Borstvoeding en Buitenland.

Nooit gedacht dat dit een issue zou kunnen worden…ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bij Joas heb ik er niet over na hoeven denken…1 maand voor de vakantie stopte hij zelf met BV. Hij was toen 9 maanden.

Over 1 maand gaan we op vakantie en Elias zal zonder twijfel wel door gaan zetten, hij weet niet beter.

Hoewel hij bijna volledig aan de vaste voeding zit en vrijwel geen kunstvoeding, diksap e.d. krijgt is hij voor zijn vochtvoorziening nog steeds afhankelijk van de BV. Voor mij geen bezwaar…ik geniet er ook nog van.

Maar…waarom deze vraag…hoorde laatst in een gesprek met een vriendin van me dat waar zij heengaat (populair europees vakantieland) er kennelijk nogal neergekeken wordt op BV geven in het openbaar.

Kort gezegd was het eigenlijk not-done…

Vreemd,want ik dacht dat juist Nederlanders daar zo achter in waren…niet dus.

Nu vraag ik me dus af hoe dat bij mijn vakantiebestemming zit.

Ik ga naar Noord-Frankrijk. Welliswaar een Center Parcs park,maar daar zullen we vast niet de hele week opgesloten zitten.

Ik neem aan dat op zo’n park ze wel wat gewend zijn…ben zeker niet de enige Nederlander daar die komt…maar anderzijds, er komen daar zoveel nationaliteiten dat er altijd wel iemand aanstoot aan zal geven. Daar kan ik geen rekening mee gaan houden. Doe ik hier ook niet.

Ikzelf en mijn omgeving hebben totaal geen problemen met voeden in het openbaar.

Toch ben ik graag voorbereid. Ik heb geen zin om als het eenmaal zover is mijn reisgenoten in verlegenheid te brengen als we ergens weggestuurd gaan worden vanwege het voeden in het openbaar.

Nu is Elias wel mijn baby,maar zeker geen kleine baby meer! Dus het euvel langvoeden komt daar ook bij kijken. Kan me voorstellen dat het voeden van een pasgeboren baby makkelijker te verbergen is en het sneller schattig gevonden wordt…dat werkt bij Elias niet meer…

Hij zal dan 10 maanden zijn.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Ook als het over andere landen gaat en wat deed je ertegen. Laten? Of juist niet?

@mandy_d. wrote:

Nu vraag ik me dus af hoe dat bij mijn vakantiebestemming zit.

Ik ga naar Noord-Frankrijk. Welliswaar een Center Parcs park,maar daar zullen we vast niet de hele week opgesloten zitten.

Ik zou zeggen: zoek eens op http://www.borstvoedingsforum.nl op “Frankrijk”. Je komt dan vast ervaringsverhalen tegen :wink:

@mandy_d. wrote:
Nu is Elias wel mijn baby,maar zeker geen kleine baby meer! Dus het euvel langvoeden komt daar ook bij kijken. Kan me voorstellen dat het voeden van een pasgeboren baby makkelijker te verbergen is en het sneller schattig gevonden wordt…dat werkt bij Elias niet meer…

Hij zal dan 10 maanden zijn.

10 maanden… Wat is nou een leeftijd van 10 maanden…?? Je kindje is nog zo jong. Het is dan inderdaad geen jonge baby meer, maar zeker wel een baby die jouw melk nog heel goed kan gebruiken :thumbup:

@mandy_d. wrote:
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Ook als het over andere landen gaat en wat deed je ertegen. Laten? Of juist niet?

Je schrijft: “Wat deed je ertegen,…” Dat klinkt een beetje alsof je het voeden in het openbaar zou moeten bestrijden :frowning:

Wat zou ik ermee doen… Uitgaan van borstvoeding als de norm en dit ook uitdragen :thumbup:

Met een borstvoedingservaring van 10 maanden zijn moeder en kind er vaak zo bedreven in geworden, dat het voeden in de meeste gevallen discreet verloopt. Als je je daar prettig bij voelt, zou je eventueel borstvoedingskleding kunnen dragen en/of gebruik kunnen maken van een draagdoek of mooie sjaal tijdens het voeden. Of gewoon een rustig plekje opzoeken, eventueel met je rug naar de menigte toe.

Maar persoonlijk zou ik onze borstvoedingsperiode niet opofferen om eventuele confrontaties op voorhand te voorkomen. Daarvoor is het mij te belangrijk en te dierbaar…

@Yvonne Z. wrote:

Of gewoon een rustig plekje opzoeken, eventueel met je rug naar de menigte toe.

