Hoi hoi
Mijn man wil graag een keer snijboontjes gerold in ontbijkspek eten, maar ik heb dit nog nooit klaar gemaakt. Kan iemand me even verder helpen. Hoeveel boontjes in een rolletje en dan in de oven of in de koekenpan? En als het in de oven moet, hoe lang en op hoeveel graden?
Thanxxxxxxxxxxxxxxxxx
pffffffff heb het ooit wel eens gedaan en dan in de koekepan en vuur even goed hoop opzetten.
Maar ik deed er zoveel boontjes in zodat ik nog wel goed kon oprollen en het kon vast zetten met een prikker.
Maar volgens mij nog geen 5 minuten werk.
Maar neem aan dat het ook wel in een oven kan,maar geen idee qua graden enz enz.
In ieder geval wens ik jullie een smakelijk eten!
En nu maar hopen op meer reacties!
met boontjes uit bliK;
Tip: Als je gezegend bent met een grill, gebruik deze dan in plaats van de oven, wordt t spek superknapperig!
Ingrediënten:
Potje haricots verts (heel)
150 gram ontbijtspek
klontje kruidenboter en/of wat plakjes kaas
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden, haal de haricots verts uit t potje en laat uitlekken, snijd de plakjes ontbijtspek doormidden. In elk half plakje ontbijtspek rol je 5 of 6 haricots verts en leg ze in een ovenschaal. Leg hier een daar een klein stukje kruidenboter en/of plakjes kaas op de haricots verts en zet t gedurende 10 minuten in de oven.
of met verse:
Ingrediënten (4 rolletjes / voor 2 personen):
125 gram haricots verts
Een halve middelgrootte ui
Een teentje knoflook
8 dunne plakken gerookt ontbijtspek
Boursin
Olijfolie
Stap 1: Uitje en knoflook licht fruiten in olijfolie
Zet een steelpannetje met een scheut olijfolie op een middelgroot vuur, en laat het langzaam heet worden. De olie mag beslist niet gaan walmen.
Snijd het kontje en het puntje van de ui af en snij hem in de lengte door midden. Haal de schil van een helft van de ui af, snijd de ui in de lengte richting in dunne reepjes. Voeg de reepjes toe aan de hete olie, en laat het zachtjes pruttelen tot ze glazig en heel licht bruin worden.
Maak ondertussen het teentje knoflook schoon, en snijd het in zo dun mogelijke plakjes. Haal zodra de ui een heel klein beetje bruin begint te worden, het pannetje van het gas, en voeg de knoflook toe. Roer het geheel door en laat het even staan.
Stap 2: Haricots verts schoonmaken, licht aanbakken en voorkoken
Was de haricots verts en snijd uitgedroogde puntjes er af. Schud ze even droog en voeg ze toe aan het gefruite uitje.
Plaats het steelpannetje terug op het vuur en bak de haricots verts gedurende ongeveer een minuutje licht aan.
Voeg vervolgens ongeveer een halve centimeter water en een klein snufje zout toe, en laat het geheel ca. 8 minuten zachtjes koken met een deksel op de pan.
Giet het eventueel overgebleven vocht af, en laat het geheel zachtjes droogkoken
Stap 3: Rolletjes maken
Gebruik steeds 2 plakjes gerookt ontbijtspek om een rolletje te maken. Leg de plakjes een paar centimeter overlappend neer, en leg de boontjes met ui en knoflook aan het begin van het rolletje.
Voeg wat Boursin toe en rol het geheel op tot een mooi rolletje.
Stap 4: In de oven
Plaats de rolletjes in een ovenschaal in een op 200 °C voorverwarmde oven, gedurende ca. 10-15 minuten.
Indien u een heteluchtoven heeft, kan het nodig zijn om de grill erbij aan te zetten om de spek mooi uit te bakken.
Eet smakelijk!
mede mogelijk gemaakt door google :mrgreen:
zijn beide erg lekker, ik maak ze allebei wel eens
hier heb ik dus nog nooit van gehoord :eh:
Heerlijk! Hoewel ik dan altijd coburgerham gebruik. Is weer iets magerder dan ontbijtspek! Eet smakelijk!
Joseetje:
dringend eens klaarmaken hoor !
is heel erg lekker. mjam, mjam.
Het spek vervangt geen vlees hé. Het is een extraatje bij de prinsesseboontjes, zeg maar.
Ik maak het zoals lk beschrijft, maar zonder de kaas en met gewone boter. Alhoewel ik het een goede tip vind, met die kruidenboter.
Volgende keer eens proberen !
Bedankt LK
liefs
Gerda
@joseetje wrote:
hier heb ik dus nog nooit van gehoord :eh:
ga je nooit uit eten??? Ik eet ze vaak als ik uit eten ga. Kom ik ze vaak tegen namelijk!
'k Zie dat je al geholpen bent met receptjes… m’n schoonmoeder maakt ze wel eens op bijzondere dagen… mmh!! :drool:
@schoen wrote:
@joseetje wrote:hier heb ik dus nog nooit van gehoord :eh:
ga je nooit uit eten??? Ik eet ze vaak als ik uit eten ga. Kom ik ze vaak tegen namelijk!
te weinig blijkbaar :mrgreen:
laatste keer is een jaar geleden

maar ik ga het zeker eens proberen te maken.
Oeh, zohee… Dát is lang geleden dat ik dat op heb… :drool:
Zooooooooooooooooo lekker… :drool:
Maar! Het lekkerst is om geen gewone boontjes te gebruiken, maar haricot verts… De dunne boontjes dus… En dan een stuk of 6 (nÃet teveel) inrollen in spek… Even in de koekenpan de spek een beetje bruin- en dichtbakken, en smullen maar…
Wél even de boontjes beetgaar koken of stomen voordat je ze in het spek rolt…
En smullen maar!!!
Oh… Ik zeg 2x ‘smullen maar’… :shifty:
Kun je nagaan… :lol:
Mmmmm, dat ga ik ook eens maken :drool:
Bedankt voor de tip!
Ben beetje lui ingesteld …
maar uhm kun je die niet kant en klaar uit de diepvries kopen bij de “1000ste winkel” :oops:
oooh zo lekker!!! Van de week een blikje boontje en spek gehaald :drool:
Dit maak ik heel vaak. lekkerrrrrrrrr
en als variatie: witlof (voorgekookt) in ham gerold met een klein beetje kaas ertussen… ook jammie…
@Danielle_M wrote:
en als variatie: witlof (voorgekookt) in ham gerold met een klein beetje kaas ertussen… ook jammie…
Nóg een tip dan… :mrgreen:
Witlof (voorgekookt) in ham en kaas gerold, in een ovenschaal, paneermeel eroverheen, en 15 minuten in de oven… :drool:
Ik krijg HONGER… :mrgreen:
Oh ja met paneermeel is ook lekker…
Weet je wat ook lekker is… (om maar even verder in te spingen op variatie met ‘gewoon’ eten):
gehakt rul bakken en in ovenschaal doen
prakkie spinazie of andijvie maken
prakkie ook in de schaal doen
plakjes bladerdeeg eroverheen en in de oven
Maak je het gewone eten net even lekkerder en leuker…
Ik heb me afgemeld voor dit onderwerp… Ik krijg er écht honger van…
:mrgreen:
Ik krijg er ook trek van…