Borstvoeding? Daarom

Op een ander forum las ik dit stuk, ik vind het erg goed. Misschien is het wel iets om eens op zwanger zijn te zetten, maar mag dat wel, 2x iets neerzetten? Yolanda, Ninanien?

Wat als ik mijn baby borstvoeding wil geven?

Je baby de borst geven, zelfs voor een dag, is het beste cadeau wat je kan geven. Borstvoeding is bijna altijd de beste keuze voor je baby. Als het je nu niet de beste keuze lijkt voor jou je baby, dan zijn deze richtlijnen misschien een stimulans.

Als je je baby slechts een paar dagen borstvoeding geeft,

ontvangt hij je colostrum, of eerste melk. Door hem te voorzien van antistoffen en de voeding die zijn gloednieuwe lichaampje verwacht, geeft borstvoeding je baby zijn eerste - en gemakkelijkste - "immuniteit" en helpt zijn spijsvertering vlot te werken. Je baby verwacht borstvoeding te krijgen als start en het helpt je eigen lichaam er weer bovenop te komen van de bevalling. Gegeven hoe veel baat je baby heeft bij borstvoeding en hoe weinig jij erbij verliest, is het verstandig je baby ten minste een dag of twee borstvoeding te geven, zelfs als je van plan bent nadien de fles te geven.

Als je je baby vier tot zes weken de borst geeft,

heb je hem geleid door de meest kritieke periode van zijn ontwikkelingsperiode. Pasgeborene die geen borstvoeding kregen hebben meer kans om ziek of gehospitaliseerd te worden, en hebben meer spijsverteringsproblemen dan borstgevoede baby's. Na 4 tot 6 weken, heb je je waarschijnlijk ook al door enige vroege voedingszorgen geworsteld. Maak van een maand de borst geven, een oprechte doelstelling, bel La Leche League of een officieel lactatiebureau als je vragen of twijfels hebt. Zo plaats je jezelf in een betere positie om te beslissen of borstvoeding blijven geven iets is voor jou.

Als je je baby 3 tot 4 maanden de borst geeft,

zal zijn spijsverteringsstelsel al voor een groot deel gerijpt zijn en zal hij veel beter de vreemde substanties in kunstvoeding verdragen. Als er allergieën in de familie voorkomen, zal je hierop toch voor een groot deel het risico verminderen door nog een paar maanden langer te wachten met iets anders aan het borstvoedingsmenu toe te voegen. En indien je de eerste vier maanden niets anders geeft dan borstvoeding, geef je je baby een grotere bescherming tegen oorontsteking gedurende het hele eerste levensjaar.

Als je je baby 6 maanden de borst geeft,

zonder ander voedsel of drank bij te geven, zal hij veel minder kans lopen om een allergische reactie te ontwikkelen tegen kunstvoeding of andere voeding in de toekomst; de American Academy of Pediatrics adviseert te wachten tot ongeveer 6 maanden voor vast voedsel te introduceren. Je baby minstens 6 maanden borstvoeding geven, helpt een betere gezondheid te verzekeren gedurende het eerste levensjaar, vermindert de kans op oorontstekingen of kinderkanker voor je baby en vermindert je eigen risico op borstkanker. En exclusieve, frequente borstvoeding gedurende de eerste 6 maanden, wanneer je nog niet terug ongesteld bent geweest, biedt 98% effectieve contraceptie.

Als je je baby 9 maanden de borst geeft,

heb je hem de snelste en meest belangrijkste mentale en lichamelijke ontwikkeling zien doormaken van zijn leven op voeding die voor hem op maat werd gemaakt - jouw melk. Indien je minimum 9 maanden borstvoeding geeft, helpt hem betere prestaties neer te zetten gedurende zijn schooljaren. Borstvoeding gaat op deze leeftijd tamelijk gemakkelijk. maar ja, dat is nu eenmaal borstvoeding. Als je wilt vermijden op deze jonge leeftijd al dingen te moeten "afleren", wees dan bereid de borst te geven voor comfort evenals gewoon als voeding.

Als je je baby een jaar de borst geeft,

kan je de kost en moeite van kunstvoeding vermijden. Zijn 1-jaar-oude lichaam kan waarschijnlijk al de voeding die jullie als gezin aan tafel genieten verteren. Veel van de gezondheidsvoordelen die jij je baby dit jaar gegeven hebt, zal hij de rest van zijn leven de meedragen. Hij zal een sterker immuunsysteem hebben, bijvoorbeeld, en zal waarschijnlijk veel minder nood hebben aan orthopedie of logopedie. De American Academy of Pediatrics instance, adviseert om ten minste 1 jaar de borst te geven, omdat het je baby garandeert een normale voeding en gezondheid te krijgen.

Als je je baby 18 maanden de borst geeft,

heb je je baby verder voorzien van de voeding, comfort, en bescherming tegen ziekten die je baby verwacht, in een periode waarbij ziekte gewoon is bij kunstgevoede baby's. Je baby is waarschijnlijk ook goed gestart met vaste voeding. Hij heeft de tijd gekregen om een solide band met u te krijgen - een gezond startpunt voor zijn groeiende zelfstandigheid. En hij is oud genoeg, zodat u en hij kunnen werken aan een borstvoedingsritme, in een tempo dat hij kan volgen. Een vroegere U.S. Chirurg zei,"het is de gelukkige baby, die tot zijn tweede jaar wordt gevoed."

Als je je baby de borst geeft tot hij er klaar voor is om te stoppen, kan je gerust zijn dat je je baby's fysieke en emotionele noden tegemoetkwam. Op een normale gezonde manier. In culturen waar er geen druk wordt uitgeoefend om je kind te spenen, krijgen kinderen voor ten minste 2 jaar borstvoeding. De WHO en UNICEF raden aan om borstvoeding te geven tot aan de peutertijd: "Moedermelk is een belangrijke bron van energie en proteïne, en helpt te beschermen tegen ziektes gedurende het 2de levensjaar van het kind." Onze biologie lijkt erop voorzien om borstvoeding te krijgen tot 2,5 à 7 jaar, en dat zorgt er dan voor dat onze kinderen hun botten kunnen bouwen van de melk die voor hen was gemaakt. Jouw melk biedt antilichamen en andere beschermende substanties gedurende de hele periode dat u borstvoeding geeft, en families van borstgevoede peuters merken dat hun medische rekeningen jarenlang lager zijn dan die van hun buren. Wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat hoe langer een kind borstvoeding krijgt, hoe hoger zijn intelligentie is. Moeders die langdurig borstvoeding gaven, hebben een blijvend lager risico op ontwikkeling van borstkanker. Kinderen die langdurig borstvoeding kregen zij geneigd heel zelfverzekerd te zijn, en zullen minder snel op hun duim zuigen of een dekentje meezeulen. Borstvoeding kan jullie beiden door de tranen, woedeaanvallen en ups en downs leiden die je tegenkomt in de vroege kindertijd, en verzekert je ervan dat elke ziekte milder en gemakkelijker te genezen is. Het is een altijd beschikbaar moederwerktuig wat je wiet meer wil missen! Maak je geen zorgen dat je kind voor eeuwig aan de borst zal willen. Alle kinderen stoppen uit zichzelf, ongeacht wat jij doet, en er zijn waarschijnlijk meer borstgevoede peuters dan je zou denken.

Of je nu borstvoeding geeft voor een dag of voor meerdere jaren, de beslissing om je kind de borst te geven is er één die je je nooit zal betreuren. En wanneer je de borst geeft, onthoudt dan dat het een grote stap is voor jullie allebei. Als je ervoor kiest te stoppen met borstvoeding voor je kind er klaar voor is, wees dan zeker dat je het geleidelijk aan doet en met liefde.

Notitie beheer, Bron: Borstvoeding.com

van mij mag je het daar zeker ook plaatsen! Goed stuk! :thumbup:

:thumbup: hardstikke goed stuk zeg!!!

misschien een motivatie voor de soon 2B mama’s om ook BV te gaan geven… als je eenmaal begint en het gaat goed… wie weet kom je uiteindelijk wel aan die 2 jaar haha… :dance:

Goed hè! Dit stuk heb ik een tijdje geleden ook al opgeslagen. Altijd handig om hier en daar wat vriendinnen te informeren. Ook de filmpjes die jij (dacht ik) hier laatst geplaatst hebt, heb ik opgeslagen. Zal allemaal nog wel eens van pas komen :smiley: .

@Renee74 wrote:

Goed hè! Dit stuk heb ik een tijdje geleden ook al opgeslagen. Altijd handig om hier en daar wat vriendinnen te informeren. Ook de filmpjes die jij (dacht ik) hier laatst geplaatst hebt, heb ik opgeslagen. Zal allemaal nog wel eens van pas komen :smiley: .

:mrgreen: ik ook… hahaha… komt bij mij van pas om die bemoeizuchtige mensen mee om de oren te slaan als ik weer eens hoor: ziet toch niet uit zo’n groot kind aan die “tiet”

heerrrlijkkk…

TEJO: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Heel goed stuk.

Nu wilde ik toch al BV gaanggeven.

Maar nog eens zo duidelijk op papier. Het overtuigt me bijna om een jaar of langer vol te maken.

Ik ken m ook al, maar goed idee om m hier neer te zetten (en voor mijn part op de homepage van KOK…??)

Hellen, je hoeft geen ‘einddoel’ te stellen voor jezelf. Voordat Bo geboren was, had ik tegen Franck gezegd dat ik persé wilde borstvoeden, maar dat ik niet zo’n langvoeder was. Ik had echter ook geen idee hoelang dan wél. Inmiddels zit ik al bijna aan de 14 maanden… :mrgreen: Laat het maar gebeuren. Veel plezier!!

mooi stuk zeg!

fijn motivatie ook vind ik: iedere dag extra is goed!

gr.Petra

Ik lees er toch regelmatig, maar deze had ik er nog niet zien staan.

Staat ie dus gewoon op borstvoedingpuntcom :wall:

http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/wat_als_ik_wil_stoppen_met_borstvoeding_geven.html

Echt super! :clap:

Ik kom in de verleiding om het aan iedereen uit te delen die bewust geen bv willen geven!

