bloedprikken kinderen

hmmm voor suiker kunnen ze 2 dingen prikken.



gewoon de glucosewaarde in het bloed prikken ze (meestal) in de vinger.



Maar er is nog een stof die ze kunnen prikken voor de suiker. Die zegt iets over de waarde van de afgelopen 6 tot 8 weken. Die moet helaas in de arm (of iets soortgelijks).

@kimmetje23 wrote:

heb net maar even gebeld met het lab en hij moet toch wel in de arm geprikt worden :cry: :cry: :cry:




Kim we hebben met Myrna ook heel vaak bloed moeten prikken (MST ariensplein), is inderdaad niet leuk…jij mag hem lekker op schoot houden,en dan zijn er 2 zusters, de ene prikt en de andere houd stevig het armpjes vast zodat het armpjes stil blijft, zodat het zo min mogelijk pijn doet, dan is t ook snel klaar dat is toch wel fijn…daarna mocht ze een kadootje uitzoeken …



de eerste keer bij myrna hadden we 2 hele lieve dames, de ene ging haar echt afleiden en veel met haar praten, en die zei, doe maar heel hard blazen, dan doet het niet zo zeer en is het buisje snel vol en dan zelf ook heel hard meeblazen met Myrna, daarna kreeg Myrna een grote knuffel van haar…

@jacsansil wrote:

@Mellie wrote:
@jacsansil wrote:
bij baby’s knijpen ze het eruit op de rug van het handje :cry:




Erg he, ik heb gebruld toen met Nina (en Ryan ook toen ie nog een beeb was) :cry:



ik was nog harder aan het krijsen als mijn moppie :cry: :cry: :cry: :cry: :oops: :oops: :oops: godzijdank kwam toen net de assistente van ka binnen en die heeft ons beide een heeeeele dikke knuffel gegeven want anders was ik flauwgevallen geloof ik :oops:



Myrna heeft een punctie gehad zonder verdoving, moest 2 keer aangeprikt worden, vreeeeeeselijk, toen heb ik wel heel hard gehuild, Myrna ging zo tekeer, zo zielig, zo'n angst had ze ook....ik vond dat bloedprikken niet zo erg meer....

@wwb wrote:

hmmm voor suiker kunnen ze 2 dingen prikken.



gewoon de glucosewaarde in het bloed prikken ze (meestal) in de vinger.



Maar er is nog een stof die ze kunnen prikken voor de suiker. Die zegt iets over de waarde van de afgelopen 6 tot 8 weken. Die moet helaas in de arm (of iets soortgelijks).




Dat is de hba1c(glycohemoglobine) daar kunnen ze de gemiddelde waarde uit terug halen.

Die in de vingertop is een moment opname.



Zo zielig altijd voor kleine kinderen :hug: sterkte hoor ook voor papa en mama :hug: :-*



gr melanie.

phoe ik weet niet precies waarvoor hij geprikt gaat worden, ja op glucose, nuchter, maar welke stof precies dat weet ik niet… dus hij moet er zo wie zo heen zonder te eten en drinken e.d



ze hebben idd geen kinderspreekuur, maar de " lieve" mevrouw aan de tel, stelde me nu al op mijn gemak, en vertelde dater verpleegsters waren met (helaas) veel ervaring met het prikken van kinderen, en idd hij mag nadien een kadootje (kleinigheidje) uitzoeken, mama haalt nog iets extra’s :wink:

mischien even een tip vraag even om toverzalf :thumbup: , sil moest in juni ook geprikt en in groningen geven ze dat standaard bij de kindjes boven de 2 :thumbup:



dit spul verdooft volledig de pijn van het prikken en sil vond het cool zo’n pleister met snot op zijn arm van te voren :mrgreen:

hij heeft van het prikken helemaal niks gevoeld!

Zal die jij bedoelt is Emlazalf, dat verdooft inderdaad de oppervlakte van de huid waardoor het prikken wat minder pijnlijk is.

Je kunt dit ook bij je eigen apotheek halen en een half uurtje voor het prikken op brengen.



Glucose nuchter wordt nooit uit een hiel of vingerprik gehaalt, de reden hier voor is, is dat ze een buisje met bloed moeten vullen en dat is met een vingerprik niet haalbaar (tenzij je een snee gaat maken wat niet de bedoeling is :wink: ) en ook zeer pijnlijk als je continu op dat vingertje moet blijven drukken om er bloed uit te krijgen.

Dan is de arm echt een betere optie en veel sneller.

Wat ook wil helpen is om te zorgen dat zijn armpje goed warm is, daardoor zijn de vaten veel beter zichtbaar en stroomt het bloed ook sneller.

En een mooie pleister daarna doet vaak ook hele wonderen :wink:

@dragon wrote:

Zal die jij bedoelt is Emlazalf, dat verdooft inderdaad de oppervlakte van de huid waardoor het prikken wat minder pijnlijk is.

Je kunt dit ook bij je eigen apotheek halen en een half uurtje voor het prikken op brengen.



Glucose nuchter wordt nooit uit een hiel of vingerprik gehaalt, de reden hier voor is, is dat ze een buisje met bloed moeten vullen en dat is met een vingerprik niet haalbaar (tenzij je een snee gaat maken wat niet de bedoeling is :wink: ) en ook zeer pijnlijk als je continu op dat vingertje moet blijven drukken om er bloed uit te krijgen.

Dan is de arm echt een betere optie en veel sneller.

Wat ook wil helpen is om te zorgen dat zijn armpje goed warm is, daardoor zijn de vaten veel beter zichtbaar en stroomt het bloed ook sneller.

En een mooie pleister daarna doet vaak ook hele wonderen :wink:




ik wist dat het een echte naam had hoor , maar bij ons ziekenhuis noemen ze het toverzalf voor de kinderen , dat klinkt leuker :mrgreen:

hahaha toverzalf, dat vergeet je zelf ook niet snel dan hé :wink:



maar dat warm houden kan ik idd wel even doen van te voren…tankx voor de tip :-*

@kimmetje23 wrote:

hahaha toverzalf, dat vergeet je zelf ook niet snel dan hé :wink:



maar dat warm houden kan ik idd wel even doen van te voren…tankx voor de tip :-*




neehhh dat kunnen zelf mutsen zoals ik onthouden :lol:

Bas moest vrijdag voor kinkhoest geprikt worden. Deden ze ook in zijn arm. Had het riempje er al om en toen liet die muts de naald vallen. En ging een nieuwe pakken maar met het riempje nog om Bas’ arm. Die ging piepen dus.

Mocht het gebeuren, laat het riempje weer loshalen, dat was t ergste!

hey wij weten sinds 5 november dat onze oudste dochter suiker heeft type 1 :cry:



wij zijn eerst bij de ha geweest daar hebben ze het gewoon met de vingerprik gedaan

bleek high te zijn het metertje ging tot 33,3 dus duidelijk veel te hoog

direct naar het zkh doorgestuurd en daar moesten ze nog een keer prikken omdat ze de precieze waarde moesten weten en dat gebeurde idd boven op haar handje.

waarde bleek 55,1 te zijn dus verschrikkelijk hoog

kregen een kamer en ze moest aan het infuus we zijn sinds maandag weer thuis maar zijn nog bezig met instellen ze zit nog altijd tussen de 10 en de 25 dus nog steeds erg hoog



hoop voor je dat het niet blijkt te zijn

ik vind het erg zwaar nu het prikken en spuiten elke dag



heel veel succes gewenst

Wat ik heb gehoord over Emlazalf (de toverzalf) is dat het er wel voor kan zorgen dat de aders minder duidelijk te zien zijn waardoor het aanprikken lastiger is.



Ik zou er niet een te groot issue van maken tegenover je kind en gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is (is wel moeilijk) anders raakt je kind misschien nog meer overstuur.



Heel veel succes & sterkte :-*

klopt aders kun je wat minder zien, maar als je het goed warm houd valt dat ook wel weer mee. En iemand die een beetje kundig kan prikken gaat dat wel lukken.



Toverzalf zo noemde wij dat inderdaad ook op de kinderafdeling :wink:

Na het prikken ga ik de kids altijd een grote stoere pleister erop en dan was de prik al weer vergeten en kreeg ik hele verhalen over de pleister :mrgreen: c(i love kids :inlove: )



Tamara: jemig :shock: dat is inderdaad wel heeeeeeel erg hoog zeg! Kan me voorstellen dat het voor jullie een behoorlijke shok moet zijn geweest :hug:

Daar moet ze behoolijk wat last van hebben gehad, van zulke hoge waardes??

Ik kan me helemaal voorstellend dat je het niks vindt. De eerste keer dat Bo geprikt werd, huilde ik bijna harder dan het kind.



Emla is er overigens ook in pleistervorm.



Bo is in het begin een aantal keren op de rug van haar handje geprikt. Nu is het eigenlijk altijd een vingerprik en dat is prima te doen.



Succes ermee (natuurlijk vooral voor Thomas) en o ja, vergeet zijn KNUFFEL niet mee te nemen voor de broodnodige troost!

idd was erg schrikken hadden een vermoeden door het vele plassen en drinken maar dit hadden we niet verwacht

@24tamara24 wrote:

hey wij weten sinds 5 november dat onze oudste dochter suiker heeft type 1 :cry:



wij zijn eerst bij de ha geweest daar hebben ze het gewoon met de vingerprik gedaan

bleek high te zijn het metertje ging tot 33,3 dus duidelijk veel te hoog

direct naar het zkh doorgestuurd en daar moesten ze nog een keer prikken omdat ze de precieze waarde moesten weten en dat gebeurde idd boven op haar handje.

waarde bleek 55,1 te zijn dus verschrikkelijk hoog

kregen een kamer en ze moest aan het infuus we zijn sinds maandag weer thuis maar zijn nog bezig met instellen ze zit nog altijd tussen de 10 en de 25 dus nog steeds erg hoog



hoop voor je dat het niet blijkt te zijn

ik vind het erg zwaar nu het prikken en spuiten elke dag



heel veel succes gewenst




jeemig wat moeten jullie nu door een klote periode gaan zeg! kan hij er over heen groeien??



mag ik vragen hoe je er achter bent gekomen dat het niet goed zat???

thomas heeft hele erge dorst die haast niet te lessen valt, de hele dag roept hij mama dorst, mama drinken, mama water… hij heeft standaard een beker water bij zijn bed die sochtend dus ook leeg is, hij wordt er snachts wakker van, en als hij de beker niet vinden kan roept ie me…mama water… hij wordt dan ook vaak nat wakker zo vol is zijn luier. kan niet echt zeggen dat hij extreem sloom is of zo, maar hij klaagt steen en been over jeuk en kou ( wat wss wel weer met de schildklier te maken kan hebben en die moet volgens mij de insuline die de mens zelf aan maakt regelen…



en dat van die knuffel vind ik ook een super goed idee :thumbup:

kimberly ging idd ook extreem veel drinken zo’n 5 liter per dag vort

en veel plasen ze kreeg een schimmelinfectie dat was voor ons de druppel



kimberly heeft type 1 en daar kom je nooit meer vanaf

type 1 houd in dat je er niks aan kunt doen om te voorkomen dat je het krijgt lichaam heeft een fout gemaakt.

ze is voor de rest van haar leven insulineafhankelijk

oh sorry ik zag dat ik de " hij" vorm had gebruikt :oops: ik bedoel natuurlijk zij…



wat lijkt me dat erg als je dit te horen krijgt!!! ppff hoe is het nu met dr dan, snapt ze het zelf ook allemaal een beetje???



ik mag hopen dat thomas dt niet heeft hoor, lijkt me echt verschrikkelijk!!



maar goed dat je weer aan de bel getrokken hebt :thumbup: :hug:



hoelang zal het duren voordat je een uitslag hebt eigenlijk??zal ook wel een paar dagen over heen gaan of niet

Kimmetje wat ook belangrijk is om eerlijk te vertellen dat de prik even pijn doet! Want anders voelen ze zich aardig bedonderd als ze merken dat het toch pijn doet terwijl jij had gezegd van niet.

Ik corrigeer de ouders ook altijd als ze zoiets zeggen vlak voordat ik een kind ga prikken.



Toen ik op de OK werkte zei ik wel eens tegen een kind dat hij/zij een heeel lelijk woord mocht verzinnen en dat dan hard roepen als 'ie geprikt werd. :mrgreen:

( Zie nog het gezicht van de anesthesiste voor me, die niets van die afspraak wist, toen er heel hard K*TWIJF werd geroepen! :mrgreen: )