Ja… ik heb het zo vaak gelezen… maar zojuist met TRANEN over mijn (en Sem’s) wangen anders ervaren…
Sem heeft 2 tanden… en tot vanavond geen enkel probleem met borstvoeding… hij was net heel erg overstuur voordat hij ging slapen maar was dan ook dooooooodmoe van eerste echte dagje kinderdagverblijf…
Normaliter kon ik als troost de borst geven, gaat hij lekker even een paar flinke slokken nemen en als hij zo moe is valt hij dan aan de borst lekker in slaap (ik vind dat zo heerlijk :inlove: ) maar net heeft hij 2 keer echt hard gebeten… in mijn tepel… en ik heel snel weer tepel weg halen… deed me toch een PIJN!!
ik durfde gewoon écht niet opnieuw te geven na de 2e keer… en heb hem in bed gelegd… waar hij sliep nog voordat ik de kamer uit was…
Ik ben nu serieus… een soort van bang… voor volgende voedingen… de tandjes zijn echt scherp, heb net in de spiegel gekeken of dat de tepel niet beschadigd was… (niets te zien) Het doet nu nog steeds pijn…
Was is jullie ervaring? Was de kleine man gewoon erg vermoeid/overstuur en was het daarom … of vind hij het gewoon prettig om in de speen (die hij overdag krijgt) even te bijten voor het drinken… wat in de tepel natuurlijk niet kan…
Kortom… ervaring gevraagd…
Ach jeetje heb het met je te doen.
Hier hielp het door als hij beet dan wat hard auw te roepen dat je dit niet fijn vind op z’n zachts gezegt.
Daarna heeft me kleine meid het nog een paar keer gedaan maar dat was dan in periode dat nieuw tandjes door kwamen.
Sterkte!!!
Hier af en toe gebeten (au!).
Inderdaad bij het doorkomen van nieuwe tandjes, moet ze weer even wennen aan hun positie.
Soms als ze erg vermoeid is…
Bij niet goed aanhappen voel ik haar tandjes soms…
Soms heel bewust om mij uit te proberen: dan word ik wel even goed boos :naughty:
En 1x omdat ze moest niezen! :lol:
Maar meestal gaat het gewoon goed hoor! :inlove:
oh bijten is zo vervelend en pijnlijk!
Wat je eraan kunt doen:
- hard auw roepen wordt nogal eens gezegd maar het kan averechts werken. Sommige kindjes schrikken er enorm van en gaan huilen en soms borstweigeren(ook niet de bedoeling) en anderen vinden het leuk en gaan nóg een keer bijten om je weer te laten roepen.
- je kunt tijdens het voeden goed opletten wat hij doet met zijn tongetje. Normaal ligt dat bij het drinken óver de onderlip heen. Als hij bijt, dan moet hij eerst zijn tong intrekken, anders bijt hij in zijn tong. Dus als je (borst klein beetje opzij duwen) zijn tong in de gaten houdt, kun je het bijten zien aankomen, dan schuif je snel je vinger tussen zijn kaken en koppel je hem af.
- als hij bijt afkoppelen en even een time out geven. Bijten betekent: geen melk. De meeste kindjes leren dan heel snel dat bijten niet in hun voordeel is. Negeren en even wegleggen is dan meestal een goede oplossing.
- Om het bijten te voorkomen kan je kijken naar wanneer hij bijt. Is dat aan het begin van de voeding als hij de toeschietreflex nog op moet wekken? Of halverwege de voeding als de melk wat minder hard gaat stromen? Of aan het eind van de voeding als hij eigenlijk al klaar is maar nog wat wil na-sabbelen?
Het bijten aan het begin kan je proberen te voorkomen door voor het aanleggen alvast de toeschietreflex op te wekken. Bijvoorbeeld door je tepels te masseren, even te kolven of met behulp van de neusspray Syntocinon.
Bijt hij halverwege, dan kan je hem van de borst halen en de andere borst aanbieden.
Bijt hij aan het eind van de voeding, haal hem dan na het echte drinken meteen van de borst.
Vaak bijten ze tijdens het doorkomen van tandjes. Om de jeuk en pijn aan zijn tandvlees minder te laten worden, kan je voor het voeden even kort met een ijsblokje of tandenborstel over zijn tandvlees wrijven.
Zorg verder goed voor je tepels. Dun insmeren met lanolinezalf en goed laten drogen.
Ik hoop dat hij snel weer ophoudt met bijten.
@marloes vip wrote:
Hier ook twee keer gebeten. Zodra Stijn dat deed (was beneden beide keren) heb ik hem losgehaald en in de box gelegd. Hij had toen al rap door dat hij beter niet kon bijten en is er mee gestopt.
Hier hetzelfde, de oudste twee hebben het allebei een keer of twee á drie gedaan, maar toen ze doorhadden dat de voeding dan ophield was het snel over .
fijne tips!
Ik ben nog niet gebeten maar ben er wel heeeeel bang voor! :?
Hier ook twee keer gebeten. Zodra Stijn dat deed (was beneden beide keren) heb ik hem losgehaald en in de box gelegd. Hij had toen al rap door dat hij beter niet kon bijten en is er mee gestopt.