Borst voeding of niet?

Ik ben (nog) niet zwanger,maar als ik een (2de) kindje krijg overweeg ik borstvoeding te gaan geven.er zijn natuurlijk na en voordelen …llees erveel over en voor mij zijn er wel meer voordelen…dus dat is een begin… :slight_smile:

Ben geen type om met borst en al tussen de mensen te gaan zitten…dus dat is een nadeel…maar kolven is ook optie natuurlijk…

@babywens74 wrote:

Ik ben (nog) niet zwanger,maar als ik een (2de) kindje krijg overweeg ik borstvoeding te gaan geven.er zijn natuurlijk na en voordelen …llees erveel over en voor mij zijn er wel meer voordelen…dus dat is een begin… :slight_smile:

Ben geen type om met borst en al tussen de mensen te gaan zitten…dus dat is een nadeel…maar kolven is ook optie natuurlijk…




Maar je hoeft niet met de boel bloot om te kunnen voeden en tussen die mensen te gaan zitten natuurlijk :wink: .



Persoonlijk vind ik juist het niet hoeven kolven, flesjes geven etc 1 van de hele fijne bijkomstigheden van het hele bv gebeuren (naast alle andere voordelen).



Maar dus… inlezen kan nooit kwaad.

Er wordt vaak gedacht ‘oh dat doe ik even’ maar vroeger was bv natuurlijk iets wat over ging van generatie op generatie, dan leerde je van je moeder, je oma, een tante, een vriendin van de familie of van allemaal tegelijk. Die overdracht van praktische informatie is helaas verloren gegaan.

Dat stukje info kan je dus wel zelf halen. Ook bijv. door 2 of 3 info avonden bij te wonen bij een contactpersoon van de VBN of LLL. Hier heb ik zelf veel aan gehad in mijn 2e zw.schap (bij de oudste is het jammerlijk mislukt en die bijeenkomsten waren echt een eye opener, vooral waar het mis was gegaan).



Borstvoeding KAN vanaf het begin moeiteloos gaan, maar je kan ook tegen opstartprobleempjes aanlopen (kindje wat niet goed aanhapt/ aanligt kan bij doorgaan op die manier zorgen voor kloofjes etc etc) en die los je over het algemeen alleen op door bereid te zijn er wat tijd in te investeren, eventueel een lactatiekundige te laten komen (steeds meer verzekeraars vergoeden minimaal 1 consult).



Bij de 2e heb ik echt moeten leren aan te leggen en ook een beetje te vertrouwen op dat jongetje aan de borst, hij wist wel wat hij deed, mama was een beetje onzeker :shifty: .

Gelukkig toen een superkraamhulp en doordat het verder allemaal goed ging is het maar hulp helemaal goed gekomen met die borstvoeding.



Het is zo heerlijk makkelijk en vooral ook gewoon fijn.

Ik vond in gezelschap voeden in t beginook helemaal niets hoor… Met de oudste ging ik vaak boven zitten om te voeden, in t begin kost t ook wat moeite (in elk geval bij mij) en dan vind ik het wel zo relaxt om ff rustig alleen te zitten. later gaat het makkelijker en ik kan nu ook redelijk onopvallend voeden, dan is het in gezelschap veel minder erg dan in het begin, is mijn ervaring.



En ehm, beginnen kan altijd, als het niet bevalt kun je altijd nog stoppen (andersom is lastiger ;-)).

Dank dames…

Ja ik hoop een verloskundige/kraamhulp te krijgen die er versand van heeft,want zo is het bij mn schoonzus verkeerd gegaan.

En ben een ongeduldig type dus hoop wel dat het lukt…

Mn moeder en of zus hebben het niet gedaan.

Wat ik je kan aanraden is om tijdens je zwangerschap alvast http://www.borstvoeding.com door te lezen, een hoop fouten en fabeltjes van de kraamweek weet je dan te ontwijken, je zult je dan een hoop zekerder voelen als je wilt gaan borstvoeden :slight_smile:



En als je ongeduldig bent is borstvoeding juist fijn, in plaats van dat je eerst een heel flesje moet klaarmaken hoef je alleen je shirt maar open te doen :slight_smile: Zeker 's nachts helpt het een hoop, je slaapt echt zo makkelijk weer verder door de oxytocine hormonen, ipv dat je de slaap verdrijft door het felle licht voor dat flesje.



En als je blijft twijfelen zou ik zeggen: Probeer het gewoon!

Als je erachter komt dat je het toch echt niks vindt dan kan je altijd nog weer stoppen. Zelf was ik behoorlijk preuts voor mijn bevalling, maar na mn bevalling had ik er helemaal geen problemen mee.



En met kolven maak je het denk ik alleen maar onhandiger. Een baby drinkt sneller dan dat je het af kolven kunt, en als je visite hebt en je moet kolven dan zal je helemaal in een andere kamer gaan zitten, want zo’n kolf showt veel meer dan een baby.

Hier ook een kolf voor ‘nood’ maar ik voed alle voedingen zelf. En ja ook in het openbaar. Maar dat is natuurlijk relatief. Want is in een pashokje voeden openbaar? Ook als we ergens een broodje gaan eten voed ik, maar echt geloof me een huilende baby valt veel meer op dan een baby die rustig ligt te drinken. Ik denk dat het 99% van de mensen in de broodjeszaak niet eens opvalt dat hij ligt te drinken. :wink:

Gekolfde voeding is vaak lastiger in de zin dat je het ten eerste natuurlijk moet kolven, maar wil je het meenemen omdat je ergens in het openbaar niet zou willen voeden dan moet je het wel correct meenemen (gekoeld) en dan ook nog eens ter plekke kunnen opwarmen. Voor mij (is ook persoonlijk natuurlijk) vele malen lastiger dan hem aanleggen en laten drinken. Je kunt altijd een fijne (hydrofiel) doek meenemen om even over het hoofdje van de baby te leggen zodat je dat gevoel van inkijk (dat er eigenlijk niet echt is hoor een spiegel laat het jezelf zien) te verminderen.

