Borstontsteking :-(

Volgens mij heb ik een borstontsteking :cry: . Ik zit hier gewoon te janken van de ellende :cry: . Manlief is naar de kapper (Gzd werkt hij deze week thuis :thumbup: ), dus ik moet even een oogje in het zeil houden bij de jongens (N uit logeren, A in bed). Ik lees over borstontsteking en denk dat ik het heb. Nu moet ik dus rusten en de borst steeds goed leeg maken (kolven na de voeding dus), maar op dit moment heb ik niet eens de energie om op te staan en naar de wc te gaan :cry: .



Mijn verschijnselen: verhoging/koorts (onder de arm opgemeten terwijl ik het koud heb: 38.1), pijn aan mijn borst, hij is echt megagroot, ook na het voeden, ik heb na de nachtvoeding amper geslapen, want koud en pijn, als ik sta voel ik me misselijk en duizelig, ik heb hoofdpijn. Een deel kan natuurlijk het gevolg zijn van de borstontsteking :think: .



Wat denken jullie, heb ik dat idd? Het voeden deed trouwens al een hele tijd (bijna sinds de geboorte denk ik) al pijn, vooral met het aanhappen. Alsof haar mond niet groot genoeg is om de lippen goed om de borst te krullen. Ik heb verdorie al drie kinderen lang gevoed (twee keer dertien maanden en één keer 22,5 maand) en dan nu toch dit :cry: .



Iemand nog tips?

FF gauw van borstvoeding.com geplukt:



Wat doe je om er vanaf te komen?

Je baby vaak aanleggen, vooral aan de ontstoken kant. Misschien is dit erg pijnlijk; in dat geval leg je je baby eerst aan de andere kant aan. Hiermee stimuleer je de toeschietreflex. Zodra de melk stroomt, wissel je van borst en laat je de ‘ontstoken’ kant eerst goed leegdrinken.

Altijd je borsten goed leeg laten drinken.

Nakolven; met de hand of elektrisch, net waar je goed in bent of wat je handig vindt.

Neem rust, of je nu wel of geen koorts hebt; kruip in bed en meld je ziek.

Neem eventueel een koortsremmer. Ibuprofen werkt ook ontstekingsremmend, een paracetamol mag ook.

Warme kompressen kun je gebruiken een half uurtje voor en tijdens de voeding om de doorstroming te stimuleren



Succes!!

Ja lekker warme compressen en pcm nemen om van die nare koorts af te komen. Heb je ook harde rode plekken of niet?

Die kam je dan alsze drinkt wat weg proberen te masseren.

Even gekopieerd uit een ander topic:

@eisblume wrote:

Hey, wat een herkenning!

Hier bij nummer drie precies hetzelfde ‘gedoe’… :roll: Ook hier hapte ze in het begin heel slecht, waardoor ik verschrikkelijke kloven kreeg en het voeden steeds pijn deed. Ook kon die kleine de stuwing niet goed wegdrinken, waardoor ik vanaf dag 4 t/m 10 steeds tegen een bo aanzat. Al op dag vier had de kraamhulp het vanwege de bloedende tepels over kolven, maar mevrouw eigenwijs wilde daar niks van weten- in mijn ogen was dat alleen een uitstellen van het probleem. Hoe dan ook was’t afgelopen donderdag zo erg dat ik al 38,9 had en toen ben ik toch overstag gegaan- en heb de vk gebeld.



Op haar aanraden heeft mijn vriend een prof. kolf gehuurd van de thuiszorg. Ik heb 1x nadat zij gedronken heeft mijn borsten helemaal leeg gekolfd. Daarna ‘moest’ ik haar om de 3 uur aanleggen(doe ik op verzoek, meestal komt ze rond de 2-3,5 uur, 's na hts zitten er ook wel eens 5 uur tussen), voor het voeden de borsten warm maken, na de voeding koelen. En om de 4 uur 1 pcm.



En ik moest meer opletten bij het aanleggen- in de rugbyhouding kunje het beste meekijken. Nu drinkt ze links bijna pijnloos- alleen de tsr doet nog zeer,en rechts gaat ook al een stuk beter :dance: en ze drinkt beide borsten goed leeg :dance:

Volgens mij vk is het overigens niet erg als je een beetje koorts hebt, pas als het 24uur lang tegen de 39/40 graden aan zit, moet je zsm de huisarts bellen voor een AB kuur. Ik heb bij de oudste toen een bo gehad en voelde me toen binnen een paar uur na de eerste pil al een stuk beter :-*

Ik raad je wel aan, niet te lang mee rond lopen!

Ik heb een borstontsteking gehad, Luna kreeg er op een gegeven moment gewoon niks uit omdat er een ‘schijfje’ zat verstopt voor de uitgang, na een week AB, en heel beroerd te hebben gevoeld. (koorts, hoofdpijn, pijn aan borst… duizelig ) schoot dat schijfje los, en leek het wel frituurvet.

Hoe voel je je nu?