@joepje wrote:

Echt super! :clap:

Ik kom in de verleiding om het aan iedereen uit te delen die bewust geen bv willen geven!

Waarom? Ik ben voor vrijheid in keuzes. Dus als iemand bewust voor fv/kv kiest, dan is dat hun keuze. Ze zullen al wel een boel voordelen te horen hebben gekregen van hun vk, zonder dat andere mensen hun steentje erbij moeten dragen.

Bovendien weet je nooit waarom iemand bewust geen bv kiest.

KV folders en boekjes, reclames op TV worden de BV mama’s ook constant om de oren geslagen Nef :wink:

Hoewel ik absoluut voor ben, om die keus zelf te maken hoor… :thumbup:

Ik ben super groot voorstander van bv. Mijn kindjes (3,5 en 1,5) krijgen allebei nog borstvoeding. Ik voed ze dus nu zo’n 1,5 jaar tegelijk.

Vind dat er soms toch nog te snel naar de fles word gegrepen. Vooral door ziekenhuizen. Die vinden het toch maar wat makkelijk als ze een fles krijgen.

Pasbevallen moeders hebben vaak wat extra hulp en aandacht nodig om de bv goed op gang te helpen en te houden, maar daar is geen tijd voor.

Jammer. Gemiste kans, om vanuit de medische zorg bv te promoten!

Dat laatste stuk heeft mij echt bemoedigt.

Ik had er even geen vertrouwen in omdat buitenstaanders erg raar doen tegen mij als ik ze vertel dat ik mijn dochter van 1,5 nog bv geef 1 keer per dag en snachts en smorgens,

Ze zeggen dat het geen baby meer is.

En het nergens voor nodig is.

Maar nu lees ik dat stuk en lees dat het juist ontzettend goed is.

Niet alleen lichamelijk maar ook voor de zelfvertrouwen enzo.

Ik zie wel wanneer het eindigt.

Want Jasly is echt borstvoeding verslaafd!

Mijn oudste is recentelijk gestopt met de bv. Ze heeft 3 jaar, 11 maanden, 2 weken en 2 dagen bv gehad. Een supergoede start voor de rest van haar leventje.

De WHO (World Health Organisation) raad ook aan om minimaal 2 jaar te voeden. En je moet natuurlijk helemaal zelf weten of je daarin meegaat, maar het is supergezond voor je kindje.

Mijn zoontje wilde zelf niet meer met 1,5 jaar helaas.

Rare reacties heb ik genoeg gehad, ook toen ik er 2 aan de borst had. Iedereen dacht dat de jongste niet genoeg kreeg, en de oudste al “groot” genoeg was om niet meer aan de borst te gaan. Ik heb naar geen enkel advies geluisterd en gewoon mijn eigen pad gevolgd. Had ik dat niet gedaan, dan had mijn dochter niet bijna 4 jaar bv gehad, want de eerste 2 dagen van haar leven dronk ze uit de borst, en daarna 5 dagen niet meer. En door mijn eigen doorzettingsvermogen, en de goddank kundige hulp van de VK en de kraamzorg is het allemaal goedgekomen!

Suf hè? KV-moeders hebben het gevoel dat zij zich altijd moeten verdedigen, maar langvoedsters ook.

Mijn middelste heeft 20 maanden gehad en ik “moest ook altijd verantwoorden” aan iedereen waarom zij nog kreeg… :eh:

Wel een goed stuk.

Gewoon pro-bv zonder “maffia-achtig” over te komen! :thumbup:

Nou ik word het verdedigen echt zat.

Waar bemoeien mensen zich mee,

Er zijn overal feiten dat langvoeden extra goed is!

Daarom ga ik er mee door tot dat Jasly zelf aangeeft dat ze niet meer wilt,

Maar zij vind het zo lekker dat er nog geen stop aan zit te komen.

Toch koekeloer ik hier af en toe op deze topic of er nog meer langvoeders zijn netals mij, Best wel jammer dat ik die zo weinig zie.

Mijn oudste heeft 4 jaar BV gehad, waarvan 1 jaar samen met mijn jongste. En ondanks het feit dat oudste vast wel een beetje colostrum heeft opgedronken groeide jongste als kool :D.

Jammer genoeg was jongste het op zijn eerste verjaardag zat… hij wilde liever zelf bepalen wanneer hij dronk :(. Toen ben ik met de oudste ook maar gestopt. Maar de TSR bleef nog ruim een jaar bestaan haha.

Bij de oudste kreeg ik ook wel eens onbegrijpende reacties, vooral in de trein (reuze handig die BV bij urenlange vertragingen :lol:). Daar heb ik nooit wat mee gedaan… het was mijn kind en het waren mijn borsten tenslotte, en bovendien dook dochterlief altijd keurig onder mijn shirt en was er dus niks spannends te zien :wink:.

Wat fijn om te lezen! erg duidelijk.

Ben meteen weer meer gemotiveerd om er mee door te gaan als ik straks weer moet gaan werken. (al is dat nu gelukkig nog heel ver weg!)

Dank je wel!