Borstvoeding en niet meer alleen weg kunnen eerste tijd?

Onze zoon is 1,5 week ou en ik geef borstvoeding. Hij drinkt nog niet uit de fles. Las dat je dit beter pas na 4/6 weken kan aanleren. Wij hebben t al een keer geprobeerd ivm borstontsteking maar totaal geen succes. Hij wil geen speen en ook geen fles… Kan ik nou de eerstkomende 6 weken niet meer weg zonder hem? We voeden op verzoek, hij komt om de haverklap.

Maar ik wil toch echt geen 6 weken thuis zitten…

Ben ook een btje bang dat als ik de fles blijf doorproberen, andere flesjes of gewoon geduld hebben, ik weer problemen krijg met de borst.

Hoe doen jullie dat?

Flesjes in de la mikken, en pas als hij idd rond de 6 weken is (beetje regelmaat in de voedingen) weer eruit halen. Tepel/speen verwarring is geen gouden regel oid want er zijn ook echt borstgevoede kindjes die prima overweg kunnen met dat onderscheid maar je wilt vast het risico niet lopen. Je kindje is nog steeds aan het leren HOE te drinken uit je borst.

En ja de eerste tijd zit je ‘vast’ aan je kindje. De mijne is ondertussen ruim 5 maanden en echt die gaat overal met me mee want ook hij krijgt BV op verzoek en drinkt niet uit een flesje. Zou er onverhoopt een zeer dringende reden zijn waarom ik echt weg moet dan zal hij moeten drinken uit een bekertje vermoed ik. Gelukkig weet ik dat zelfs een ziekenhuisopname van 1 van ons beide geen reden tot scheiding is want rooming in kan in ons ziekenhuis gewoon bij BV. Nu ben ik jou niet en iedereen zal het anders voelen maar ik vind het niet vervelend dat ik zeker weet dat kindlief overal mee heen moet. Ik voed hem net zo makkelijk in de trein op weg naar mijn ouders als thuis, of bij een uitstapje in een grote winkel, of in een lunchroom in de stad. Maar eerlijk de eerste 6 weken na zijn geboorte had ik aan al die dingen helemaal nog geen zin. En ik vermoed zelf dat kindlief eigenlijk helemaal nooit zin gaat hebben aan drinken uit een flesje want die borst met mama eraan vast vind hij veel gezelliger. :inlove:

Ik gebruik het niet bij elkaar weg kunnen juist als excuus, ipv dat het vervelend is… :mrgreen: Opa en Oma hadden graag gezien dat Kaya kwam logeren, maarja, die borstvoeding he!



Ik ben voor het eerst een korte tijd zonder kaya geweest toen we na een maand uit eten gingen. En die 3 uurtjes vond ik lang genoeg. Dus niet echt een antwoord op je vraag helaas.

Je kunt inderdaad echt beter wachten met de fles aanleren. En ja de komende paar weken is het inderdaad waar jij gaat, gaat je baby. Maar daar heb je dan ook verlof voor :wink:



De meeste kinderen krijgen vanzelf een ritme en dan weet je hoelang je er even tussenuit kunt zonder kindje.

Wij zijn zelf met 7-8 weken begonnen, toen hadden we nog 4-5 weken om te oefenen voor ik weer aan het werk ging. Dat was wel even doorzetten want in eerste instantie wilde Marijne geen fles. Maar uiteindelijk is het toch gelukt.



Je zoontje is echter pas 1,5 week en dan zou ik echt nog niet aan een fles beginnen. Kijk eerst maar eens hoe de komende weken het gaat lopen.

Kan mij jouw gevoel heel goed voorstellen. Maar goed, ik ben geen bv mama :wink: Ik ken echter genoeg mensen die wel vrij snel zijn gaan proberen met het flesje gekolfde melk aan te bieden. Zo kon de vader bijv. de laatste voeding geven en kon de moeder even een flinke tuk doen of er even tussenuit. In het zhuis heb ik ook gezien dat ze naast de borst bijv. bijvoeding kregen uit de fles. Dus volgens mij is het niet zo erg hoor.

Ik zou gewoon even wachten met een flesje, meestal wil het wel na een paar weekjes…



Ik vind het totaal niet erg dat ik nooit weg kan zonder Mick (manlief wel die vind het zwaar irri dat hij overal mee heen moet :roll: en wil wel eens zonder hem weg) ja ga het huis wel uit hoor haha voed hem gewoon buitenhuis als hij trek krijgt. Mick accepteerd helemaal geen fles, hij weet niet eens wat hij ermee moet en kauwt wat op de speen en als er wat uitkomt wordt hij helemaal gek en duwt gelijk de speen eruit haha. Met 10 weken lag hij in het ziekenhuis met het rs virus en toen heeft hij 2x een fles gehad omdat ik met mn andere dochter weg moest voor zwemles dus had geen keuze maar toen dronk hij wel gewoon uit een fles. Ik had het toen misschien door moeten zetten met een flesje bv erbij, maar ach vind het wel zo gezellig dat hij alleen live wil drinken. En net wat Mouse! zegt, vind het niet vervelend, want hij kan nu lekker niet uit logeren :lol: (zolang kan ik hem nog niet missen) .



Ik zou rond de 4 weken weer proberen en als het goed gaat toch blijven volhouden met flesjes geven dat hij het niet verleerd.

Mijn zoon werd 2x in de kraamtijd opgenomen in het zkh en door de stress die dit opriep bij mij liep mijn bv terug. Hij moest toen met een fles worden bijgevoed en dat ging op zich goed. Ik was erg bang voor de tepelspeenverwarring en dat ik hem daarna geen bv meer kon geven, maar dat is uiteindelijk weer goed gekomen (tot 1 jaar kunnen borstvoeden). Ik heb Sean wel eens een nachtje uit logeren gebracht met een voorraadje gekolfde melk toen ik een keer uit eten en naar de film ging (en om de 5 min met mn moeder bellen of alles wel goed ging haha).



Anderhalve week vind ik nog wel jong, ja in mijn geval kon het niet anders helaas, maar zou idd wat de andere dames zeggen nog even wachten en lekker van je kindje genieten :wink:

oef op die termijn dacht ik nog niet eens na om zonder borstkind weg te gaan :lol: .

Ze gaan hier veel langer mee daar waar ik ga.

Stad in? Kind mee.

Op bezoek? Kind mee.



De laatste 2 hebben zelfs nooit een fles gehad.

Op een bepaald moment hadden ze wel een soort van ritme… dan kon ik na een voeding echt wel eens een paar uurtjes weg alleen.

Niet dat ik het wou… maar het kon wel :slight_smile: .

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje :inlove:

Uit je bericht leid ik af, dat jullie start met borstvoeding niet helemaal voorspoedig is verlopen. Meestal wordt een borstontsteking veroorzaakt doordat de borst frequent niet goed wordt geleegd (bijvoorbeeld doordat het aanleggen niet helemaal goed gaat, er niet vaak genoeg wordt gevoed of de voedingsduur wordt beperkt). Heb je de precieze oorzaak van de borstontsteking kunnen achterhalen?



Zeker als er sprake is van een moeizame start met borstvoeding, is het aan te raden om het gebruik van fles of fopspeen in ieder geval de eerste weken achterwege te laten zodat jullie het voeden allebei goed onder de knie kunnen krijgen en goed op elkaar afgestemd kunnen raken. Meestal is dit punt na ongeveer vier tot zes weken na de geboorte bereikt en kan dan indien gewenst worden begonnen met het wennen aan het drinken uit een flesje.



Waarschijnlijk ben je op dit moment nog heel bewust en intensief bezig met het aanleggen en het voeden en zal dit voor je gevoel misschien nog niet echt discreet verlopen. Ook dit is een leerproces; naarmate jullie borstvoedingsperiode samen vordert, zul je merken dat het voeden voor jullie allebei steeds gemakkelijker zal gaan. Je kindje heeft op een gegeven moment jouw begeleiding niet meer nodig en zal uit zichzelf goed aanhappen en jij hoeft daar dan maar een klein stukje borst voor vrij te maken. Ook voor borstvoeding geldt: oefening baart kunst :slight_smile:



Succes en uiteraard een voorspoedig herstel gewenst!

Hier krijgt mijn dochter vanaf week 1 een flesje snachts en een speentje af en toe. Ze heeft erge zuigbehoefte en drinkt erg goed aan de borst.



Dus geprobeert en geen problemen hier. Dacht eerst ook dat je altijd moest wachten tot 6 weken. Maar hoeft dus niet altijd zo te zijn,

Bedankt voor jullie reacties!

Het is ook niet dat ik weg wil zonder hem. Vind t best gezellig zo. Maar gewoon aanstaand weekend heb ik dus wat staan, duurt maar 2 uur maar dan ga ik dus maar niet. Hij kan niet mee.

Verder als ik straks wel de deur uitga met hem, hoe moet dat dan als hij midden in de winkel wil eten bijvoorbeeld?



De reden voor m’n borstontsteking is niet achterhaald. We en de kraamzorg denken door verkeerd aanhappen, had ook pijnlijke tepels steeds.



Gisteren was hier iemand van t consultatiebureau? Die zei dat een speen geen kwaad kon bij zuigbehoefte bij krampjes als t maar geen uitstel van voeden is.

Maar goed toch wil ik m niks verkeerds aanleren.



Met een flesje wacht ik dan inderdaad ook nog maar even, net wat jullie zeggen. Hopelijk wil dat tegen die tijd dan wel?



Toch moet ik wel wennen aan t idee dat ik niet wegkan zonder hem. Over 3 weken hebben we een etentje. Zie het niet zitten hem mee te nemen naar een restaurant dan bijvoorbeeld… Maarja als hij nog uit geen flesje drinkt dan. Lastig hoor.

Oh ik nam Sean echt overal naar toe ook naar restaurants. Als hij honger had ging hij hop onder het voedingsdoek en kreeg de borst terwijl iemand mijn eten alvast in hapklare blokken sneed zodat ik tegelijk ook kon eten.

Ik vind het wel grappig om te lezen, interessant :mrgreen:

Mijn zoon van 15mnd, ligt nu bij me tr drinken, is nog nooit langer als een paar uurtjes zonder mij geweest en heeft nog nooit uit een fles gedronken ( wel geprobeerd maar hij wou niet…geen noodzaak hier dus ik heb ook geen moeite gedaan). Zo totaal tegenovergesteld aan jij, zegt te moeten wennen aan her idee de komende zes weken niet zonder hem weg te kunnen.



Zeker een etentje zou ik hem zo meenemen. Zo klein slapen ze nog veel, dus de kans is best groot dat je rustig kunt eten.



Smurf.; in t zh krijgen kindjes vaak bijvoeding naast de borst omdat de bv nog niet goed op gang is… Dat wil niet zeggen dat het goed is of geen kwaad kan. Als je gaat combineren bouw je al gauw af.

@Charliee wrote:

Verder als ik straks wel de deur uitga met hem, hoe moet dat dan als hij midden in de winkel wil eten bijvoorbeeld?


Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is als je naar de winkel wilt, (vrijwel) direct na een voeding gaan. Sta je op tijd, dan zou je iets eerder kunnen gaan voeden en dan met je zoontje op stap kunnen gaan. Als er meerdere winkels in de buurt zijn en je zoontje wil tussendoor graag drinken, dan is er vast wel een plekje te vinden waar je even rustig kunt voeden. Draag je je baby in een draagdoek, dan is het zelfs mogelijk om hem tijdens het dragen te voeden :slight_smile:



@Charliee wrote:
De reden voor m’n borstontsteking is niet achterhaald. We en de kraamzorg denken door verkeerd aanhappen, had ook pijnlijke tepels steeds.


Dat kan idd heel goed de oorzaak zijn. Om de borst effectief leeg te kunnen drinken, moet een baby goed zijn aangelegd. Goed aanhappen is daar onderdeel van. Als de borst steeds niet goed wordt geleegd, blijven er steeds restjes melk achter. Daardoor kunnen melkkanaaltjes verstopt raken, wat uiteindelijk een soort ontstekingsreactie kan geven. Wanneer er sprake is van kapotte tepels, kan er zelfs sprake zijn van een bacteriële infectie.



@Charliee wrote:
Gisteren was hier iemand van t consultatiebureau? Die zei dat een speen geen kwaad kon bij zuigbehoefte bij krampjes als t maar geen uitstel van voeden is.

Maar goed toch wil ik m niks verkeerds aanleren.


Gezien jullie start met borstvoeding, denk ik dat je zoontje echt nog tijd nodig heeft om zich de drinktechniek aan de borst eigen te maken. Het zuigen op een fopspeen kan dit proces bemoeilijken. In de Multidisciplinaire Richtlijn Borstvoeding, bedoeld om ervoor te zorgen dat zorgverleners goede en eenduidige informatie over borstvoeding gaan geven, is het volgende te lezen over fopspeengebruik: klik.



@Charliee wrote:
Met een flesje wacht ik dan inderdaad ook nog maar even, net wat jullie zeggen. Hopelijk wil dat tegen die tijd dan wel?
Zo rond de leeftijd van vier tot zes weken drinkt een baby nog reflexmatig aan de borst. Daarna verandert dit geleidelijk en ontwikkelt hij een voorkeur. Als je je kindje graag uit een flesje wilt leren drinken, kun je er daarom het beste zo rond de vier tot zes weken na de geboorte mee beginnen.



@Charliee wrote:
Toch moet ik wel wennen aan t idee dat ik niet wegkan zonder hem. Over 3 weken hebben we een etentje. Zie het niet zitten hem mee te nemen naar een restaurant dan bijvoorbeeld… Maarja als hij nog uit geen flesje drinkt dan. Lastig hoor.


Met name als het gaat om een eerste kindje (ik vermoed dat dit bij jou het geval is?), kan de omschakeling heel groot zijn. Je bent ineens moeder en 24 uur per dag, 7 dagen per week verantwoordelijk voor zo’n klein hummeltje die zeker in het begin nog totaal afhankelijk van je is. Het is niet raar dat je daaraan moet wennen :slight_smile:

Vergeet ook niet dat je nog maar pas bent bevallen en dat je dus echt nog herstellende bent. Wil je zelf graag naar dit etentje of voel je je misschien verplicht om alles direct weer op te pakken…? Er zijn vrouwen die er direct weer vol tegenaan gaan, maar over het algemeen heb je echt tijd nodig om lichamelijk en geestelijk weer een beetje tot jezelf te komen. De enige die ervoor kan zorgen dat je de rust krijgt die je nodig hebt, dat ben jij. Neem die rust vooral en voel je daar zeker niet bezwaard onder, het is geen overbodige luxe.

Wil je toch graag naar het etentje, dan is misschien goed om te bedenken dat je dan alweer drie weken verder bent en het voeden in die tijd steeds soepeler zal gaan verlopen. Misschien zijn de obstakels die je nu ziet, tegen die tijd dan wel verdwenen, wie weet :slight_smile:

@Charliee wrote:

Bedankt voor jullie reacties!

Het is ook niet dat ik weg wil zonder hem. Vind t best gezellig zo. Maar gewoon aanstaand weekend heb ik dus wat staan, duurt maar 2 uur maar dan ga ik dus maar niet. Hij kan niet mee.

Verder als ik straks wel de deur uitga met hem, hoe moet dat dan als hij midden in de winkel wil eten bijvoorbeeld?




Als je 2 uur weg bent kan dat toch…door hem van tevoren te voeden? En een klein flesje voor mss als hij echt erge honger heeft, maar 2 uur is toch te overbruggen?



En ook als je straks gaat winkelen…zorgen dat hij van tevoren ‘gegeten’ heeft…en bij IKEA bijvoorbeeld is een apart hok waar je zo kan voeden. En in de auto in een parkeergarage gaat ook erg goed is mijn ervaring :mrgreen:



Denk dat als je probeert het een beetje ‘los’ te laten…het vanzelf makkelijker gaat.



Ik zat altijd vast aan schooltijden met de kleintjes, maar het is nooit een probleem geweest: waar ik was, was de kleine en ook met BV kun je best een beetje tijden sturen.

Hier voed ik nog steeds net als meer dames wel eens wat eerder. Omdat ik ook een kleuter heb met schooltijden, omdat we ook wel eens de stad in willen om boodschappen te doen, een soort voeden op moeders verzoek. :mrgreen:

Aanleggen gaat overigens vaak ook steeds beter naarmate je kindje groter wordt. Als je het zelf nog niet ziet zitten om naar die afspraak te gaan omdat hij niet mee kan dan zou ik het afzeggen. Nog even je eigen rust pakken waar het kan en de rest van de wereld komt later wel weer. :thumbup:

Heb zelf bv tot nu toe ook maar 1 keertje de jongens met oppas thuis gelaten vanwege een informatie avond op school. Duurde ongeveer anderhalf uur, gezorgd dat hij kort voor vertrek een voeding had gehad en echt nog zat ik niet heel rustig hoor. Heb ook nog een gezellig avondje met een film tegoed maar geloof me dat zie ik nog niet zitten, daarvoor wil ik eerst wat gekolfde melk op voorraad hebben.

heb de andere tips niet gelezen,



maar wil even zeggen dat ik een jaar lang bv heb gegeven op verzoek.

we hadden een permanente flessenweigeraarster, vanaf 2weken oud geprobeer overigens.



kon dus een jaar nergens heen zonder baby of kortere tijden wegblijven.



moet zeggen dat ik overal voedde, van terras tot restaurant tot zwembad.

ideaal en veel makkelijker dan elke keer een fles



ook had ik het geluk dat ik 3 minuten fietsen van mijn werk woon en ik kreeg groen licht van mijn wergevers om op verzoek te kunnen blijven voeden ook op mijn werk.

dus of ik fietste naar huis of oma kwam Juul brengen.

Ik gebruik de Medela Calma speen o. De fles te geven na kolven. Met deze spenen moeten ze dezelfde techniek als bij drinken aan de borst gebruiken. Andere spenen heb ik zelf niet geprobeerd.

Hier tot ruim 7 maanden gevoed, thijs ging mee en kreeg op locaties gewoon de borst ( verjaardag, spoorwegmuseum ) het verzoek kan je op een gegeven moment beetje helpen door idd te voeden voordat je weg wilt. Deed ik ook als elise naar school moest of van school moest worden opgehaald. Thijs kreeg zo min mogenlijk de fles, alleen op kdv en als ik echt even moest doorslapen. Hij heeft de speen altijd geweigerd, hij duimt wel consequent.