Ik weet niet of het kan, maar kun je je borsten voorbereiden op het geven van bv (eigenlijk meer de tepels)
Met mijn zoon had ik in het begin ontzettend last van kloofjes. Gebruikte daarvoor bepanthen (supermiddel)
Ik wil nu dus weer bv gaan geven, maar ben bang dat ik weer zo’n last van kloofjes ga krijgen de eerste dagen.
nee, eigenlijk niet, er waren een paar jaar terug wel van die dingen die ze dan aanraadden zoals met een ruwe handdoek je borsten “harden” maar dat is echt onzin gebleken
wat het allerbelangrijkste is , is goed aanleggen, en dan nog krijgen sommige vrouwen tepelkloven
echt voorbereiden kan helaas niet volgens mij
Bij mij is toch het wondermiddel bij kloofjes,
bh uit, en gewoon los onder een ruim shirt houden.
Dan droogt het goed op als “korstje” en word het niet van die wekezooi.
Het geneest dan weer veel sneller, en heel goed aanleggen idd.
Zorgen dat je rechtop zit, kind goed recht ervoor. knietjes tegen je buik/zij aantrekken (ligt eraan hoe groot je kindje is;)).
Dus hou wat ruimere shirts achter de hand, als je veel lekt dan ben je er zo door, maar anders 1 borst ontbloten net na het voeden, dan lek je nog niet zo
Hier ook bij de eerste in de eerste week pijn gehad bij het aanleggen…
Had me er nu ook voorbereid en nu was het weer precies hetzelfde… Alleen doordat ik nu wist dat het maar een weekje ging duren kon ik het veel beter hebben…
Bepathen in huis hebben is een goeie, had ik ook en het hielp weer enorm goed…
Daarnaast wat Puk ook zegt, ruime shirtjes dragen zonder bh eronder de eerste week…
Succes…
(ik voed nu dus al ruim een week weer pijnvrij he)…
grts patricia
Dat goed aanleggen wist ik. Voor zover de kv ook zag lag Jason ook gewoon goed. Daar lag het dus waarschijnlijk niet aan.
Ruime shirts droeg ik toen ook en heb in de kraamweek geen bh aan gehad.
Misschien gewoon gevoelige tepels :?
Nou ja, we zien wel hoe het loopt! Met kloofjes maar gewoon even de kiezen op elkaar
@aapie wrote:
Ik weet niet of het kan, maar kun je je borsten voorbereiden op het geven van bv (eigenlijk meer de tepels)
Je hoeft niets speciaals te doen om je borsten op het geven van borstvoeding voor te bereiden, je lichaam regelt dat allemaal voor je Tijdens de zwangerschap ontwikkelt er zich in je borst het benodigde klierweefsel. In de tepelhof bevinden zich de kliertjes van Montgomery. Deze scheiden een olieachtige substantie af die tepel en tepelhof soepel houdt en bovendien een antibacteriële werking heeft. Na de bevalling krijgt deze substantie een extra functie, namelijk een voor jouw baby bekende en vertrouwde geur, zodat hij of zij de borst goed kan vinden. Verder stelt je hormoonhuishouding zich in op het voeden.
Je kunt je echter wel voorbereiden op je borstvoedingsperiode door jezelf tijdens de zwangerschap goed te laten informeren
@aapie wrote:
Met mijn zoon had ik in het begin ontzettend last van kloofjes. Gebruikte daarvoor bepanthen (supermiddel)
Het smeren met een zalfje of creme kan prettig zijn om de symptomen te bestrijden. De daadwerkelijke oorzaak van het probleem (idd in de meeste gevallen het aanleggen) wordt er echter niet mee opgelost. Daarom is het aan te raden om bij een borstvoedingsprobleem op tijd aan de bel te trekken, de oorzaak op te sporen en deze te verhelpen. Hoe eerder er wordt ingegrepen, des te gemakkelijker is het probleem vaak op te lossen.
@aapie wrote:
Ik wil nu dus weer bv gaan geven, maar ben bang dat ik weer zo’n last van kloofjes ga krijgen de eerste dagen.
Ik kan me je angst voor kloofjes voorstellen, dat is ook echt niet fijn
@aapie wrote:
Dat goed aanleggen wist ik.
Voor zover de kv ook zag lag Jason ook gewoon goed. Daar lag het dus waarschijnlijk niet aan.
Gelukkig zijn er steeds meer zorgverleners die beschikken over de juiste kennis en informatie over borstvoeding. Toch blijkt het in de praktijk ondanks dat vaak moeilijk om vanaf de zijlijn goed te beoordelen of het aanleggen idd goed gaat. De beste graadmeters zijn de moeder en het kind zelf; als de moeder pijn ervaart (en zeker als er vervolgens kloofjes ontstaan) dan gaat er in veruit de meeste gevallen toch iets niet helemaal goed met het aanleggen. De kleur en vorm van je tepel kunnen al veel vertellen; je tepel hoort, wanneer deze direct na het voeden uit het mondje van je baby komt, mooi rond en roze te zijn. Is een tepel wit, afgeplat of met een randje erover, dan heeft het kindje waarschijnlijk niet voldoende borstweefsel in zijn mondje gehad. Hij moet echt een grote hap borst nemen (de tepel én een groot gedeelte van de tepelhof, je geeft immers borstvoeding, geen tepelvoeding ), zodat de tepel helemaal achterin het mondje van de baby komt te liggen tegen het zachte gehemelte aan. Daar kan hij niet klem komen en daar kan hij niet stuk gaan.
Borstvoeding geven is een natuurlijk proces, maar jullie moeten het allebei wel leren. Daarom is het belangrijk om je kindje vanaf het begin zelf aan te leggen, zodat het initiatief bij jou en je kindje blijft, evenals de controle over het voeden. Je kunt er veel baat bij hebben om je van te voren te verdiepen in de aandachtspunten wat betreft het aanleggen. Via deze links vind je daar goede informatie over:
Borstvoeding.com-Als je aanlegt
Eurolac-Borstvoeding Basis (van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen).
@aapie wrote:
Misschien gewoon gevoelige tepels :?
Tepels horen ook gevoelig te zijn Ze horen gevoelig te zijn voor aanrakingen en prikkels, zodat deze signalen naar de hersenen kunnen worden gestuurd. De normale prikkels tijdens het voeden zullen ervoor zorgen dat de melk begint te stromen en dat er nieuwe melk weer wordt aangemaakt. Pijnprikkels hebben ook een functie, deze vertellen je dat er iets niet goed gaat.
@aapie wrote:
Nou ja, we zien wel hoe het loopt! Met kloofjes maar gewoon even de kiezen op elkaar
Borstvoeding geven hoort prettig te zijn. Het is niet de bedoeling dat je met kromme tenen zit te voeden en je kiezen op elkaar moet houden om zo een voeding uit te zitten; het voeden mag zeker geen kloofjes opleveren. Wat de eerste weken gevoelig kan zijn, is het eerste aanzuigen. Dit moet echter binnen een paar minuten verbeteren. Blijft de pijn tijdens het voeden aanhouden, dan is het aan te raden om je baby voorzichtig van de borst te halen door je pink in zijn mondhoek te leggen (je verbreekt daarmee het vacuüm) en hem daarna rustig opnieuw aan te leggen. Door het aanleggen consequent te verbeteren, zullen jij en je baby het voeden uiteindelijk goed onder de knie krijgen :thumbup:
Yvonne, heel erg bedankt voor al je informatie! Hier heb ik zeker wat aan