Rond 30 weken zal ik volgens mij weer bloed moeten prikken. Weten jullie waarop getest wordt?
Waarschijnlijk glucose?
Worden er nog meer waardes bepaald?
Ik kan namelijk mijn glucose prima laten checken op mijn werk middels een vingerprikje.
Ik herinner me van mijn vorige zwangerschap dat die bloedtesten namelijk vrij duur zijn en ik het zelf moet betalen…(eigen risico)…vraag me af of dat nodig is of dat ik met dat vingerprikje wel klaar ben.
Je ijzer in ieder geval. Verder geen idee, wist ook niet dat dat onder eigen risico viel tbh.
Heb hem toevallig een week of 2 a 3 geleden gehad en ze hebben bij mij op suiker en ijzer getest.
Ik ben nu geprikt met 27 weken, maar dat is voor de rhesus factor. HB had ze niet bij zich, maar blijkbaar had ze dat ook moeten testen?
Mijn verloskundige heeft ijzer steeds gecontroleerd met een klein vingerprikje. Maar als glucose ook kop die manier te testen is, waarom dan een heel bloedonderzoek?
Hoe dan ook kan je het altijd weigeren, zeker als je het op je werk goedkoper/makkelijker kunt doen Die onderzoeken zijn niet verplicht.
@Mouse! wrote:
Mijn verloskundige heeft ijzer steeds gecontroleerd met een klein vingerprikje. Maar als glucose ook kop die manier te testen is, waarom dan een heel bloedonderzoek?
Hoe dan ook kan je het altijd weigeren, zeker als je het op je werk goedkoper/makkelijker kunt doen Die onderzoeken zijn niet verplicht.
Ik ga inderdaad even kijken…mijn Hb is ook altijd prima.
Dus als het alleen om die waardes gaat?
Weigeren klinkt alleen zo naar, ik zou eerder zeggen: geld besparen en leuke dingen voor de baby kopen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb ook moeten testen op zwangerschapssuiker en ik heb een uitgebreide test gehad. 3 keer op een dag. 1 keer nuchter, 1 keer na ontbijt en 1 keer na lunch. Ze kijken dan hoe je lijf reageert om voeding. Ik dacht ook dat dat met een vingerprikje ging ( dat was bij mijn 1e zwangerschap zo) maar ik kreeg nu dus de uitgebreide versie. Ik denk dat ze kijken naar risicofactoren wb suikerziekte. Ik had bijvoorbeeld overgewicht. Ik zou het gewoon bespreekbaar maken bij je vk en vragen waarom je deze test moet ondergaan. Dan kan je altijd nog kijken wat je doet.
Ik zou alleen navragen of dat in je eigen risico zit want ik heb nog nooit gehoord dat iemand dit hoefde te betalen :think: Ik iig niet.
@mamavanayden wrote:
Ik zou alleen navragen of dat in je eigen risico zit want ik heb nog nooit gehoord dat iemand dit hoefde te betalen :think: Ik iig niet.
Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik een rekening van 90 euro, maar dat was bij het bloedprikken bij 10 weken, daar bekijken ze meerdere waardes natuurlijk. Ik heb toen laten prikken bij de Star. Bloedonderzoek werd niet vergoed.
Nu heb ik ook nog geen rekening gezien, heb nu in het ziekenhuis laten prikken, misschien zit daar ook een verschil?
Ik vraag het bij de volgende controle even na.
Ik moest het ook betalen. Bleek achteraf… :roll:
Ze controleren naar mijn weten op ijzer en suiker.
Je waardes kunnen tot op heden goed zijn geweest maar dit is de manier waarop ze zwangerschapssuiker en eventueel ook zwangerschapsvergiftiging kunnen contstateren.
Dus als je het niet wil laten doen, zou ik dat wel even goed overleggen zodat je wel weet dat je voldoende controle hebt.
@mamavanayden wrote:
Ik heb ook moeten testen op zwangerschapssuiker en ik heb een uitgebreide test gehad. 3 keer op een dag. 1 keer nuchter, 1 keer na ontbijt en 1 keer na lunch. Ze kijken dan hoe je lijf reageert om voeding. Ik dacht ook dat dat met een vingerprikje ging ( dat was bij mijn 1e zwangerschap zo) maar ik kreeg nu dus de uitgebreide versie. Ik denk dat ze kijken naar risicofactoren wb suikerziekte. Ik had bijvoorbeeld overgewicht. Ik zou het gewoon bespreekbaar maken bij je vk en vragen waarom je deze test moet ondergaan. Dan kan je altijd nog kijken wat je doet.
Maar zo’n specifieke zwangerschapssuikertest doen ze alleen bij vrouwen met een BMI vanaf een bepaalde waarde, ik meen 27 of 30 ofzo. Ik heb een gezond BMI en heb het dus ook niet hoeven doen. En dat is ook wat anders dan de bloedtest die met 30 weken gedaan wordt.
Een rondje google zegt dat ze die test (onder andere, hij kan vast meerdere redenen hebben) voornamelijk doen wanneer je rhesusfactor onbekend is. Ijzer testen ze namelijk met een vingerprik, dus daar zal die hele bloedtest niet op gebaseerd zijn.
Je rhesusfactor testen ze al bij het eerste bloedonderzoek, heb je een negatieve factor dan testen ze bij 27 weken je bloed nogmaals omdat ze dan de rhesusfactor van je kindje kunnen bepalen. je krijgt tussen 27 en 30 de injectie ivm rhesusfactor indien noodzakelijk.
Bij mij is er altijd bloedafname gedaan op bepaalde tijden om ijzer, suiker e.d te controleren, nimmer met vingerprik.
@Mouse! wrote:
@mamavanayden wrote:Ik heb ook moeten testen op zwangerschapssuiker en ik heb een uitgebreide test gehad. 3 keer op een dag. 1 keer nuchter, 1 keer na ontbijt en 1 keer na lunch. Ze kijken dan hoe je lijf reageert om voeding. Ik dacht ook dat dat met een vingerprikje ging ( dat was bij mijn 1e zwangerschap zo) maar ik kreeg nu dus de uitgebreide versie. Ik denk dat ze kijken naar risicofactoren wb suikerziekte. Ik had bijvoorbeeld overgewicht. Ik zou het gewoon bespreekbaar maken bij je vk en vragen waarom je deze test moet ondergaan. Dan kan je altijd nog kijken wat je doet.
Maar zo’n specifieke zwangerschapssuikertest doen ze alleen bij vrouwen met een BMI vanaf een bepaalde waarde, ik meen 27 of 30 ofzo. Ik heb een gezond BMI en heb het dus ook niet hoeven doen. En dat is ook wat anders dan de bloedtest die met 30 weken gedaan wordt.
Een rondje google zegt dat ze die test (onder andere, hij kan vast meerdere redenen hebben) voornamelijk doen wanneer je rhesusfactor onbekend is. Ijzer testen ze namelijk met een vingerprik, dus daar zal die hele bloedtest niet op gebaseerd zijn.
Of bij familiaire diabetes… ik heb nooit op een te hoog BMI gezeten om getest te worden (is idd bij hoger dan 30) maar wel een broer, moeder, oma (en nog een paar generaties door naar boven) met suikerziekte en dan is het ook bingo qua testen.
Toen kind 1 ook nog een dik 9 pond was (zonder zw.schapsdiabetes overigens) was dat nog een extra indicatie voor de 2e zw.schap om suiker te laten testen.
Bij de oudste nog in het zhuis, bij de andere zw.schappen heb ik apparaat van mijn moeder geleend en paar keer dagcurve gemaakt en rond 26 weken moest ik die waardes dan doorgeven aan de VK.
Bloedprikken is rond 30 weken bij mij geen enkele keer gedaan eigenlijk?
