Borstvoeding en terugkomen op het oude gewicht

Hoi,



Bij mijn eerste kindje ben ik erg laat begonnen met het terugkomen naar mijn oude gewicht. Uiteindelijk was Dylan 9 maanden toen ik resoluut mijn eetgewoonte heb omgegooid en binnen 3 maanden bijna 10 kilo kwijt was.



Nu wil ik hier iets eerder mee beginnen (lees over een week of 3) maar wil graag weten wat wel en niet mag/slim is.



Mijn idee is om 3 maaltijden per dag te eten en dan tussendoor fruit, yoghurt en iets van een granenkoekje om toch wat zoets binnen te krijgen. Opzich lijkt mij dit niet heel slecht voor de BV.



Ook wil ik gaan hardlopen (proberen om 3x in de week te doen) maar hoorde van de kraamzorg dat dit mijn bv kan beinvloeden en de productie naar beneden kan halen.



Wat zijn jullie ervarigen met het bovenstaande?

Bij Sean was ik pas na 1 jaar op mijn oude gewicht! Heb ook 1 jaar bv gegeven. Ben na 6 wkn begonnen met hardlopen, heb nooit last gehad met daling van melkproductie.



Nu al binnen 3 weken onder oude gewicht! Geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Ik heb dit keer een sluitdoek gebruikt, maar kan me niet voorstellen dat ik daardoor 13 kilo ben kwijtgeraakt.



Succes iig!

Heftig of rustig sporten kan een sterke invloed op de BV hebben. Daarbij gaat je lijf als een dolle bezig om de ‘rotzooi’ op te ruimen die vrijkomt bij het afvallen. Dat is eigenlijk niet iets wat je erbij kunt gebruiken tijdens de BV periode. Beter is het je leefstijl rustig te veranderen. Kijken naar WAT je eet niet eens zozeer naar hoeveel je eet. Dus alle witte producten (suiker en granen en pasta’s ed) te vervangen door bruine varianten. Over op zo donker mogelijk brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta waardoor je lijf veel langer verzadigd blijft en je suikerspiegel stabieler blijft. Ook krijg je zo betere energie binnen waar je lijf meer mee kan. Ook kijken naar je hoeveelheid beweging. Dat langzaam opvoeren. Dus ipv de fiets te pakken voor de boodschappen (euhm niet echt een optie met een baby die nog niet kan zitten maar je snapt het mss wel :wink: ) of de auto voor kleine stukjes, juist daarin meer beweging te vinden. Hier loop ik bv altijd alles, heeeeel soms pak ik wel eens de bus maar echt alle stukjes die ik doe gaan per benenwagen. Ik was ongeveer 3 maanden na de bevalling zover dat ik weer in mijn oude spijkerbroeken paste. En dat kwam hier dus puur uit het aangepaste beweegschema. Eten doe ik niets anders dan voor of tijdens de zwangerschap. Ik bewoog minder en dat scheelt enorm in het energieverbruik. Het fijnste van meer bewegen (met mate hoor ik sport dus echt niet!) is wel dat je lijf wat strakker wordt.

Letten op je eten is prima, zolang je aan voldoende calorieën komen. Maar zeker het sporten kan je gaan opbreken als je daar te vroeg te fanatiek in bent. Je hebt veel extra energie nodig om bv te kunnen geven. Zeker de eerste 3 maanden zou ik niet gaan hardlopen maar misschien wel lekker veel wandelen.

Als je te snel gaat sporten, kan je bv inderdaad snel teruglopen en je kan zelf ziek worden omdat je weerstand eraan gaat.

Dus 3x per week, dat zou ik echt de eerste maanden niet proberen. Met 3-4 maanden moet je ook weer aan het werk misschien? Dat zou ik ook even afwachten of dat goed gaat. En dan langzaam het sporten opbouwen.

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!

Op de site van Borstvoedingorganisatie LLL is de volgende informatie te vinden over gewichtsverlies en sporten tijdens de borstvoedingsperiode:

LLL-Afvallen

LLL-Sporten