Oke, ik schrijf hier misschien niet zo veel mee, maar jullie lijken me allemaal zo aardig dat ik eigenlijk hoop dat jullie mij een beetje willen oppeppen
Afgelopen zaterdag kreeg ik een acute borstontsteking. Tijdens de voeding van 16:00 zag ik ineens een rode ader op mijn borst, dus heb ik Hailey al expres die kant goed leeg laten drinken. Maar, binnen een half uur werd ik beroerd! Mijn borst werd dik, en rood, en had ik 40 graden koorts! Om 19:00 naar de Huisartsenpost, en heb daar antibiotica gekregen.
De arts zei dat een BO meestal binnen een dag minder wordt, dus ik moest nog niet met de medicijnen beginnen maar eerst afwachten. Vooral de borst goed leeg laten drinken en warm houden. Heb die nacht zelfs een keer extra gekolfd tussen de voedingen door zodat hij goed leeg zou zijn. Jeetje, wat een pijnlijke ervaring is dat zeg, wat kan ja dan tegen een voeding opzien Maar die zondagochtend zat er ook een rode plek aan de andere kant van mijn borst en had ik nog steeds 40 graden koorts dus ben met de antibiotica begonnen. Vandaag is voor het eerst de koorts weg en de plekken zijn ook een suk minder rood. Het gaat gelukkig de goede kant op!
Wat ik me nu afvraag, heb je nu je eenmaal een ontsteking hebt gehad, meer kans dat het je nog een keer overkomt? Dat je er zeg maar ‘gevoelig’ voor bent? Waarschijnlijk heb ik mijn borst niet goed leeg laten drinken… Want kloofjes heb ik helemaal niet, de arts zei dat het daar ook door kon komen maar die heb ik dus niet.
Hebben jullie misschien tips voor mij waarmee je zo’n ontsteking kan voorkomen? Ik ben zo bang geworden!!
Groetjes, Marjolein :-*
Hoi Marjolein,
Wat vervelend, ik vond vooral de koorts zo hopeloos omdat ik dan helemaal niets meer kon (behalve verschonen en voeden), ik heb zelf in 2005 zeker 4 borstontstekingen gehad maar mijn tepels lagen helemaal open en dat is ook na het stoppen met de bv pas weer goed gekomen, dus daar kwam het bij mij door.
Je borsten goed leeg laten drinken is belangrijk, de pijnlijke borst (als je het voelt opkomen, of als je een rode/harde plek ziet/voelt) eerst leeg laten drinken en tijdens het drinken voorzichtig meemasseren naar de tepel toe. Na de voeding koelen met koolbladeren die in de koelkast liggen en vlak voor het voeden de borst verwarmen bijvoorbeeld met een warme washand.
Veel sterkte en hopelijk was het bij jou eenmalig leed.
Ik kom even ‘meezeuren’. Afegelopen zaterdag had ik ook door dat ik een borstonsteking had. Volgens mij had ik m al een dag, want vrijdag zat ik al te janken tijdens de voeding, maar ik dacht dat ik zo’n pijn had van de kloven. Zaterdag heb ik me getempt (38,4) en toen zag ik boven mijn tepel een rode gloed. De harde plek zat op de tepelhof, dus de verkleuring zag ik niet waardoor ik misschien sneller had kunnen handelen.
Ik wist niet meer of ik nu de arts moest bellen hiervoor. Dus manlief op internet laten zoeken. Daar stond: flink leegkolven en rust houden. Dus dat maar gedaan. Had ik net familie uit Frankrijk dit weekend op bezoek, dus je begrijpt hoe gezellig ik was . 'sAvonds had ik flinke koorts, ik had de puf niet om me te tempen. Zondagochtend getempt: 39,2 En na een paar uur voelde ik me beter: 37.0! Ik had wel paracetamols geslikt. Later op de dag wel weer wat wat hogere temp, maar gelukkig geen koorts meer. Toch blijft de rode gloed op mijn borst en hij is nog steeds erg gevoelig. Omdat mijn schoonmoeder vertelde dat zij vroeger een antibiotica kreeg, heb ik nu toch maar de arts gebeld. Nu kan ik (pas) om half drie terecht. Ik hoop dat het dan nog erg genoeg is om er een antibiotica voor te krijgen, want ik heb het idee dat het anders erg lang blijft door zeuren.
Ik begrijp dus goed dat je van kloven sneller een bosrtonsteking krijgt? Ik krijg kloven van het kolven. En dat moet ik nu wel min 1 keer per dag doen, want ik kan nog niet zonder tepelhoedje voeden…
Wat moet je toch doorzetten hiervoor…