Als het gaat om een rustig plekje, hoef je overigens geen genoegen te nemen met een toilet… Voeding, en zeker voeding voor een kwetsbare baby, verdient een hygiënische omgeving. Daarnaast is borstvoeding geven iets wat respect verdient en wat zeker niet hoeft te gebeuren in een toilet, alsof er iets gaande is wat niet netjes is, wat het daglicht niet kan verdragen.

Op het toilet voeden was ik zeker niet van plan! Het gaat mij er meer om dat ik voorbereid wil zijn v.w.b. de publieke mening daar…al zal die (hoop ik) niet veel verschillen van de onze…

Hier voed ik gewoon op terrassen en als we ergens iets gaan eten…ben benieuwd hoe daar door de Fransen tegen aan gekeken wordt…

Uiteraard gebeurt dat redelijk discreet,maar wat ik zeg…Elias is geen kleine beeb meer…die kan behoorlijk eigenwijs zijn en zo nu en dan moeizaam meewerken als hij afgeleid wordt tussendoor…

Dat maakt de discretie wat lastiger…

Tja…BV-kleding kopen e.d…daar begin ik niet aan. Ik draag BV-proof kleding en daar is het altijd mee gelukt…

Sjalen/doeken heb ik al geprobeerd…dat pikt Elias niet. Die wenst niets over zn hoofd of om zich heen tijdens het voeden. Wat mij betreft wil ik het ook niet verstoppen…

Discreet voeden en verstoppen zijn w.m.b. 2 verschillende dingen…

Ik verstop me zeer zeker niet.

Ik zal idd even op het BV-forum kijken of ik wat kan vinden…al hoop ik dat kokkers ook wel wat ervaringen zullen hebben om te delen…

Thanks!

V.w.b. het woordje “ertegen”…nee was niet van plan ertegen te strijden…het was maar een (verkeerd gekozen) woord.Je hebt gelijk…het mag geen strijd zijn. Ik bedoelde meer in de zin “hoe heb je er rekening mee gehouden”. Bijvoorbeeld: je schema aanpassen zodat je steeds in huis voed? In de auto voeden?

Of iets anders…

OF…juist niets doen en gewoon gaan voeden ondanks de “boze” blikken.

Of bijvoorbeeld op het strand een tentje of windscherm…dat soort voorbeelden zocht ik,maar meer misschien gewoon ervaringsverhalen…

10 maanden.... Wat is nou een leeftijd van 10 maanden...?? Je kindje is nog zo jong. Het is dan inderdaad geen jonge baby meer, maar zeker wel een baby die jouw melk nog heel goed kan gebruiken

Oke...tot zover vond ik je advies top.....alleen bovenstaande opmerking ervaar ik als minder leuk (de zin "wat is dat nu voor leeftijd")....hij zal vast niet zo bedoeld zijn,maar voor mij is 10 maanden veel! Zeker als je nagaat dat ik nooit van plan was BV te gaan geven.
Ik vind 10 maanden lang. In mijn directe omgeving wordt niet tot nauwelijks BV gegeven,dus sta hier soms een beetje alleen in (op wat forumvriendinnen na die het wel snappen).
Ik besef me maar al te goed dat zeker hier op KOK moeder tot op 2 jaar en langer BV hebben gegeven en dat dat tegenwoordig de criteria voor langvoeden op kok is geworden...jammer.....dat is namelijk voor iedereen persoonlijk...ligt puur aan je eigen grens..

Maar goed...ik wilde dit alleen aangeven omdat ik het meer zie gebeuren op kok...maar dat is een discussie op zich...
Zal m'n opmerking even anders stellen...Elias is idd nog jong,maar in formaat best stevig....dus oogt gewoon niet klein en schattig meer.

Zijn er nog meer ervaringen of verhalen....zet maar neer!
Bedankt in ieder geval!

Ik ga snel verder..de jongens vervelen zich...

Goedemorgen :mrgreen:

Ik woon zelf in het Noord-Oosten van Frankrijk en heb mijn oudste bijna 8 maanden gevoed en voed mijn jongste nu ook nog zelf. Onder de vrouwen van mijn leeftijd hier ben ik een van de weinige die langer dan een paar maanden voed. Dit wil echter niet zeggen dat er neerbuigend gedaan wordt over borstvoeding. In tegendeel!!

