Bloemetjes plukken, aarde gooien, blaadjes knakken...

bloemetjes plukken, aarde gooien, blaadjes knakken. Langzaam aan veranderd mijn tuin in een woestijn. In de hoek zetten, snoepjes ontzeggen, boos worden, negeren, praten, schreeuwen en nog maar eens negeren. Het heeft allemaal geen effect. Al 3 maanden lang lijkt mijn zoon een levende grasmaaier, heggeschaar en bloemvergruiser in 1.



HEEEEEEEEEEEEEEEEELP!!



Wie heeft raad?

Helaas geen raad alleen maar herkenning. Al heel wat bloemen zijn al gesneuveld hoe boos ik ook word.

Hier wel bloemetjes plukken :inlove: ergens vindt ik het wel lief, maar moedig het ook zeker niet aan :wink:

blaadjes en takjes knakken doet ze gelukkig niet.



Ik zeg alleen I, lona Neeeeee :wink: en dan doet ze het gelukkig ook niet, maar als ze het al heeft gedaan en ze komt hem brengen bij papa zegt hij dankje wel :wall: ik zeg moet je niet doen, want wat ik dacht gebeurde, mevr ging weer een bloemetje voor papa halen :shifty:





schreeuwen doe ik niet , helpt toch niets :wink:

niek is helemaal gek van rupsjes vlindertjes en alles wat er nog meer krieoelt in de tuin , ik heb hem verteld dat de vlindertjes en de hommeltjes de bloemen nodig hebben om eten voor zichzelf te zoeken , en dat als hij ze plukt dat de hommeltjes bijtjes wespen geen eten meer hebben.



hij vind het ook schitterend om de vlinders bezig te zien …

bloemen en planten plukken ? geen diertjes in de tuin :wink:

@nathaliehvdominique wrote:

niek is helemaal gek van rupsjes vlindertjes en alles wat er nog meer krieoelt in de tuin , ik heb hem verteld dat de vlindertjes en de hommeltjes de bloemen nodig hebben om eten voor zichzelf te zoeken , en dat als hij ze plukt dat de hommeltjes bijtjes wespen geen eten meer hebben.



hij vind het ook schitterend om de vlinders bezig te zien …

bloemen en planten plukken ? geen diertjes in de tuin :wink:




Hoi,



Wat heb je dat mooi omschreven :inlove:





Die van mij is nog net geen 2 dus wel een stukje lastiger :wink:

dank u wel :wink:



sinds niek 3 is hebben wij een tuin met van alles en nog wat erin .



toen we op de flat woonde had dominique zijn eigen “tuintje” met zaadjes van paardebloem , margrietjes zonnebloem en kleine klaproosjes erin.

als er daar bloemen in kwamen mocht hij die plukken , en niet uit mama haar “tuintje” .



nu heeft hij zijn eigen stukje grond in de achtertuin en zie wat voor moois hij tot bloei heeft gekregen …



Het gaat hier helaas wel wat verder dan af en toe een bloemetje plukken. Hij lijkt net een snoeischaar. Keer ik mijn kont om iets binnen te pakken, heeft hij alle bloemetjes uit de bloempot geplukt. Ik word er gewoon simpel van, maar lees al dat ik (gelukkig :mrgreen: ) niet de enige ben. Maar ik word er wel wat hopeloos van, want hij doet het met een glimlach op zijn mond ook bij de buren in de tuin :naughty: Het is echt zijn grensen testen, want hij kijkt graaf of ik wel zie wat hij doet. Het stomme is, dat je zou verwachten dat hij dat in andere situaties als vorm van aandacht vragen dan ook zou doen, maar dat is dus niet zo. Enkel in de tuin, zucht.

ik heb mijn kindjes van het begin af aan aangeleerd(spelenderwijs) dat de bloemetjes in de tuin van mama heel mooi zijn om naar te kijken, maar dat ze er niet aan mogen komen. Dan gaan de plantjes dood…



dus telkens als ze erbij in de buurt kwamen was het : alleeen kijken… handjes weg, kijk es hoe mooi, afblijven he… etc etc etc…



Nu krijg ik alleen maar de reactie oooo mooie bloemies… niet aankomen he, van mama!

