Bloemkool recepten.

De bloemkool is weer lekker betaalbaar, maar ik weet er niet zo

heel veel mee te doen dan bloemkoolcurry, bloemkoolschotel met aardappels en rookworst, of bloemkoolsoep.

Hebben jullie lekkere idee’tjes? Het moet hier koemelkvrij zijn, dus dan wordt het weer wat moeilijker :wink:

Lauwwarme bloemkoolsalade

Nodig:

1 citroen schoongeboend (ik gebruik gewoon citroensap uit een flesje)

1 bloemkool in roosjes

zout

6 el mayonaise (ik weet alleen niet of dat koemelkvrij is)

2 el (grove) mosterd

3 el fijngehakte peterselie

peper

2 zoetzure augurken, grof gehakt

Bereiding:

Rasp de gele schil van de citroen dun af en pers 1 el van het sap uit de citroen. Kook de bloemkool in ruim water met het citroensap en zout naar smaak in ongeveer 5 minuten beetgaar. Giet de bloemkool af en spoel hem onder koud stromend water. Klop de mayo met de citroenrasp, de mosterd, 2 el van de peterselie en peper en zout naar smaak in een slakom door elkaar. Schep de bloemkool er voorzichtig door en laat hem 15 minuten op smaak komen. Garneer de salade met de augurk en de rest van de peterselie.

Mijn ouders kookten wel eens een bloemkool en bakte hem dan, al prakkend, met olijfolie, knoflook en zout/peper tot het een beetje bruinig werd. Erg lekker.

Ze klinken allebei wel lekker!

Dank jullie!

Madre; wat eet je erbij dan? Aardappels? :think:

Bloemkool is een van de weinige groenten die ik niet lekker vind, ik eet het wel, maar vooral niet te vaak… en de kooklucht is al helemaal :sick:

Alleen zoals mijn moeder bloemkool klaarmaakt, dan is ie echt lekker :drool: ze paneert roosjes bloemkool: eerst beetgaar koken, dan door bloem, dan ei en tot slot brood ruim wentelen. Tussendoor goed op smaak brengen met zou’t en peper en dan in margarine bakken tot het goudbruin in. Lekker met gekookte aardappelen en een karbonade of een gekookt eitje :wink:

Ik eet ook nooit zo bloemkool. Als ik al eens een bloemkool haal dan is het om te verwerken in soepgroente en in wokgerechten. Misschien zou je zelfs wel van enkel bloemkool en bouillon een soepje maken. :think: Maar mij zou dat niet zo trekken, vind het een wat overheersende groente. :shifty:

Patatjes bv.

Mijn moeder heeft ook wel eens gekookte bloemkoolroosjes door de poffertjesmix gehaald en gebakken/gefrituurd. Ook erg lekker.

Google eens op de BBC en bloemkool, een fijn recept!

Ik ben gek op bloemkool! Ik kook het altijd tot het zacht is en dan plakje kaas eroverheen op mn bord en smullen. Beetgare bloemkool vind ik echt heel erg vies, alle groente die beetgaar is trouwens. Ik hou van snotbloemkool :lol: :lol: :lol:

Maaruh, recepten met bloemkool? Geen idee, ik kook t altijd alleen maar :slight_smile: