Borstvoeding en bijvoeding; wanneer bvmomentjes??

ik weet het even niet meer…



jayden heeft afgelopen zondag zijn eerste wortelhapje gekregen. vraag niet of hij het lekker vindt, mijn avatar zegt denk ik genoeg :inlove:

nu ga ik het bijvoeden per week opbouwen, zodat hij zometeen gewoon aan het schema zit wat hij mag hebben. dus 's ochtends en 's middags pap, 's ochtends fruit en 's middags diksap met liga, 's avonds potje en voor slapen gaan papfles.



maar… ik geniet zo van de bv! en dan vooral het live geven! wanneer heb ik dan mijn bv momentjes? zit nu echt te huilen achter mijn pc bij de gedachte dat dat nu weg gaat…



het cb zei ook dat ik hem 's nachts geen bv meer mag geven als hij komt, maar water… omdat hij overdag genoeg voeding krijgt…



nu krijgt hij nog om half 4 fles, dan om kwart over 6 half potje en dan om kwart over 9 papfles. gister en eergister heeft hij dus om 19.00 uur ook nog bij mij gedronken, maar toen liet hij van zijn 200 cc papfles 70 cc staan…



wie helpt me??? wanneer geef ik nog live bv???



vraag me af hoe faizaa dat bv doet met beide kindjes nog steeds aan de tiet :angel:

Eh… het eerste wat in mij op komt: waarom zoveel pap??? :think:



Mijn meiden hebben nooit zoveel pap gehad! :shock:

Misschien alleen de ochtend of avond papfles en de rest gewoon bv?

Lieverd, gewoon je eigen gevoel volgen en een schema van cb kun je erbij houden voor een idee, maar hoef je natuurlijk niet tot op elk detail te volgen!!



:hug:

maak een foutje, tussen de middag boterham bedoel ik…

Ik zou faizaa even een pbtje sturen met de link naar dit topic! :mrgreen:

Ik zou zeggen:

Tijden moet je zelf even invullen :wink:



bv

fruit+sap

brood (tzt) en bv

koekje+sap

groente en dan bv



Zeker 3x per dag kun je toch bv blijven geven dan? En als je werkt lekker toch nog 2x? :inlove:



Pap is geen must hoor, het is een kwestie van uitproberen waar hij genoeg aan heeft.



Er wordt hier op kok zovaak gezegd dat het niet voor niets BIJvoeden heet, voorlopig zit hij nog lekker veel live aan de bv denk ik, toch?

Eef, ik snap je gepap ook niet.



Tjip heeft 9 maanden borstvoeding gehad en die at daarnaast als een dolle van alle hapjes. Die heeft in die tijd ook geen pap gehad (had hij ook niet nodig).

Ik zou gewoon 's ochtends BV geven, dan fruit, dan 's middags weer BV (eventueel broodkorstje), dan liga + sap, warm eten en 's avonds weer BV.

's Nachts kun je proberen eerst wat water te geven, maar het is natuurlijk maar de vraag of Jayden dat accepteert.



:lol: Zie net Sterre haar rijtje. Uhm nou, dat is dus hetzelfde als de mijne :wink:

Hmmm… ff denken hoe ik kort door de bocht kan gaan…



Oke…basisprincipe is dat een baby het eerste jaar ruim voldoende heeft aan enkel BV. Dus alles wat je er BIJ geeft…is dus BIJvoeding…het hoeft (zeker in de eerste instantie) geen hoofdmaal te worden…in ieder geval hoeft het geen vervanging van BV te worden…

Je mag nog vrijblijvend oefenen met vast voedsel…maak je geen zorgen dat ze soms iets minder binnen krijgen…de hoofdmaal blijft toch de BV…hebben ze genoeg aan! De rest is mooi meegenomen…



Ik snap wel wat je bedoelt…Eli is een vuilnisvat eerste klas…eten,eten,eten…alles en veel! Dus de slokken BV werden als snel korter…hij zat al vol met de bijvoeding. Ook al boden we het niet als hoofdmaal aan…

Laterop (toen de productie terug aan het lopen was) ben ik het gaan omgooien…EERST normaal de BV en daarbij als er nog ruimte is de groentes,fruit e.d.



Beetje bij beetje kan je de maaltijden op gaanvoeren i.p.v. gewoon heel ontspannen oefenen met vast voedsel…

Dus beginnen met gewoon BV tussen de middag en daarna het brood aanbieden…zodra je zelf denkt dat je productie het aankan kan je het om gaan draaien…brood eten met daarna nog een slok BV…hier zat er soms wel even een half uurtje of uurtje tussen…





Fruit tussen de BV door is ook een extraatje…geen maaltijd! Dus dat kan je makkelijk tussen 2 vaste BV momenten in geven…



Komt vast goed…je hebt het zelf helemaal in de hand…wil je BV blijven geven,dan geef je daar gewoon prioriteit aan…