Ik voed overal waar het mij uitkomt en heb werkelijk nog nooit een vervelende opmerking daarover gekregen! Wel veel leuke!

Fransen zijn ook discreter dan Nederlanders als het gaat over het uiten van mening. Mochten er dus Fransen zijn die niet achter het voeden in het openbaar staan zou het mij dus zeer verbazen als ze daar een opmerking over zouden maken.

Kortom, geniet maar lekker van je vakantie en maak je vooral geen zorgen over de borstvoeding!

ik ben toen nano 8 maanden was in frankrijk geweest en heb daar gewoon in het openbaar gevoed. Ik vind het een goede zaak dat je rekening houdt met de normen van de bevolking, maar ik denk dat het in een land als Frankrijk echt reuze meevalt. Neem voor de zekerheid kleding mee en een sjawl of zo die het voeden extra discreet kunnen maken, als je je daar zelf dan prettiger bij voelt.

ik snap je gevoelens over langvoeden, maar denk echt dat yvonne’s opmerking niet zo bedoeld was, niet naar jou iig. Meer van: jemig, het is nog een baby, wie zijn ANDERE mensen om te vinden dat je kind niet meer aan de borst hoort, zoiets denk ik.

en over ervaring in andere landen: ik heb eigenlijk overal gewoon zonder problemen gevoed. Ik zal maar niet over Oeganda beginnen (of toch wel :mrgreen: : daar haalde nano’s overgrootmoeder altijd zélf mijn borst uit mijn shirt zodra nano begon te huilen :smiley: wat een paradijs voor borstvoedende moeders, Afrika…niks gezelliger dan in het dorp met allemaal moeders te zitten die allemaal een kind aan de borst hebben (en tussen het voeden door echt neit elke keer hun borsten in hun kleding verpakken :wink: ).

suuces, komt goed!

Thanks meiden! Ik kom er later misschien wel ff meer op terug…beeb slaapt,maar peuter wil ook aandacht… :mrgreen:

Ik had zelf niet het idee dat het uberhaupt een issue zou zijn…mijn vraag kwam pas op toen ik hoorde dat in een ander (net zo populair) vakantieland,helemaal niet zo gek ver hier vandaan er wel anders op gereageerd wordt…vandaar mijn twijfel over Frankrijk…

Mijn buren zijn Frans…ik had het hen wel kunnen vragen,maar eigenlijk staan we alleen op een goedemorgen/goedenavond basis en wat koetjes/kalfjes praat over onze kids…beetje lastig om dan het gesprek op BV te gaan gooien…daarbij is de nederlandse taal nog moeizaam…vandaar dat ik mijn pijlen op KOK richtte…

Tot zover nuttige reacties. Kom later terug!

Oh ja…die opmerking van Yvonne…misschien had ik er wel helemaal niet op moeten reageren…ik kon me al niet voorstellen dat hij zo bedoeld was…misschien moet ik later maar eens een apart discussie topic openen over wat langvoeden nu precies is…

Eerlijkshalve voed ik eigenlijk nog steeds omdat Elias een flesweigeraar is…althans, hij snapt het niet. Met 9 maanden heeft het ook geen zin meer om daar iets aan te doen…maar dan nog…ik geniet er zeker niet minder om!

@mandy_d. wrote:

10 maanden… Wat is nou een leeftijd van 10 maanden…?? Je kindje is nog zo jong. Het is dan inderdaad geen jonge baby meer, maar zeker wel een baby die jouw melk nog heel goed kan gebruiken

Oke…tot zover vond ik je advies top…alleen bovenstaande opmerking ervaar ik als minder leuk (de zin “wat is dat nu voor leeftijd”)…hij zal vast niet zo bedoeld zijn,maar voor mij is 10 maanden veel! Zeker als je nagaat dat ik nooit van plan was BV te gaan geven.

Ik vind 10 maanden lang. In mijn directe omgeving wordt niet tot nauwelijks BV gegeven,dus sta hier soms een beetje alleen in (op wat forumvriendinnen na die het wel snappen).

