je vraag niet over :oops:

6 weken na de bevalling al aan het werk? Moet niet gekker worden :? :shock: Eerste 1 a 2 weken herstel je van de bevalling en heb je nog maar 4 weken om echt lekker te kunnen genieten :slight_smile:

Poeh ik vind het ook wel snel, na 6wk weer aan het werk.

Ik kon beide keren echt zo snel mijn draai nog niet vinden. (met voedingen, slaapjes, wasjes, badjes etc.) En vergis je niet in wat ontzwangeren met je doet. Die hormonen in je lijf zorgen ervoor dat je je kindje het allerbelangrijkst vindt in de hele wereld. En dat heeft enorm invloed op hoe je functioneert.



Maar goed even los daarvan, super dat je borstvoeding wilt gaan geven!

Tussen 4-6 weken is een goed moment om flesjes met gekolfde melk te gaan oefenen. Je kindje kan als die 6 weken oud is nog 6-8 voedingen nodig hebben. (en zal waarschijnlijk ook om nachtvoeding vragen) Als je een werkdag maakt van 8 uur en je hebt nog wat reistijd, dan ben je al gauw 3x aan het kolven op een werkdag. In het begin gaat dat misschien nog niet zo efficient en kan je per keer wel 45 minuten kwijt zijn. Naar mate je langer kolft zie je de efficiency wel toenemen en ben je sneller klaar.



Je moet wel de mogelijkheid hebben om de melk te koelen. Om mijn werkplek heb ik een koelkast. Maar ik moet voor mijn werk ook regelmatig de deur uit. Gelukkig is het vrijwel nooit een probleem om ergens te mogen kolven (restaurant, hotels… ik heb al veel plekken gezien!) en ook koelen is nog nooit een probleem geweest. Ik moet wel zeggen dat ik wel even een drempeltje over moest toen ik voor het eerst ergens moest vragen om kolfmogelijkheden. Maar ondertussen draai ik mijn hand er niet meer voor om. Verder heb ik een koeltasje met een koelelement voor onderweg.

Bij mij in de woonplaats worden borstvoedings workshops gegeven. Ik volg zo’n workshop waarbij alle info over 3 avonden is verspreid. De 3e avond staat in het teken van kolven.

Misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets? Ik heb nu 1 avond gehad en vond het echt heel interessant.



Zelf ben ik ook ondernemer, heb het wel iets makkelijker want ik heb bedrijf aan huis dus hoef in principe niet te kolven.

Qua uitkering heb je als zelfstandige ook gewoon de volle 16 weken net als werknemers. Deze kan je bij het UWV aanvragen.

Vanaf 24 weken zwangerschap mogen de papieren ervoor de deur uit en dan kan je (mits je aan een aantal voorwaarden voldoet) gewoon een uitkering krijgen. 8 weken later weet je dan zeker hoeveel je krijgt enzo. Dus na de 24 weken niet al te lang meer wachten. Maar ook niet eerder insturen want dan behandelen ze het niet heb ik me laten vertellen.

Je kan dan max. het minimum loon krijgen, dus of dat voor jou bedrijf ook voldoende is moet je even bekijken maar het is toch een bron van inkomen waardoor je bedrijf wellicht een standje lager mag draaien.



In mijn geval zal mijn man een deel van het bedrijf door laten draaien (vaste klanten die ik anders kwijt raak, en wat hij ook goed over kan nemen) en alles wat wat wel even op pauze kan gaat op pauze. Zo kan ik zelf bepalen wanneer ik weer dingen op wil en kan gaan pakken.



Ik hoop dat het voor jou ook mogelijk is om iets langer dan 6 weken thuis te kunnen blijven. Of vanaf 6 weken misschien part time of zo…

Google maar eens op ZEZ uitkering.

Mmarjet, de link van het UWV KLIK



Want 6 weken is echt super rap, zoals iedereen roept ben je net hersteld… En je ‘moet’ ook echt genieten van je mannetje!