Beginnen met BV na de geboorte kan, stoppen ook, maar te lang na de geboorte is eigenlijk geen opstarten meer aan (niet onmogelijk dat ook weer niet maar zeker niet aan te raden). En geduld, BV is ideaal voor ongeduldiger moeders maar zeker babies. :mrgreen: Het is kant en klaar, het is al warm en vooral midden in de nacht is het heerlijk dat je niet hoeft te hannessen met flesjes en tellen van schepjes ed. :lol:

De opmerking over dat alleen je t shirt maar open hoef te doen zat er bij mij niet in.

Echter wil ik je hier niet voor weer houden om geen bv te geven maar wees er wel alert op dat je te maken kan krijgen met SPRUW.

Ik was er van overtuigd en had een heel ander beeld bij bv geven.

Na 3 maanden ellende van smeren en behandelen van spruw ben ik gestopt met bv geven (het was echt een HEL).

Als je van jezelf weet dat je een ongeduldig type bent, zou ik er gewoon alvast rekening mee houden dat het minimaal een week duurt voordat het goed op gang is en jullie de juiste techniek te pakken hebben :wink:



Verwacht niet dat het de eerste voeding meteen goed gaat, dan kan het altijd meevallen.



En verder goed inlezen, zodat je in ieder geval problemen herkent, al kun je ze dan misschien niet zelf oplossen.



Ik heb zelf een half jaar gevoed, maar nooit ‘in het openbaar’ zoals in een restaurant of midden in de kamer met familie ofzo. Daar kun je vaak wel omheen plannen of even de rust van een slaapkamer opzoeken.

Spruw kan je ook krijgen als je geen borstvoeding geeft, dus opzich is dat niet echt een probleem Kwakje :slight_smile: Natuurlijk is het niet fijn en een gedoe om ervanaf te komen, maar dat is het ook als je flesvoeding geeft.

@Mouse! wrote:

Spruw kan je ook krijgen als je geen borstvoeding geeft, dus opzich is dat niet echt een probleem Kwakje :slight_smile: Natuurlijk is het niet fijn en een gedoe om ervanaf te komen, maar dat is het ook als je flesvoeding geeft.




dat het niet fijn is kan ik beamen, het doet idd **!*@! pijn.

Maar het gaat met goed behandelen ook over (en goed behandelen is helaas vaak niet zoals de huisarts het voorschrijft).

@Mouse! wrote:

Spruw kan je ook krijgen als je geen borstvoeding geeft, dus opzich is dat niet echt een probleem Kwakje :slight_smile: Natuurlijk is het niet fijn en een gedoe om ervanaf te komen, maar dat is het ook als je flesvoeding geeft.




Uhm nou niet je zelf ook spruw hebt. Daar ging het mij om. Want ik had spruw en mijn zoon had spruw (ik gaf het aan mijn zoon omdat ik het had).



En aangezien ik het via een Lactatiekundige het heb gedaan (zowel mijn zoon als mij zelf behandelen, ik zelf streng op dieet etc.) ben ik er helaas nog steeds niet vanaf (ook al geef ik geen bv meer).

Moet eerlijk zeggen dat ik het echt beu begin te worden.

Sorry voor het topic vervuilen. :oops:

Je hebt ook bv schorts, ik vond dat zelf persoonlijk heel fijn, want kind raakte daardoor ook niet afgeleid in een vreemde omgeving en ik hoefde me niet ergens te “verstoppen”.



Ik vond kolven niet echt leuk, maar aangezien ik na een half jaar weer aan het werk ging moest ik wel. Uiteindelijk 1 jaar bv gegeven en ik kan niet wachten om de kleine in m’n buik ook de borst te geven.

Volgens mij trek je met een borstvoedingsschort JUIST de aandacht/blikken op je, zo’n ding valt enorm op :wink: Discreet voeden gaat waarschijnlijk veel minder zichtbaar zijn als je het goed doet.



Maar goed, ik voed ook niet in het openbaar. Ben er te onzeker voor, voel me alleen maar opgejaagd en heb constant het idee dat iedereen naar me kijkt. Dat zorgt voor zoveel gedoe/stress eromheen dat Lynn niet meer wil. En ik heb het echt geprobeerd hoor, maar geloof dat het niet iets voor mij is.

Ik los het op door afgekolfde melk mee te nemen, een slaapkamer op te zoeken of in de auto te voeden.

Ik dacht dat ze het vervelend vond om haar borst in het openbaar te voorschijn te toveren, niet zozeer om bv te geven in het openbaar. In het openbaar voedde ik vrijwel altijd met schort, met name omdat hub het niet prettig vind als ik m’n borst tevoorschijn haal, waardoor ik niet meer ontspannen ben en m’n kind vervolgens niet lekker kan drinken. Verder een heel nieuwsgierig kind dat in een vreemde omgeving graag om zich heen kijkt wat best pijnlijk kan zijn als die nog aan het drinken is. Dus voor mij was bv schort ideaal.