Bo gaat naar andere opvang, hoe voorbereiden?

Na lang wikken en wegen hebben wij besloten om Bo naar een andere opvang te doen. Sinds ze 5 maanden is gaat ze naar een fantastisch kdv, maar Bo is daar eigenlijk niet goed op haar plek. Ze heeft ontwikkelingsachterstanden (spraak en sociaal-emotioneel) en ze heeft jeugdreuma. Hierdoor loopt ze nog erg moeizaam en heeft nog steeds een voorkeur voor kruipen. Op het kdv kunnen ze haar, hoe graag ze ook zouden willen, niet de zorg en begeleiding geven die zij nodig heeft. Nu gaat ze naar een soort psz ‘‘plus’’.



Hebben jullie tips hoe we haar goed kunnen voorbereiden op haar nieuwe plek? Ze is zeer gehecht aan haar mentor op het kdv, dus ik vrees het ergste. Verder is ze een kindje dat niet makkelijk een band aangaat met anderen. Ze is een kindje dat niet snel voor zichzelf opkomt en ze voelt zich niet zomaar overal thuis. Niet de ideale situatie om haar ergens anders te laten wennen, maar het kdv is gewoon voor haar geen optie meer.



Wel is het zo dat op haar nieuwe opvang allemaal kindjes zijn met een beperking, waaronder een aantal kindjes die ook nog niet kunnen lopen. Ze is dus wel meer onder gelijkgestemden dan op het kdv, waar ze ook moet opboksen tegen bijv. bijna 4-jarige, onbesuisde jongetjes. In die zin denk ik dat het wennen misschien ook wel weer mee zal vallen.



Dus…denken jullie mee?

pfff moeilijk zeg…

Ik zou toch proberen zo goed mogelijk aan haar uit te leggen dat de leidsters heel graag voor Bo willen zorgen en met Bo willen spelen, maar dat ze het niet meer kunnen. Omdat ze heel veel bij Bo willen zijn en daarom niet meer genoeg bij de andere kindjes zunnen zijn?!?!?!



Ik roep ook maar wat hoor…



Ik hoop dat Bo toch snel haar draai zal kunnen vinden! :-*

Aangezien ze sociaal-emotioneel achterloopt zou ik de overgang voor haar visualiseren door foto’s te maken van het oude kdv en de nieuwe psz.

Daarbij uitleggen dat ze bij het oude kdv weggaat (even samen met haar naar foto’s zwaaien, kruis er door heen zetten verzin maar wat…neem aan dat ze nog een afscheidsfeestje heeft) en alvast verheugen op de nieuwe psz en regelmatig naar die foto’s kijken. Misschien zelfs foto’s van de nieuwe leidsters, zodat je kan vertellen hoe die mevrouw heet en dat Bo bij haar komt spelen.

Samen met haar ook op bezoek gaan een aantal keer voordat ze er daadwerkelijk heen mag.



Hopenlijk valt de overgang allemaal mee! Wanneer gaat ze?

Bedankt voor het meedenken!



Het idee van foto’s vind ik super, Maaike. Een aantal keer gaan kijken bij de nieuwe psz had ik al bedacht. Met foto’s heb je een goed aanknopingspunt om het er thuis een aantal keren over te hebben. A.s. donderdag kan ik mooi foto’s maken, want Bo heeft fysio in hetzelfde gebouw.



En wanneer ze gaat? Waarschijnlijk met een paar weken, dat horen we hopelijk morgen.

En is ze inmiddels al geweest? Ben benieuwd hoe het gaat!

Oeh Maaike, ben een beetje laat met mijn reaktie, maar had je vraag niet gezien!



Bo is inmiddels 3 middagen geweest en het gaat best goed. Vanaf volgende week gaat ze 2 middagen in de week.



Vanmiddag was ze wat stilletjes geweest volgens de leidsters, maar de 2 middagen daarvoor had ze heerlijk gespeeld. Maar ik kan me voorstellen dat Bo nu langzamerhand begint te beseffen dat ze hier voorlopig naar toe gaat en dus echt moet gaan wennen. De eerste 2 keer was misschien voor haar nog gewoon lekker leuk spelen.



De foto’s heeft hier goed gewerkt! Een paar dagen voordat ze de eerste keer ging, heb ik haar telkens foto’s laten zien en erbij verteld. Ik vond het zelf in ieder geval een hele fijne manier. Dus nog hartstikke bedankt voor de tip. :-*