@nathaliehvdominique wrote:

dank u wel :wink:



sinds niek 3 is hebben wij een tuin met van alles en nog wat erin .



toen we op de flat woonde had dominique zijn eigen “tuintje” met zaadjes van paardebloem , margrietjes zonnebloem en kleine klaproosjes erin.

als er daar bloemen in kwamen mocht hij die plukken , en niet uit mama haar “tuintje” .



nu heeft hij zijn eigen stukje grond in de achtertuin en zie wat voor moois hij tot bloei heeft gekregen …







O, die is mooi :inlove: ruikt vast heerlijk ook :drool:

Een met groene vingers :thumbup:



Sookie; trekt hij ze met wortel en al eruit :think:

doet hij het binnenshuis niet?

hoe oud is hij, misschien een belonings systeem :think:

moeilijk hoor, je voelt je vast opgelaten, ook omdat hij het bij anderen dus ook doet.

knuf voor jou :hug:

kun je hem geen taakje geven in de tuin? Zodat hij daar iets nuttigs kan bijdrage i.p.v. alleen maar molesteren 8)



bijv. helpen met grasmaaien, gras harken en in de bak gooien (via de kruiwagen o.i.d.)

helpen met onkruid wieden

planten water geven met z’n eigen gieter

als je een moestuin hebt, meehelpen met plukken wat rijp is

meehelpen met graven als er iets gegraven moet worden

het terras afsproeien of vegen

etc.



dat helpt bij ons heel goed. De kinderen hebben zowat een volledige tuinuitrusting (kruiwagen, emmer, gieter, schepje, harkje, bezem, bladhark, spade etc.) en zijn daar, onder begeleiding van ons, best druk mee.

Je kunt ze dan al doende uitleggen wat behouden moet blijven en wat niet

Plantjes water geven!

Uitleggen dat plantjes ook dorst hebben, net als wij.

En dat de plantjes ook moeten groeien, net als wij.



En dat je de plantjes niet kapot mag maken. Want tja, wij vinden het ook niet leuk als iemand aan onze haren zou trekken :wink:



Verder: lekker spelen en afleiding in de tuin.

Lekker bezemen, fietsen en met water spelen.



En als het niet werkt en hij aan de plantjes blijft trekken, dan zou ik zeggen dat hij niet meer in de tuin mag spelen omdat hij niet lief is.

En ja, ik geloof dat dat hier direct zou werken, niets leuker dan in de tuin te ravotten.



Succes!

Pé, Mama van Teun: lief dat jullie meedenken. Hij heeft een eigen kruiwagen, hark, schep, emmer etc. Onkruid wieden hebben we samen gedaan, maar laat mijn zoon een voorkeur voor onkruid hebben ipv ‘echte’ bloemen… Het onkruid laat hij dus staan maar hij trekt overal de bloemetjes af haha. Liefst het hele plantje, met wortel en al inderdaad. Aardbeitjes en vlierbesjes plukken die rijp zijn… hij trekt gewoon met het grootste gemak ook alles eraf wat niet rijp is. Mijn appelboom had dit jaar voor het eerst appels. 12 stuks. Er hangen er nu nog 3 :snooty: Hoe vaak ik met geduld :angel: ook het verschil laat zien. Daarom word ik hier ook zo moedeloos van… Zelfs het haren uittrekken heb ik hem vertelt, maakte ook geen indruk, hij trok gewoon zelf een pluk haar uit zijn bolletje :lol:



Het enige wat ik hier nu las, en nog niet heb geprobeerd, is het beloningsysteem. Dus ga ik morgen een mooi vel papier maken samen met hem, en dan maar aan de stickers en cadeautje ofzo.



:smiley:

@Sooki wrote:

Pé, Mama van Teun: lief dat jullie meedenken. Hij heeft een eigen kruiwagen, hark, schep, emmer etc. Onkruid wieden hebben we samen gedaan, maar laat mijn zoon een voorkeur voor onkruid hebben ipv ‘echte’ bloemen… Het onkruid laat hij dus staan maar hij trekt overal de bloemetjes af haha. Liefst het hele plantje, met wortel en al inderdaad. Aardbeitjes en vlierbesjes plukken die rijp zijn… hij trekt gewoon met het grootste gemak ook alles eraf wat niet rijp is. Mijn appelboom had dit jaar voor het eerst appels. 12 stuks. Er hangen er nu nog 3 :snooty: Hoe vaak ik met geduld :angel: ook het verschil laat zien. Daarom word ik hier ook zo moedeloos van… Zelfs het haren uittrekken heb ik hem vertelt, maakte ook geen indruk, hij trok gewoon zelf een pluk haar uit zijn bolletje :lol:



Het enige wat ik hier nu las, en nog niet heb geprobeerd, is het beloningsysteem. Dus ga ik morgen een mooi vel papier maken samen met hem, en dan maar aan de stickers en cadeautje ofzo.



:smiley:




Precies, ik hoop voor je dat het helpt :hug:

vlierbesjes o, heerlijk woon je in de buurt :angel: :drool: :wink:



gr melanie.

Zelf een tomatenplantje of aardbeienplantje verzorgen? Dat is ook een soort beloningssysteem, toch? Als hij het goed verzorgd, krijgt hij er mooi resultaat van!



(al weet ik niet hoe lang het duurt voordat zijn beloning werkelijkheid wordt :mrgreen: )



Succes! :thumbup:

Hier hebben de planten elastiekje en speldjes in gekregen :wall: :lol: .



Maar gelukkig blijven ze daar wel van in leven :wink: .

wat hier trouwens meer indruk maakt is zeggen dat je er heel verdrietig van wordt, het echt niet leuk van hem vindt. Zeggen dat ie niet lief is vind ik nogal hard, kinderen kunnen dat niet betrekken op die ene actie, en voeren dat dan al gauw door op hun hele zijn(ik ben helemaal niet lief, mama vindt mij niet lief meer)… Dus betrek het op jezelf(ik vind dat niet leuk, ik word er niet blij van, ik word daar verdrietig van) zo merkt ie dat zijn ‘daden’ effect hebben op hoe mama (of papa) zich voelt!

@Mamalien wrote:

Hier hebben de planten elastiekje en speldjes in gekregen :wall: :lol: .



Maar gelukkig blijven ze daar wel van in leven :wink: .






:lol: :lol: :lol:

Hermione, heb ik ook al geprobeerd. Hij is 2 minuten onder de indruk, en gaat dan weer verder.



Het lijkt nu wel of mijn zoon een enorme draak is, maar hij beperkt zijn zwelgjes acties gelukkig alleen tot in de tuin hoor :inlove:

mijn enige optie zou dan inderdaad zijn verbanning uit de tuin zodra hij een bloemetje aanraakt… (ga jij maar naar binnen, en zelf buiten blijven? Kinderen vinden het ook vreselijk als ze afgezonderd worden)

Neem een onkruidtuin/Wildernis zoals ik :wink: !



Nee zonder gekheid… een eigen tuintje geven zodat hij zijn eigen plekje heeft waar hij mag doen wat hij wil… hem blijven vertellen/voorlezen/liedjes zingen over de natuur en hoe mooi die is, zeker als je alles laat staan :roll: .

Geduld hebben en steeds op dezelfde manier reageren… :think: En dan hopen dat hij er tegen zijn 18e wel mee gestopt is…



Hopelijk werkt een beloningssysteem!

Succes!