Hoe deden jullie dat om er een beetje een goed ritme in te krijgen?
Mijn dochter drinkt niet alle tijden hetzelfde, en met de groente hap doen we het nu altijd na de voeding van 17.00/18.00
Maar ik wil ook gaan starten met fruit geven alleen die ochtend tijd wisselt vaak wel sterk, helemaal als ik gewoon de hele dag thuis ben.
En ik had gelezen dat het beter is om het fruit te geven na een voeding.
Van de groente eet ze overigens nu na 3 weken nog steeds maar een paar hapjes en dan is het weer klaar.
Ze heeft bijvoorbeeld vandaag dit gehad:
4.30 live
8.30 150cc fles
14.00 150cc fles
18.00 160cc fles
19.00 groente hapje (3 hapjes)
en daarna heb ik haar naar bed gebracht.
Normaal maakte ik haar altijd nog wakker voordat ik zelf ging slapen rond 22.00 maar gisteravond ging ik vroeg slapen met het idee dat ze dan zelf wel wakker zou worden voor de laatste voeding alleen dat deed ze dus pas om 4.30.
Dan vraag ik mij af of ze op deze manier niet te weinig binnen krijgt?
Ik denk als je haar zelf laat bepalen wanneer ze kan drinken dat ze zelf regelt dat ze genoeg binnenkrijgt.
Naarmate ze meer gaat eten gaat ze dan vanzelf minder drinken.
De dagen dat jij er niet bent, en ze krijgt te weinig zal ze, denk ik, zelf 's avonds en 's nachts inhalen.
Ik kan me wel herinneren dat ik het ook heel lastig vond. Maar uiteindelijk ging het steeds vanzelf. Mijn dochter paste steeds zelf haar ritme aan.
Wel lastig voor mij toen, was ik net aan een ritme gewend, gooide ze zelf de boel om.
Ik had geloof ik vaste tijden waarop ik fruit en groente aanbood. Maar de drinktijden bepaalde zij zelf.
Succes ermee. En veel plezier met dr eerste fruithapjes!
@Goudvis wrote:
Ze heeft bijvoorbeeld vandaag dit gehad:
4.30 live
8.30 150cc fles
14.00 150cc fles
18.00 160cc fles
19.00 groente hapje (3 hapjes)
Ey meid!
Je kan R. eventueel fruithapje 2 uur na haar eerste ochtendfles geven! Dus als ze bijv.. om half 9 de fles krijgt, dan om half 11 fruithapje geeft!
Is ze tevreden met wat ze nu krijgt? Ik vind het trouwens niet zo gek dat ze na 3 hapjes al niks meer moet. Om 18;00 krijgt ze al 160cc fles en dan is je maag vrijwel al goed gevuld. Is het niet handiger als je groentenhapje van 19;00 naar 18;00 zet en dan haar laat bepalen wanneer ze de laatste bv wilt voor het slapen gaan? en vervolgens in bed legt. Ik denk dat dat beter zal gaan dan met wat je nu doet ;)
Bijvoeding houdt in dat het een tussendoortje is..
Katie krijgt van mij om
8;00 de fles van 200cc
10;00 fruithapje half potje
12;00 fles van 200cc
16;00 fles van 200cc en om
20;00 rijstenbloempap en dan gaat ze naar bed tot de volgende ochtend!
En als ze volgende week haar eerste groentehapje krijgt, dan zal ze die om 18;00 uur krijgen en 2 uur later pap!
Veel plezier met fruithapje geven! :inlove:
Bijvoeding is BIJvoeding, dus ik zou niet eerst fruit/groente geven en dan pas de borst. Het gaat om wennen aan nieuwe smaken en dan is 3 hapjes prima. Ze is ook nu net 1 uur 6 maanden oud dus tijd zat om eraan te wennen! Het kan ineens snel gaan met de hapjes, maar het kan ook dat ze er pas als ze een jaar oud is of nog ouder er wat in begint te zien en echt noemenswaardige hoeveelheden gaat eten.
En als je haar met jullie maaltijd mee laat eten (let wel op het zoutgehalte op bijv de aardappels!) dan hoef je ook niet apart te koken of potjes op te warmen. Scheelt weer euro’s. Of een vriendin van me kookte dan aardappels en groente, pureerde dag en vroor het in ijsblokjesbakjes in. Dan kon ze 1 of 2 blokjes ontdooien, wat precies een hap of 4 was.
In BV zit alles in een perfect verhouding, dat kunnen groenten/fruit/aardappels en rijst niet benaderen, zo goed als BV dat kan. Dus ik zou de kleine meid lekker het tempo laten bepalen en me niet zo druk maken om schema’s.
Doe je de rijstebloempap met BV of met KV? (kan allebei nl).
De enige reden die ik zou hebben om een fruithap te verplaatsen naar rond 10u / 11u, is omdat Arielle hier rond 18u/19u nogal moe was. Om 10u was ze nog wat fitter, dus wilde happen ook beter.
Overigens was dat hier op de Rapley manier, want mevrouw bliefte geen lepeltjes of vorken.
En als je je afvraagt of ze genoeg binnenkrijgt: kijk naar haar, is ze alert en vrolijk? Hoe groeit ze in gewicht? Weeg een keer vaker op het CB als je twijfelt.
Mocht haar gewicht nou een dip krijgen, geef dan minder bijvoeding en meer BV!