Het is ook zo tegenstrijdig hé. Heb van borstvoeding.com onderstaande info afgehaald:
Een borstvoedende moeder zou moeten proberen evenwichtig te eten, maar ze hoeft geen speciaal voedsel te eten, noch bepaald voedsel te vermijden. Een borstvoedende moeder hoeft geen melk te drinken om melk te kunnen maken. Ze hoeft zich geen gekruide voedingswaren, knoflook, kool of alcohol te ontzeggen. Een borstvoedende moeder zou een gewoon gezond evenwichtig eetpatroon moeten volgen. Bepaalde voedingswaren die de moeder eet kunnen de baby last bezorgen, maar dat komt niet vaak voor. Gewoonlijk kunnen ‘krampjes’, ‘winderigheid’ en huilen verholpen worden door de techniek van het voeden te veranderen in plaats van de voedingsgewoonten van de moeder.
wat mij dus lijkt: alcohol kun je gewoon drinken, kruiden kun je gewoon eten want daar krijgt je kind geen krampjes van.
Toch hoor je zo vaak dat alcohol tijdens de bv niet mag en dat kruiden krampjes veroorzaken :think:
wie weet nu hoe het écht zit?
GEEN alcohol
kruiden heb ik gewoon genomen
Aan mij is uitgelegd dat alcohol wel mag, maar dat 1 glas pas 3 uur later niet meer in de bv zit. Dus dan moet je zeker weten dat beebje er minstens 3 uur tussen laat, of vooraf kolven als je wil drinken.
Ik mag alles eten. Iris heeft wel krampjes, maar kan niet herleiden wanneer het erger is of minder adhv wat ik eet of drink.
Alcohol mag best zolang je maar genoeg tijd laat tussen een glas en voeden en evt als je teveel alcohol gedronken hebt weggooien.
Kruiden mag ook gewoon, kind kan krampjes krijgen, maar dat hoeft echt niet.
Luna kreeg krampjes van aardbeien, maar niet van kruiden…
eten… gewoon doen en pas als blijkt dat je kindje er last van heeft zou je dingen weg kunnen laten.
Hier hadden nummer 2 en 3 een koemelkallergie, dus zelf koemelkvrij gegaan, maar qua kruiden en ‘zwaar’ eten (voor de darmen) als boerenkool ging hier zonder problemen.
Alcohol is 1 consumptie in een normaal glas (dus een wijntje in een wijnglas en dan niet tot de nok toe gevuld) na 3 uur uit je bloed en dus uit je bv (want wordt gemaakt uit je bloed).
Als jij weet dat je kleine van bijv. 20.00 uur tot 03.00 uur slaapt kan je best 1 wijntje (of andere alcoholische versnapering) drinken.
Zelf drink ik niet, maar wat mezelf gewoon tricky lijkt… stel dat net die avond jouw kleine niet tot 03.00 uur slaapt… en ineens sneller dan die 3 uur komt… dat zou ik het gewoon niet waard vinden de onrust, dus het wijntje maar lekker staan geloof ik.
alcohol zoals een aantal anderen hier zeggen…mag dus…onder die voorwaarden, al heb ik er voor gekozen GEEN alcohol te drinken maar nu ben ik er ook niet zo vreselijk gek op, heb hooguit af en toe ( snds ze minder voedingen krijgt) een glaasje witbier gehad met heel warm weer
kruiden, mijnkleine meid heeft daar nooit last van ( gehad) ook niet van bepaalde groenten etc…
( en mijn andere kids ook niet,…in totaal heb ik nu zes en een half jaar gevoed , niet achter elkaar door dus maar wel in totaal bij elkaar opgeteld) en nog nooit hebben ze er last van gehad
‘Domme’ vraag dan: als er geadviseerd wordt geen alcohol te drinken, waarom adviseen “ze” dan wel donkerbier?
dat donkerbier goed voor t "zog"is , is een fabeltje
vind het toch raar dat ze dan op bv.com zeggen dat alcohol best mag. Zonder erbij te zeggen dat je er 3 uur tussen moet laten.
Matig alcoholgebruik hoeft helemaal niet afgeraden te worden. Zoals met de meeste verdovende middelen het geval is, komt er maar weinig alcohol in de moedermelk terecht. De moeder kan gerust wat alcohol drinken en gewoon borstvoeding geven zoals ze normaal doet. Ook door het verbieden van alcohol maken we het leven van een voedende moeder onnodig beperkt.
Niet dat ik nu zo graag alcohol wil drinken hoor, maar vroeg het me gewoon af wat er nu echt waar is. meer de kruiden dan de alcohol :lol: hou gewoon van pittig eten
idd donkerbier is goed voor het zog (geen idee of dat een fabeltje is hoor, kan me best voorstellen dat het zo is, net als anijs en dergelijke).
Ik heb het laatst ook al in ander topic genoemd, maar ik blijf het raar vinden met die alcohol en die drie uur. Naar mijn weten maken je borsten voortdurend melk aan. dus als ik nu drink, maken mijn borsten daarmee melk aan. En na drie uur is die melk (met alcohol erin) dan uit zichzelf afgebroken en vervangen door nieuwe melk???
(schaam schaam als in het ander topic al een antwoord was gekomen wat ik nu alweer vergeten ben… :oops: )
en qua kruiden en zo staat er gewoon niks vast. Er is geen voedsel of kruid waar élk kind last van krijgt. Dus kun je beter gewoon alles eten en pas dingen gaan vermijden als je merkt dat je kindje er last van heeft. Hier merk ik het bv met prei, bij mijn zoon merkte ik het met hete indiase linzen.
