Boek: je baby op het potje

‘Je baby op het potje’

Fantastisch, wat een goed boek! Kent iemand het?

Ik heb het kortgeleden geleend bij de bieb, had er ergens toevallig iets over gelezen en toen dacht ik: dat boek wil ik ook!

Het schijnt dus werkelijk te kunnen om je baby op het potje te krijgen!

En ik moet zeggen: ja, het is echt waar!

Plassen is nog wel moeilijk, omdat dat vaker gebeurt dan poepen, maar poepen gaat gewoon goed!

Als ik denk: je moet zo poepen, doe ik de luier af, hang hem boven de wc en 9 van de 10 keer doe tie werkelijk daar zijn behoefte.

Ik kan me zo niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer een poepluier had??!!

Iemand ervaringen met hetzelfde? Ben benieuwd!

Afgezien van het feit dat het boek vast geweldig is, waarom is het nodig om een kind van 5 maanden ‘zindelijk’ te krijgen?

Daarbij is je kind natuurlijk helemaal niet bewust aan het poepen. Jij denkt dat hij moet poepen en hangt hem dan boven het potje.

Wat heb je er aan?

Wat heeft hij er aan?

Ik ben juist erg benieuwd naar jouw logica en denkwijze hierover.

Met 5 maanden op de pot vind ik persoonlijk zelf te vroeg maar ik ken iemand die haar zoon vanaf het begin af aan al zindelijk maakte.

Mama Esther heet ze geloof ik. Misschien kan je met haar pben?

Ik zal haar wel ook even op deze topic wijzen :wink:

Madre,

Als je het boek leest, zul je zien wat ik er aan heb, wat mijn zoon er aan heeft, hoe dit mogelijk is en of een baby zich bewust is van zijn behoeftes.

Groetjes Corine

Jammer dat je niet even de strekking hier kan neerzetten.

Ik ben zeker niet overtuigd het boek te gaan lezen/kopen/lenen door jouw posts hier… :think:

Het is ook niet mijn bedoeling om mevr. Madre te overtuigen.

Ik wil gewoon graag weten wie dit boek ook kent en er misschien mee werkt.

Dit is niet het discussieforum dacht ik.

@Madre wrote:

Afgezien van het feit dat het boek vast geweldig is, waarom is het nodig om een kind van 5 maanden ‘zindelijk’ te krijgen?

Daarbij is je kind natuurlijk helemaal niet bewust aan het poepen. Jij denkt dat hij moet poepen en hangt hem dan boven het potje.

Wat heb je er aan?

Wat heeft hij er aan?

Ik ben juist erg benieuwd naar jouw logica en denkwijze hierover.

het uitgangspunt is dat babys zindelijk zijn, maar dat ouders het niet in de gaten hebben. Het is geen zindelijkheidstraining, maar zindelijkheidscommunicatie. Jij als ouder leert hoe je kind communiceert over het willen poepen en plassen. Als een kind op een potje poept, komt de poep niet aan de billen, minder kans op luieruitslag en gewoon veel comfortabeler voor zon kleintje dan een mobiele wc (luier :wink: )omhebben. Luiers worden alleen in westerse landen gebruikt. In het merendeel van de wereld worden geen luiers gebruikt, maar worden babys even boven de bosjes of de goot gehangen als ze aangeven dat ze hun behoefte moeten doen. Dit boek gaat er dus over hoe we terug kunnen naar de roots, zeg maar.

Strekking van het boek: kijk naar je kind, let op zijn/haar signalen. Wat gaat er meestal aan vooraf als je kind moet poepen/plassen? Misschien huilt hij/zij, of gaan ze staren of een geluidje maken. Observeren, interpreteren, handelen. Thats it. Ik heb dit zo met Jip gedaan ,toen was dit boek er nog niet, alleen een engelstalige variant (“diaper free”). Jip heeft vanaf 6 weken tot 1 jaar geen poepluier meer gehad. Dat veranderde toen hij ziek werd hij heeft een jaar lang diarree gehad, hij bleek een tropische darmparasiet te hebben opgelopen maar daar kwamen de heren dokters pas na zeer lange tijd achter… :wall:

Nu met de meiden ben ik er (nog) niet aan begonnen. Met twee babys tegelijk mis ik te veel signalen. Dus zitten ze in de luiers. Maar zodra ik merk dat er eentje geholpen wil worden met poepen, hang ik ze net zo makkelijk boven de WC hoor! :mrgreen: (de beste houding is: ruggetje tegen je buik, met je handen de beentjes in de knieholtes ondersteunen. Je kind hangt dan tegen je aan in een soort hurkhouding die het poepen makkelijker maakt. Ook ideaal als je kind krampjes heeft)

Dank je, mama Esther :thumbup:

Dank voor je uitgebreide post Esther.

Ook al is het denk ik niets voor mij (ik ben ook erg te laat :angel: ) ben ik blij dat ik door jouw antwoord er een beetje van kan leren.

Vind het erg interessant ook. Klopt natuurlijk ook dat westerse ouders ‘lui’ zijn met al die luiers.

Ik merk dat ik het ook echt zat ben dat kleine M. ze nog draagt. Hij wil echter met geen hijskraan op de wc…Aankomende zomer hoop ik… :pray:

Heeft Jip nu nog steeds luiers?

Het kan dus met een klap ‘over’ zijn omdat er iets gebeurt? want als wij diarhee hebben gaan wij ook gewoon naar het toilet. Ik bedoel daarmee dat hij het met 1 jaar dus nog steeds niet zelf aangaf maar dat jij de leidende draad bleef?

Want is het ook goed voor zelfbewustzijn?

Afgezien van de luieruitslag en misschien de viezigheid die minder is, zie ik voor het kind zelf geen voordeel…

Voor de ouder ook niet, maar dan spreekt mij eigen westerlijke luiheid weer :wink: 8)

het is heel goed voor de communicatie dussen ouder en kind. Je “snapt” elkaar op meer gebieden en dat is heel fijn om te merken. Of het ook goed is voor het zelfbewustzijn weet ik niet, maar het lijkt me dat het voor een kind fijn is te weten dat de ouder op zijn/haar signalen reageert.

Bij Jip was het niet in een klap over, maar doordat hij een jaar lang diarree had en bang werd om te poepen hebben we heb een tijdje in de luier laten poepen. Negeren leek toen namelijk de beste oplossing om hem van zijn poep-fobie af te helpen. Zodra hij weer durfde te poepen ging hij weer op de WC. Hij is nu ruim een jaar zindelijk.

voordeel voor het kind: niet in de poep zitten en pappa en mamma begrijpen je

voordeel voor de ouder: geen poepluiers verschonen, fijne communicatie met je kind, geen ingewikkelde en langdurige zindelijkheidstraining

@Mama Esther wrote:

het is heel goed voor de communicatie dussen ouder en kind. Je “snapt” elkaar op meer gebieden en dat is heel fijn om te merken. Of het ook goed is voor het zelfbewustzijn weet ik niet, maar het lijkt me dat het voor een kind fijn is te weten dat de ouder op zijn/haar signalen reageert.

voordeel voor het kind: niet in de poep zitten en pappa en mamma begrijpen je

voordeel voor de ouder: geen poepluiers verschonen, fijne communicatie met je kind, geen ingewikkelde en langdurige zindelijkheidstraining

Ik snap het…Dank nogmaals voor jouw uitleg…

Communicatie en begrip…

Logisch ook…

M.ateo was overigens binnen 5 dagen zindelijk, maar ik denk dat ik erg veel geluk had bij menneer. Bij M.icah denk ik dat ik langer bezig zal zijn…

@corine296 wrote:

Het is ook niet mijn bedoeling om mevr. Madre te overtuigen.

Ik wil gewoon graag weten wie dit boek ook kent en er misschien mee werkt.

Dit is niet het discussieforum dacht ik.

hallo,

Ik heb het boek ‘je baby op het potje’ een aantal weken geleden in handen gekregen. Mijn dochter was toen 2,5 maand oud. Aangezien ik niet werk en dus alle tijd heb, besloot ik het gewoon uit te gaan proberen. En het werkt inderdaad! Je moet even je ‘westerse denken’ aan de kant zetten dat zulke jonge baby’s dit nog niet begrijpen, want ze begrjipt het echt wel. Ik leer nu steeds beter de signalen op te vangen en de luier is nu al steeds vaker droog (ze is net 3 maanden). En ik heb het idee dat zij het ook prettig vindt dat er op haar signalen gereageerd wordt. Maar dan moet je daar voor open staan, geduld en tijd voor hebben. Maar het is toch bijzonder dat je zo bezig kan zijn met je kind. Het versterkt zeker de band.

Wat een overdreven onzin om je baby al zo vroeg zindelijk te maken. Als je geen zin hebt in luiers verschonen moet je niet aan kinderen beginnen. Mijn dochter heeft nooit luier uitslag gehad. Gewoon goede luiers en doekjes kopen. En mijn dochter is nu gewoon zindelijk. Ze gaf zelf aan wanneer ze moet plassen of poepen. Dus nu pas is ze bewust van het plas gebeuren

Kinderen moeten tegewoordig al zo veel.

anita

wesselsem wrote:
Wat een overdreven onzin om je baby al zo vroeg zindelijk te maken. Als je geen zin hebt in luiers verschonen moet je niet aan kinderen beginnen. Mijn dochter heeft nooit luier uitslag gehad. Gewoon goede luiers en doekjes kopen. En mijn dochter is nu gewoon zindelijk. Ze gaf zelf aan wanneer ze moet plassen of poepen. Dus nu pas is ze bewust van het plas gebeuren
Kinderen moeten tegewoordig al zo veel.

anita

Hallo Anita,

Bedankt voor je reactie:) Maar ik zou er graag op willen reageren. Want het is zeker niet dat ik geen zin heb in luiers verschonen, in tegendeel, dan zou ik de makkelijke weg kiezen (dat lijkt me veel relaxter, maar omdat ik denk dat het goed is voor m'n kindje ben ik toch bezig met het potje). Dat kost me veel moeite en geduld, maar ik merk aan haar dat ze er goed op reageert. En ze moet bovendien helemaal niets, want zodra ik merk dat ze het niet prettig vindt, haal ik haar van het potje af. Het moet voor haar leuk blijven. Maar als ik b.v. lees uit het boekje dat deze methode wel bedplassen later voorkomt (waar ik zelf lang last van gehad heb) vind ik het toch zeker het proberen waard. Ik zal niet beweren, dat het slecht is als kinderen later zindelijk worden, maar als dit goed werkt en ik merk dat ze het niet erg vindt, waarom niet.

intresant! het lijkt me reze makkelijk om mijn dochter zindelijk te krijgen in deze zomer! ik ga zeker ff naar de bieb om em te reserveren! ben erg benieuwd!

ik ken een gezin, van vroeger… met veel kinderen, die vrouw zorgde altijd dat ze in de zomer zindelijk waren. Dus als ze een jaar waren ging ze ermee bezig. Ben erg benieuwd dus!!

Thanks voor de tip van het boek!

Hey.

Zijn er nog in de tussentijd moeders geweest die dit boekje hebben gebruikt bij het zindelijk maken?

En hoe gaat het met de kindjes die toen zindelijk waren?

Ben erg nieuwsgierig en mijn moeder heeft deze methode ook gebruikt. Zelf was ik zindelijk met 1 jaar.