Borstvoeding en bijvoeding

Onze kleine man is aanstaande donderdag een half jaar,

Zat eraan te denken om na het weekend te gaan starten met bijvoeding.

Is het erg dat het een paar dagen voor zijn half jaar is?



Hoe pakte jullie de bijvoeding in combinatie met de borstvoeding aan,

wil eigenlijk wel dat de borstvoeding voorlopig als hoofdvoeding blijft.

Eerst de borst en dan daarna nog wat anders aanbieden?

Zijn jullie begonnen met groente of fruit?

Hoe hebben jullie het opgebouwd?

Rapley methode, gepureerd of gecombineerd?



Rapley methode lijkt me wel wat, maar zat eraan te denken om het bijvoorbeeld te combineren. Om s’morgens fruit gepureerd te geven en s’avonds een stuk groente.

Is dat wat? Maar lijkt me niet handig om daar direct mee te beginnen.



Zoals je kunt lezen, ben ik gewoon opzoek naar ervaringen, weet niet zo goed hoe te starten en wanneer.



Heb het idee dat misschien wel tijd begint te worden, is erg nieuwsgierig naar eten. Probeert regelmatig mijn eten uit mij handen te grissen, als ik níet uitkijk stopt hij het in zijn mond. Als hij wil drinken en ik heb toevallig wat te eten in mij handen is hij ook erg afgeleid, is meer bezig met mijn eten. Lijkt erop dat hij er wel wat aan toe begint te raken of zie ik da verkeerd?

die paar dagen dat zal voor zijn maagje niet zo heel veel uitmaken hoor. Die kan geen kalender lezen :wink: .



Hier zijn we bij de oudste ook een week of 2 eerder begonnen, bij nummer 2 en 3 iets later.



Combi van rapley en prutjes kan heel prima hoor.

Ik zou dan idd ook eerder kiezen voor fruit gepureerd en het warme eten lekker erbij aan tafel.



Gewoon een (klein) stronkje broccoli of bloemkool (handig handgreepje :thumbup: ), een worteltje, als dat goed gaat eens een in reepjes/ kwarten gesneden aardappeltje of een gebakken aardappeltje… je merkt vanzelf of hij het al snapt of niet met het zelf naar de mond brengen ed.



Overigens kan fruit ook wel met rapley hoor. Banaan met nog aan de onderkant een stukje schil voor het vasthouden, partje appel/peer etc etc.



Veel plezier vast met de bijvoeding.

Ik ben al met 5 maanden begonnen en de borst is nog steeds de hoofdvoeding.



Ik doe om

9:30 gepureerd fruit

10:15 borst

14:00 borst

17:00 gepureerde groente

18:00 borst

23:00 borst

05:00 borst



Fruit en groente nog kleine hoeveelheden zodat hij erna gewoon blijft drinken.

Collin pikte dit heel goed op.

Zeker in het begin, gewoon als extraatje aanbieden, dus niet ‘in de plaats van’

Je merkt het vanzelf als er iets substantieels in gaat, dan gaan ze vanzelf minder drinken. Ik vond het zelf ook moeilijk om te weten hoe je zoiets aanpakt, maar het regelt zich allemaal vanzelf :wink:

Bedankt voor jullie info!

Ga gewoon starten met stukken aan te bieden, spreekt

Me toch wel aan rapley. Mocht niet bevallen kunnen we altijd nog pureren.

Beginnen heel langzaam met 1 stuk groente een aantal dagen geven,

Zie dan wel hoe hij het vind.

hier ook begonnen met 5,5 maand en met stukje banaan enz

uiteindelijk daarmee gestopt ze werd erg boos als er te weinig van kreeg en gooide de banaan of broccolli weg :lol:

of ging daarna huilen dus met 7 maanden echt potjes gaan geven (fruit)

groenten maken we zelf kopen altijd teveel groenten en dan als wij het hebben gegeten doen we wat we over hebben met de staafmixer en in de vriezer :thumbup:



hij moet vanaf 8 maanden echt die voeding gaan eten zeiden ze tegen mij op cb

@bianca&? wrote:

hij moet vanaf 8 maanden echt die voeding gaan eten zeiden ze tegen mij op cb




En dat is dus in principe niet waar… tot 1 jaar is alles naast borst en fles BIJvoeding. Pas na een jaar wordt het andersom en is het ‘gewone’ eten hoofdvoeding.



Tuurlijk is het dan fijn als ze voor een jaar al wel kunnen eten :wink: maar met 8 maand echt moeten eten? Dat is bij nummer 2 hier in elk geval niet gelukt.

Wel at hij met heel veel plezier alla Rapley. Er echt iets van binnenkrijgen… mwah, dat niet.



Denk dat hij met een maand of 10 echt een goeie hoeveelheid aan eten binnenkreeg en tegen de tijd dat hij een maand of 13/14 was kon hij eten als een slootwerker.



Over het algemeen vind ik CB adviezen (zeker als je bv wilt blijven geven) niet echt denderend (maar onze oudste kreeg vanaf 7 weken de fles en ook bij hem hebben we het rustiger aan gedaan, die was alleen net als nummer 3 gewoon een andere eter, die kregen sneller grotere hoeveelheden binnen).



Het is zo gericht op direct grooooooooooooote hoeveelheden naar binnenwerken in die schema’s.



Ik vind het zelf vooral belangrijk in die eerste weken/maanden dat een kind het leuk vindt om te eten/ eten ontdekken. Nieuwe smaken en structuren en gewoon gezellig aan tafel zitten met elkaar.

In dat proces krijgen ze vanzelf over het algemeen de smaak echt te pakken en de meeste kinderen krijgen op een gegeven moment echt meer behoefte aan eten en zullen de hoeveelheden toenemen zodat ze tegen een jaar of iets later genoeg eten met eventueel de bv er nog naast als drinken (hier hebben ze langer doorgedronken).

@bianca&? wrote:



hij moet vanaf 8 maanden echt die voeding gaan eten zeiden ze tegen mij op cb




Ja, dat zeggen ze hier op het CB ook.

Sterker nog… ik was met onze jongste met 4 maanden op het CB en toen begon ze al over groente en fruithap.

Ik zei dat ik de eerste 6 maanden uitsluitend BV wilde geven, ik heb toch verlof, dus dat wou ik graag.

Oke, dat was dan prima :thumbup:

Toen vroeg ze wanneer ik weer moest gaan werken, ik zei: 22 augustus.

Nou, dan kon ik mooi t/m 1 aug volledig brostvoeding geven (= vandaag dus, en het is me gelukt, 6 maanden uitsluitend BV :inlove: ) en daarna kon ik 1 BV gaan vervangen voor groentehap en een week later ofzo 1 voeding door de fruithap… :shock:



Doen we dus niet :snooty:

Ik ga BV met FV combineren. 's Morgens en 's avonds (en een enkele keer nog 's nachts) BV en overdag FV, aangevuld met groente en fruithapjes.

Daar krijg je toch een sik van, van die cb’s :wall:



Gewoon op gevoel doen hoor meiden, je kindje laat zélf die voeding wel vallen, heb je geen cb voor nodig om je dat te vertellen :inlove: