Borstontsteking

Twee weken geleden had ik een dreigende borstontsteking links. Samen met de kraamhulp hebben we er toen voor kunnen zorgen dat het harde stuk uit mijn borst ging. De koorts bleef toen alleen wel oplopen en voor de zekerheid en in overleg met de vk heb ik toen toch een abkuur gekregen.

Gisterenmiddag ging mijn linkerborst erg veel pijn doen en ik voelde ook wat harde plekken. Ik heb Noortje de eerst volgende voeding links aangelegd in de hoop dat ze het er uit zou drinken.

Niks was minder waar helaas. Het drinken deed erg pijn en ik voelde de koorts zo binnen een half uur opkomen. Ik deed niet anders dan riebelen (en janken van de pijn). Snel mijn man naar huis laten komen, want ik zat alleen met 3 kinderen. Die schrok ervan hoe ik er bij zat en hij wilde meteen de ha bellen. Dus ik zei eerst nog, wie weet kan ik onder de hete douche gaan zitten en het eruit kolven.

Maar goed, toch maar eerst de hap gebeld (we waren net 3 minuten te laat voor de huisarts :? ) en ik kon direct komen. Dus oppas voor de jongens geregeld en gegaan.

Daar was al snel duidelijk dat ik dus echt een bo te pakken heb nu :cry: . Antibiotica meegekregen en we konden gelukkig vrij vlot weer naar huis.

Gisteravond werd ik zieker en zieker, ik lag met een hemd, pyjama, sokken en een fleecevest dik onder de dekens en nog werd ik niet warm.

Ik heb Noortje tot nu toe iedere voeding eerst uit de zere borst laten drinken, maar de harde plekken willen nog niet weg. De borst is aan de onderkant echt vuurrood en volgens mij kun je er een ei op bakken zo warm.

Wie heeft dit ook wel eens gehad, en hoe lang duurde het bij jou voor de harde plek weg was? Ik ben er een beetje angstig voor dat die plek misschien niet weg wil gaan.

Ik heb vandaag de hele dag op bed doorgebracht, want ik was echt te beroerd om in de benen te zijn.

Ik baal als een stekker, want ik had juist gisteren zelf de jongens weer naar school gebracht en ik zou he deze week lekker weer zelf gaan doen allemaal. Nu zat ik vandaag dus weer de hele dag met hulp in huis. (fijn dat ze konden komen helpen hoor, daar bedoel ik verder niets mee).

Noortje drinkt verder goed, zuigt krachtig en hapt naar mijn mening ook goed aan. Ik snap dus ook niet waarom dit nu weer gebeurt.

Met de jongens heb ik nog nooit een bo gehad, maar wel vaak harde stukken, Maar die konden er dus goed uit gedronken worden.

Nou goed, lekker om even m’n verhaal kwijt te kunnen. :wink:

O ja, wat ik me ook nog afvroeg: krijg ik nu niet een enorme overproductie links omdat ze daar telkens als eerste drinkt?

Maar volgens de arts bij de hap moest ik er voor zorgen dat die borst elke keer goed leeg gedronken werd.

:hug: weet precies hoe ellendig je je kunt voelen. Ik was ook heel gevoelig voor harde stukken en BO.

Enige tip die ik nog voor je heb: een paar minuten voor de voeding warme compressen op je borst leggen en dan meemasseren als je kindje drinkt. Ik hoop dat je gauw van je BO af bent, is echt geen pretje :frowning:

en anders toch een keer een Lk inschakelen, zodat je er echt zeker van bent dat ze goed uit de borst drinkt?

Hoi Tamma,

Nog gefeliciteerd met je dochter!

Voor ik iets ga roepen, eerst een vraag: heb je aan de ontstoken borst kloofjes of andere (open) wondjes?

Bedankt voor jullie reacties.

Jannigje, de tepel is wel heel gevoelig, en ik had wel het idee er een kloofje te hebben. Alleen van het weekend was dat weer weg, dacht ik.

Nu toevallig met de laatste voeding daarnet is het denk ik weer kapot gegaan.

Het is niet heel duidelijk, maar ik denk dus dat er wel iets van een kloofje zit.

Oké

Je hebt dus AB? Ik zou het in ieder geval goed in de gaten houden en zo nodig teruggaan naar de HA.

verder is het inderdaad belangrijk dat de borst goed geleegd wordt. Heb je het al eens met kolven geprobeerd? Je moet natuurlijk niet continu gaan zitten kolven, daar krijg je meer productie van. Maar een keer goed leegkolven kan wel helpen.

Als je het niet met de kolf kunt of wilt doen dan kun je het met de hand proberen. Een voordeel hiervan is dat je de tepel minder stimuleert (dus minder kans loopt om je productie op te voeren)

Hier een filmpje

http://newborns.stanford.edu/Breastfeeding/HandExpression.html

Daar wordt met de hand gekolfd op een lepeltje.

verder inderdaad als eerste aan die borst laten drinken. En zo nodig nakolven.

Jannigje, bedankt voor je reactie!

Kunnen kloofjes zorgen voor een borstontsteking?

Er is nu een klein velletje vanaf, wat een korstje wordt, maar met drinken natuurlijk weer week.

Soms met drinken rolt ze met haar kaakjes over m’n tepel ineens (dat zie ik niet aankomen) en dan ga ik echt door de grond van de pijn. Niet echt bevorderlijk voor dat kapotte plekje ook denk ik.

Ik begin nu te twijfelen of ze dan misschien links toch niet verkeerd aanhapt ofzo. De eerste paar slokken doen me wel pijn (maar dat is rechts ook). Zonder kapot plekje gaat die pijn wel weg na een paar tellen. Maar nu blijft het een beetje onaangenaam en op het moment dat mijn borst voor m’n gevoel wat leger begint te raken gaat het meer zeer doen. Als ze dan los laat blijft m’n tepel aardig gevoelig.

Rechts drinkt ze alleen volgens mij niet anders dan links en daar heb ik nergens last van.

Kan die pijn ook alleen komen van dat kapotte plekje?

Die harde stukken zijn volgens mij nu wel weg, maar de borst is op die plek nog wel gevoelig. Kan dat kloppen of zou dat ook helemaal over moeten zijn?

Sorry voor de vele vragen, maar ik hoop dat iemand er iets zinnigs over te zeggen heeft :wink: .

ja, het kan door een kloofje komen (vaak is het een combinatie) Via het wondje kun je een bacteriele infectie krijgen. In dat geval kan AB uitkomst bieden. Heb je géén kloven, dan heeft AB meestal ook geen zin. Vandaar dat ik het vroeg.

Als je harde plekken weg zijn is dat al heel wat.

Het kloofje kun je het beste goed droog houden, evt met lanoline zalf smeren of na de voeding een druppel melk erop op laten drogen.

Kloofjes zijn vaak een gevolg van niet goed aangelegd zijn. Of misschien in jouw geval niet helemaal goed? Je zou eens goed naar het aanleggen kunnen kijken of dat beter kan. Hier vind je tips

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html

Bedankt, duidelijke link :thumbup: .

Ik ga er met voeden eens extra op letten.

Waarom laat je niet een LK eens kijken? Ik dacht ook dat ik goed aanlegde, maar het kon blijkbaar nog beter. Via onze thuiszorg is LK hulp gewoon gratis als je naar het inloopspreekuur gaat en anders wordt het deels misschien vergoed door je verzekering ( hangt er vaanf hoe je verzekrd bent ).

Ik heb idd vandaag besloten om morgen een lk te bellen.

Ik ben ook veel te bang nog een bo te ontwikkelen.

Ik zal eens bij de thuiszorg kijken, bedankt voor de tip :thumbup: .