Hahaha…zie dat tijdens het typen anderen me voor waren…



Overigens heb ik nooit pap gegeven…Eli kreeg zn eten a la rapley,dus werd maar zelden gevoerd…van een lepeltje eten vond hij niets…daarnaast was hij een flesweigeraar,dus hem vervelen met een papfles zat er toch niet in…als we dan een flesje binnenkregen als ik werkte was het meer gieten dan drinken…



Dus de pap hebben we achterwege gelaten…hij at brood en kreeg BV…bij elkaar ruim voldoende om toch zn vezels en granen binnen te krijgen…CB gaf ook aan dat pap soms totaal geen meerwaarde heeft in zo’n geval…je zou dus 's avonds de BV kunnen blijven en daarna eventueel een klein flesje pap als hij zou willen…



En die nachten…tja…ik snap het uitgangspunt wel,maar verplicht afbouwen met BV in de nachten is een optie…maar hoeft niet…je kan het altijd later proberen als de rest lekker loopt…heb je ook nog geen zorgen over je productie…

Ik vind het ook veeeeeel voor zo’n kleintje… wow…

Maar ik weet nog dat ik dat met Nenna ook had… dat ik dacht: MOET ze dat allemaal naar binnen werken… en ik was ook bang voor mn BV :mrgreen: Eerste jaar heb ik dat dus echt een beetje als bijvoeding gezien, het vaste eten… Ik geef nl al 3,5 jr ALTIJD eerste de BOOB s’ ochtends… zoooo leuk en gezellig…



verder heb ik nooit sap of water gegeven… altijd borst… :shifty: niet dat dat moet hoor, ik doe dat nu wel… maar toen ze nog zo klein waren kregen ze echt alleen boob (ook als dorstlesser dus)… maar puur ook omdat het kon, ik was thuis, dus het kon… eerste jr gaf ik meestal de borst VOOR het eten… en ik heb nooit gemerkt dat ze minder daardoor aten… maar goed, BV vult de maag ook he… aangezien ik wou dat ze gingen wennen aan vast eten heb ik dat een beetje in de gaten gehouden en gaf ik dan de borst NA of TUSSENDOOR…



na dat eerste jr werd ik wat makkelijker en gaf ik meestal geen BV meer VOOR het eten… maar wel tussendoor en na… alleen die ochtend borst is gebleven… :inlove:



in jouw geval zou ik dus lekker kijken hoe je productie loopt… als je thuis bent die dgn zou ik tussendoor wat vaker aanleggen of VOOR het eten slokje borst geven…



ik zou dus diksap en liga weglaten… en lekker de boobie geven… 100cc BV is volgens mij 2 boterhammen aan vezels EN dorstlesser in 1 EN beter voor de tandjes… heb een tandartsvrouw als mede mei mama en zij kan t weten… :mrgreen:



dus tot 1 jr… lekker BV geven, de rest is bijvoeding… alhoewel ik moet zeggen, vond leren eten ook belangrijk… dus wel aanbieden en desnoods de borst NA eten geven als je merkt dat ie vol zit… merk je dip in je productie zou ik em tussendoor aanleggen of voor de maaltijd… en geen sapjes of watertjes tussendoor als je thuis bent met em, dan juist aanleggen…



s’ nachts… tja… ligt aan jou… ben je moe… trek je het nog… in principe heb ik Nenna tot 11 maand nog s’ nachts gegeven, toen sliep ze door… maar goed, ik trok dat nog… maar bij de Bolle was ik na 1 jr zooo flauw van die nachtvoedingen dat ik er ook radicaal mee gestopt ben…



water drinken vind ie natuurlijk minder leuk dan mamaboob… dus in dat snap ik het wel… maar ligt aan jou dus… s’ nachts drinken is wel goed voor je productie maar ik had dat er niet voor over als het overdag goed gaat, eerlijk gezegd… :mrgreen:



ik weet eigenlijk nu niet meer of ik wel je vraag beantwoord heb en of mn tekst niet heel warrig is nu… ga zo wel even teruglezen…



wat een heerlijke foto, zeg… Mr Carrot Man… ahhhaa… :inlove:

ik lees net dat Mandy D hetzelfde zegt… ik was even naar t toilet tussendoor en een donut eten tussendoor dus tussen tikken en plaatsen zat een 10 min hahah anders had ik me gewoon makkelijk kunnen aansluiten bij Mandy… :mrgreen:



bij Bolle trouwens ook rapley gedaan… en ook geen pap… wel brood… zo hoppa in het handje… alles, wortel, broccoli… heerlijk… is een echte vreetzak… :mrgreen:

het cb kwam dus met al die pap…



denk dat ik het maar 3 dagen in de week zo ga doen als jayden bij so is, andere dagen gewoon zoveel mogelijk bv momenten pakken. of is dat met regelmaat bij kleintjes niet handig? hij is op di wo en do bij so…

ik heb altijd BV op verzoek gegeven… tegenwoordig is dat niet meer op verzoek maar als ze erom vragen :mrgreen:

ja CB schrok ik toen ook van, al dat etennn… zucht…

en dan ben ik ook nog eens iemand die haar kindje niet groot wil zien worden maar zo lang mogelijk klein, zo lang mogelijk bij mij houden, enz… :shifty: dus vind het al zo moeilijk om over te gaan op bijvoeden :frowning:

och meis… dat is toch niet erg… is logisch dat je zo geniet van al die momentjes en alle: eerste dit en eerste dat… maar met elke leeftijd komen weer mooie dingen om naar uit te kijken… :inlove:

Eef, er zijn al genoeg antwoorden gegeven en ik heb zelf net zo veel ervaring als jij :lol:

Maar op welke termijn denk je dat je aan dat schema zit zoals je boven hebt geschreven? Ik heb zelf het vermoeden dat het echt wel even duurt voor je uberhaupt een borstvoeding weg gaat laten.



Josephine krijgt nu voor de groente de borst. En dan krijgt ze een paar happen groente, tot ze zelf aangeeft niet meer te willen. Tot nu toe is ze niet verder gekomen dan 4 happen geloof ik :lol: Dus het gaat wel even duren voor die een half potje op heeft.



Heeft Jayden al een half potje op?

Ik sluit bij de anderen aan, ik zou niet zoveel pap geven… Of lekker op die papfles momenten de borst aanbieden. De schema’s van het CB zijn geloof ik gebaseerd op kv kindjes. Toen ik bij de 6 maanden controle op het cb was gaf de arts mij ook een schema, maar ze zei dat het schema niet klopte als je bv gaf. Volgens dat schema zat je met 6 maanden op maar 3 (fles)voedingen.



Mijn zoontje is nu bijna 9 maanden, en hij krijgt nog zo’n 700 cc melk op een dag. De eerste maand met bijvoeden zat ik echt nog op 900 cc dat hij kreeg. Na de eerste maand wist hij hoe hij moest kauwen en slikken ( hij krijgt bijvoeding a la rapley ) en toen gaf hij zelf aan minder melk nodig te hebben.

Hoe zijn schema er nu een beetje uit ziet ( op de dagen dat ik thuis ben )


  • 's morgens de borst
  • rond 9 uur een broodje, droog, met boter, met kwark of appelstroop
  • rond 12-en een flesje van 180cc ( bv )
  • rond 14.00 uur fruit
  • Een uur voor het warme eten de borst
  • Rond 18.00 uur de warme maaltijd ( en hij eet veeeeeeell )
  • Rond 19.00/19.30 uur weer de borst

    Daarna gaat hij naar bed
  • Tussen 22.00 en 23.00 uur wordt hij wakker, dan krijgt hij nog een klein flesje ( bv of kv, hangt er vanaf hoeveel melk ik nog heb )
  • Tussendoor krijgt hij baby rijstewafeltjes, soms een paar slokjes water of thee, maar dat is meer om zijn eten weg te spoelen uit zijn mond.

    En ''s nachts wordt hij vaak ook wakker en dan krijgt hij ook de borst ( het beste middel om hem weer aan het slapen te krijgen en dus goed voor onze nachtrust :lol: ).

Het is misschien een beetje overbodig gezien alle antwoorden hierboven…



Ik heb mijn dochter NOOIT pap gegeven, totdat ik stopte (nou ja, zij stopte) met BV en toen was ze anderhalf.

Ze kreeg vanaf 9 maanden in ieder geval 's ochtends bij het opstaan en 's avonds voor het naar bed gaan BV en tot een jaar ongeveer ook BV bij de lunch.



Dochter at gewoon met onze maaltijden mee vanaf ongeveer 9 maanden (dus ze kreeg ontbijt, lunch en avondeten als wij ook gingen eten. Wel (gedeeltelijk) ander eten natuurlijk). En dan nog een of twee fruithapjes per dag (dochter is een fruitmonster, nog steeds).

blehhhhhhhhhhhhhhhhh…



leuk zo’n vriend die ff mee gaat beslissen…



jayden is dus 3 dagen bij so, hij vindt dat jayden hier hetzelfde voedingschema moet hebben als daar ivm regelmaat. bij so slaapt jayden wel overdag, bij mij 's ochtends een uur en 's middags een uurtje (als ik geluk heb) :shifty: maar nee, baby’s van 6 maanden horen 's nachts 11 uur te slapen en overdag 6 uur. dat staat in de WIJ Jonge Ouders! :shock: :wall:



en jayden zou nu gewoon elke week wat extra’s erbij moeten krijgen van bijvoeden zodat hij zometeen gewoon op het schema zit wat hij moet en mag krijgen. zoals ik het op mijn manier wil doen, geef ik hem alleen maar een achterstand :eh:



word er een beetje moe van. hij is alleen nogal stellig en blijft altijd bij zijn standpunt :wall: :wall:



:frowning:

Hee dat las ik ook in de wij jonge ouders, maar ik dacht dat het overdag 4 uur was!

Maarja, niet alles wat daarin staat klopt :wink:



Ik begrijp je frustratie, maar ik weet niet goed hoe ik je kan helpen :frowning:



:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: zo maar even dan :-*

:-* :wink:



dit haal ik van de site club van wakkere ouders. Ik zal eens goed praten met hub want ik vind dat ze het juist andersom moeten doen, jullie ritme volgen en niet andersom