Bedoelen ze niet dat je wel gewoon gerechten mag eten waar alcohol aan toegevoegd is (en dus verdampt is)? Aangezien ze het over voornamelijk ingredienten hebben?
Alcohol zou ik niet doen Lizz wilde erna niet meer drinken
mn oudste kreeg last als ik druiven at, mn jongste heeft nergens last van.
alcohol laat ik staan… Kruiden gebruik ik gewoon zoals ik gewend was.
Ik geloof er niets van dat alcohol wordt afgebroken in je melk. Het is namelijk je lever die de alcohol afbreekt wanneer het bloed erdoor stroomt. Maar als melk eenmaal is aangemaakt zit het in je tieten en gaat het niet even op vakantie naar je lever om gezuiverd te worden.
Aan de andere kant kan je wel voor jezelf afwegen of je het de moeite vind te drinken of niet. Lang niet alle alcohol die je binnenkrijgt komt in je melk te zitten. Dit is maar een klein deel. Je kindje zal dus via de melk veel minder alcohol binnenkrijgen dan jij van je drankje.
We wonen zelf langs een grote weg en ik denk eigenlijk dat al die uitlaatgassen schadelijker zijn voor Kaya dan dat kleine beetje wat ik misschien zou drinken. Maar je moet natuurlijk niet overdrijven en iedere week een krat bier achterover slaan
Wat betreft kruiden enzo eet ik gewoon alles. Mocht Kaya een keer een nacht liggen spoken dan bedenk ik dan wel wat ik gegeten had om te kijken of het daar aan kan liggen. Het enige wat ik nu niet eet is broccoli. Heb dat tot nu toe 2x gehad en beide keren heeft ze de nacht liggen spoken dus dat doen we niet meer de eerste tijd. Ui, prei en peper lijkt ze geen last van te hebben.
@Mouse! wrote:
Ik geloof er niets van dat alcohol wordt afgebroken in je melk. Het is namelijk je lever die de alcohol afbreekt wanneer het bloed erdoor stroomt. Maar als melk eenmaal is aangemaakt zit het in je tieten en gaat het niet even op vakantie naar je lever om gezuiverd te worden.
Niet op vakantie, maar het stuurt wel even post naar je lever De melk in je borsten staat constant in verbinding met je bloed. Als in je bloed de alcoholconcentratie afneemt (door afbraak in je lever), gebeurt dat automatisch ook in de melk. Als je daarentegen melk met alcohol afkolft, blijft de dan aanwezige alcohol wel gewoon in die melk zitten.
Zie bijv. http://www.askdrsears.com/content/alcohol-breastmilk
Aan de andere kant kan je wel voor jezelf afwegen of je het de moeite vind te drinken of niet. Lang niet alle alcohol die je binnenkrijgt komt in je melk te zitten. Dit is maar een klein deel. Je kindje zal dus via de melk veel minder alcohol binnenkrijgen dan jij van je drankje.
Het is inderdaad zo wat je zegt: via de melk (dit i.t.t. via de placenta als het kindje nog in je buik zit) krijgt het kindje heel weinig binnen.
Even een rekenvoorbeeldje ertegenaan gooien (overslaan mag :D).
Stel dat een borstvoedende moeder één glas wijn heeft gedronken en daardoor 0,2 promille (=0,02%) in haar bloed heeft (en dus ook in haar melk op dat moment) en haar kindje drinkt 125 ml - evenveel als er in een wijnglas gaat. Dan krijgt het kindje maar 1/600 deel van de alcohol die in één glas wijn zit (12%); zelfs voor een klein kindje is dit echt heel weinig.
Als een zwangere vrouw één glas wijn drinkt, krijgt haar kindje zelf ook met die 0,2 promille in zijn bloed te maken (de placenta laat het onverminderd door en de concentratie wordt dus hetzelfde als in het moederbloed); een heel ander geval. Stel dat het ongeboren kindje 3 pond weegt en de moeder 75 kg, dan is het kindje 50x zo licht als de moeder en komt 0,2 promille overeen met 1/50e glas wijn voor het ongeboren kindje. Meer dan 10x zoveel als in het voorbeeld voor het geboren kindje, en dat is dan ook nog eens een stuk zwaarder dan 3 pond, zodat het in verhouding nog minder is.
Zo, en nu hou ik weer op met nerderig doen en kan iedereen weer met een gerust hart verderlezen :mrgreen:
We wonen zelf langs een grote weg en ik denk eigenlijk dat al die uitlaatgassen schadelijker zijn voor Kaya dan dat kleine beetje wat ik misschien zou drinken. Maar je moet natuurlijk niet overdrijven en iedere week een krat bier achterover slaan :)
Ja, dat lijkt me een goede en genuanceerde manier om ermee om te gaan :) Als je echt diep in het glaasje kijkt, krijgt je kindje met borstvoeding ook een daadwerkelijke hoeveelheid alcohol binnen (en lust misschien de borst ook niet graag meer). Met één glaasje gaat het om echt minuscule hoeveelheden. Maar wie zich daar nog niet lekker bij voelt, kan dus een glaasje drinken net op het moment dat de baby de borst gehad heeft; bij de volgende keer borstvoeden is de alcohol dan al weer weg.