borstvoeding en ouder kindje

Hoe is dat bij jullie gegaan? bij de eerste heb je geen kindje ernaast en nu vraag ik me dus weleens af hoe dat straks gaat.

Er zit straks 20 maanden tussen onze kindjes en de oudste heeft 6,5maand bv gehad.

Dus hoe reageerde jullie oudste erop? en op de momenten dat je alleen was en de baby dronk hoe ging de oudste daarmee om?

kortom ervarings verhalen?

Tussen mijn meiden zit bijna anderhalf jaar.

In het begin was ze wel ondeugend tijdens het voeden. Ook als mijn man thuis was. Als ik dan aan t voeden was en hij liep de kamer uit, sjeesde zij meteen naar de kast om er wat uit te pakken wat ze niet mocht. Maar na een paar keer werd ik wel bedreven in het lopend buffet. Nu hebben we hier geen last meer van.

E vind het voeden wel interessant. Zelf geeft ze bv aan alles wat enigszins op een levend wezen lijkt (pop, rammelaar met berenkop, giraffeknuffel). Als ze ziet dat M drinkt noemt ze dat mmmmmmmmmmmmmm en als M de borst loslaat probeert ze haar weer ‘aan te leggen’ op haar manier dan.

Hier dus met name in het begin wat ondeugendheid. Jaloezie hebben we geen last van gehad.

Ook in periode dat ik veel voed (elke twee uur ofzo) gaat het prima. Nu heb ik wel het geluk dat mijn kleine meisje vlot drinkt, een voeding duurt doorgaans minder dan een kwartier.

okee tnx voor je reactie, mijn dochter was ook een snelle drinker dus hoop dat deze ook zo`n vlotte tante is.

hihi lopend buffet :mrgreen: ja dat zal ook wel niet anders ze gaan het toch uitproberen allemaal.

Ben haar nu ook al wat aan het voor bereiden maar in hoeverre het aan komt geen idee maar je kan het altijd proberen toch.

Ben erg benieuwd en kijk er nu al wel naar uit maar toch ook spannend.

Voorbereiden vond ik erg lastig. Ze begrijpen aan de ene kant veel, maar echt snappen wat een baby erbij betekent, dat zit ergewoon niet in. Ik heb haar wel foto’s van babies laten zien en gezegd dat er in de wieg een baby moet slapen.

Hoe doe jij dat dan?

Voorbereiden heb ik sowieso niet gedaan, want ze weten nog niet wat het betekent. Maar wanneer ik aanleg uitleggen wat ik doe, en vertellen waarom (hij is al zo groot dat ie gewoon kan eten, een baby krijgt alleen nog melk.) Zelfs laten zien dat er echt melk in zit door even te spuiten, had ie de grootste schik mee. Ook even laten proeven (spoot het in de mond) maar hij vond koemelk lekkerder…

Daarna verteld dat de baby wel graag rustig wil drinken, net als dat wij altijd graag rustig aan tafel willen zitten. Natuurlijk heeft hij wel een keer (zeker in het begin) geprobeerd om wat te doen wat niet mag, zoals aan de afstandbediening… Maar toen ie zag dat ik met een kleine aan de borst ook prima kan opstaan, was dit ook niet ‘leuk’ meer.

Ik heb er nooit probemen mee gehad, ook niet toen ik twee kleintjes had rond stuiteren…

Tussen onze 2 jongens zit 22 maanden, en aangezien onze oudste echt een kleine boef en sloper kan zijn, zag ik er ook wel tegen op :shifty:

Maar het is me erg mee gevallen eigenlijk.

Scheelt misschien wel dat ik in het begin niet vaak met beide kinderen alleen was. Hub is bijna een maand thuis geweest :inlove:

Ben tijdens het voeden in het begin wel eens opgestaan en dan baby op één arm en met de andere hand grote boef ergens wegtrekken ofzo. Krijg je wel een handigheidje in :wink:

En als ze dan eenmaal weten dat mama ook oplet als de baby drinkt, dan is het meestal de lol er wel snel van af om kattekwaad uit te halen, zeg maar :wink:

Toen ik nog volledig bv gaf (de eerste 6 maanden :inlove: ) deed ik het ook wel eens dat ik op de bank ging zitten en dan wist de oudste al wat er ging gebeuren :wink: Mama gaf de baby te drinken en hij mocht tv kijken :mrgreen:

Maar op een gegeven moment was onze jongste zich als een paling in allerlei bochten aan het wringen om ook te kijken wat er daar achter hem op dat grote scherm gebeurde, dus dat schoot op een gegeven moment ook niet zo op :roll:

Het “voorbereiden” doe ik door er over te praten en foto`s te laten zien van R. als baby aan de borst, kijk geen idee wat er van aan komt maar baat het niet dan schaad het niet.

Als we douchen en ze merkt mijn borst/tepel op dan vertel ik er dus ook weleens over dat ze daar als baby melk uit kreeg en dat straks zusje/baby uit de buik ook melk uit krijgt…

zoiets, en wil haar straks uiteraard er goed bij betrekken.

het is natuurlijk ook maar net hoe druk je jezelf erom maakt na jullie verhalen ben ik ervan overtuigd dat het wel goed gaat komen en we onze weg er wel in vinden.

Hier zit 18 maanden exact tussen beide kinderen, waarvan de oudste 11 maanden aan de borst is geweest. Ze heeft eht zelf afgebouwd. Hier totaal geen problemen als ik ga voeden. Moet zeggen dat onze knul ook sneller drinkt als de oudste deed, maar de oudste is wel een erg pittig meisje. Ik gaf vanaf eht begin vaak wat te snoepen tijdens het lezxen van een boekje, en de afstandsbediening in de aanslag voor back-up :wink:. Verder nooit problemen mee gehad, terwijl ze nog erg jong was(en is)< gewoon elke keer zeggen "even wachten, mama geeft … drinken, daarna…" en ze snapt het gewoon. Succes zometeen!

Hier zit er ruim anderhalf jaar tussen onze meiden. De oudste is een pittig ding, dus ik was ook wel heel benieuwd wat zij zou gaan doen. Maar het is alles meegevallen. Meestal ging ze gewoon boekjes lezen op de grond. Dan trok ze ze wel alle 20 uit de kast, maar ze was heerlijk zoet.

's Morgens is het wel eens lastig geweest, dan waren ze allebei rond 7:30 uur wakker en dan allebei willen eten. De oudste was 's morgens nog wel eens humeurig en de jongste wilde ook direct eten als ze wakker was en voeden en tegelijkertijd brood smeren dat is lastig;)

De oudste gaat ook wel eens haar pop voeden :inlove: en ja, ze heeft ook wel eens geprobeerd of zij nog uit de borst kon drinken…

Nu hoort het er helemaal bij, ze zegt :‘noa tein was, noa ook mama dinken’ (toen noa klein was, ging Noa ook bij mama drinken):inlove:

Kortom, het gaat allemaal prima! Onze kleine meid is nu bijna 8 maanden en krijgt nog steeds bv (3 keer per dag)

Hoe doen jullie het dan qua geluid?

Tussen mijn meiden zit 22 maanden, maar de jongste is sins ze 3 maanden is erg afgeleid, door elk geluidje dat ze hoort.

Nu is het dus zo dat ik alleen boven ga zitten om te voeden.

Aan de oudste leg ik dan uit dat haar zusje liever naar haar kijkt ipv drinken bij mama, en dat ze daarom even beneden moet wachten. 9 van de 10 keer wacht ze ook netjes beneden op de bank. Als ik dan beneden komt zegt zé: ‘mama goed geluisterd’ :inlove: en legt ze zelf uit waarom ze er even niet bij kan zijn. De keren dat zetoch mee kom naar boven laat ik haar zien dat haar zusje niet drinkt met haar erbij. En gaat ze of vanzelf naar beneden of ik stuur haar naar benden.

Verder is het dus geen probleem, maar wel lastig.

Gelukkig breekt ze de boel niet af en doet ook geen stoute dingen.

