Borst leeg gedronken?? Welk speentje??

Dames, als nieuwbakken mama heb ik een paar vraagjes. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.



1. Ymke drinkt heel goed aan de borst, eerst was 1 borst voldoende maar sinds een dag of 2 heeft ze echt nog behoefte aan borst 2. Vind ik geen probleem, maar wat ik me afvraag is hoe je kan weten dat borst 1 leeg is?? Ymke begint op een gegeven moment te sabbelen en af en toe te slikken… Is de borst dan leeg, of is ze gewoon een “luie drinkster” en wil ze er niet teveel moeite voor doen??



2. Ymke heeft veel zuigbehoefte. Ze probeert op haar vuistjes te sabbelen, meestal gaat dat wel goed, maar als ze erg moe is niet. Dan wordt ze ook echt boos als het niet lukt. Ik wil haar graag een speentje geven, maar weet niet welke ik haar het beste kan geven. Ik heb er eentje van difrax, maar die spuugt ze heel hard uit. Ze moet er echt niets van hebben.



3. Mijn derde vraag gaat over kolven en bv geven uit de fles. Vanaf wanneer kan ik hiermee beginnen en welke speen kan ik het beste op de fles gebruiken??



4. En last but not least… Hoe krijg je die gele spuitluierpoep weer uit de kleertjes?? De eerste rompertjes beginnen nu al vervelende gele vlekken te vertonen…



Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen!!



Liefs

1.De tweede borst mag je ze rustig geven. Het is heel normaal dat ze aan twee borsten drinken. Je ziet dat ze ‘klaar’ zijn met de borst als het slikken minder wordt. In het begin is het zuig zuig, slik, zuig zuig slik. Later wordt dat zuig zuig sabbel zuig sabbel zuig sabbel zuig zuig slik

Dan is de borst ‘leeg’ en ga je door naar de tweede



2. Nu nog geen speen geven. Dit kan in de eerste weken tepel-speenverwarring geven. laat ze liever op je pink zuigen. Vanaf een week of 4, als de bv echt goed loopt, kun je een speentje gaan geven. Dit moeten ze leren, dus het uitspugen in het begin hoort erbij. Maar even wachten dus nog!



3. Kolven kun je nu al doen, en gekolfde bv kun je met vingervoeden geven, dat is met je pink en een spuitje. Een flesje erbij pas vanaf week 4 tot 6, als de bv goed loopt. Als je later wilt gaan kolven op je werk bijv. is het verstandig om dit ook rond week 6 te gaan starten, zodat je kindje al leert uit een flesje te drinken. Als je het later doet, bijv. pas rond week 12 dan heb je kans dat ze de fles weigeren.



4. Vanish oxi action (witte doos poeder) schep bij de witte was en vlek vantevoren insmeren met de vloeibare vanish uit de roze fles.

Dat werkt hier als een trein. Mocht het echt niet lukken of alles zit helemaal onder: meteen in een teiltje kiepen met biotex groen, paar uur weken en dan gewoon meewassen. Succes!

Liefs[/quote]

en mocht je op een gegeven moment een speentje gaan geven neem dan zo’n kersmodel (lijkt meer op een tepel) ipv een dental model. Al die spenen in die gratis babydozen zijn dental spenen dus ik zou als ik jou was zo’n kersje kopen

Even een spenentip… Als je een speen wilt gaan geven, dan bevalt hier de Avent-speen het beste… bibi spuugt Daan ook uit. Avent staat er om bekend om zo veel mogelijk de vorm van de moederborst te simuleren, en de aventspeen doet dat dus ook. Het is een lang en vrij dun speentje, met weinig vorm… Lijkt nog het best op een kers-vorm. Ook Lucas wilde in de bv-periode geen ander speentje, pas toen hij volledig overging op fv pakte hij ineens de bibi… heel vreemd…



Maar inderdaad wacht er nog ff mee… Ik ben er bij Daan met de 3 weken mee begonnen, nadat ik ook al een flesje had geprobeerd(was ff pure noodzaak vanwege fikse kloven) Hij heeft gelukkig nooit last gehad van tepel-speenverwarring, maar dat risico moet je wel proberen te voorkomen.

@Krystle wrote:

2. Ymke heeft veel zuigbehoefte. Ze probeert op haar vuistjes te sabbelen, meestal gaat dat wel goed, maar als ze erg moe is niet. Dan wordt ze ook echt boos als het niet lukt. Ik wil haar graag een speentje geven, maar weet niet welke ik haar het beste kan geven. Ik heb er eentje van difrax, maar die spuugt ze heel hard uit. Ze moet er echt niets van hebben.




Kan het zijn dat je kindje gewoon honger heeft? Op knuistjes of vingertjes sabbelen is namelijk één van de eerste hongersignalen die een baby afgeeft, net als zoeken en smakgeluidjes of -bewegingen maken. Hoeveel voedingen krijgt je kindje op dit moment ongeveer per etmaal? Als de baby goed is aangelegd, mag ze zo vaak en zo lang aan de borst als ze zelf wil. Je kunt haar dus gerust aanleggen, zodat ze haar zuigbehoefte aan de borst kan bevredigen.



Heeft je dochtertje op specifieke tijden veel zuigbehoefte? Vaak wordt een jonge baby aan het einde van de dag onrustig en wil het binnen een kort tijdsbestek vaker of zelfs onafgebroken aan de borst. Dit wordt ook wel clustervoeden genoemd. Ook hier geldt, dat wanneer je baby goed is aangelegd, zij zo vaak en zo lang aan de borst mag als ze zelf wil. Leg haar ook dan dus gerust aan.

met dat laatste ben ik het persoonlijk niet zo eens… Daan gaat aan het eind van de voeding vaak sabbelen, korte kleine haaltjes maakt hij dan. Ik heb hem in het begin toen laten doorgaan, maar dat was niet bevordelijk voor mijn tepels. Op het moment nu dat ik merk dat hij sabbelt, en niet meer drinkt/slikt haal ik hem los(hij laat dan ook erg makkelijk los) en geef hem eventueel zijn speentje. Heeft hij nog honger, dan wil hij dat ding echt niet hoor, wil hij alleen nog sabbelen, pakt hij hem gewillig aan…



Ik laat hem echt niet langdurig aan mijn tepels zuigen, teneinde de bv langer vol te kunnen houden… ook ivm kloven …

@beebiedroom wrote:

met dat laatste ben ik het persoonlijk niet zo eens… Daan gaat aan het eind van de voeding vaak sabbelen, korte kleine haaltjes maakt hij dan. Ik heb hem in het begin toen laten doorgaan, maar dat was niet bevordelijk voor mijn tepels. Op het moment nu dat ik merk dat hij sabbelt, en niet meer drinkt/slikt haal ik hem los(hij laat dan ook erg makkelijk los) en geef hem eventueel zijn speentje. Heeft hij nog honger, dan wil hij dat ding echt niet hoor, wil hij alleen nog sabbelen, pakt hij hem gewillig aan…



Ik laat hem echt niet langdurig aan mijn tepels zuigen, teneinde de bv langer vol te kunnen houden… ook ivm kloven …




Er staat ook bij: wanneer de baby goed is aangelegd. Dat is gewoon een ontzettend belangrijk punt. Ik kan me voorstellen dat je je twijfels hebt, juist omdat het bij jou allemaal niet vanzelf ging/gaat. Maar het is echt waar; als de baby goed is aangelegd, mag de baby zo vaak en zo lang aan de borst als hij of zij wil (en dan krijg je daar echt geen pijnlijke tepels of kloven van!). Het voeden mag geen pijn doen en zeker geen kloven veroorzaken. Pijn tijdens het voeden is een teken dat er iets niet goed zit en dan is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Vaak is dit niet goed aanleggen en dan is het dus zaak om het aanleggen te verbeteren.

@Yvonne Z. wrote:

@Krystle wrote:
2. Ymke heeft veel zuigbehoefte. Ze probeert op haar vuistjes te sabbelen, meestal gaat dat wel goed, maar als ze erg moe is niet. Dan wordt ze ook echt boos als het niet lukt. Ik wil haar graag een speentje geven, maar weet niet welke ik haar het beste kan geven. Ik heb er eentje van difrax, maar die spuugt ze heel hard uit. Ze moet er echt niets van hebben.




Kan het zijn dat je kindje gewoon honger heeft? Op knuistjes of vingertjes sabbelen is namelijk één van de eerste hongersignalen die een baby afgeeft, net als zoeken en smakgeluidjes of -bewegingen maken. Hoeveel voedingen krijgt je kindje op dit moment ongeveer per etmaal? Als de baby goed is aangelegd, mag ze zo vaak en zo lang aan de borst als ze zelf wil. Je kunt haar dus gerust aanleggen, zodat ze haar zuigbehoefte aan de borst kan bevredigen.




Later bedacht ik me, dat je misschien zelfs wel te maken had of hebt met regeldagen? Regeldagen komen zo ongeveer rond de 10e dag voor, rond de zes weken en rond de drie maanden. Je baby maakt dan een groeispurt en heeft meer melk nodig. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; door je baby vaker bij jou te laten drinken zullen je borsten meer melk gaan aanmaken en zo zullen vraag en aanbod uiteindelijk weer op elkaar zijn afgestemd. Wanneer je tijdens regeldagen je baby een pink of een speentje aanbiedt, zul je dit proces waarschijnlijk alleen maar vertragen. Je stelt immers op die manier voedingsmomenten uit, terwijl die dringend nodig zijn om je baby te verzadigen maar ook om je melkproductie weer op peil te brengen. Leg je kindje dus gerust vaker aan.

Je hebt van nuby ook een speciaal speentje die op de tepel lijkt.

En Celiza pakte ook haar knuistje,ik heb de speen wel gelijk aan geboden,mits de borst goed gaat kan dat wel…

Maar ze moet hem nog steeds niet :mrgreen: Ze vind de speen 3x niks en heeft hem misschien 4x wel gepakt…Ik heb ze in alle soorten en maten aan geboden maar soms is een kind geloof ik ook gewoonweg geen spenenkind :think:



Aventflessen worden aangeraden geloof ik bij bv…Celiza pakt hiet dus ook nog geen fles :lol: ze houd niet van ‘plastic’ in haar mond denk ik :roll:

Gelukkig ben ik nog 2,5 maand thuis :mrgreen:



En ik doe de randjes gelijk uitspoelen met ijskoud water!

Heet water maakt dat het juist inbrand en er nooit meer uit gaat!

Ik heb ossegalzeep en anders van HGvlekkenzout!

En tja als het er echt niet uit gaat…gooi ik het weg :o gelukkig hebben we stapels rompers :wink:



Wel ontzettend fijn dat het zo lekker gaat je bv!! :dance:

Geniet ervan en we zullen je wel vaker '‘zien’ dan he hier! :thumbup:

X Sas

Zita wil ook nog steeds geen speentje. Ik merk nu dat ze steeds meer op haar vuistjes zuigt om in slaap te vallen. :inlove: :inlove: .



Ik heb een difraxfles met speentje nr 1. Wij zorgen wel dat ze de fles niet in een keer opdrinkt. Ze hoeft hier nl veel minder hard te zuigen dan aan de borst. Dat gaat anders veel te hard. Hubbie laat haar altijd 2x boeren tussendoor…



En wat betreft die vlekken. Ik kwam er bij toeval achter dat Etos sensitive handzeep ook prima werkt al je de vlek direct na maakt, zeep erin wrijven en dan in de was.



Succes verder!!



Liefs Pinot

Bedankt voor jullie tips en meedenken!!!



Ik zou Ymke het liefst de hele dag aan de borst leggen als zij dat wil, maar mijn borsten kunnen dat niet aan…

Naar mijn id leg ik haar goed aan. Als ik haar niet goed aanleg, pikt ze het niet eens. Maar ik heb zeer gevoelige tepels en bij het aanhappen doet het echt pijn. Tijdens het drinken is er weinig aan de hand. Zo tegen het einde gaat het weer branden. Als ze klaar is met drinken lijkt het alsof mijn tepels in de fik staan. (alsof ze ineens heeeel hard ineen krimpen, alsof je het megakoud hebt)

De tepel komt mooi rond uit haar mondje, naar mijn id is er geen tepelkloof te zien. Wel zijn mijn tepels wit als ze heeft gedronken…



Dat is wel de reden dat ik haar echt niet vaker dan 1x in de 2 uur aan kan leggen…

@Krystle wrote:

Tijdens het drinken is er weinig aan de hand. Zo tegen het einde gaat het weer branden. Als ze klaar is met drinken lijkt het alsof mijn tepels in de fik staan. (alsof ze ineens heeeel hard ineen krimpen, alsof je het megakoud hebt)

De tepel komt mooi rond uit haar mondje, naar mijn id is er geen tepelkloof te zien. Wel zijn mijn tepels wit als ze heeft gedronken…




Daar zou een verklaring voor kunnen zijn: http://www.borstvoeding.com/problemen/pijnlijke_tepels/pijnlijke_tepels.html .

hrm brandend gevoel?

Weet je zeker dat jullie geen spruw hebben?

Ik weet niet wat er in de link van Yvonne staat, maar witte tepels en brandend gevoel was volgens mij een teken van Vasospasme. Daar zijn wel wat trucjes voor, het gaat erom dat je bloedvaten snel samen trekken (vandaar het verlies van kleur en het branden).

Spruw was bij mij een jeukende pijn, die witte tepels heb ik nu nog, maar die doen me niet meer zo’n pijn als eerst.

Ik heb brandende tepels van de spruw.

En ook witte tepels (de puntjes zeg maar :mrgreen: ) omdat Zita door de spruw niet goed wil happen. Dan zit ze meer op het puntje te zuigen zeg maar.



Liefs Pinot

Nynke wil ook echt géén speentje. Al bijna alle speentjes geprobeerd, want ze heeft ook echt zuigbehoefte. Nu vindt ze steeds vaker haar vingers/duimpje.



Difrax heeft net zulke brede spenen als Avent, dus die kun je ook aanschaffen, die passen overigens ook op Aventflessen. Ik gaf de kinderen rond drie week de eerste keer een flesje en dat ging bij de meiden meteen goed. Onze jongeman vond het één keer leuk en daarna duurde het máánden voordat hij weer wilde.



Myrthe kreeg wel na een week al een speentje, zij was zó onrustig dat de kraamverzorgende het zelfs adviseerde. Ging erg goed, nooit problemen gehad. Maar ja, het schijnt ook wel anders te kunnen blijkbaar.



Pijn aan het begin is wel normaal, maar aan het eind? Misschien kun je eens iemand die er verstand van heeft mee laten kijken?



Succes!

Inmiddels is de pijn al een stuk minder!! Ik denk dat het vooral kwam omdat ik Ymke zo vaak had aangelegd en ik nog niet genoeg “eelt” op mijn tepels had… Nu heb ik nog wel wat last met aanhappen, maar niet meer die enorme pijn… Wel zijn mijn tepels nog wit na het voeden…



Speentje laten we maar voor wat het is…Ik probeer het af en toe, maar ze wil er niets van hebben.



Ik ga aankomende week proberen te kolven en haar een keer een flesje geven… Spannend… Eigenlijk vind ik het veel te gezellig die borstvoeding, maar zou het ook wel fijn vinden als hub een keertje een voeding kan doen…



Ben wel benieuwd hoe dat zal gaan. Ymke is namelijk enorm gulzig met drinken aan de borst… Dat zal wat worden aan de fles dan…



Ik heb een borstvoedingscursus gedaan bij een lactatiekundige, dus ik kan haar altijd bellen als het terugkomt/ aanhoudt…