Sinds vrijdag had ik het idee dat ik “lege” borsten had. Terwijl ik daarvoor enorme stuwing had voor een voeding, lekkende borsten bij een kindje dat huilde en de tsr was enorm.
Tegen het eind van zaterdag, na elke 2 uur gekolfd of live laten drinken, heb ik wat kv gehaald. Ik kreeg het niet op gang, ook de kolfresultaten waren erg mager.
Zondag een flesje kv gegeven nadag ze 2x 20 min. aan de borst had gelegen/
Vandaag een electrisch kolf gehuurd en het kolven gaat daarmee iets makkelijker en heb het idee dat het weer een beetje meer aan het worden is.
Stel dat dit gaat lukken, dan is het erg duur om die kolf nog voor een tijd te huren.
Welke kolf kan ik dan het beste kopen?
Ik zweer bij de Medela electrische borstkolf! :thumbup:
Heb je in de dubbele en enkele uitvoering. (ik heb de dubbele, maar kolf met 1 tegelijk)
Suc6! Ik hoop voor je dat je de productie kunt opkrikken!
Hoi Juudje,
Ik kan me voorstellen dat je nu twijfelt over je melkproductie. Als ik de leeftijd van je kindje zo zie, vermoed ik echter dat je te maken hebt met regeldagen. Een baby maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig. Door tijdelijk vaker bij je te gaan drinken, zorgt je kindje ervoor dat je borsten ook meer melk gaan aanmaken. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; als er meer wordt gevraagd, wordt er ook weer meer aangemaakt. Soms is het aanbod na één regeldag afgestemd op de hernieuwde vraag, soms zijn er meerdere regeldagen nodig om ervoor te zorgen dat je melkproductie is afgestemd op je kindje. Feit blijft, dat vaker voeden (in combinatie met goed aanleggen) de beste manier blijft om de melkproductie te stimuleren. Bijvoeden met kv kan vraag en aanbod verstoren.
Dat je borsten vooral tijdens regeldagen ‘leeg’ aanvoelen is heel normaal; je kindje drinkt immers vaker dan normaal en drinkt daardoor je borsten optimaal leeg. En hoe leger de borst, hoe sneller en hoe meer melk er weer wordt aangemaakt
Zolang je kindje goed groeit, voldoende plas- en poepluiers maakt en tevreden (okee, tijdens regeldagen zal ze iets minder tevreden zijn ) en alert is en het voeden verder soepel verloopt (geen pijn, wondjes, kloofjes en geen tepelhoedjes tijdens het voeden), kun je erop vertrouwen dat ze voldoende binnenkrijgt en dat jouw melkproductie ook nu gewoon toereikend zal zijn :thumbup:
Yvonne dank je voor je antwoord. Ze is nu al 2 weken erg onrustig en komt ontevreden over. Ze komt meer dan voldoende aan dus ik twijfel niet aan het tekort aan melk. Wel aan de hoeveelheid per keer. Vaak komt ze alweer na drie kwartier, en helaas heb ik denk ik heel gevoelige tepels en ga ik echt door de grond.
(Lactatie deskundige denkt aan inwendige spruw)
Aan de borst wordt ze dan ook onrustig en laat ze steeds los. Dat is als de borsten ook slap aanvoelen.
Hallo Juud,
Wat heeft de lactatiekundige geadviseerd met betrekking tot de vermoedde inwendige spruw?
Het probleem bij het niet goed stimuleren van de borst (als je kindje pijn zou hebben of als de toeschietreflex te langzaam gaat naar de zin van jouw dochter) is dat de productie steeds minder gaat worden. het kan dus heel goed zijn dat je voelt dat er veel minder volheid van de borsten is.
Kan je eens wat gewichten of een groeicurve laten zien?
Je zegt dat jouw dochter goed aankomt maar dat ze snel weer voor een volgende voeding komt; hoe vaak per dag geef je haar de borst en hoeveel borsten per keer?
Heb je al borstcompressie gebruikt bij het einde van een voeding.
Al met al een hele boel vragen…
Voor ik het vergeet; je vroeg welke koopkolf de beste is.
Ik zou in elk geval gaan voor een dubbelzijdige elektrische omdat ze de borst en de productie het best stimuleren. Je maakt optimaal gebruik van de toeschietreflex.
De Ameda Lactaline is een goede dubbele kolf in een lage prijsklasse en de PISA en Freestyle van Medela in het hogere segment.
Per 1 April komt Ardo (die eerst de Ameda in het pakket had) met een eigen kolf. Hij heet Calypso en er is enkelzijdig mee te kolven voor ongeveer dezelfde prijs als de Ameda Lactaline. Wil je er dubbelzijdig mee gaan kolven dan moet je een upgrade set kopen van ongeveer E 30,–. Het mooie van deze kolf is dat je niet een jaar garantie hebt maar 400 uur gegarandeerd (er zit een tellertje in). Bij het testen ging de kolf pas na 1800 uur stuk…
grtz,
Hoi Chella
Inderdaad een hoop vragen, ik zal op allemaal proberen antwoord te geven.
Fleur zat met een dag of 5-6 op haar geboortegewicht van 3665 gram. Daarna is ze gemiddeld 200 gram per week aangekomen. Ze zit met alles net boven de middellijn.
Ik geef zo rond de 10 keer per dag. Vaak beide borsten. Sommige dagen als ze veel slaapt. Zo’n dag is vaak na een aantal “wakkere dagen” dan komt ze 6 keer.
Als ze een keer of 10 komt, is dat door het clusteren 's morgens en 's avonds. 's Nachts komt ze een keer. Als ze overdag in slaapt valt maak ik haar na 4 uur wakker na de laatste voeding, dat gebeurt vaak na een wandeling in de wagen. dan slaapt ze echt heel vast ineens.
Borstcompressie is toch met je handen op je borsten drukken zodat er nog wat komt. Dat doe ik als ze in slaap valt aan de borst.
Voorbeeld gister kwam ze rond 17.30- 20.00-22.15 (deze heb ik gegeven voor de nacht, ze was al vanaf 15.30 wakker) Toen kwam ze om 23.45-5.15 en nu slaapt ze nog steeds. :shock:
Hoi Juud,
Zo te horen komt jouw dochter prima aan en aan de foto te zien is ze echt Hollands Glorie.
Ik vraag mezelf, net als jij, wel af of dat inderdaad niet is omdat ze vaak kleine beetjes eet en dat zo de hoeveelheid melk per 24 uur optelt tot een acceptabele hoeveelheid. 10 keer per dag voeden kan best veel zijn als je nog een kindje hebt rondlopen. Heeft Joris ook borstvoeding gehad? Hoe ging dat bij hem?
Het kan best zijn dat dit voedingspatroon heel normaal is voor jou. Dat heeft te maken met de melkproductie en de opslagcapaciteit van de borsten. Je moet het zo zien; als je een fabriek hebt en een klein magazijn dan zul je vaak het magazijn moeten vullen om aan de vraag van de consument te voldoen. Er zijn ook grote fabrieken met supermagazijnen en die hoeven maar 2 keer flink te produceren om aan de aanvraag te voldoen. Dan heb je nog kleine fabriekjes die wel een groot magazijn hebben maar heel vaak aan het werk moeten om het magazijn te vullen…
Zo is het dus ook met borsten. Van de buitenkant kan je dat niet zien omdat wij alleen vetweefsel zien. Iemand met grote borsten kan wel heel weinig produceren en andersom.
Vette melk (dus de borst zo ver mogelijk leegdrinken) zorgt ervoor dat je dochter een verzadigd gevoel krijgt en langere tijd tussen de voeding laat zitten. Dat kan je bereiken door borstcompressie aan het einde van een voeding. Borstcompressie is dus niet alleen handig als een kindje in slaap valt.
Je zegt dat je borstcompressie gebruikt en dat je dan op de borst drukt.
Het makkelijkst is om borstcompressie te doen met je kindje in de rugby of bakerhouding. Het kindje zit dan niet met het lijfje voor de borst en je hebt een vrije hand om compressie toe te passen.
Bij compressie omvat je de borst met de hand en knijp je in de borst. Probeer met de hand elke keer een slag te draaien. Verder moet je ervoor zorgen dat je niet de vingertoppen gebruikt maar de platte vingers (om het afknellen van melkkanaaltjes te voorkomen)
Ik ben benieuwd wat voor ritme ze vandaag heeft.
grtz,
Chella,
Vanaf vrijdag ligt ze het liefst de hele dag aan de borst, alleen zo valt ze in slaap om dan na 20 min weer wakker te worden. Tussendoor als ze niet aan de borst ligt huilt ze veel, ook op schoot. Dus de hele dag wiegen, lopen enz.
Ook de nachten zijn minder, komt nu korter op elkaar. Hopelijk is het een fase en gaat het snel weer voorbij.
De gehuurde kolf heb ik vandaag terug gebracht, merk wel dat ik tussendoor als ze een “slaapdag” heeft extra moet kolven om het te stimuleren. Ook als ik een drukke dag heb, is dit belangrijk. Drukke dagen bedoel ik als J. niet bij de oppas is en gewoon thuis.
Misschien vind je dochter het fijn als ze dicht bij je kan zijn in een draagdoek? Dan heb je in elk geval de handen vrij om iets in het huishouden te doen of met jouw andere kindje.
Verder is ze niet alleen dichtbij maar kan je beter op haar hongersignalen ingaan. Aan haar leeftijd te zien zou ze inderdaad zoals Yvonne zegt ook wel eens met regeldagen bezig zijn. Lastig als het zo allemaal door elkaar loopt!
