borstvoeding en Depakine Chrono

Hallo allemaal,



Ik wil straks graag borstvoeding geven. Maar nu zit ik met een lastige iets. Ik heb nl. epilepsie. Tijdens de zwangerschap heb ik geen medicijnen (Depakine Chrono) geslikt; alles is goed gegaan.

Maar nu wil ik graag na de bevalling weer deze medicijnen gaan nemen, aangezien ik bang ben dat ik door slaapgebrek e.d. weer last van m’n epilepsie ga krijgen (en ik bijv. door de schokken de baby laat vallen…)

Volgens de neuroloog mag ik ‘gewoon’ borstvoeding geven i.c.m. het slikken van Depakine Chrono.

Toch zou ik graag van moeders horen die hier misschien ervaring mee hebben, of de medicijnen ècht geen invloed hebben op de baby.

Ik bedoel, je leest heel veel op internet dat bv. wel mag, want dan kan de baby ‘afkicken’ van het medicijngebruik van de moeder tijdens de zwangerschap. Maar dat is het em dus juist: ik hèb tijdens de zwangerschap niks geslikt. Kan het babietje het dan wel hebben om ineens na de geboorte via de moedermelk iets van die medicijnen binnen te krijgen?

Ik vraag het even hier, want van de neuroloog krijg ik altijd van die ‘vage’ antwoorden, waar ik niet veel mee kan… :roll:



Hopenlijk kunnen jullie mij iets verder helpen!



Groetjes,

liefie

Je vraag er typisch een voor een lactatiekundige. Een IBCLC gecertificeerde LK vind je via http://www.nvlborstvoeding.nl

Als je twijfelt aan de neuroloog zou ik het zeker bij een LK navragen.

@liefie wrote:

Ik wil straks graag borstvoeding geven. Maar nu zit ik met een lastige iets. Ik heb nl. epilepsie. Tijdens de zwangerschap heb ik geen medicijnen (Depakine Chrono) geslikt; alles is goed gegaan.

Maar nu wil ik graag na de bevalling weer deze medicijnen gaan nemen, aangezien ik bang ben dat ik door slaapgebrek e.d. weer last van m’n epilepsie ga krijgen (en ik bijv. door de schokken de baby laat vallen…)


Ik kan me voorstellen dat je je hier zorgen over maakt…



@liefie wrote:
Volgens de neuroloog mag ik ‘gewoon’ borstvoeding geven i.c.m. het slikken van Depakine Chrono.

Toch zou ik graag van moeders horen die hier misschien ervaring mee hebben, of de medicijnen ècht geen invloed hebben op de baby.

Ik bedoel, je leest heel veel op internet dat bv. wel mag, want dan kan de baby ‘afkicken’ van het medicijngebruik van de moeder tijdens de zwangerschap. Maar dat is het em dus juist: ik hèb tijdens de zwangerschap niks geslikt. Kan het babietje het dan wel hebben om ineens na de geboorte via de moedermelk iets van die medicijnen binnen te krijgen?

Ik vraag het even hier, want van de neuroloog krijg ik altijd van die ‘vage’ antwoorden, waar ik niet veel mee kan… :roll:


Ik heb persoonlijk geen ervaring met het gebruik van deze medicatie tijdens de borstvoedingsperiode, maar ik kan wel informatie aandragen waar je wellicht mee uit de voeten kunt?

Zo is op apotheek.nl de volgende informatie te vinden: Apotheek.nl-Depakine

Daarnaast wordt op http://www.borstvoeding.com uitgebreid aandacht besteed aan het gebruik van medicijnen tijdens de borstvoedingsperiode: Bv.com-Medicijnen en bv. Onderaan de tekst op deze site bij “lees ook” vind je meer achtergrondinformatie, zoals de verklarende lijsten borstvoeding en medicijnen. Je kunt dan zoeken op werkzame stof.

Uit de toelichting op bv.com blijkt al wel, dat er veel verschillende factoren zijn die meespelen als het gaat om borstvoeding en medicijnen.

Vanuit de VBN wordt er door contactpersonen geen inhoudelijke informatie gegeven over borstvoeding en bepaald medicijngebruik, omdat we geen medische achtergrond hebben. De specifieke vraag die je hebt over het starten met het betreffende medicijn na de bevallingen en eventuele mogelijke effecten kan ik dan ook niet beantwoorden… Je kunt hiermee wel terecht bij een lactatiekundige, zoals Kiddo al aangeeft. Binnen de VBN zijn inmiddels verscheidene vrijgevestigde lactatiekundigen actief. Zij zijn eerst een aantal jaren contactpersoon geweest en hebben van daaruit de overstap gemaakt naar het lactatiekundige vak. Op de site van de VBN is een overzicht te vinden van VBN-lactatiekundigen: VBN-lk. Voor gegevens van alle vrijgevestigde lactatiekundigen die aangesloten zijn bij de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL) kun je terecht op de site die Kiddo al noemde in haar reactie.

Een vrijgevestigde lactatiekundige brengt kosten voor een consult in rekening. Steeds meer zorgverzekeraars vergoeden deze kosten geheel of gedeeltelijk; je kunt de gemaakte kosten dus altijd proberen te declareren. Lukt dit niet, dan is het de moeite waard om de kosten mee te nemen in je belastingaangifte.