Ik besef me maar al te goed dat zeker hier op KOK moeder tot op 2 jaar en langer BV hebben gegeven en dat dat tegenwoordig de criteria voor langvoeden op kok is geworden…jammer…dat is namelijk voor iedereen persoonlijk…ligt puur aan je eigen grens…

Maar goed…ik wilde dit alleen aangeven omdat ik het meer zie gebeuren op kok…maar dat is een discussie op zich…

Gelukkig geef je het zelf al aan, zo was het dus idd niet bedoeld. Ik heb er heel bewust leeftijd bij gezet, omdat een kindje in de leeftijd van 10 maanden gewoon nog heel jong is. Dáár ging het mij om, niet om de lengte van je bv-periode. Een baby van 10 maanden oud heeft gewoon nog melkvoeding nodig, of je nu bv of kv geeft. Van een baby van 10 maanden oud die een fles krijgt, kijken mensen ook niet op. Dat zou met bv net zo moeten zijn. Duidelijker kan ik mijn bedoeling niet uitleggen.

Ik heb geen ervaring met voeden in het buitenland maar ik zou me daar dus echt niet druk om maken hoor.

je baby en de borstvoeding gaan toch voor alles?

En je kunt het toch best een beetje discreet doen, beetje in een hoekje zitten ofzo of met je rug naar mensen toe.

Ik heb in Nederland in Centerparcs gewoon in het zwembad zitten voeden, in m’n bikini.

Maar heb geen idee hoe daar in het buitenland tegenaan gekeken wordt.

Maar nogmaals, ik zou er geen probleem van maken.

zeker niet nu al van te voren. Je weet toch nooit wat voor soort mensen je tegen komt?

misschien valt het wel heel erg mee en maak je je nu druk om niks.

Succes! :thumbup:

@fiep klophout wrote:

ik snap je gevoelens over langvoeden, maar denk echt dat yvonne’s opmerking niet zo bedoeld was, niet naar jou iig. Meer van: jemig, het is nog een baby, wie zijn ANDERE mensen om te vinden dat je kind niet meer aan de borst hoort, zoiets denk ik.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Ze bedoelt gewoon dat het NOG MAAR een beebje van 10 maanden is, nog zo klein eigenlijk dus hij heeft je melk nog hard nodig.
Tuurlijk is 10 maanden voeden juist al heel lang!! :thumbup:

@Esther28 wrote:

@fiep klophout wrote:

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Ze bedoelt gewoon dat het NOG MAAR een beebje van 10 maanden is, nog zo klein eigenlijk dus hij heeft je melk nog hard nodig.
Tuurlijk is 10 maanden voeden juist al heel lang!! :thumbup:

O, ik zie dat jullie er allebei al weer op hebben gereageerd, ik was iets te snel met mijn reaktie. :oops:

Thanks lady’s!

Denk dat het idd wel losloopt…komt goed.

Schijt an hebben :mrgreen:

Ik heb in Marokko gevoed… overal… daar zien ze nooit een blote tiet laat staan een grote witte tiet als die van mij… :mrgreen:

Maar goed, is makkelijk gezegd hoor… wat je kunt doen… niet kijken… ik trek me het ook weleens aan en wat ik dan soms doe… focussen op je beeb en niet om je heen kijken of iemand kijkt… big smile opzetten en frummelen met je beeb… ziet er ook nog eens lief uit… straal uit dat je een trotse pitbull BV mama bent en ik vraag me af wie er dan NOG het lef heeft je aan te spreken… :snooty:

Ow en de middelvinger is ook nog een ‘gebaar’ dat ze wereldwijd kennen… dus neem die ook vooral mee…

@faizaa wrote:

Ow en de middelvinger is ook nog een ‘gebaar’ dat ze wereldwijd kennen… dus neem die ook vooral mee…

Hahahahaha! Ja…nu scheelt het dat m’n ouders ook meegaan op vakantie…kunnen ze met die middelvinger meteen zien dat ze hun dochter goed opgevoed hebben! Hahaha!

:mrgreen: :evil: :mrgreen:

:think: Goh…als na de vakantie er een peuter genaamd Joas rondloopt die te pas en te onpas z’n middelvinger opsteekt,dan zoek ik je op Faizaa!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 8) :lol:

@mandy_d. wrote:

@faizaa wrote:

Hahahahaha! Ja…nu scheelt het dat m’n ouders ook meegaan op vakantie…kunnen ze met die middelvinger meteen zien dat ze hun dochter goed opgevoed hebben! Hahaha!

:mrgreen: :evil: :mrgreen:

:think: Goh…als na de vakantie er een peuter genaamd Joas rondloopt die te pas en te onpas z’n middelvinger opsteekt,dan zoek ik je op Faizaa!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 8) :lol:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ben best ‘netjes’ :angel: :angel: