Bloedprikken

Binnenkort gaat onze meid van 3 jaar getest worden op allergieen. Dit doen ze dmv bloedafname. Hoe bereid ik de kleine voor dat ze geprikt gaat worden en dat de prik/ buis in de arm blijft om het buisje te vullen met bloed.



Een vaccinatie prik is erin en drect erweer uit. Voor je het weet is het alweer gedaan , maar nu is de handeling wat langduriger.



Is hier iets op voor te bereiden.

Ik zie het al gebeuren dat we haar in een hodgreep moeten vasthouden en zij wellicht met haar kracht alles uit haar arm slaat…

word het in het ziekenhuis gedaan? dan kan je vragen om een pedogoog.

zo niet dan kan je het zelf via spel uitleggen wat er gaat gebeuren, bijvb bij een pop of knuffel en zo ook bij zijn armpje.



ik wens je al veel succes en sterkte en ik hoop dat alles goed zal gaan :pray: :hug:

Ik lees even mee… moet binnenkort ook weer met Kaylee. De laatste keer hebben we haar met 5 of zo moeten vasthouden. Ze ging helemaal over de rooie :cry: Ze probeerde gewoon over mij heen te klimmen, zo bang was ze :cry: En toen stopte de toestroom en moesten ze haar in haar andere arm nog een keer prikken. Nou ik kan veel hebben, heb vanalles bij haar zien gebeuren toen op de neonatologie,en het deed me weinig omdat ik wist dat het moest. Maar hierbij stond ik zelf met tranen hoor… Daarna heeft ze nog een week nachtmerries gehad, werd ze s nachts huilend wakker van “ik wil niet prikken maar mama zegt moet even”. Vreselijk.

En eind deze maand moeten we dus weer. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen, of juist wel voorbereiden of juist niet. Want ik weet wel zeker dat ze ontzettend gaat huilen als ik haar ga zeggen dat ze weer moet. Maar ja als ik t niet zeg komt het ook weer rauw op haar dak vallen.

Zo zielig :frowning:

Hoi Vicky,



Wij gaan het haar niet van te voren zeggen, want dan gaat ze inderdaad heel slecht van slapen met als gevolg dat ze dan helemaal niiks kan hebben.



Wij zullen het har smorgens vertellen dat we zo gaan en dat er geprit gaat worden. Ik denk ‘so far so goood’ totdat ze in die kamer staat en die naald ziet. Dan weet ik dus niet wat er gaat gebeuren en hoe ermee om te gaan.

Gelukkig is ze niet bang om naar de dokter of ZH te gaan. Thuis spelen we zo nu en dan doktertje en dan krijg `ze met dat speelgoedspuitje een prik…



Wat moete we doen ter plekke zelf?


Lente moest laatst ook bloedprikken voor een algeheel onderzoek.

dat kon gewoon hier in het dorp, 1 keer per week zitten er 2 dames van het husartsenlaboratorium bloed te prikken.



Ik kom daar aan met lente, ze was helemaal niet bang, ik had verteld wat er ging gebeuren, zegt die vrouw die haar ging prikken: ooh arm kind, wat zielig voor jou! en ga zo maar door…



en toen werd lente bang, ja logisch. wat een doos zeg die vrouw :thumbdown:



Ik moest haar armpje goed vasthouden, bij de schouder en hand, ging wel goed hoor maaar ze heeft nu een trauma voor het leven door dat mens.

ze heeft er zelfs nachtmerries van.



maar een week later was ik in het umcg en daar vertelde ze dat kinderen daar eerst een verdovend zalfje op de prikplek krijgen en daarna wordt er pas geprikt, beter :thumbup:

en er wordt bij kids geprikt door speciaal opgeleide mensen in het umcg, mar dat zal in elk zh wel zo zijn.



succes, liefs van rose :-*

ik vind het echt hartcerscheurend allemaal en het erste wat er is!

ik wilde dat ethan een roesje kreeg anders mocht er niet meer geprikt worden. gelukkig hebben ze toen gelijk 20 buisjes afgenomen en hoeft hij voorloppig niet meer geprikt te worden.

ethan is zo sterk dat zelf zijn vader van 2meter hem niet kan houden.

Hier gaat het tot nu toe nog steeds goed met Yeline als er bloed wordt afgenomen wel huilen maar ze laat het gelukkig toe. Hier spelen we veel met haar dokterkoffertje en ze speelt zelf veel met de spuit en wil ons prikken en haar zelf. Neem wel haar slaapknuffel mee want die biedt haar veel troost en haar speentje en dan kruipt ze heel stijf tegen mij aan en houden we elkaar heel hard vast. Wij moeten in november waarschijnlijk weer bloedprikken als we bij de kinderarts weg komen dus ik hoop dat ze er nog steeds goed op reageerd.

Dus… vanochtend zijn we dus bloed gaan prikken. Ging goed, mouwtje omhoog, bandje om, adertje zoeken…En toen… het adertje in haar linker arm was helaas te dun om de bloed goed te laten stromen. Omdat de prik toch voelbaar was, trok ons dochtertje haar arm iets terug waardoor de naald uit haar arm kwam. En wat deed die vrouw?? :evil: :evil: De naald gewoon terug proberen te proppen :doh: Dat gaat natuurlijk niet. Dus zij nog meer krijsen :cry: :cry:



Haar andere arm dus. Na veel huilen en krijsen en roepen dat zze naaar huis wilde, kwam ze toch dapper weer op m ijn schoot. Wederom door die prik trok ze haar arm ietswat terug, waardoor de naald eruit sprong. En weer deed dat mens, terwijl het bloed uit het gaatje gutste (ader was goed), de naald weer terug te proppen in dat gaatje.



Wat een onervaren mens zeg.



Verdovende zalfje?? Die moest ik zelf bij de apotheek halen en vanmiddag terug komen. Jaja, voorlopig stel ik dat bloedpikken ff een maandje ofzo uit.



En mijn man kreeg de ‘schuld’ adt hij het armpje niet goed vast had

:twisted:



Gelukkig gaat ht nu wel goed met ons meisje, maar zij wil niet meeer naar de dokter die haar pijn gedaan heeft :cry:

akelig he voor zo’n kleine!

Ik zou ook woest zijn geworden op zo’n mens.



als het niet heel dringend is zou ik ook het bloedprikken even uitstellen en met zalfje in je zak erheen!



liefs van rose