Hier bijna 20mnd tussen 1 en 2. Ik was idd handig met voeden en andere dingen tegelijk (troosten, dingen afpakken enz). Maar meestal kon ik rustig op de bank zitten en de oudste vond het heel interessant. Vaak had ik een boekje binnen handbereik (of ze kwam ze brengen) en meestal pakte ze de pop om die ook ‘borstvoeding’ te geven. Tijdens de BV mocht ze trouwens alle speelgoed pakken wat ze wilde, ze hoefde niet eerst op te ruimen etc. Dat scheelt veel stress voor jezelf (al ruimen ze met 1,5jr toch nog niet veel zelf op).

Wij hebben de oudste niet voorbereid op de komst van een broertje of zusje. Nu doen we het met de oudste wel, maar de jongste ook niet, want ze realiseert zich niet wat het is (en is gewend om aandacht te delen).

De tweede was niet snel afgeleid tijdens het drinken, dus ik heb de oudste altijd bij alles betrokken. Als mama aan het voeden was kon ze best rustig een liedje zingen samen of een boekje lezen, dus ze had niet het idee (denk ik) dat haar zusje ‘haar plek’ innam.

Straks bij de 3e zie ik er meer tegenop hoe ik 's morgens de hele bende de deur uit krijg incl een half uur BV voor de jongste (en nu staat de wekker al op 6.15 uur…)

De jongste is geluid gewend, af en toe kijkt ze wel om tijdens het drinken, maar eigenlijk gaat het meestal goed. De oudste leest zelf een boekje, of geeft haar pop te drinken :inlove:

Lijkt me zeker lastig, steeds boven te moeten voeden!

Boven voeden zou ik echt niet zien zitten. Mijn kleine is ook wel afgeleid, maar ik geef bv op verzoek en ga er vanuit dat ze het wel weer inhaalt op rustiger momenten. Desnoods s avonds of tijdens slaapje van de oudste eens extra aanleggen.

Hier weinig aandacht aan het voeden besteed voordat onze dochter kwam, wel geprobeert uit te leggen dat er een baby bij kwam, naar mijn idee begreep hij het wel, maar het is nog afwachten hoe ze uiteindelijk reageren.

Hier reageerde hij heel goed, hij vond en vind het nog steeds super, z’n kleine Jotte (Lo.tte haha :lol: )

Maar van bv heeft hij nooit raar opgekeken, hij heeft zelf 3 maand bv gekregen, daar weet hij natuurlijk niks meer van, hij vind het wel prima.

Doet niet vervelend of zoiets, soms doet hij wel eens iets wat niet mag (doet hij ook wel eens als ik niet voed) en net wat anderen schrijven, je wordt vanzelf handig met een kind aan je borst, ik kan ook de kamer rond, zonder af te hoeven koppelen, haha.

Je kunt ook een bak maken met boekjes, speelgoed e.d. die alleen gepakt mag worden tijdens de voedingen zodat je oudste kindje dan even lekker bezig is. De tv kan soms ook wonderen doen :oops:

Hier ook anderhalf jaar ertussen en de oudste dus nog geen twee toen Lars werd geboren. Vooral in het begin was ik lang met voeden bezig en zag toen erg op tegen de momenten van voeden.

Toch is het me erg meegevallen. Als ze wat probeerde (testen, dingen doen die niet mogen), haalde ik Lars wel van de borst af. Gelukkig is dit maar een paar keer voorgekomen.

Als ze moe was, wilde ze er soms bij op schoot, maar accepteerde dan eigenlijk ook wel dat ze ernaast mocht zitten.

Heel soms idd de tv aan, terwijl die voorheen echt nooit aanstond.

Maar nog steeds is dat maar af en toe.

En vaak was het zo dat ik in de ochtend meestal een voeding op bed gaf, de voeding erna in Femke d’r slaapje viel en de middagvoeding beneden. Gelukkig kan ze best goed spelen of samen liedjes zingen ofzo. Het regelt zich toch wel. Nu zegt ze, “baby eten” en weet dan dat ik even bezig ben.

Inmiddels is Lars op een leeftijd dat hij ook veel oog heeft voor wat er om hem heen gebeurt, dus met veel visite ga ik soms toch even apart zitten.

Voorbereiden had naar mijn idee weinig zin, dus dat hebben we niet gedaan. Behalve dan kusjes op mijn buik aan de baby :inlove: