Hallo,
Onze kleine heeft pasgeleden de BMR (Bof-mazelen-rode hond) vaccinatie gehad en nu schijnt het dat de bijwerkingen hiervan kunnen zijn dat er lichtjes de symptomen van één van de net genoemde ziekten op kunnen treden bij onze kleine, omdat de vaccinatie een levend virus is.
Nu is het zo dat ik zwanger ben van ons 2e kindje, denken jullie dat het gevaarlijk is voor de foetus als onze kleine mogelijk die symptomen krijgt?
Zelf ben ik als kind wel gevaccineerd hiervoor en heb naar mijn weten in ieder geval de rode hond gehad als kinderziekte, bof en mazelen weet ik niet, maar de vaccinatie heb ik zeker weten gehad.
Oja, en nog iets. Is waterpokken gevaarlijk tijdens de zwangerschap?
als je geent bent is er geen probleem.
Waterpokken is niet gevaarlijk als je het al gehad hebt. Heb je zelf nooit de waterpokken gehad dan moet je het even navragen bij je verlosk.
Alleen het mazelengedeelte in deze vaccin bestaat uit levend virus. Ze kunnen er geen mazelen van krijgen, maar enkel de symptomen (in lichte mate) en het is dan ook niet besmettelijk. Dus ook al heb je zelf nooit de mazelen gehad, je kunt het niet krijgen van iemand die de BMR prik heeft gehad en symptomen van mazelen krijgt hiervan. Dus hierover hoef je je geen zorgen te maken.
Als je waterpokken hebt gehad, heb je antistoffen in je bloed. Heb je het niet gehad en iemand je directe omgeving krijgt waterpokken dan zou ik het wel gelijk melden bij je ha.