@mamaMarije wrote:
@Mouse! wrote:@mamavanayden wrote:Ik heb ook moeten testen op zwangerschapssuiker en ik heb een uitgebreide test gehad. 3 keer op een dag. 1 keer nuchter, 1 keer na ontbijt en 1 keer na lunch. Ze kijken dan hoe je lijf reageert om voeding. Ik dacht ook dat dat met een vingerprikje ging ( dat was bij mijn 1e zwangerschap zo) maar ik kreeg nu dus de uitgebreide versie. Ik denk dat ze kijken naar risicofactoren wb suikerziekte. Ik had bijvoorbeeld overgewicht. Ik zou het gewoon bespreekbaar maken bij je vk en vragen waarom je deze test moet ondergaan. Dan kan je altijd nog kijken wat je doet.
Of bij familiaire diabetes… ik heb nooit op een te hoog BMI gezeten om getest te worden (is idd bij hoger dan 30) maar wel een broer, moeder, oma (en nog een paar generaties door naar boven) met suikerziekte en dan is het ook bingo qua testen.
Toen kind 1 ook nog een dik 9 pond was (zonder zw.schapsdiabetes overigens) was dat nog een extra indicatie voor de 2e zw.schap om suiker te laten testen.
Bij de oudste nog in het zhuis, bij de andere zw.schappen heb ik apparaat van mijn moeder geleend en paar keer dagcurve gemaakt en rond 26 weken moest ik die waardes dan doorgeven aan de VK.
Bloedprikken is rond 30 weken bij mij geen enkele keer gedaan eigenlijk?
Of als je een van je ouders uit een niet-westers land komt, krijg je ook een glucose dagcurve. 30-weken prik was bij mij een vingerprikje en werd ik op ijzer getest. Heb overigens nooit ergens rekeningen voor gekregen.
@Mouse! wrote:
@mamavanayden wrote:Ik heb ook moeten testen op zwangerschapssuiker en ik heb een uitgebreide test gehad. 3 keer op een dag. 1 keer nuchter, 1 keer na ontbijt en 1 keer na lunch. Ze kijken dan hoe je lijf reageert om voeding. Ik dacht ook dat dat met een vingerprikje ging ( dat was bij mijn 1e zwangerschap zo) maar ik kreeg nu dus de uitgebreide versie. Ik denk dat ze kijken naar risicofactoren wb suikerziekte. Ik had bijvoorbeeld overgewicht. Ik zou het gewoon bespreekbaar maken bij je vk en vragen waarom je deze test moet ondergaan. Dan kan je altijd nog kijken wat je doet.
Of bij een baby die heel groot is volgens de metingen, zoals mijn 1e. Bij de 2e heb ik zelfs zo’n test met een smerig suikerdrankje gedaan en dan 3 uur lang elk half uur bloed prikken.
Volgens mij hebben ze de vorige 2 zwangerschappen echt alleen die suikertesten gedaan. Deze loopt redelijk op schema dus hopelijk geen suikertest. Ben benieuwd of ze dan idd nog wat gaan testen rond de 30 weken.
Ik heb geen verhoogde BMI, geen negatieve rhesusfactor en ook komt er geen diabetes voor in de familie.
Dat ze tekenen kunnen zien van zwangerschapsvergiftiging Clair, …dat klopt niet, want daar prikken ze toch niet op? Ik heb bij mijn vorige twee zwangerschappen hoge bloeddruk gehad, waardoor ik zeker weet dat het bloedonderzoek bij 30 weken daar niets mee te maken heeft.
Als ze alleen Hb en Glucose testen, dan vraag ik of dat ook alleen middels een vingerprik kan.
We gaan het zien.
hmm ik heb wel een verhoogd bmi en dat had k bij sophietje ook. toch heb ik bij 30 weken geen bloedtest gehad, wel urinecheck.
@Pé wrote:
Rond 30 weken zal ik volgens mij weer bloed moeten prikken. Weten jullie waarop getest wordt?
Waarschijnlijk glucose?
Worden er nog meer waardes bepaald?
Ik kan namelijk mijn glucose prima laten checken op mijn werk middels een vingerprikje.
Ik herinner me van mijn vorige zwangerschap dat die bloedtesten namelijk vrij duur zijn en ik het zelf moet betalen…(eigen risico)…vraag me af of dat nodig is of dat ik met dat vingerprikje wel klaar ben.
En ik heb idd een rekening binnen gekregen van het lab van het zkh…
Wat zijn de kosten daar van dan??
22 euro