BO

Denk je dat alles eindelijk weer goed op ritme is met Jasly en de bv heb ik een borst onsteking!!! :frowning:

Sinds gisteravond drinkt Jasly weer normaal om de 3 uur en snacht om de 4. Vandaag ook 3uur er tussen steeds!

Maar de laatste 3 dagen had ik al last van mn tepel en zag mn borst er roodachtig uit, Maar vandaag was die echt donker rood en leek het alsof er allemaal harde stukken in mn borst zaten, Vannacht leek het alsof ik koorts had maar had vandaag alleen een lichte verhoging, Verder heb ik steeds rare rillingen en heb ik het koud en dan weer warm… :?

Ik vind het zo verschrikkel;ijk dat er steeds weer iets is dat er met me aan de hand is! :cry: eerst een vaginale liteken onsteking, toen 3weken ongesteld nu al sinds mn zwangerschap bekkenproblemen die steeds op de dag erger worden en nu een borstontsteking!!! :cry:



Ik heb antibiotica van de dokter gekregen, Ik hoop dat het helpt want ik ben allergisch voor een soort antibiotica en steeds geven ze me de verkeerde waardoor ik over een aantal dagen helemaal onder de rode vlekken dikke tong en opgezette klieren zit,

Dus ik hoop dat de dokters een keertje goed nagedacht hebben over dit recept,



Van het consultatiebureau heb ik boekjes over borstonsteking gehad en ik heb daar Jasly gelijk gemeten en gewogen, omdat ik twijfelde of mn bv wel goed was omdat ze zoveel overgeefde en steeds kleine beetjes dronk, Ik denk toch dat jullie gelijk hadden en Jasly zondag en maandag een regeldag had maar geven ze dan ook veel over???



De borstonsteking doet zo een verschrikkelijke pijn!! :cry: Ik kan amper voeden met die ene borst. en er gaan steeds steken er door heen lijkt het wel, Ik snap nog steeds niet hoe het komt,

de dokter zegt bactieren en het cb zegt omdat ze mn borst niet zo goed leeg drinkt… :? snap er niks van…



Tjah…Ik hoop alleen dat dit over gaat… :pray:

Ik moest dit alleen maar even kwijt omdat ik zo wanhopig word van de pijn en dingen die ik steeds weer heb,



Groetjes Jeanette :-*

Iemand trouwens nog huismiddeltjes tegen borstontsteking?

ik heb wel een antibiotica alleen de pijn lijkt erger te worden,

:frowning: Getsie, wat naar joh… Hier wat tips:

http://www.borstvoeding.com/problemen/ontstekingsproblemen/verstopte-melkkanaaltjes-en-borstontsteking.html

http://www.borstvoeding.ecoparents.com/ontsteking.html



Beterschap!

dank jewel ik ga het lezen want de pijn word steeds erger.

ik ging net jasly proberen aan te leggen na een tsr

en er kwam ontzettend dik melk uit maar wel weinig,

ik heb noggeeneens paracetamol in huis,

khoop dat er morgen nog wat open is…

ik krijg er zo erg hoofdpijn van,

krijgt jasly er ook last van?

of voelt zij het ook?

ik hoop echt dat het snel over gaat,

want het doet echt pijn :cry:

Ach meis, wat rot!! BO is echt niet leuk, ik heb het twee keer gehad, dus ik weet wat je doormaakt.



Rust is het allerbelangrijkste! De borst zo goed mogelijk laten leegdrinken, als dat niet lukt kan je ook kolven of onder douche de harde plek masseren. Tussen de voedingen door mag je de borst koelen, maar dan moet je voor de voeding even de borst opwarmen met warme vochtige doeken, anders stroomt de melk niet goed. In Duitsland gaven ze mij de tip om kwarkkompressen (normale kwark op een gaasje leggen) op de ontstoken plek te leggen. Dat trekt de hitte eruit en het werkt echt goed.



Paracetamol mag, ibuprofen ook (dat is ook nog onstekingsremmend). Ik neem aan de arts ervoor gezorgd heeft je een antibioticum te geven die samen mag met de borstvoeding toch? Hopelijk ben je niet allergisch. Door de ab ben je erg vatbaar voor spruw, daar kan evt. de pijn vandaan komen. Ik had het ook binnen een dag na het begin van de kuur en ging door de grond van de pijn. Dat lag dus niet aan de BO, maar door de spruw (aan mijn meisje was niks te zien). Van de ab krijgt Jasly in principe geen last, ze kan er wel diaree en/of groene poep van krijgen. De melk in de onstoken borst loopt vaak terug, maar dat komt echt weer goed na een tijdje, geen paniek!



Dus rusten, goed voor jezelf zorgen, hulp vragen bij de verzorging en je huishouding. Probeer de borst leeg te laten drinken en hopelijk slaat de ab snel aan. Dan kan het binnen een dag over zijn.



Heel veel sterkte!!



Misschien dat je een lacatiekundige kunt bellen want die kan je gerichter advies geven dan wij. Wordt vaak vergoed door de zorgverzekeraar. Er zijn ook gratis telefoonnummers van de VBN trouwens.

:hug: :hug:

Beterschap meis :hug:

Het is vandaag gelukkig al wat beter geworden,

de pijn is minder en mn borst is wat soepeler geworden,

ik slik paracetamol voor de pijn :slight_smile:

Verder is die harde schijf in mn borst soepeler geworden,

Moet ik nu gewoon mn kuur afmaken toch?

Het zijn zoveel pillen per dag…4 :shock: :frowning:

en ze zijn vies en ik word er misselijk van,

ik heb nog geen irritaties dus misschien een goed teken? :slight_smile:

Dus zoals jullie horen gaat het wat beter!!

Bedankt voor jullie reacties,

Het gaat ook wat beter met Jasly,

En de dokter had wel goed antibiotica uitgekozen die bij mn bv kon,

Ik had nog voor de zekerheid de bijsluiter gelezen!

Fijn dat het beter gaat!

Je moet de hele kuur afmaken, er kunnen nog bacterien in je borst zitten en als je stopt gaan die zich weer vermenigvuldigen en wie weet zit je dan over een paar dagen weer met een zere borst :hand:

Trouwens, denk dat het CB en de huisarts allebei gelijk hebben, borstontsteking ontstaat sneller als de borst niet goed leeg wordt gedronken maar het is een bacterie die de ontsteking veroorzaakt (anders zou je kuur ook niet helpen!)

groetjes!

Poeh, opluchting dat het beter gaat, ik kwam speciaal voor jou nog even kijken.



Hou je taai hoor. Is de pijn bij de voedingen minder? Hou jezelf goed in de gaten hoor! Hopelijk lost de harde plek zich nu op, probeer echt zoveel mogelijk rust te nemen en te zorgen dat Jasly de borst leeg drinkt.

Wat lief van je maja! :-*

Maar ik kon gistere helemaal niet computeren ofzo,

Heb de hele tijd plat gelegen van de pijn,

Ik dacht wel dat het minder werd maar ik krijg zo een buikpijn ook nog erbij van die medicijnen…

En hoofdpijn en rillingen, Vandaag gaat het wel wat beter,

die schijf is ook helemaal weg uit mn borst en het drinken gaat goed!

Mn productie was wel heel erg minder geworden,

Maar je had me al gewaarschuwd voor dat, :wink:



Ik vind het best een hoop tabletten op een dag, 4stuks!!

En het lijkt alsof het vanbinnen alles opvreet,

Ik moet ze een uur voor de maaltijd innemen,

Het gaat gelukkig al beter dus daar ben ik blij mee,

al had ik gister het gevoel dat mn rechterborst ook ontstoken was,

maar de pijn is er al vanaf,



Verder heb ik nog geen allergische reactie gekregen maar als ik al een beetje jeuk heb word ik al bang… :frowning:



Maar tot nu toe nog niks :slight_smile:

Balen zeg dat je zo heftig op de ab reageert, het middel lijkt bij jou erger dan de kwaal. Mocht je nou nog een keer BO krijgen (wat ik niet voor je hoop natuurlijk :wink: ) dan kan je beter eerst 24 uur wachten voor je ab vraagt… heel vaak lukt het je lichaam zelf om de onsteking de baas te worden.



Ik ben in ieder geval blij dat de harde plek weg is en dat je je beter voelt. Nu maar hopen dat die kuur snel af is, hoeveel moet je er nog? Ik kreeg er ook wat last van hoor, het is gewoon de pest voor je darmen. Weet je dat probiotica (bv. Yakult) helpt om je darmflora weer een beetje op orde te krijgen, dat werkt bij mij goed.



Drinkt ze verder de borst wel goed leeg (dat ze soepel aanvoelen)? En je hebt verder geen pijn meer in de borst?

Ja mn kuur moet nog maar 2 dagen, gelukkig :slight_smile:



Ja mn buik is echt helemaal van slag door die kuur en mn stoelgang is al dagen uitgesteld, ik snap er niks van en mn buik doet echt super veel pijn de hele dag alweer!!! :frowning:



Ben echt blij dat die schijf uit mn borst is want die deed echt pijn!

leken net ook kleine harde bobbeltjes,

Mn productie is toch nog aan de wat lage kant maar dat komt toch weer goed ofniet?



Ze drinkt ze nu wel goed leeg want ze voelen na het drinken zacht en soepel aan, ik merk altijd als ze goed leeg zijn dat ik die striemen er dik op voelt hiihihihi :wink:



Maar als ik dan de volgende keer 24 uur wacht blijven die bacterie nog in mn borst zitten ofniet?

Altijd als ik een blaasontsteking heb ga ik wel altijd goed drinken en dan is de ontsteking wel weer snel weg,

Ik ben altijd bang voor anti biotica want de dokters hebben me zo vaak de verkeerde gegeven…

Vorige keer was het 3 dagen later ofzo toen ik uitslag opgezette klieren en een dikke tong er van kreeg,

ik ben echt zo bang dat deze ook weer verkeerd is,

ik hoop het niet :pray:



Ik hoop echt dat ik geen bo meer krijg

wat een pijn doet dat zeg!



Nog bedankt voor je steun!

Groetjes Jeanette

@Baby2008Diablow wrote:

Maar als ik dan de volgende keer 24 uur wacht blijven die bacterie nog in mn borst zitten ofniet?



Bij bo zijn er twee varianten te onderscheiden, een steriele bo (wanneer er geen sprake is van wondjes/kloofjes) en een bacteriële bo (als je wondjes/kloofjes hebt).

Bij een steriele bo blijven de melkkliertjes te vol zitten. De melk moet vervolgens ergens heen en wordt door de wanden van de melkkliertjes geperst, waardoor het in het omliggende weefstel terecht komt. Vervolgens signaleert het lichaam die melk als een stof die daar niet hoort en reageert daarop als ware het een ontsteking.

Bij een steriele bo is ab in eerste instantie niet nodig; door een goed bv-management in te zetten is het probleem vaak snel op te lossen. Pas wanneer je na 24 uur nog koorts hebt, is het aan te raden om naar de ha te gaan.

Bij een bacteriële bo is direct behandelen met ab aan te raden (en daarnaast uiteraard een goed bv-management toepassen).



Beter nog kun je een bo voorkomen, inderdaad door een goed bv-management te voeren (op de juiste manier aanleggen, vaak genoeg voeden, lang genoeg laten drinken).