Probeer maar eens 4 borsten te geven ipv 2 en borstcompressie toe te passen. Ik denk dat je dan al een heel eind komt.
grt
Ik wilde idd al iets eventueel van een draagdoek. Weet alleen niet of mijn rug dat gaat trekken ivm bekkenklachten :think:
Regeldagen zijn nu al meer regelweken aan het worden/
Doordat ze zoveel wakker is en huilt, kan ik me ook voorstellen dat ze veel energie verbruikt. Alleen aan de borst wordt ze zo rustig dat ze al snel in slaap valt, om na 15 min weer wakker te worden om weer te drinken en dit kan ze heel lang volhouden.
Gisteravond had ze rond 20 uur het laatst gedronken, rond 23 uur wakker proberen te maken voor de laatste keer. Maar dan is ze zo in coma dat ik kan doen wat ik wil maar haar mondje gaat niet open. Rond 3 uur vannacht (7 uur na de laatste voeding) heb ik haar weer wakker gemaakt. Toen heeft ze goed gedronken. Rond 7 uur vanmorgen was ze er weer, maar dan merk ik dat mijn borsten nog niet heel vol zitten. En daardoor kwam ze na anderhalf uur weer. Maar nu zat er nog minder in en is ze heel onrustig met drinken, steeds loslaten enz.
Mijn borsten hebben denk ik meer regelmaat nodig. Ik had gister om 23 uur moeten kolven, alleen vaak als ik kolf komt ze een half uur of uur later alsnog uit haarzelf en dan is het weer leeg.
Mijn
Ik ga nu op zoek naar een kolf, de huurkolf heb ik gister terug gebracht want dat loopt in kosten ook aardig snel op.
En ik moet mijn borsten blijven stimuleren blijkbaar. Vraag me dan wel af wat er gaat gebeuren als ze de nachten ooit door gaat slapen…
Hallo Juud,
Probeer eens iets anders aan te leggen zodat je zeker bent dat ze effectief kan drinken;
Houdt haar in de baker / rugby houding
Met de vingertoppen ondersteun je het hoofdje
Met de muis van die hand druk je tussen de schouderbladen van jouw dochter.
Haar lichaam krijgt dan een strekking die er voor zorgt dat de borst naar voor komt en het hoofdje naar achter. De mond kan dan niet anders dan VER open.
Als je met jouw hand tussen jouw eigen schouderbladen drukt, merk je dat de borst vooruit komt en het hoofd naar achter tilt. De mond kan dan ver open.
Met de vrije hand kan je borstcompressie geven. De baby ligt door de baker / rugby houding niet vóór jouw borst.
Als je een keertje wilt bellen dan moet je maar even op mijn website kijken.
groet,
Dat probeer ik nu ook idd allemaal.
Vannacht heeft ze helemaal doorgeslapen. Ze is echt uitgeput.
Vandaag met haar bij iemand geweest die ook veel ervaring heeft met baby’s. Die merkte spanning bij haar en ze heeft naar Fleur gekeken. Fleur heeft heel veel moeite met in slaap komen, lijkt wel bang te zijn.
Door het slaaptekort, heeft ze hoofdpijn, dat merkte wij zelf ook al. Je mocht absoluut niet aan haar hoofdje komen. Ook haar huilen gaat je aan het hart zo zielig. Fleur liet bij haar precies zien, wat er thuis ook gebeurde, en na de behandeling werd ze al gelijk een stuk rustiger.
Ook voelde haar buik overvol aan, de bv doet het dus best heel goed. Dat is dan wel weer positief. Ik leg haar veel aan en moet nu echt drie uur tussen de voedingen gaan laten zitten i.p.v. 1,5 uur.
Ik ben thuis gekomen, en Fleur heeft zich keurig aan het schema gehouden. Bv loopt goed vandaag. Moet precies bijhouden wanneer ze slaapt, huilt, eet en onrustig is en dat zaterdag naar haar mailen en zondag hebben we even telefonisch contact als het nodig is.
Schema is niet heel strak, maar de hongersignalen en pijnsignalen waren moeilijk te onderscheiden. Nu ze vandaag rustiger was (of dat door de behandeling kwam weet ik natuurlijk niet) merkte ik duidelijk dat als ze honger ging krijgen ze daar wel van ging mopperen, maar niet ging krijsen. Het krijsen is dus echt pijn geweest, maar ook bij pijn maakt ze zuigbewegingen. Daarnaast had ik van de week ook een draagdoek aangeschaft en op die manier is ze heerlijk dicht mij en heb ik toch mij handen vrij.
Ik pb je nog even over je website
juudje wat fijn dat het zo goed ging vandaag!! !Hopelijk blijft dat zo.