borstvoeding en anticonceptie

welke anticonceptie gebruiken jullie tijdens de borstvoedingsperiode?



de vorige keer hebben we condooms gebruikt een jaar lang, nu op zoek naar iets anders. maar de borstvoeding mag er niet van terug lopen natuurlijk.



ik las ook op internet dat wanneer je volledig borstvoeding geeft minimaal om de vijf uur dat het dan ook “veilig” zou zijn. maar toch vertrouw ik dat niet!



wat doen jullie? en zijn jullie daar tevreden over?

tja hier houden we het toch op die condooms… tot manlief naar de dokter is geweest :angel: .

Hier zijn we klaar, nu nog even geschikt moment vinden om er wat mee te doen/laten doen.



Tevreden… tja het werkt, maar verder is het net niks.



Maar hormonen komen er hier niet in zolang ik bv geef.

Het idee staat me gewoon tegen, zelfs als het om lage hoeveelheden gaat.

Blijft er verder voor mijn gevoel maar heel weinig over als serieuze optie.

Koperspiraaltje vind ik ook helemaal niks, dus valt ook af…



Ach, we redden ons hier al heel lang zo, kids zijn allemaal pas ‘gekomen’ toen wij er klaar voor waren, dus we redden ons nog maar eventjes.

Koperspiraaltje, of de minipil cerazette.

De laatste gebruik ik, ben er wel tevreden over, de eerste week een soort van dip gehad, maar ik begon met de pil, werd ongesteld, en ziek. Dus denk een combi van alledrie.

Ik ben er heel tevreden over :slight_smile:

Ik gebruik ook de minipil Cerazette.

Heb er geen last van en heb ook niet het idee dat het invloed heeft op de BV. Heb een zeer tevreden knulletje, dus zal wel goed zijn ;)[/spoiler]

Hier tot 9 mnd condooms (hoewel bv op de juiste manier de eerste 6 mnd wel echt al anticonceptie werkt, maar daar zitten voorwaarden aan verbonden)

En daarna mirena. Ik heb bewust tot 9 maanden gewacht met hormonen om terugloopt te voorkomen. Daarna geen terugloop gemerkt

Hier mirena, gewoon na 2 maanden laten plaatsen en nooit terugloop gehad. Ja toen ik stopte :smiley:

Maar mirena moet je inderdaad tegenkunnen, voor de een werkt hij prima voor de ander niet.

Ik wilde ook zo min mogelijk hormonen, mijn vk raadde mirena aan omdat bij koperspiraal je menstruatie juist heviger kan worden. En daar zat ik echt niet op te wachten.

@Marlous79 wrote:

Hier mirena, gewoon na 2 maanden laten plaatsen en nooit terugloop gehad. Ja toen ik stopte :smiley:

Maar mirena moet je inderdaad tegenkunnen, voor de een werkt hij prima voor de ander niet.

Ik wilde ook zo min mogelijk hormonen, mijn vk raadde mirena aan omdat bij koperspiraal je menstruatie juist heviger kan worden. En daar zat ik echt niet op te wachten.




spriraaltje is bij mij niet van toepassing. heb er eerder een gehad en het inbrengen was echt pijnlijk, tot 2 keer flauwvallen toe… na de bevalling van ella wel geprobeerd maar zelfs de eendebek kwam er niet in door pijn. en nu weer die pijn van binnen zucht volgenbs mij komt dat door de blaaskatheter tijdens de keizersnede.

@Mell wrote:

Hier tot 9 mnd condooms (hoewel bv op de juiste manier de eerste 6 mnd wel echt al anticonceptie werkt, maar daar zitten voorwaarden aan verbonden)

En daarna mirena. Ik heb bewust tot 9 maanden gewacht met hormonen om terugloopt te voorkomen. Daarna geen terugloop gemerkt




zijn die voorwaarden minimaal elke zes uur voeden, geen bijvoeding en ook een nachtvoeding binnen de vijf uur?

het is nooit 100% betrouwbaar als anticonceptiemethode.



Echt als je nog geen kindje erbij wilt… zou ik me echt richten op een ‘echt’ anticonceptiemiddel en niet er op hopen dat de borstvoeding het voor je doet zeg maar.



Overigens moet er dan veel meer gevoed worden.

Sowieso volledig op verzoek, minimaal 1 nachtvoeding en het liefst een voeding of 8 per etmaal. Hoe meer voedingen per etmaal hoe groter de kans dat je cyclus nog niet op gang komt.



Bij nummer 2 en 3 voldeed ik bij beide aan die voorwaarden en toch bij nummer 2 na 5 maanden alweer ongesteld en met voelbare eisprong… dus vanaf 4,5 maand alweer vruchtbaar ondanks dat ik nog wel op 10 voedingen per etmaal zat incl 2 nachtvoedingen (minimaal).



Ik zou daar echt niet op durven vertrouwen, behalve als nog een kindje ‘niet erg’ en dus welkom zou zijn.

vond dit statistiekje



Theorie (0-4 maanden): 0% wordt zwanger

Theorie (5-6 maanden): 1-3% wordt zwanger

Theorie (na 12 maanden): 7% wordt zwanger

Praktijk (0-4 maanden): 3% wordt zwanger

Praktijk (3-5 maanden): 1-2% wordt zwanger

Praktijk (5-6 maanden): 3-16% wordt zwanger

Praktijk (na 12 maanden): gegevens onbekend



Zou het geloof ik niet aandurven :shifty: tis maar 3% in die eerste maanden dat in de praktijk toch zwanger wordt… maar je zou het maar zijn en het toch nog niet willen.



Overigens stond op de site die ik vond idd 6 uur max tussen 2 voedingen, maar dat ging voor nummer 2 en 3 dus sowieso niet op. De jongste ging met 7 week doorslapen.

Vanaf dat hij 2,5 maand is ging mijn lijf aan de rommel en met 4 maand werd ik ongesteld :thumbdown: .

bij ella was ik na zes weken weer ongesteld, ze sliep na 1 week al door.



ik ga die manier ook niet gebruiken als anticonceptie. een derde kindje is altijd welkom maar niet net na de keizersnede zeg maar. denk dat het toch weer conmdooms worden. was gisteren naar condooms aan het kijken op internet, en vriendlief zuchte eens en zei bestel die maar.

hier ook condooms, leuk is anders :?



maar ook hier durf ik niet volledig op de bv te vertrouwen, dus voor de zekerheid maar cd’s…ook net als jou een keizersnede gehad, dus ik wil ook echt niet voor de 9 maanden grens zwanger worden…

Ik wil ook niet aan de hormonen, de spiraal heb ik niks mee…dan hou je weinig over…ja geheel onthouding :roll: maar dat is ook zo wat he :mrgreen:



hier trouwens bij de 1e 15 maanden bv gegeven en tot zeker een jaar kwam ze om de 2,5 uur voor een voeding…bij haar durfde ik wel eens een keer zonder condoom…maar bij mn zoontje gaat het zo anders…die slaapt al af en toe een nacht door…dus dan voel ik me niet meer safe hoor…