borstvoeding combineren met kolven

Hoi,

Ik wil graag borstvoeding gaan geven, het wordt mijn 1ekindje, dus heb nog helemaal geen ervaring. Ik lees wel veel over bv, en ben naar een bv bijeenkomst geweest. Maar er komen vaak daarna nog veel vragen waar je een antwoord op hoopt te krijgen.

Ik heb begrepen bij de bv bijeenkomst dat je de eerst 2 weken niet meteen al moet gaan kolven, maar alleen bv moet geven. Dit ivm. tepel/speenverwarring. De bv moet eerst goed op gang komen, zegt de lactatiedeskundige.

Maar hoe kun je daarna ook erbij gaan kolven, zodat mijn partner of iemand anders ook eens een voeding van mij kunnen overnemen?

Hoeveel moet je kolven en hoe vaak, hoe begin je daarmee?

Als ik weer moet werken moet ik ook tussendoor kolven, dus moet ook zorgen dat ik een voorraadje gekolfde melk heb, en ook als je zelf eens weg wilt.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, wat adviseren jullie?

Groetjes Wilma33

Ik kolf s’ochtend altijd na de eerste of tweede voeding, dan krijgt je lichaam een seintje dat ze op dat tijdstip meer moeten aanmaken. Tot nu toe werkt dat prima, de ene dag haal je er meer uit dan de andere dag. Bij mij helpt het om tussendoor te KOK- en voor afleiding. Ik kan niet zeggen hoeveel je er in een keer uit moet halen, dat is bij iedereen (en iedere keer) verschillend.

Op het begin zul je er niet veel uithalen maar je borsten gaan er aan wennen.

Ik gaf m’n zoontje vaak 's ochtends 1 borst terwijl ik de andere kolfde. Dat liep snel op! En idd ook wel tussen 2 voedingen door.

Ook kleine beetjes zijn goed hoor, je mag het van 24 uur bij elkaar doen (wel opzelfde temperatuur, anders gaat t schiften!) dus van vele kleine beetjes kan je een voeding maken!

Als je meer vragen hebt dan horen we t wel!

Kijk hiereens voor meer informatie: beter zou ik het ook niet kunnen zeggen :wink: Ook hiervind je veel info over bv en kolven.

Mocht je daarna nog vragen hebben weet je ons te vinden :wink:

:-*

Hoi,

Bedankt voor jullie adviezen. Daar kan ik zeker wel wat mee.

Soms kunnen mensen je zo onzeker maken als je bv wilt geven.

Natuurlijk wordt je wat beperkt in je vrijheid, in je doen en laten als je bv geeft. Maar je wordt sowieso beperkter in je vrijheid door de kleine.

Maar dat is niet erg, daar kies je voor, dan ga je gewoon voor de kleine. Dat is dan veel belangrijker, en lijkt me ook gewoon een heel speciale tijd met zo’n kleintje.

Ben benieuwd hoe alles gaat straks, heb geen ervaring met kindjes.

Dus ik lees en informeer zoveel ik kan, om in elk geval wel wat kennis op te doen. En de kraamzorg helpt je ook die eerste week.

Groetjes Wilma33

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit de ervaring gemaakt heb dat het geven van bv mij ‘beperkt’. Ik vond en vind het nog steeds heerlijk dat ik af en toe een geldig excuus heb om me uit alle drukte terug te trekken om die kleine te voeden. Beetje kwality time voor ons 2en :mrgreen: :wink: :inlove:

En laat mensen maar gewoon lekker kletsen, ze weten toch altijd alles beter :roll: , gaat het niet om de bv/kv discussie dan wel om huilen/niet huilen en later om’t zindelijk worden :think: Naar mijn mening zit er maar een ding op: luister naar het moedergevoel in je, je intuitie. JIJ bent de beste moeder voor je kind, niemand kent die kleine tenslotte beter. Dus :-* en :thumbup: